خانه کارشناسی ارشد شرایط تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

شرایط تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

 

راهنمای تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد 1401
شرایط تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد 1403

در بسیاری از موارد ممکن است افراد به علت عدم دارا بودن اطلاعات درست و کافی، نداشتن علاقه، مشکلات مسافتی و… از رشته فعلی تحصیلی خود در مقطع کارشناسی ارشد راضی نبوده و بدین جهت اقدام به تغییر رشته یا گرایش نمایند. همان گونه که افراد واجد شرایط تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری می توانند نسبت به تغییر گرایش خود اقدام کنند، امکان انجام این فرآیند برای دانشجویان دانشگاه های آزاد نیز در صورت داشتن ضوابط لازم وجود دارد. البته لازم به ذکر است که تغییر رشته برای داوطلبان در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد امکان پذیر نیست و افراد برای انجام این امر می بایست در کنکور رشته مورد نظر شرکت نمایند.

هر فرد تنها یک بار در هر مقطع تحصیلی قادر به تغییر رشته خواهد بود و به تبع آن، امکان بازگشت به رشته قبلی وجود نخواهد داشت.

شرایط تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

همان طور که می دانید، متقاضیان پس از اعلام نتایج کنکور ارشد آزاد می توانند کارنامه آزمون کتبی خود را مشاهده نموده و در صورت مجاز شدن جهت شرکت در مرحله بعدی، نسبت به ثبت کدرشته های مورد نظر خود از طریق سایت دانشگاه آزاد اقدام نمایند. اما ممکن است بعد از مدتی داوطلب از انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد خود به هر دلیلی ابراز پشیمانی کند که در این مواقع متقاضیان در صورت احراز کامل شرایط تعیین شده و موافقت مسئولین مربوطه قادر به تغییر گرایش تحصیلی خود خواهند بود.

نکته ای که در این جا می بایست به آن توجه کنید، این است که امکان تغییر رشته تحصیلی در حالی که فرد در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو باشد، وجود ندارد؛ بنابراین افرادی که قصد تغییر رشته دارند، می بایست در زمان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد 1403، رشته مورد نظر خود را انتخاب نموده تا آزمون مربوط به آن را سپری نمایند. سپس باید در زمان انتخاب رشته کنکور ارشد دانشگاه آزاد ۱۴۰۳، کد رشته محل های مورد نظر خود را از طریق سایت انتخاب رشته کنکور ارشد آزاد به ثبت برسانند.

اما کسانی که می خواهند گرایش خود را تغییر دهند، می توانند در حین تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیز نسبت به انجام این فرآیند اقدام کنند. بدین ترتیب،افراد در صورت داشتن شرایط لازم و پس از گذراندن تعداد ترم تحصیلی مشخص (24 واحد) در دانشگاه فعلی خود، مجاز به تغییر گرایش بوده و تنها می بایست تایید و موافقت مسئولین مربوطه را بدست آورند.

توجه داشته باشید که در صورت تغییر گرایش و انتخاب رشته های دارای مصاحبه، می بایست در مرحله مصاحبه نیز نمره مطلوب را کسب نمایید. آن دسته از دانشجویان مقطع ارشد که دو ترم مشروط شده اند، مجاز به تغییر گرایش نخواهند بود.

راهنمای تغییر گرایش در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد (تکمیل ظرفیت)

هر ساله در دانشگاه های آزاد یک بازه زمانی مشخص جهت به انجام رساندن فرآیند های مربوط به تکمیل ظرفیت و تغییر گرایش تحصیلی از سوی مرکز سنجش و پذیرش این دانشگاه، مقرر می شود. دانشجویان واجد شرایط می توانند در این بازه نسبت به تکمیل فرم مربوطه به صورت حضوری و مطابق با روند ذیل اقدام نمایند.

  • مراجعه به واحد آموزش رشته مورد نظر خود در دانشگاه محل تحصیل
  • اخذ فرم مربوطه و تکمیل آن
  • ارائه این فرم به شورای دانشجویی 

نهایتا در صورت تایید و موافقت شورای دانشجویی، داوطلب می تواند نسبت به تغییر گرایش خود اقدام نماید. در صورت موافقت با تقاضای تغییر گرایش از دانشگاه مقصد، دانشجو موظف است در اولین نیمسال تحصیلی، در رشته جدید نام ‌نویسی کند. عدم ثبت نام دانشجو به‌ منزله انصراف وی تلقی می شود لذا در طول دوران تحصیل، حق تغییر گرایش مجدد را نخواهد داشت. در ادامه نیز دانشجو به محض ثبت نام در دانشگاه جدید، می تواند نسبت به معادل سازی واحدهای درسی گذرانده شده خود اقدام کرده و مشغول به تحصیل شود.

تغییر گرایش مقطع کارشناسی ارشد در زمان انتقالی

همانطور که اشاره کردیم، گاها ممکن است که افراد به دلابل مختلف، خواهان تغییر گرایش تحصیلی و یا حتی اخذ انتقالی باشند لذا آن دسته از افراد که قصد دارند همزمان با تغییر گرایش در مقطع کارشناسی ارشد، اقدام به گرفتن انتقالی نمایند، می توانند در صورت موافقت دانشگاه مبدا و مقصد، اقدامات لازم در این راستا را به انجام برسانند. شایان ذکر است، محدودیت خاصی جهت به انجام رسانیدن این فرآیند برای داوطلبان مورد بحث در دانشگاه آزاد وجود نخواهد داشت. 

تغییر گرایش از طریق مراجعه به کارنامه سبز

پس از اعلام نتایج نهایی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد، کارنامه ای با عنوان “کارنامه سبز” برای هر داوطلب منتشر می شود که افراد با مراجعه به آن می توانند قبولی در سایر رشته های انتخابی خود در زمان انتخاب رشته کنکور ارشد دانشگاه آزاد 1403 را مورد بررسی قرار دهند؛ در صورتی که افراد خواهان انتخاب یکی از موارد مندرج در کارنامه فوق باشند، می توانند جهت تحصیل در رشته مورد نظر اقدام نمایند و این در حالی است که داوطلبان، واجد شرایط در نظر گرفته شده باشند.

تغییر گرایش مقطع کارشناسی ارشد و معادل سازی دروس

آن دسته از افراد که پس از قبولی در کنکور کارشناسی ارشد تصمیم می گیرند که گرایش تحصیلی خود را تغییر دهند، بایستی به قوانین مرتبط با معادل سازی دروس نیز توجه داشته باشند. بر این اساس، دروس گذرانده شده داوطلبان با دروس جدید ایشان در گرایش انتخاب شده تطبیق داده می شود و این مطابقت می بایست به تایید آموزش دانشکده مقصد برسد تا نمرات کسب شده برای گرایش تحصیلی جدید نیز لحاظ گردد.

نکات مهم تغییر رشته کارشناسی ارشد

  • همانطور که گفتیم، تغییر رشته یا گرایش تنها یکبار در طول دوران تحصیل امکان پذیر است، لذا پیش از اقدام برای این منظور، بررسی های لازم را داشته باشید.
  • در اثنای انجام فرآیند تغییر گرایش، امکان انتقال از دانشگاه آزاد، غیرانتفاعی و… به دانشگاه دولتی وجود ندارد.
  • تغییر رشته یا گرایش معایبی نیز دارد، در صورتی که هدف شما تنها کسب درآمد بیشتر باشد، ممکن است پس از انتخاب مجدد متوجه شوید که به رشته یا گرایش جدید، علاقه نداشته و مهارت کافی نیز ندارید.
  • در صورت مواجهه با موارد فوق، اتلاف وقت و هزینه رخ می دهد.

سوالات متداول

1- آیا دانشجوی در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد می تواند نسبت به تغییر رشته اقدام نماید؟

خیر، دانشجوی مذکور تنها قادر به تغییر گرایش می باشد، در غیر این صورت فرد باید مجددا در آزمون ورودی رشته مورد نظر حضور به عمل آورد.

2- دانشجویان برای تغییر گرایش رشته خود در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد باید چند واحد درسی سپری نمایند؟

دانشجو موظف به گذراندن حداقل 24 واحد درسی از رشته قبلی خود می باشد.

3- آیا فرآیند تغییر گرایش در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد به صورت حضوری انجام می شود؟

بله، افراد جهت تغییر گرایش باید به صورت حضوری به واحد آموزشی دانشگاه محل تحصیل خود مراجعه کنند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۲ نظر
  1. مریم

    سلام وقت شما بخیر من رشته ی کودکان استثنایی علوم تحقیقات قبول شدم ،میتونم بعد از دو ترم گرایشم رو در همان دانشگاه به بالینی یا عمومی تغییر بدم ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود احتمال این کار خیلی پایین می باشد ولی در صورت تایید دانشگاه هیچ منعی نخواهید داشت.

  2. Golsa

    سلام.من کارشناسی مترجمی زبان خوندم.
    برای استعداد درخشان ثبت نام کردم رشته آزموش زبان که هنوز زمان ثبت نام نشده.
    ولی الان پشیمون شدم و میخوام تغییر رشته بدم به مدیریت ،
    آیا میتونم کاری کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، خیر الان کاری نمیتوان کرد.
      در کنکور اسفند ۱۴۰۲ میتوانید در مجموعه آزمونی مدیریت شرکت کنید.

  3. ندا

    با سلام و وقت بخیر
    من رشته مدیریت بازرگانی خوندم و برای ارشد شرکت کردم اما نظرم عوض شده میخوام دانشگاه ازاد رشته حسابداری بخونم
    ایا امکانش هست تغییر رشته بدم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، متاسفانه این امکان برای شما وجود ندارد.

  4. مونا

    سلام من دانشجوی ترم یک ارشد مترجمی زبان انگلیسی در دانشگاه آزاد هستم و میخوام تغییر رشته بدم و در رشته علوم تربیتی مشغول به تحصیل بشم .

    آیا امکانش هست و چگونه ؟؟

    ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید .

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، مطابق با قوانین، تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد ممنوع بوده و صرفا در صورت موافقت واحد دانشگاهی، برای تغییر گرایش می توانید اقدام نمایید.

  5. زهره

    سلام ، وقت بخیر
    من ۹ سال پیش ارشد زمین شناسی علوم تحقیقات تهران میخووندم تو ترم دوم بخاطر مشکل پزشکی نیمه کاره رها کردم الان می تونم با تغییر رشته مهندسی محیط زیست بخوونم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، در ارشد وزارت علوم محدودیتی بابت تغییر رشته ندارید، لازم به ذکر است ابتدا می بایست وضعیت خود را از دانشگاه قبلی پیگیری نمایید.

  6. محمود منتظری

    سلام
    اگر دانشجو در مقطع ارشد دانشگاه آزاد در رشته حقوق خصوصی ثبت نام نماید و باتوجه به تاخیر اعلام نتایج استعدادهای درخشان، در این مرحله در رشته حقوق جزا و جرم شناسی پذیرفته شود، آیا امکان تغییر گرایش وجود دارد؟
    تشکر

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، مطابق با سنوات گذشته، در صورت موافقت واحد دانشگاهی، مجاز به تغییر گرایش خواهید بود.

مشاوره ارشد پیج کارشناسی ارشد