خانه پذیرش بدون کنکور آیا امکان تحصیل در رشته هوشبری بدون کنکور وجود دارد؟

آیا امکان تحصیل در رشته هوشبری بدون کنکور وجود دارد؟

تحصیل در رشته هوشبری بدون کنکور 1402
هوشبری بدون کنکور 1402

رشته هوشبری امروزه یکی از رشته های بسیار پرطرفدار در میان علاقه مندان به رشته های پیراپزشکی می باشد. برای آشنایی بیشتر شما داوطلبان بایستی بگوییم که رشته هوشبری از شاخه های پیراپزشکی است که فارغ التحصیل این رشته به عنوان دستیار یک متخصص بیهوشی در اتاق عمل مشغول به کار می شود.

دانشجویان این رشته در طی دورانی که در دانشگاه مشغول به تحصیل هستند، روش ها، تجهیزات و وسایل مورد استفاده در مراقبت از بیمار بیهوش در جراحی های عمومی و تخصصی را می آموزند و هم چنین با بخش های مراقبت های ویژه و اورژانس ها آشنا شده و نحوه مراقبت از بیماران را در مراحل مختلف بیهوشی به صورت نظری و عملی فرا می گیرند.

سوالی که ممکن است ذهن بسیاری از متقاضیان تحصیل در رشته های پیراپزشکی را به خود مشغول کند این است آیا می توان بدون شرکت در کنکور سراسری، به تحصیل در این رشته پرداخت؟

پذیرش بدون کنکور در رشته های پیراپزشکی معمولا به صورت بومی گزینی صورت می گیرد.

آیا امکان تحصیل بدون کنکور در رشته هوشبری 1402 وجود دارد؟

با توجه به این که بسیاری از رشته های پرطرفدار در حوزه های مهندسی، علوم انسانی، علوم تجربی، هنر و زبان های خارجی به صورت بدون کنکور ارائه می شوند، همواره با داوطلبانی رو به رو هستیم که به دنبال تحصیل در رشته های پزشکی و پیراپزشکی بدون شرکت در کنکور سراسری می باشند. در پاسخ به این سوال که آیا رشته های پیراپزشکی به صورت بدون آزمون ارائه می شوند باید بگوییم بله، امکان تحصیل در رشته های پیراپزشکی بدون کنکور وجود دارد اما چنین امری شرایط خاص خود را نیز می طلبد که در ادامه مقاله به شرح آن ها می پردازیم.

تفاوت شرکت در رشته هوشبری بدون کنکور با سایر رشته ها 

رشته های پیراپزشکی از جمله هوشبری در دوره های مختلف آزمون سراسری به صورت بدون کنکور ارائه شده اند اما از جمله تفاوت های آن با پذیرش سایر رشته های بدون آزمون در دانشگاه های سراسری و آزاد، ضرورت شرکت در کنکور سراسری گروه های انسانی، تجربی و ریاضی می باشد. از همین رو، علاقه مندان به تحصیل در هر یک از رشته های پیراپزشکی بدون آزمون می بایست در کنکور سراسری شرکت نموده و سپس هنگام انتخاب رشته، کد رشته های مربوطه را انتخاب کنند.

علاوه بر تفاوت فوق، پذیرش علاقه مندان به تحصیل در رشته های پیراپزشکی که صرفا بر اساس سوابق تحصیلی داوطلبان صورت می گیرد، مشروط به کسب حدنصاب نمره در مصاحبه حضوری می باشد و این در حالی است که متقاضیان سایر رشته های بدون آزمون نیازی به ثبت نام کنکور سراسری و یا شرکت در مصاحبه ندارند. توجه داشته باشید که رشته های پیراپزشکی بدون کنکور مانند هوشبری معمولا در مقطع کاردانی و در مناطق محروم ارائه شده و معمولا داوطلبان بومی مجاز به شرکت در این دوره ها می باشند.

شرایط تحصیل بدون کنکور رشته هوشبری دانشگاه های سراسری 1402 

در صورتی که مایل به ثبت نام در رشته های پیراپزشکی بدون کنکور می باشید، لازم است قبل از اقدام به انتخاب رشته، حتما از شرایط خاص پذیرش این رشته ها مطلع گردید. این شرایط در سال های گذشته دچار تغییر و تحولاتی شده اند که پس از شرح شرایط مورد نیاز، به توضیح آن ها نیز خواهیم پرداخت.

  • پذیرفته شدگان رشته هوشبری بدون کنکور می بایست به میزان سه برابر طول مدت تحصیل خود، تعهد خدمت ارائه نمایند.
  • تنها داوطلبانی که دارای مدرک دیپلم نظام جدید و قدیم و مدرک پیش دانشگاهی نظام قدیم در رشته ریاضی، تجربی و انسانی می باشند، می توانند در رشته های بدون کنکور پیراپزشکی ثبت نام کنند.
  • بومی گزینی از جمله شرایطی است که در اولویت پذیرش بدون کنکور داوطلبان لحاظ می گردد.
  • دانشجویان و فارغ التحصیلان کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور مجاز به ثبت نام در رشته های بدون کنکور پیراپزشکی نمی باشند.
  • پذیرش نهایی داوطلبان واجد شرایط، تنها در صورت قبولی در مصاحبه انجام می شود.

نکته: لازم است بدانید پذیرش صرفا بر اساس سابقه تحصیلی در رشته هوشبری در سال 1402 تنها در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (مجتمع آموزش عالی سلامت اسلام آباد غرب) به صورت بومی صورت می گیرد و دارای تعهد خدمت سه برابر طول مدت تحصیل است.

آیا امکان ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد رشته هوشبری امکان پذیر می باشد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که خیر، در حال حاضر امکان تحصیل در رشته هوشبری، مقطع کارشناسی ارشد وجود نداشته و داوطلبان این رشته می توانند جهت ادامه تحصیل در دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد وزارت بهداشت آموزش هوشبری، تکنولوژی اتاق عمل، آرگونومی و یا حتی مراقبت های ویژه اتاق عمل نوزادان را انتخاب نمایند.

ادامه تحصیل در خارج از کشور

برخی از علاقه مندان به رشته هوشبری به دلیل عدم امکان انتخاب این رشته در مقطع کارشناسی ارشد و امکان تحصیل آن در خارج از کشور علی رغم داشتن هزینه های بالا و به دلیل داشتن آینده شغلی خوب آن را انتخاب می کنند.

جهت کسب اطلاعات دقیق درمورد رشته های پیراپزشکی بدون کنکور می بایست منتظر انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور دوره مورد نظر در سال 1402 باشید. بنا بر آنچه در این مقاله ذکر شد، ارائه رشته هوشبری به صورت بدون کنکور امکان پذیر است و اگر قصد دارید به اطلاعات تکمیلی پیرامون پیراپزشکی بدون کنکور و یا دندانپزشکی بدون کنکور دست یابید، می توانید روی لینک مرتبط با آن کلیک کنید.

 

سوالات متداول

1- آیا می توان بدون شرکت در آزمون سراسری ۱۴۰۲، مشغول به تحصیل در رشته هوشبری شد؟

بله پذیرش این رشته در سال 1402 تنها در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (مجتمع آموزش عالی سلامت اسلام آباد غرب) به صورت بومی صورت می گیرد و دارای تعهد خدمت سه برابر طول مدت تحصیل است.

2- ثبت نام بدون کنکور رشته هوشبری ۱۴۰۲ به چه صورت می باشد؟

چنانچه جزو رشته های بدون آزمون قرار گیرد، به صورت اینترنتی و از طریق سایت رسمی سازمان سنجش آموزش کشور امکان ثبت نام وجود خواهد داشت.

3- میزان تعهد خدمت فارغ التحصیلان رشته هوشبری بدون کنکور به چه صورت است؟

دانش آموختگان رشته های پیراپزشکی بدون کنکور لازم است به میزان سه برابر طول مدت تحصیل خود، دوره تعهد خدمت را بگذرانند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۸۱ نظر
  1. Kiana

    سلام.رشته هوشبری بدون کنکور ۱۴۰۲ میشه ثبت نام کرد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، خیر، رشته های پیرا پزشکی بدون کنکور در هیچ دانشگاهی ارائه نمی شود.

  2. زهرا

    سلام .من ترم آخر رشته ی مدیریت خانواده م دانشگاه دولتی فنی و حرفه ای دختران بعد برای کارشناسی ناپیوسته این رشته میتونم شرکت کنم بدون آزمون؟هم بومی هستم هم معدلم ۱۵س و سهمیه جانبازان هم دارم فقد میتونم بدون آزمون کارشناسی ناپیوسته این رشته رو بزنم؟؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      بر اساس اطلاعیه های سال ۱۴۰۲ فعلا دفترچه دبیری مقاطع متوسطه اول و دوم از طریق سایت سنجش بارگزاری نشده است. شما میتوانید آخرین اطلاعیه ها را از طریق سایت ایران مشاوره دنبال کنید.
      اما بر اساس سال پیش ثبت نام شما با این شرایط بلا مانع بود.

  3. الهه

    سلام رشته تکنسین اتاق عمل بدون کنکور در دانشگاه علمی و کاربردی امکان پذیر است؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، دانشگاه علمی کاربردی رشته های پیراپزشکی را براساس سوابق تحصیلی ارائه نمیدهد.

    • هلن

      سلام وقتتون بخیر
      ببخشید من در آزمون سراسری دی ماه شرکت کردم و تیر ماه هم شرکت میکنم با شرکت در آزمون و داشتن سوابق تحصیلی آیا میتونم در رشته ی کاردانی هوشبری انتخاب رشته کنم ؟؟شیراز هستم

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      قبولی داوطلبان برای رشته های گروه علوم پزشکی و سایر گروه ها علاوه بر درصد های آزمون بسته به استان محل مورد تقاضای داوطلب، نوع دانشگاه، منطقه و… برای هر داوطلبی میتواند متفاوت باشد.
      در حال حاضر اطلاعیه ای مبنی بر پذیرش گروه علوم پزشکی برای مقطع کاردانی وجود ندارد و داوطلبان بایستی کنکور سراسری را ثبت نام کرده و پس از انتخاب رشته وارد دانشگاه شوند.

  4. مهدی حمودی

    سلام من ابادان زندگی میکنم با سوابق تحصیلی مجاز هستم رشته هوشبری انتخاب کنم چون در دفترچه تهران و شاهرود جذب میکنن با سوابق

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، در حال حاضر رشته هوشبری بدون کنکور (بر اساس سوابق تحصیلی) ارائه نمی شود.

  5. Nmz

    سلام
    ببخشید من امسال میخوام کنکور بدم و استان لرستان نم آیا میتوانم در رشته هوشبری بدون کنکور شرکت کنم . اگه میشه توضیح بدین چه شرایطی باید داشته باشم
    ممنون

    • ایران مشاوره

      با سلام، ادامه ی تحصیل در رشته ی ذکر شده صرفا براساس کنکور سراسری تجربی مقدور بوده و هیچگونه پذیرشی در دانشگاه های علوم پزشکی برطبق بدون آزمون وجود ندارد.

  6. Tina2020

    سلام وقتتون بخیر،ببخشید بدون کنکور میتوانیم در شهر خودمان و در دانشگاه دولتی ویا علمی کاربردیدر رشته ی هوشبری تحصیل کنیم؟
    سپاسگزارم از راهنماییتان؛

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در حال حاضر امکان تحصیل در رشته هوشبری به صورت بدون کنکور وجود ندارد.

  7. الهه

    سلام من سال دیگه کنکوری هستم ایا می تونم تو این رشته شرکت کنم؟چطوریه ممنون میشم راهنمایی کنید

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، برای ورود و ادامه تحصیل در این رشته می بایست در کنکور سراسری تجربی شرکت و انتخاب رشته نمایید.

  8. لیلا

    سلام من دانشجوی ترم ۲ دانشگاه آزاد رشته کارشناسی پیوسته میکروبیولوژی هستم .اگر برای بر اساس سوابق تحصیلی ثبت نام کنم و رشته کارشناسی ناپیوسته هوشبری رو قبول بشوم باید از رشته میکروبیولوژی انصراف بدم ؟ آیا امکان تحصیل در رشته هوشبری بدون کنکور (بر اساس سوابق تحصیلی) برای من وجود دارد ؟ لطفا راهنمایی بفرمائید خیلی مهمه برام ممنون

    • ایران مشاوره

      با سلام، مطابق با دفترچه ی ثبت نام کارشناسی ناپیوسته دانشگاه آزاد سال ۱۴۰۰، با مدرک ذکر شده مجاز به ثبت نام برای رشته ی هوشبری نمی باشید.

  9. آزیتا

    با سلام
    ببخشید میشه از رشته علوم انسانی یا از همون کنکور انسانی برای رشته هوشبری قبول شد رتبه مورد نیازش چنده؟؟
    ممنون میشم پاسخ بدید

    • ایران مشاوره

      با سلام، مطابق با دفترچه ی ثبت نام آزمون سراسری سال ۱۴۰۰، شما مجاز به تغییر رشته ی امتحانی خود می باشید. لازم به ذکر است برای قبولی در رشته ی هوشبری می بایست در آزمون گروه تجربی ثبت نام نماید.

  10. زهرا

    با سلام آیا در سال ۹۸ هم امکان تحصیل در کاردانی رشته هوشبری با سوابق تحصیلی امکان پذیره؟خواهش میکنم پاسخ بدین..با تشکر از شما و تیم تون

  11. زهرا

    برای امسال یعنی سال ۹۸ آیا کاردانی هوشبری با سوابق تحصیلی وجود داره؟خواهش میکنم جواب بدین

  12. Mrs.kasmaei

    سلام
    میخواستم بدونم من بامعدل کتبی نهایی۱۹/۴۷میتونم دررشته هوشبری تحصیل کنم؟بنده ساکن اهوازهستم.واینکه تعهدخدمت سه برابرطول تحصیل یعنی بایدمجانی برای مراکزدرمانی کارکرد؟

نمایش دیدگاه های بیشتر
دریافت مشاوره