خانه کنکور کنکور سراسری ۱۴۰۲

کنکور سراسری ۱۴۰۲

آخرین تغییرات کنکور سراسری 1402
کنکور سراسری 1402

کنکور سراسری رقابتی حساس و سرنوشت ساز است که سالانه بیش از یک میلیون داوطلب با هدف ورود به دانشگاه و رشته مورد علاقه خود در آن شرکت می کنند و اندوخته های خود را محک می زنند. البته روند برگزاری این رقابت بزرگ هیچ گاه بی عیب و نقص نبوده؛ اما همواره سعی بر آن است که حضور داوطلبان در آن با کمترین مشکل و بالاترین بازده همراه باشد. بر اساس آخرین تصمیمات مشترک وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان سنجش آموزش کشور که مجریان برگزاری و ساماندهی کنکور می باشند، تغییرات وسیع و گسترده ای از سال 1402 در ساختار و شیوه برگزاری آزمون سراسری ایجاد خواهد شد.

هدف از اعمال این تغییرات، ایجاد اصلاحات عظیم در شیوه نامه های برگزاری کنکور سراسری و بهبود وضعیت شرکت کنندگان است. به اذعان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، تعداد 9 ماده اصلی و محتوایی و 3 ماده پایانی برای مصوبه سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در نظر گرفته شده است. توجه داشته باشید که تاکنون 5 ماده از این مصوبه به تصویب مراجع مربوطه رسیده است که این 5 ماده از کنکور سراسری 1402 به بعد لازم الاجرا می باشند و هیچ مانع و شائبه ای در مسیر عملی شدن این قوانین وجود نخواهد داشت.

بر اساس آخرین تغییرات مصوب کنکور سراسری 1402، تاکنون 5 ماده به تصویب قطعی رسیده اند که از جمله آن ها می توان به حذف سوالات عمومی و برگزاری دو آزمون در سال اشاره کرد.

آخرین تغییرات کنکور سراسری 1402

گاها این پرسش برای بسیاری از داوطلبان شرکت در کنکور سراسری پیش می آید که آیا کنکور حذف می شود؟ با توجه به شرایط فعلی آزمون سراسری و نقشه جامع علمی کشور امکان حذف کنکور وجود ندارد. یکی از این دلایل نیز تعداد بالای متقاضیان ورود به دانشگاه در مقابل ظرفیت محدود مراکز آموزش عالی می باشد. در نتیجه، بهترین راه حل برای ایجاد عدالت آموزشی و اصلاح وضعیت پذیرش دانشگاه ها ایجاد تغییرات اساسی در سیستم فعلی اجرای کنکور سراسری است. در ادامه پیشنهاد می کنیم قبل از پر کردن فرم ثبت نام کنکور سراسری حتما از آخرین تغییرات کنکور سراسری سال 1402 آگاهی داشته باشید.

سوابق تحصیلی را جدی بگیرید!

یکی از معضلات مهم در سیستم آموزشی کشور، تاکید داوطلبان کنکور بر تقویت تکنیک های تست زنی خود به جای مطالعه دقیق و عمیق مطالب درسی می باشد. این موضوع باعث شده تا شکاف عمیقی میان افرادی که امکانات لازم را در اختیار دارند و داوطلبان کم برخوردار به وجود آید. از این رو بر اساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده، تاثیر سوابق تحصیلی (معدل کتبی) در کنکور 1402 به 40 درصد تاثیر مثبت و منفی خواهد رسید که در مقابل آن 60 درصد نیز سهم آزمون تستی می باشد.

به نظر می رسد که افزایش تاثیر معدل در کنکور 1402 نقش به سزایی در کاهش استرس شرکت کنندگان خواهد داشت و با بهبود وضعیت روحی این افراد، احتمال موفقیت آن ها و ایجاد عدالت آموزشی در کنکور نیز تقویت خواهد شد.

تبصره:

پیرو انتشار آخرین اخبار در این زمینه همه داوطلبان اعم از دانش آموزان و فارغ التحصیلان شاخه های نظری ،فنی و حرفه ای و کاردانش در تمام نظام های آموزر و پرورش می بایست نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی بر اساس برنامه اعلام این وزارت خانه اقدام نمایند.

همچنین لازم به ذکر است که در آزمون سراسری 1402 هم در نوبت دی ماه 1401 و هم در نوبت تیر ماه 1402 و پس از آن، برای داوطلبانی که سابقه تحصیلی ناقص داشته و یا کلا سابقه ای در این خصوص ندارند، نمره کل سابقه تحصیلی نسبت به سوابق موجود داوطلب در گروه درخواستی اعمال می شود و نمره آزمون اختصاصی جایگزین آن نخواهد شد. 

البته توجه به این نکته نیز ضروری است که، چنانچه داوطلبی در امتحاناتی که وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد سوابق پیش بینی می کند، شرکت نکرده و اقدام به ایجاد سوابق تحصیلی برای دروس عمومی و اختصاصی ننماید، نمره آن درس برایش “صفر” لحاظ خواهد شد.

با دروس عمومی خداحافظی کنید!

دروس عمومی همواره پای ثابت آزمون کنکور سراسری بوده اند اما به اذعان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس آخرین مصوبات موجود، تصمیم بر حذف دروس عمومی از کنکور و تاثیر آن به طور مستقیم بر سوابق تحصیلی داوطلبان وارد گردد. در پی حذف شدن دروس عمومی از بودجه بندی کنکور سراسری به این ترتیب، زمان سوالات اختصاصی کنکور افزایش خواهد یافت و این سوالات به نحوی دقیق تر و عمیق تر مطرح خواهند شد. این تصمیمات با هدف استانداردتر شدن روال آزمون سراسری و حذف تاثیر عوامل نامربوط بر نتایج کنکور 1402 لحاظ شده است.

دوبار در سال کنکور دهید!

یکی از نگرانی های کنکوری ها آن است که شاید به دلایل مختلف از جمله استرس نتوانند تمام توان و دانش خود را در جلسه آزمون به کار بگیرند. مساله ای که باعث ایجاد فشار روانی شدیدی بر روی شرکت کنندگان این آزمون شده و بسیاری نیز با از دست دادن تمرکز و کنترل حواس خود موفق به ارائه توانمندی های خود نمی شوند. یکی از تدابیر اندیشیده شده برای حل این معضل، برگزاری کنکور در دو نوبت طی یک سال تحصیلی می باشد تا بدین ترتیب فرصت مجددی برای داوطلبانی که در آزمون اول ناکام مانده اند، وجود داشته باشد و اضطراب کاذب نیز از این افراد دور شود تا بتوانند به بهترین رتبه قبولی کنکور دست پیدا کنند.

تا دو سال از نتیجه کنکور خود استفاده کنید!

در راستای تقویت مزایا و برطرف سازی معایت آزمون سراسری، این ماده نیز به تصویب مراجع ذی ربط رسید و اساس آن به این ترتیب است که استفاده از نتیجه کنکور برای هر داوطلب تا دو سال تحصیلی پی در پی امکان پذیر می باشد و این افراد می توانند از امتیازات آن به خوبی بهره مند گردند.

نظر دانشگاه ها مهم است!

بر اساس این مصوبه هر دانشگاه با اختیار خود می تواند حدنصابی را برای پذیرش دانشجویان بر اساس معدل تعیین نماید و حداقل معدل لازم را جهت قبولی داوطلبان مشخص کند. در این وضعیت، تنها افرادی می توانند در دانشگاه مربوطه پذیرفته شوند که معدل دوازدهم آن ها از یک میزان مشخصی بالاتر باشد. این اطلاعات توسط سازمان سنجش آموزش کشور استخراج می شود و آمار آن در اختیار مراکز دانشگاهی و آموزش عالی قرار می گیرد. نهایتا پس از تعیین حداقل معدل لازم برای ورود به دانشگاه، متقاضیان مورد ارزیابی و سنجش قرار خواهند گرفت.

این مصوبه که موادی از آن به تایید مراجع مربوطه رسیده است، دارای بخش های دیگری نیز می باشد که صلاحیت آن ها همچنان در دست بررسی است. از نکات مهمی که هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده است، می توان به سهمیه های کنکور 1402 و نحوه اعمال آن ها اشاره کرد. همچنین تغییراتی در رابطه با پذیرش در رشته پزشکی لحاظ خواهد شد که چگونگی آن پس از تصویب اعلام خواهد شد تا متقاضیان شرکت در کنکور سراسری 1402 بتوانند بر اساس تغییرات به وجود آمده برنامه ریزی کنکور خود را تنظیم نمایند.

 

سوالات متداول

1- چه تغییراتی در آزمون کنکور سراسری ۱۴۰۲ به وجود خواهد آمد؟

بر اساس مصوبه های موجود، تاکنون 5 تغییر کلی در ساختار این آزمون تعریف شده است که به طور کامل در متن مقاله به آن ها اشاره کرده ایم.

2- تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری ۱۴۰۲ به چه نحوی خواهد بود؟

نقش سوابق تحصیلی در آزمون سراسری ۱۴۰۲ به صورت 40 درصد تاثیر قطعی می باشد.

3- آیا تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۲ شامل تغییر در سوالات این آزمون نیز می شود؟

بله، مقرر شده است که سوالات عمومی از این آزمون حذف شده و تاثیر دروس عمومی بر نتیجه کنکور به صورت نقش مستقیم آن در سوابق تحصیلی افراد اعمال گردد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳۲ نظر
  1. نسرین

    سلام وقت بخیر
    ببخشید من سال ۹۳ پیش دانشگاهی گرفتم
    الان بخواهم در کنکور شرکت کنم باید سوابق تحصیلی ایجاد کنم؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، درصورتی که دیپلم شما با گروهی که در کنکور شرکت می کنید مطابقت داشته باشد خیر نیازی به ایجاد سوابق تحصیلی نیست وسوابق شما برای دیپلم ۳۰ درصد و پیش دانشگاهی ۱۰ درصد می باشد و برای شما لحاظ خواهد شد.

  2. مینا

    سلام من دانشگاه روزانه درس میخونم
    میتونم تو کنکور ۱۴۰۲ شرکت کنم و بعد قبولی از دانشگاه فعلی انصراف بدم

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، مطابق دفترچه ثبت نام کنکور سراسری دی ماه این امکان برایتان فراهم است اما بهتر است دفترچه ثبت نامی تیر ماه را نیز در زمان انتشار مطالعه نمایید.

  3. علیرضا

    من که براساس سوابق تحصیلی مهندسی عمران دانشکده فنی مهندسی اسلام ابادغرب قبول شدم که دانشکده ای از دانشگاه رازی کرمانشاه است مرحله ای از ثبت نام من که حضوری است بایددر دانشکده فنی مهندسی اسلام ابادغرب انجام شود یا دانشگاه رازی کرمانشاه؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، این موضوع هنگام ثبت نام حضوری در سایت دانشگاه اطلاع رسانی خواهد شد.

  4. علیرضا

    سلام من مهندسی عمران براساس سوابق تحصیلی بهمن۱۴۰۱قبول شدم.برای ثبت نام نهایی در دانشگاه چه کارکنم؟مهلت این ثبت نام چه زمانی است؟این ثبت نام حضوری است یاغیرحضوری؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، برابر با شرایط و ضوابط ثبت نام، شما آخرین اطلاعیه ی دانشگاه خود را مبنی بر ثبت نام جدید الورودها نگاه کنید. روند اسکن مدارک ثبت نام دانشگاه های آزاد در آموزشیار و پیام نور در گلستان انجام می شود.

  5. جواد

    سلام در نیمه یازدهم انسانی ، چن وقتی است که علاقه زیادی پیدا کردم به رشته های مهندسی ، لطفا راهنماییم کنید.

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، مطابق با شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو مندرج در سامانه ی سنجش شما می توانید حتی با دیپلم انسانی و بدون تغییر رشته در دبیرستان، انتخاب رشته کرده، وارد رشته ی دانشگاهی مورد علاقه ی خود شوید.

  6. امیررضا

    درود. من دکتری تخصصی شیمی آلی مقطع روزانه دارم . آیا میتونم در کنکور سراسری ۱۴۰۲ شرکت کنم و در صورت قبولی در مقطع پزشکی بصورت روزانه پذیرفته شوم.

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، طبق دستورالعمل سازمان سنجش شما می توانید هنگام انتخاب رشته از کد رشته محل های دوره ی روزانه استفاده کنید. توجه داشته باشید در صورت قبولی روزانه ی دوم، دانشگاه قبولی شما در گرفتن شهریه یا رایگان بودن تحصیل مجدد شما اختیار عمل دارد.

  7. امیر

    سلام ، من کاردانی IT دارم و میخوام کنکور تجربی بدم برای رشته روانشناسی ، سهمیه هم دارم ، آیا با این شرایط با مشکلی مواجهم یا خیر؟ شرط معدل چی میشه برای من؟ حدنصاب برای پذیرش دانشجویان از طرف دانشگاه چی میشه؟

    • ایران مشاوره

      سلام ، وقتتون بخیر. مشکلی از جهت ثبت نام برای شما وجود ندارد و فقط باید سوابق تحصیلی دروس تخصصی رشته تجربی را برای خود درست کنید که باید از طریق آموزش و پرورش اقدام کنید و دروس نهایی تخصصی رشته تجربی را امتحان بدین.

  8. رضا

    سلام
    اگر بنده فارغ التحصیل پرستاری باشم و طرح خدمات نیرو انسانی را نروم ، آیا برای شرکت در کنکور و تحصیل مجدد مشکلی نیست؟

    • ایران مشاوره

      با سلام ، خیر ، برای تحصیل مجدد مشکلی نخواهید داشت.

  9. نصرتی

    با سلام و عرض ادب
    بنده دیپلم تجربی ۹۸ هست و کنکور دی رو ثبت نام هم کردم ولی سابقه تحصیلی مرتبط انسانی ندارم ، میتونم بعد از کنکور دی مثلا خرداد برای امتحانات اقدام کنم؟ سابقه تحصیلی انسانی رو زمان انتخاب رشته در مرداد تاثیر میدن یا همون تجربی رو لحاظ میکنن؟

    • ایران مشاوره

      باسلام ، هردو ترمیم معدل ها در نوبت دی و خرداد در آزمون های آزمایشی دی و خرداد تاثیرگذار خواهد بود .

  10. التفات علیزاده

    من کاردانی کامپیوتر دارم میتونم برای کارشناسی پیوسته مهندسی کامپیوتر اقدام کنم

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در صورت نداشتن مشکل نظام وظیفه هیچگونه منعی برای شما وجود ندارد و میتوانید دروسی که با چارت مهندسی کامپیوتر تشابه دارند تطبیق بزنید.

  11. قادر عباسی

    سلام با معدل ۱۴ میشه برای ارشد به خارج اپلای گرفت بدون رزومه اینا

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، اپلای گرفتن نیازمند رزومه خوب و معدل بالا میباشد.
      اما درصورتی که دانشگاه خصوصی مد نظرتان هست شرایط خیلی سختی ندارد.

  12. گیسو صادقی

    با سلام خسته نباشید چطوری وظیفه خدمت رو به ادراره جات دولنی بگیریم روالش رو ممنون میشم توضیح بدین که باید از کجا ثبت کنم خیلی ممنون

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، شما با توجه به نوع مدرک تحصیلی تان و رشته ی ای که تحصیل کردید به ارگان های مرتبط و شرکت های مرتبط که نیازمند نیرو از رشته شما میباشند و سرباز امریه میگیرند درخواست دهید.

  13. محمد

    سلام وقتتون بخیر
    من دیپلم فنی نظام جدید دارم میتونم در کنکور شرکت کنم رشته تجربی؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، اگر دیپلم نظام دارید طبق دفترچه هیچ مشکلی بابت شرکت در آزمون نخواهید داشت.
      کنکور سراسری ۱۴۰۲

  14. حدیث

    باسلام و وقت بخیر. تکلیف نظام قدیم ک دوباره تصمیم به کنکور داشتند چی میشه؟ ما سال سوم دبیرستان درسمون تماما نهایی بوده اما سال پیش دانشگاهی چند تا از درس ها امتحان نهایی داشتیم، ما باید چیکار کنیم؟ ممنونم

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      کافیست برای ایجاد سوابق تحصیلی اقدام نمایید تا از ۴۰ درصد امتیاز این مبحث بهره مند شوید.

  15. mehran

    سلام و خسته نباشید خدمت کارشناس محترم
    سوابق تحصیلی برای ما داوطلبینی که سال ۸۹ مدرک پیش دانشگاهی (دوازدهم) رو گرفتیم و نهایی برگزار نشده به چه شکل خواهد بود؟؟؟
    (از اونجایی که تاثیر فقط سال دوازدهم هست معدل کتبی دیپلم ما اعمال نمیشود!)

    • ایران مشاوره

      سلام ، وقتتون بخیر. برای شما هم معدل دیپلم و هم معدل پیش دانشگاهی تاثیر خواهد داشت.

  16. عسل بهادر

    آیا این تغییرات شامل کنکور سال ۱۴۰۱ نیز می‌باشد؟!

    • ایران مشاوره

      با سلام، اطلاعیه ی مورد نظر از سال ۱۴۰۲ به بعد اجرایی خواهد شد.

مشاوره کنکور پیج کنکور