خانه فرهنگیان انصراف از دانشگاه فرهنگیان 1401

انصراف از دانشگاه فرهنگیان 1401

شرایط انصراف از دانشگاه فرهنگیان 1401
انصراف از دانشگاه فرهنگیان 1401

برای هر شخصی امکان دارد که تحت شرایط مختلفی تصمیم به انصراف از رشته و محل تحصیل خود داشته باشد که از این رو اطلاع از جزییات انصراف از تحصیل برای این دسته از افراد ضروری می باشد. انصراف در هر دانشگاه دارای شرایط خاص خود بوده و دانشگاه فرهنگیان نیز از این قاعده مستثنی نخواهد. به طور کلی انصراف از دانشگاه و به خصوص از دانشگاه های فرهنگیان، فرآیندی هزینه بر بوده و تحت شرایط خاص صورت می پذیرد که می تواند به نحوی در روند تحصیلی افراد اختلال ایجاد کند. از این رو اطلاع از تمام جزییات این فرآیند ضروری بوده و متقاضی در نهایت می تواند با پرداخت هزینه و در صورت احراز شرایط مورد نیاز، نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایند.

اقدام به انصراف از ادامه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان پیش از ثبت نمرات و پایان نیمسال دوم، منجر به محرومیت یک ساله از انتخاب رشته روزانه کنکور می شود.

شرایط انصراف از دانشگاه فرهنگیان 1401

به طور کلی اگر فردی با شرکت در کنکور سراسری موفق به کسب رتبه قبولی و پذیرش در دانشگاه و دوره روزانه شود، می بایست حداقل 2 ترم را در دانشگاه مورد نظر به تحصیل بپردازد و پس از آن می تواند اقدام به انصراف کند. این موضوع در رابطه با دانشگاه فرهنگیان یا همان تربیت معلم سابق نیز صدق می کند و چنانچه دانشجویان در حال تحصیل در این دانشگاه، در حین گذراندن ترم اول و یا پیش از پایان ترم دوم و ثبت نمرات آن در سامانه گلستان دانشگاه فرهنگیان قصد ترک تحصیل و انصراف از دانشگاه را داشته باشند، حق انتخاب کد رشته محل های روزانه کنکور را به مدت یک سال از دست خواهند داد.

البته دانشجویان محصل در واحدهای پردیس خودگردان دانشگاه تربیت دبیر با شرایط سخت گیرانه تری در حین انصراف مواجه می شوند و می بایست پروسه طولانی تر و پر هزینه تری را جهت تکمیل درخواست انصراف خود طی نمایند. این فرآیند به صورت کتبی انجام می پذیرد و در پایان آن، گواهی انصراف از تحصیل برای دانشجو صادر می شود که لازم است آن را در حین ثبت نام کنکور سراسری سال بعد و نام نویسی در دانشگاه جدید ارائه دهد.

هزینه انصراف از دانشگاه فرهنگیان 1401

دانشجویانی که با هماهنگی و تایید دانشگاه فرهنگیان اقدام به انصراف از ادامه تحصیل می نمایند، موظف به پرداخت مبلغی تحت عنوان جریمه نقدی می شوند که مبلغ این جریمه بسته به دانشگاه مورد نظر و مقطع تحصیلی دانشجو متفاوت است. در واقع، علت پرداخت جریمه این است که چنین افرادی حین پذیرش در رشته و دانشگاه مربوطه، ظرفیت آن کد رشته محل را به خود اختصاص داده اند که در غیر این صورت به فرد دیگری می رسید. در نتیجه، دانشجو می بایست با پرداخت هزینه انصراف از دانشگاه فرهنگیان در صدد جبران ظرفیت اشغال شده اقدام نماید.

به طور میانگین می توان هزینه انصراف از دانشگاه تربیت معلم را حدود دو برابر هزینه پرداخت شده توسط دانشگاه فرهنگیان به دانشجوی در حال تحصیل تا آن زمان تخمین زد. البته لازم به ذکر است که این هزینه برای واحدهای پردیس خودگردان این دانشگاه به مراتب بیشتر و معادل مجموع شهریه های ثابت تمام ترم های باقی مانده در مقطع مورد نظر می باشد.

نحوه انصراف از دانشگاه فرهنگیان 1401

افرادی که پس از قبولی و ثبت نام دانشگاه فرهنگیان 1401 و گذشت بیش از دو ترم یا کمتر، نسبت به انصراف از این مرکز آموزشی اقدام می کنند، باید فرآیندی را جهت دریافت گواهی انصراف از تحصیل طی کنند. نکته مهم در رابطه با نحوه انصراف از دانشگاه تربیت دبیر این است که کلیه دانشجویان متقاضی انجام این امر باید با آگاهی کامل نسبت به فرآیند و تبعات آن اقدام به ترک تحصیل نمایند.

همچنین عدم اطلاع کافی از شرایط انصراف از دانشگاه دولتی و کنکور مجدد ممکن است مانع شرکت مجدد دانشجو در کنکور سراسری، انتخاب رشته دوره روزانه و ثبت نام دوباره در دانشگاه شود.

مراحل انصراف 

برای انصراف از ادامه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان باید مراحل زیر به ترتیب طی شود:

  1. دریافت و تکمیل فرم درخواست انصراف از دفتر آموزش دانشگاه مربوطه به صورت حضوری (البته می توان این فرم را از طریق سایت دانشگاه فرهنگیان نیز به صورت آنلاین دریافت کرد.)
  2. تحویل فرم درخواست انصراف به مسئول آموزش (در این حالت، به مدت یک ماه هیچ اقدامی جهت بررسی و رسیدگی به درخواست دانشجو برای انصراف از سوی مسئول آموزش و دیگر مسئولان دانشگاه انجام نمی شود. در واقع به دانشجو این فرصت داده می شود تا در این مدت در رابطه با درخواست خود فکر کند و در نهایت با اطمینان بیشتری نسبت به انصراف از دانشگاه تصمیم گیری کند.)
  3. ثبت نهایی درخواست انصراف دانشجو پس از یک ماه (در صورت عدم اقدام دانشجو برای لغو درخواست خود)
  4. پرداخت جریمه انصراف از دانشگاه فرهنگیان توسط دانشجو (نهایی شدن درخواست دانشجویان برای انصراف از دانشگاه بستگی به پرداخت کامل هزینه‌ انصراف دارد.)

مدارک مورد نیاز

جهت اقدام به انصراف از تحصیل در دانشگا فرهنگیان، ارائه مدارک زیر ضرورت دارد:

  • تکمیل و تحویل فرم انصراف از دانشگاه (دانشجو می بایست هنگام تکمیل آن به ثبت صحیح و کامل اطلاعات مورد نیاز دقت کند؛ زیرا در صورت بروز اشتباه در تکمیل این فرم، امکان رسیدگی به درخواست دانشجو وجود ندارد.
  • ارائه کارت ملی، اصل شناسنامه، کارت دانشجویی به همراه یک نسخه کپی
  • تحویل فیش واریزی جریمه نقدی

با انصراف دانشجو از ادامه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان، کلیه واحدهای گذرانده و تحصیلات طی شده او در این مرکز آموزشی از بین خواهد رفت و به قول معروف دوباره باید از صفر شروع کند! در نتیجه می توان گفت که انصراف از دانشگاه نه تنها از لحاظ مالی هزینه بردار است، بلکه باعث هدر رفتن زمان و عمر افراد نیز می شود.

 

سوالات متداول

1- آیا در صورت انصراف از دانشگاه فرهنگیان از شرکت در کنکور سراسری محروم می شویم؟

خیر، اقدام به انصراف از ادامه تحصیل در این دانشگاه پیش از ثبت نمرات و پایان نیمسال دوم، منجر به محرومیت یک ساله از انتخاب رشته روزانه کنکور می شود.

2- هزینه انصراف از دانشگاه فرهنگیان چه مقدار می باشد؟

مبلغ این جریمه بسته به دانشگاه مورد نظر و مقطع تحصیلی دانشجو متفاوت می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

3- ارائه چه مدارکی جهت تکمیل فرآیند انصراف از دانشگاه فرهنگیان لازم است؟

تکمیل فرم درخواست انصراف، اصل و کپی شناسنامه، کارت ملی، کارت دانشجویی و فیش واریزی جریمه انصراف از مدارک لازم جهت تکمیل این فرآیند می باشند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۶ نظر
  1. عاطفه

    سلام جریمه انصراف از دانشگاه فرهنگیان چقدره؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، هزینه سنگینی خواهد بود، علاوه بر هزینه تحصیل رایگان میبایست تمام حقوق هایی را که دریافت کرده اید برگردانید.

  2. زهرا سادات

    سلام . من دانشجو فرهنگیان هستیم. ترم سه رو تموم کردم . وردی بهمن ۹۹ هستم . اگر امسال از دانشگاه انصراف بدم میتونم کنکور سراسری تجربی سال ۱۴۰۲ رو شرکت کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      بله این مورد برای شما امکان پذیر می باشد به شرط اینکه قبلا از دانشگاهی انصراف نداده باشید و در جربان باشید که انصراف از دانشگاه فرهنگیان دارای جریمه می باشد.

  3. عابدی

    سلام خسته نباشید بنده ترم یک دانشگاه فرهنگیان هستم. بعد از یک ماه و نیم تحصیل انصراف دادم. برآورد هزینه هنوز برای بنده نشده گفتند تا کمیسیون باید صبر کنم. آیا هزینه هشت سال تعهد خدمت هم از بنده میگیرند؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      بله، بر اساس تصمیم گیری کمیسیون، هزینه تعهد خدمت علاوه بر هزینه انصراف از دانشگاه برای شما در نظر گرفته خواهد شد.

  4. محمدی

    سلام خسته نباشید بنده ترم یک دانشگاه فرهنگیان هستم. بعد از یک ماه و نیم تحصیل انصراف دادم. بهمن ماه می‌خواهم کاردانی به کارشناسی پیام‌نور شهر خود بروم. هنوز فرهنگیان برآورد هزینه انصراف برای بنده نکرده گفته کمیسیون برود آیا می‌توانم بهمن به دانشگاه روم اگر انصراف تمام نشده باشد؟ مشکل نظام وظیفه هم ندارم

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود شما باید از مقطع قبلی انصراف کامل دهید و بعد مقطع جدید را شروع کنید.

  5. صادر

    سلام در صورت اخراج از دانشگاه هم باید این هزینه رو پرداخت کنیم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      بله

  6. امیر

    سلام ببخشید من در رشته فرهنگیان قبول شدم و حالا نمیخوام برم ثبت نام کنم.آیا محرومیتی برای شرکت در کنکور سال بعد و انتخاب رشته روزانه داره؟آخه خود پاسخگو سازمان سنجش میگه نداره

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      هیچ محرومیتی برای شرکت در کنکور سال بعد برای شما وجود ندارد.

  7. زهره

    سلام وقتتون به خیر…. می توانیم امسال فرهنگیان انتخاب کنیم واگه قبول شدیم دوباره برای کنکور بخونیم وکنکور که دادیم باز دانشگاه فرهنگیان رشته ی دیگه رو انتخاب کنیم ک؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      بله این مورد امکان پذیر می باشد اما مشمول جریمه می شوید.

  8. ارمین

    سلام.
    من امسال سال اول تدریسم هست. اگر از اموزش و پرورش اخراج بشیم بازهم جربمه باید بدیم. وطبعات اخراج چی میتونه باشه.

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      بله چون شما دو برابر مدت زمان تحصیل به آموزش و پرورش تعهد دادید این جریمه شامل افرادی می باشد که تعهد خود را به پایان نرسانده باشند.

مشاوره فرهنگیان پیج فرهنیگان