خانه سایر مطالب دریافت گواهی کسر از حقوق بازنشستگان کشوری

دریافت گواهی کسر از حقوق بازنشستگان کشوری

دریافت گواهی کسر از حقوق بازنشستگان کشوری

یکی از مشکلاتی که بازنشستگان در سال های گذشته با آن مواجه بودند، زمان بر بودن پروسه صدور گواهی کسر از حقوق بود. به طوری که انجام امور اداری مربوطه معمولا تا 3 هفته به طول می انجامید. از این رو وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی با هدف کاهش مراجعات حضوری به صندوق بازنشستگی کشوری و همچنین تحقق دولت الکترونیک، خدمات مربوط به صدور این گواهی را به صورت اینترنتی امکان پذیر کرده است. لازم به ذکر است که با وجود آنلاین شدن فرایند مذکور، هنوز هم امکان مراجعه حضوری و دریافت فیریکی این گواهی وجود دارد.

 

 لینک مستقیم دریافت گواهی کسر از حقوق

لینک مستقیم دریافت گواهی کسر از حقوق

 

صندوق بازنشستگی کشور فقط برای بانک ها و موسسات مجاز از سوی بانک مرکزی گواهی کسر از حقوق بازنشستگان را صادر می نماید.

گواهی کسر از حقوق بازنشستگان کشوری چیست؟

گواهی کسر از حقوق بازنشستگان مربوط به ضمانت پرداخت بدهی است. به این ترتیب که در صورت عدم پرداخت بدهی و یا اقساط، مقدار معینی از حقوق بازنشستگان کسر خواهد شد. معمولا برای کسر حقوق این افراد پس از گذشت مدتی از عدم پرداخت بدهی، به شخص بازنشسته اطلاع داده می شود و در صورت بی اعتنایی به پرداخت بدهی، مبلغ مشخصی با حکم دادگاه از حقوق وی کسر می گردد.

شرایط عمومی صدور گواهی کسر از حقوق بازنشستگان کشوری

در راستای صدور گواهی کسر از حقوق بازنشستگان کشوری شرایطی از سوی وزارت کار تعیین شده است که بازنشستگان در صورت واجد شرایط بودن می توانند درخواست خود را مبنی بر دریافت این گواهی ارسال نمایند. شرایط مذکور به شرح زیر می باشند:

  • “جاری” بودن وضعیت پرونده متقاضی
  • این گواهی فقط برای بازنشسته یا موظف صادر می شود و در صورتی که موظف دختر باشد، امکان صدور گواهی کسر از حقوق وجود نخواهد داشت (برای خانم ها فقط گواهی دریافت حقوق صادر می گردد.)
  • سقف مجاز برای هر متقاضی برابر با 60 درصد مبلغ حکم مربوطه می باشد و مبلغ هر قسط گواهی نباید بیشتر از سقف مجاز مذکور باشد.
  • مبلغ خالص دریافتی متقاضی طبق فیش ارائه شده صندوق بازنشستگی نباید کمتر از 500 هزار تومان باشد.
  •  اطلاعات وام گیرنده باید به طور کامل وارد شود. (این مورد ویژه گواهی ضمانت می باشد)

نحوه دریافت گواهی کسر از حقوق بازنشستگان کشوری

همان طور که گفته شد اخیرا امکان صدور گواهی های مربوط به بازنشستگان کشوری به صورت آنلاین فراهم شده است. در ادامه نحوه ارسال درخواست گواهی کسر از حقوق بازنشستگان کشوری به صورت تصویری ارائه می شود.

  • ابتدا باید وارد سایت صندوق رفاه بازنشستگان کشوری به آدرس cspf.ir شده و سپس قسمت “خدمات حقوق” را انتخاب کنید.

مرحله اول دریافت گواهی کسر از حقوق بازنشستگان کشوری

  • در این مرحله شما وارد درگاه خدمات الکترونیکی صندوق بازنشستگی کشور به آدرس sabasrm.ir شده اید. در این صفحه بایستی روی آیکون “گواهی کسر از حقوق/ اعتبار سنجی” کلیک نمایید.

مرحله دوم دریافت گواهی کسر از حقوق بازنشستگان کشوری

  • پس از درج شماره دفتر کل، کد ملی و شماره حساب گزینه “ورود” را بفشارید. شماره دفتر کل همان شماره ای است که در هنگام صدور حکم بازنشستگی جایگزین شماره پرسنلی شده و در تمام حکم های صادره از سوی صندوق بازنشستگی کشوری با عنوان “شماره دفتر کل” درج می گردد.

مرحله سوم دریافت گواهی کسر از حقوق بازنشستگان کشوری

  • پس از مطالعه شرایط ذکر شده گزینه “ورود” را انتخاب کنید.

مرحله چهارم دریافت گواهی کسر از حقوق بازنشستگان کشوری

  • گزینه “درخواست کسر از حقوق برای بازنشستگان/ موظفین” را انتخاب نمایید.

مرحله پنجم دریافت گواهی کسر از حقوق بازنشستگان کشوری

  • پس از تکمیل اطلاعات لازم، روی دکمه “تایید” کلیک کنید. توجه داشته باشید که در صورت عدم درج صحیح اطلاعات هویتی، درصد کارمزد و تعداد اقساط، گواهی مورد نظر توسط بانک تایید نخواهد شد.

مرحله ششم دریافت گواهی کسر از حقوق بازنشستگان کشوری

  • در صورت صحت اطلاعات گزینه “بله” را انتخاب نمایید.
    مرحله هفتم دریافت گواهی کسر از حقوق بازنشستگان کشوری
  • در صورت موافقت با شرایط ذکر شده تیک گزینه “با شرایط ذکر شده در بالا موافقم” را فعال کرده و سپس گزینه “تایید” را بفشارید.

مرحله هشتم دریافت گواهی کسر از حقوق بازنشستگان کشوری

  • در این صفحه شماره تلفن همراه مربوط به فرد بازنشسته را وارد و گزینه “ارسال کد” را بفشارید. سپس کد ارسال شده به موبایل متقاضی را در کادر “کد تایید” درج نمایید. با انتخاب گزینه “بررسی کد” فرایند احراز هویت انجام می گیرد که در صورت موفقیت آمیز بودن آن باید روی گزینه “تایید” کلیک کنید.

مرحله نهم دریافت گواهی کسر از حقوق بازنشستگان کشوری

  • در این صفحه کد رهگیری نمایش داده می شود که پس از دریافت پیامک از ناحیه مدیریت امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری می توانید برای چاپ گواهی اقدام کنید. حال باید گزینه “بازگشت” را انتخاب نمایید.

مرحله دهم دریافت گواهی کسر از حقوق بازنشستگان کشوری

  • در این صفحه می توانید گواهی کسر از حقوق که حاوی امضا مدیر کل امور مالی و مهر سیستمی می باشد را پرینت کنید. برای انجام این کار ابتدا بایستی گواهی مورد نظر را انتخاب نموده (مطابق شماره 1 در تصویر زیر) و سپس گزینه “چاپ گواهی” را بفشارید.

مرحله یازدهم دریافت گواهی کسر از حقوق بازنشستگان کشوری

در صورت تمایل به دریافت فیزیکی گواهی مذکور، در مرحله آخر (تصویر فوق) گزینه “درخواست ارسال پستی” را انتخاب نماید.

نحوه استعلام گواهی کسر از حقوق بازنشستگان کشوری

طبق روال جدید صندوق بازنشستگی کشوری فرایند اصالت سنجی گواهی های این صندوق دیگر به صورت فیزیکی و دستی انجام نمی پذیرد و انجام این کار به بانک ها واگذار شده است. متصدیان بانک ها پس از تحویل گرفتن گواهی پرینت شده از بازنشستگان به سامانه خدمات الکترونیکی این صندوق به آدرس sabasrm.ir مراجعه کرده و با درج کد ملی بازنشسته و کد رهگیری گواهی در این سامانه، می توانند استعلام گواهی مربوطه را دریافت کنند.

 

لینک مستقیم سنجش اصالت گواهی‌های صادر شده از سوی صندوق بازنشستگی کشوری

 

ابطال گواهی کسر از حقوق بازنشستگان کشوری

انصراف از دریافت تسهیلات و یا عدم پرداخت تسهیلات توسط بانک موجب می شود که افراد در صدد ابطال یا تسویه گواهی کسر از حقوق برآیند. تا پیش از الکترونیکی شدن خدمات صندوق بازنشستگی کشور، افراد برای ابطال این گواهی باید با مراجعه به مدیریت استانی صندوق بازنشستگی (در مراکز استان ها) ضمن ارائه گواهی صادره و تایید بانک مربوطه اقدام به ابطال گواهی می کردند.

با اجرای طرح الکترونیکی شدن صندوق بازنشستگی کشور، دیگر لزومی به مراجعه به مراکز استان ها نیست و متقاضیان می توانند در شهرستان خود و با حضور در شعب منتخب بانک صادرات اقدام به ابطال گواهی مذکور نمایند. متصدی بانک مربوطه پس از دریافت مدارک لازم با مراجعه به سامانه sabasrm.ir قادر به انجام اقدامات لازم برای این امر خواهد بود. به طور کلی بازنسشتگان با انجام مراحل زیر می توانند برای ابطال گواهی اقدام کنند:

  • مراجعه به بانک و شعبه درج شده در گواهی کسر از حقوق و دریافت تاییدیه مهر شده این بانک مبنی بر عدم استفاده از گواهی
  • ارائه نامه تاییدیه بانک مذکور به شعب منتخب بانک صادرات یا مدیریت استانی صندوق بازنشستگی

لیست شعب منتخب بانک صادرات برای ابطال گواهی کسر از حقوق در سایت درگاه خدمات الکترونیکی صندوق بازنشستگی کشور موجود است.

توجه: لازم به ذکر است که گواهی های بلا استفاده در سابقه بازنشستگان ذخیره شده و ممکن است برای درخواست های آینده ایجاد مشکل کنند. بنابراین توصیه می شود در صورت استفاده نشدن از گواهی جهت ابطال آن اقدام شود.

نکات مربوط به گواهی کسر از حقوق بازنشستگان کشوری

  • درخواست های “در دست بررسی” فاقد اعتبار بوده زیرا پرینت گرفتن از آن بدون امضا و مهر سیستمی است.
  • بانک تنها مرجع صادر کننده مجوز ابطال نامه کسر از حقوق است و افراد پس اخذ تاییدیه از بانک می توانند گواهی مذکور را باطل کنند، که در نهایت این گواهی از سوابق فرد بازنشسته خارج می شود.
  • اگر شخص بازنشسته شعبه بانک مورد نظر را در سایت مشاهده نکرد، می تواند با مراجعه به نمایندگی استان ها یا تماس با شماره 2500 اطلاعات آن شعبه را در اختیار مدیریت صندوق استانی قرار داده تا در سامانه ثبت شود.
  • فقط بازنشستگانی که پرداخت کننده حقوق آن ها صندوق بازنشستگی کشوری می باشد، می توانند جهت دریافت گواهی کسر از حقوق به امور مالی این صندوق مراجعه کنند و سایر افراد جهت این امر باید در دستگاه محل خدمت خود حاضر شوند.
  • بازنشستگان مجاز به دریافت 3 عدد گواهی کسر از حقوق می باشند و اگر بیشتر از این تعداد نیاز داشته باشند، باید گواهی های مستهلک شده یا بلااستفاده را ابطال نموده و سپس برای اخذ گواهی جدید اقدام کنند.
  • صندوق بازنشستگی کشور فقط برای بانک ها و موسسات مجاز از سوی بانک مرکزی گواهی صادر می کند (این صندوق برای صدور گواهی کسر از حقوق برای مساجد و تعاونی ها هیچگونه تعهدی ندارد)

 

 

سوالات متداول

1- به چه طریقی می توان برای دریافت گواهی کسر از حقوق بازنشستگان کشوری اقدام کرد؟

این گواهی از طریق سایت صندوق بازنشستگی کشوری به آدرس cspf.ir و یا مراجعه حضوری به مدیریت استانی صندوق مذکور قابل دریافت است.

2- مبلغ هر قسط گواهی کسر ازحقوق بازنشستگان تا چه سقفی می تواند باشد؟

سقف مجاز برای هر متقاضی برابر با 60 درصد مبلغ حکم مربوطه است که میزان هر قسط آن نباید بیشتر از سقف مجاز مذکور باشد.

3- برای ابطال گواهی کسر از حقوق بازنشستگان کشوری به چه طریقی می توان اقدام کرد؟

ابتدا بایستی تاییدیه عدم استفاده از گواهی مذکور را از بانک نامبرده در گواهی دریافت کرده و سپس به همراه پرینت گواهی به شعبه منتخب بانک صادرات مراجعه نمایید..

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید …



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره