خانه سامانه و سایت راهنمای شرکت در کلاس های مجازی دانشگاه پیام نور

راهنمای شرکت در کلاس های مجازی دانشگاه پیام نور

نحوه ورود به سامانه کلاس های مجازی دانشگاه پیام نور
راهنمای شرکت در کلاس های مجازی دانشگاه پیام نور

در زمان شیوع ویروس کرونا، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و هم چنین ستاد ملی مبارزه با کرونا در کنار اتخاذ دیگر تصمیمات خود در راستای جلوگیری از گسترش این بیماری، سیاست تعطیلی دانشگاه ها را نیز در دستور کار خود قرار داده بودند. به منظور کاهش خسارات ناشی از توقف آموزش و جلوگیری از عقب افتادن دانشجویان از تحصیل، تمامی دانشگاه های کشور ملزم به ارائه خدمات آموزشی خود به صورت الکترونیکی و برگزاری کلاس های آنلاین می باشند.

در راستای اجرای دستورالعمل های صادره از سوی مراجع ذی ربط، دانشگاه پیام نور نیز با راه اندازی سامانه ای مجازی مسئولیت خود را در این زمینه به انجام رسانده و به واسطه آن، بستر لازم برای برپایی کلاس های آنلاین را فراهم آورده است. در این مقاله قصد داریم نحوه ورود و استفاده از این سامانه را به صورت کامل شرح دهیم.

لینک مستقیم ورود به سامانه آموزش مجازی دانشگاه پیام نور

lms.pnu.ac.ir

تمامی دانشجویان دانشگاه پیام نور می توانند با ورود به حساب کاربری خود در سامانه lms.pnu.ac.ir در کلاس های آنلاین شرکت نمایند.

راهنمای شرکت در کلاس های مجازی دانشگاه پیام نور

پیش از آن که بخواهیم به روند استفاده از سامانه آموزش مجازی دانشگاه پیام نور بپردازیم، لازم است بدانید که کلاس های مجازی مربوط به درس معارف تمامی دانشگاه های سراسری از جمله پیام نور از طریق سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان” به نشانی ec.nahad.ir برگزار می شوند.

اما سامانه جامعی که به منظور آموزش بر خط دانشجویان دانشگاه پیام نور در نظر گرفته شده است، سایت lms.pnu.ac.irمی باشد. در نتیجه چنانچه نسبت به ثبت نام در دانشگاه پیام نور اقدام کرده اید، می توانید مطابق با راهنمای موجود در ادامه مقاله، در کلاس های مجازی خود شرکت نمایید.

همچنین لازم به ذکر است که پیش از این، دانشجویان دانشگاه پیام نور از طریق سامانه کلاس های آنلاین به آدرس lmss1.pnu.ac.ir، درس های خود را به صورت مجازی سپری می کردند که آدرس این سامانه در حال حاضر تغییر کرده است و افراد موظف هستند از این پس، از طریق سامانه lms.pnu.ac.ir به کلاس های الکترونیکی خود دسترسی یابند.

  • ابتدا وارد سایت lms.pnu.ac.ir شوید و در قسمت “فرم ورود به سامانه”، نام کاربری (شماره دانشجویی) و کلمه عبور (کد ملی) خود را در کادرهای مربوطه وارد نمایید.
  • با ورود به حساب کاربری خود با صفحه ای مواجه می شوید که دارای قسمت های مختلفی از جمله “فهرست میزگردها”، کلاس های امروز”، ارسال مطلب”، “فیلتر مطالب”، ارتباط همزمان (چت)”، “پیام ها” و “تنظیمات” می باشد.
  • در صورتی که در روز و ساعت مورد نظر کلاسی برای شما تعریف شده باشد، می توانید نام آن را در بخش“کلاس های امروز” موجود در صفحه اصلی سامانه مشاهده نمایید. بنابراین شما می توانید با کلیک روی لینک کلاس الکترونیکی مورد نظر خود در ساعت مشخص شده وارد کلاس مذکور شوید.

نکته مهم: توجه داشته باشید که پیش از زمان شروع کلاس، لینک ورود به آن فعال نخواهد شد. بنابراین اگر قبل از ساعت آغاز جلسه وارد سامانه شده اید و پس از گذشت مدت زمانی کوتاه از ساعت تعیین شده لینک ورود به کلاس مجازی ظاهر نشد، روی گزینه آخرین به روزرسانی کلاس ها (لینک کنار علامت)، کلیک نمایید تا لینک ورود به کلاس فعال شود.

  • با انجام مرحله فوق وارد کلاس الکترونیکی می شوید که از چهار بخش کلی تحت عناوین “Share” ،”Video” ،”Attendees” و “Chat” تشکیل شده است.

هر یک از قسمت هایی که با ورود به کلاس مجازی با آن ها مواجه می شوید، به منظور برگزاری هر چه بهتر جلسات و سهولت دسترسی دانشجویان به منابع معرفی شده توسط استاد و هم چنین شرکت در بحث و گفتگوهای درسی طراحی شده اند. وظایف هر کدام از بخش های مذکور به شرح زیر می باشد.

  • Share: جهت نمایش محتوای مورد نظر استاد به دانشجویان
  • Video: جهت مشاهده تصویر استاد
  • Attendees: جهت مشاهده لیست حاضرین در کلاس
  • Chat: برای ارتباط نوشتاری بین استاد و حاضرین در کلاس

توجه داشته باشید که برای ورود به کلاس باید نرم افزار AdobeConnectAddin-9 را بر روی سیستم خود نصب کنید. چنانچه هنگام ورود به سامانه با مشکلی مواجه شدید، می توانید سوالات خود را با کارشناسان مجرب مرکز مشاوره تحصیلی ایران مشاوره در میان بگذارید.

نرم افزارهای لازم برای شرکت در کلاس های مجازی دانشگاه پیام نور

برای آن که بتوانید در کلاس های آنلاین شرکت نموده و از امکانات آن بهره مند شوید، لازم است ابتدا پیش نیازهای آن را فراهم سازید. دانشگاه پیام نور از طریق سامانه آموزش الکترونیکی خود چندین نرم افزار را به منظور ورود به جلسات مجازی معرفی نموده و لینک دانلود آن ها را نیز از همین طریق در اختیار دانشجویان قرار داده است. این نرم افزارها عبارت اند از:

  • مرورگر Firefox-Aurora
  • اپلیکیشن pnulms
  • برنامه AdobeConnectAddin-9
  • نرم افزار FlashPlayer
  • نرم افزار LibreOffice-Portable

علاوه بر لینک دانلود برنامه های فوق، به منظور سهولت دسترسی دانشجویان به بخش های مختلف سامانه، تعدادی فایل pdf با عناوین زیر در سامانه lms.pnu.ac.ir ارائه شده اند تا محتوای آن ها بتواند پاسخگوی سوالات دانشجویان پیرامون بخش های مختلف سامانه باشد.

  • دانلود راهنمای اساتید
  • آموزش خروج از اپلیکیشن
  • راهنمای ساخت آزمون
  • راهنمای برگزاری کلاس الکترونیکی
  • راهنمای رفع مشکلات مرورگر موبایل
  • دانلود راهنمای دانشجو

توجه داشته باشید برای آن که تماس تصویری و برقراری ارتباط بین اساتید و دانشجویان با کیفیت مطلوب انجام شود، استفاده از اینترنت پرسرعت و مطمئن الزامی است.

همان گونه که دانشجویان دانشگاه پیام نور، برنامه کلاسی خود را از طریق سامانه سهبای دانشگاه پیام نور مشاهده می نمایند، جهت شرکت در کلاس های مجازی نیز بایستی از طریق سایت lms.pnu.ac.ir اقدام کنند. علاوه بر سامانه ای که در این مقاله به معرفی آن پرداختیم، هر یک از دانشگاه های پیام نور نیز با راه اندازی سامانه آموزش الکترونیکی مختص خود سعی بر تسهیل و تداوم آموزش در مدت زمان تعطیلی دانشگاه ها دارند. شما مخاطبین گرامی می توانید برای آشنایی بیشتر با مبحث فوق و کسب اطلاع از آدرس سامانه های کلاس مجازی دانشگاه پیام نور، روی لینک مرتبط با آن کلیک نمایید.

 

سوالات متداول

1- آیا آدرس سامانه کلاس های مجازی دانشگاه پیام نور lmss1.pnu.ac.ir می باشد؟

این آدرس قدیمی می باشد و در حال حاضر از سامانه ای به آدرس lms.pnu.ac.ir برای شرکت در کلاس های مجازی دانشگاه پیام نور استفاده می شود.

2- چگونه می توان وارد کلاس های مجازی دانشگاه پیام نور شد؟

دانشجویان می توانند با مراجعه به سامانه lms.pnu.ac.ir، در کلاس های مجازی حضور یابند که مراحل آن به طور کامل در این مقاله شرح داده شده است.

3- برای ورود به سامانه کلاس های مجازی دانشگاه پیام نور چه مرورگری نیاز است؟

دانشجویان دانشگاه پیام نور با استفاده از مرورگر Firefox-Aurora می توانند وارد کلاس های مجازی شوند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۸ نظر
  1. آیدا

    با سلام
    آیا امکان برگزاری مجازیِ کلاس های عملی وجود دارد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، خیر، کلاس های عملی به صورت حضوری برگزار می شوند.

  2. آرمین

    با سلام خدمت شما عزیزان من امسال فوق دیپلم مدیریت کسب و کار را از دانشگاه علمی کاربردی میگیرم برای شرکت کردن در مقطع لیسانس مدیریت دولتی پیام نور میتوانم به صورت غیر حضوری شرکت کنم ؟ با تشکر فراوان

    • ایران مشاوره

      با سلام دانشگاه پیام نور مقطع کارشناسی ناپیوسته ارائه نمی دهد و شما برای ادامه تحصیل در این مقطع باید در دانشگاه آزاد ، دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه غیرانتفاعی تحصیل نمایید.

  3. A

    سلام آیا امتحانات هم در دانشگاه پیام نور به صورت مجازی هست؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، خیر، حضور در کلاس های دانشگاه پیام نور اجباری نمیباشد اما امتحانات به صورت حضوری برگزار میشود.

  4. فاطنه

    سلام.من نمیتونم وارد سایت بشم.میگه نام کاربری تحریف نشده جکار کنم از کلاساام عقب افتادم

    • ایران مشاوره

      با سلام، شما می توانید با مراجعه به واحد آموزش دانشگاه، از وضعیت خود مطلع شوید.

دریافت مشاوره