خانه مشاوره تحصیلی ثبت نام نقل و انتقالات و میهمانی دانشجویان پزشکی 1401 – ۱۴۰۲

ثبت نام نقل و انتقالات و میهمانی دانشجویان پزشکی 1401 – ۱۴۰۲

نحوه نام نویسی نقل و انتقالات دانشگاه های علوم پزشکی
ثبت نام نقل و انتقالات و میهمانی دانشجویان پزشکی 1401 – 1402

ثبت نام نقل و انتقالات و میهمانی دانشجویان پزشکی دارای شرایط ویژه ای می باشد و تنها داوطلبانی که دارای این ضوابط هستند، می توانند از فرصت نقل و انتقال یا میهمانی بهره مند شوند. دانشجویان پزشکی نیز بنا بر قوانین مختص به نقل و انتقال خود امکان اقدام به درخواست اخذ انتقالی یا میهمانی را دارند.

ثبت درخواست نقل و انتقالات و میهمانی این دانشجویان به صورت اینترنتی و از طریق سامانه های مربوطه انجام می گیرد. متقاضیان می توانند در اواسط فروردین ماه 1401 اقدامات لازم جهت نقل و میهمانی خود را آغاز نمایند.

مهلت ثبت درخواست نقل و انتقالات و میهمانی تا روز سه شنبه مورخ 3 خرداد ماه تمدید شد.

زمان ثبت نام نقل و انتقالات و میهمانی دانشجویان پزشکی 1401 – 1402

انتقال و میهمانی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی در دو نیمسال تحصیلی اول و دوم انجام می گیرد که زمان بندی نقل و انتقالات و میهمانی برای نیمسال تحصیلی مهر ماه در جدول ذیل قرار گرفته و تاریخ هایی که اعلام نشده به محض انتشار، در کادر مربوطه درج خواهد شد. زمانبندی نیمسال دوم هنوز مشخص نشده و در صورت تعیین، از طریق این مقاله اطلاع رسانی می شود. توجه داشته باشید که در صورت تمدید مهلت ثبت درخواست انتقال و میهمانی دانشجویان پزشکی برای نیمسال تحصیلی اول، تاریخ دقیق آن از طریق این مقاله و همچنین کانال تلگرام مشاوره تحصیلی اطلاع رسانی خواهد شد.

جدول زمانبندی انتقال و میهمانی دانشجویان پزشکی 1401 – 1402
برای نیمسال اول تحصیلی
ثبت نام دانشجویان متقاضی در دانشگاه مبدا و بارگذاری مدارک مورد نیاز20 فروردین ماه الی 31 اردیبهشت ماه 1401
تمدید مهلت ثبت نام و بارگذاری مدارکتا 31 خرداد ماه 1401
بررسی مدارک و اعلام نقص توسط دانشگاه مبدا و ویرایش توسط دانشجوخرداد ماه 1401
رسیدگی و اعلام نتیجه توسط دانشگاه مبداءاعلام نشده است
بررسی مدارک و اعلام نقص توسط دانشگاه مقصد و ویرایش توسط دانشجواعلام نشده است
رسیدگی و اعلام نتیجه توسط دانشگاه مقصدمرداد ماه 1401
برای نیمسال دوم تحصیلی
ثبت نام دانشجویان متقاضی در دانشگاه مبدا و بارگذاری مدارک مورد نیازاعلام نشده است
اعلام نتیجه نهایی توسط دانشگاه مقصداعلام نشده است

نحوه ثبت نام نقل و انتقالات و میهمانی دانشجویان پزشکی 1401 – 1402

داوطلبانی که شرایط نقل و انتقال و میهمانی دانشجویان پزشکی را دارند، می توانند به صورت اینترنتی درخواست خود را در  سامانه نقل و انتقالات دانشجویان علوم پزشکی ثبت نمایند. دانشجویان باید پیش از هرگونه اقدام، مدارک مورد نیاز را برای فرآیند نقل و انتقال یا میهمانی خود آماده کنند.

لازم به ذکر است که سامانه ثبت درخواست انتقالی و میهمانی دانشجویان پزشکی مجزا از یکدیگر می باشند و دانشجویان بایستی با توجه به هدف خود، در زمان مقرر نسبت به نام نویسی اقدام نمایند.

آن دسته از داوطلبانی که قصد دارند بنا بر شرایط خود، در دانشگاه دیگری به صورت میهمان به تحصیل بپردازند، بایستی از طریق سامانه “درخواست میهمانی دانشجویان” به نشانی guest.behdasht.gov.ir فرآیند ثبت نام خود را به انجام برسانند.

اما دانشجویانی که قصد انتقال از دانشگاه محل تحصیل به دانشگاهی دیگر را دارند، باید در موعد مقرر به سامانه “درخواست انتقالی دانشجویان” به آدرس transmission.behdasht.gov.ir مراجعه کنند و مطابق با مراحل موجود در ادامه این مقاله، اقدامات لازم را جهت نام نویسی انجام دهند.

مراحل ثبت نام 

  1. ابتدا با توجه به هدف خود به یکی از دو سامانه انتقالات به آدرس transmission.behdasht.gov.ir یا سامانه میهمانی به نشانی guest.behdasht.gov.ir مراجعه نمایید و کد ملی و شماره دانشجویی خود را در کادرهای مربوطه وارد کنید و کلید “ثبت درخواست انتقالی جدید یا پیگیری درخواست ثبت شده” را بفشارید.
  2. در صفحه بعد با فرمی رو به رو می شوید که لازم است تمام اطلاعات شخصی و تحصیلی خود اعم از نام پدر، جنسیت، تعداد نیمسال مشروطی و… را در بخش های مورد نظر درج نمایید.
  3. پس از وارد کردن اطلاعات مرحله قبل، حال بایستی دانشگاه های مقصد مورد نظر خود را با توجه به الویت انتخاب کنید.
  4. در مرحله بعدی اطلاعات مربوط به محل سکونت مانند استان، کد پستی و… را با دقت در بخش های مربوطه ثبت نمایید.
  5. در این قسمت نیز دانشجویان باید مدارک مورد نیاز را طبق موارد مندرج در سامانه بارگذاری نمایند و در آخر کلید “ارسال فایل” را کلیک کنید.

لازم به ذکر ست که دانشجویان پس از ثبت نام، می توانند با مراجعه به سایت های مربوطه، شماره دانشجویی و کد ملی خود را جهت پیگیری، دوباره وارد نمایند تا مطابق با نظر کارشناس، مدارک خود را در صورت وجود هر گونه نقص کامل کنند.

شرایط نقل و انتقالات و میهمانی دانشجویان پزشکی 1401 – 1402

تمامی داوطلبان توجه داشته باشند که انتقال و میهمانی به راحتی انجام نمی گیرد، لذا باید هنگام انتخاب رشته کنکور خود نهایت دقت را داشته باشند تا بعدها دچار مشکل نشوند. چرا که شرایط مربوط به نقل و انتقالات دانشجویان، ویژه می باشد. تنها دانشجویان علوم پزشکی واجد شرایط می توانند در فرآیند نقل و انتقالات یا میهمانی شرکت نمایند که در ادامه این مقاله، ضوابط مورد نیاز برای هر یک شرح داده شده است.

شرایط نقل و انتقالات دانشجویان پزشکی 

دانشجویانی که قصد درخواست انتقال از دانشگاه پذیرفته شده را دارند، ادامه تحصیل آن ها در دانشگاه مبدا باید از لحاظ مقررات آموزشی و انضباطی بلامانع باشد. همچنین بایستی دارای حداقل معدل 12 باشند و نمره آزمون ورودی داوطلب در سالی که در دانشگاه پذیرفته شده است، از نمره آخرین فرد پذیرفته شده در همان سال و رشته تحصیلی دانشگاه مقصد، کمتر نباشد.

دانشجویان مقطع کارشناسی بعد از گذراندن یک ترم تحصیلی می توانند درخواست انتقال خود را ثبت کنند، اما در رشته های دکتری حرفه ای پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی برای درخواست انتقال حداقل باید دو ترم را گذرانده باشند و بر اساس آیین نامه آموزشی رشته مربوطه اقدام نمایند. علاوه بر موارد گفته شده، لازم به ذکر است که انتقال دانشجویان فقط در صورت برخورداری از شروط زیر امکان پذیر می باشد.

  • شهادت، فوت یا معلول شدن سرپرست خانواده دانشجو (اگر دانشجو بنا بر تشخیص قانون به عنوان کفیل خانواده شناخته شود.)
  • معلولیت یا بیماری صعب العلاج متقاضی به نحوی که بنا بر تشخیص پزشکان معتمد، نتواند فعالیت های روزمره خود را به طور مستقل انجام دهد.
  • دانشجویان دختر متاهل (ازدواج رسمی و دائمی) که در شهری غیر از محل اشتغال همسرشان در حال تحصیل هستند، با تایید مراجع ذیربط، می توانند درخواست انتقالی خود را ثبت نمایند.
  • انتقال فرزندان اعضای هیات علمی بر اساس قوانین و آیین نامه های مربوطه صورت می گیرد.
  • امکان انتقال متقاضیان از دوره های روزانه، شبانه و دانشگاه های غیر حضوری (پیام نور) به دانشگاه های حضوری از قبیل روزانه و شبانه و همچنین از دانشگاه های غیر دولتی به دانشگاه های دولتی ممنوع است اما انتقال دانشجویان به صورت برعکس، یعنی از دانشگاه های دولتی به غیر دولتی و حضوری به غیرحضوری، در صورت موافقت دانشگاه های مبدا و مقصد و رعایت شرایط و ضوابط مربوطه مانعی ندارد.
  • در صورت موافقت با درخواست انتقال دانشجو، دانشگاه مبدا موظف است که در عرض یک هفته ریزنمرات فرد متقاضی را به دانشگاه مقصد ارسال کند.
  • انتقال دانشجویان در هر مقطع تحصیلی تنها یک بار مجاز می باشد.

شرایط میهمانی دانشجویان پزشکی 

دانشجویانی که درخواست میهمانی به سایر دانشگاه ها را دارند با توافق دانشگاه های مبدا و مقصد به عنوان دانشجوی میهمان می توانند محل تحصیل خود را برای مدت کوتاهی تغییر دهند و حداکثر 40 واحد درسی را به عنوان میهمان بگذرانند. برای درخواست میهمانی، داوطلب باید حداقل یک نیمسال را در دانشگاه مبدا گذرانده باشد.

اگر پس از اتمام دوره میهمانی دانشجو، فرد تمایلی برای بازگشت به دانشگاه مبدا خود نداشته باشد، باید مجددا درخواست خود را در موعد مقرر ثبت کند و اصطلاحا دوره میهمانی خود را تمدید نماید. لازم به ذکر است که علاوه بر شرایط مذکور، فرآیند ثبت نام نقل و انتقالات دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه علوم پزشکی نیز دارای شرایط خاصی می باشد که تنها افراد واجد این ضوابط می توانند به نام نویسی بپردازند.

با توجه به تمام مطالب فوق، می توان دریافت که فرآیند نقل و انتقال و میهمانی به ویژه برای دانشجویان علوم پزشکی، شرایط خاصی را می طلبد و نمی توان گفت با تمام درخواست ها موافقت می شود یا خیر. پس بهترین کار این است که دانشجویان پیش از انتخاب نهایی دانشگاه محل تحصیل، تمام جوانب آن و شرایط خود را بررسی کنند و بدین ترتیب احتمال نیاز به اخذ انتقالی یا میهمانی خود را تا حد زیادی کاهش دهند.

راهنمای پیگیری ثبت نام نقل و انتقالات و میهمانی دانشجویان پزشکی 1401 – 1402

پس از نام نویسی در فرآیند نقل و انتقالات و میهمانی، دانشجویان می بایست درخواست خود را پیگیری نمایند تا سریعا از نتیجه آن مطلع گردند که اینکار تنها از طریق مراجعه به سامانه درخواست انتقالی دانشجویان علوم پزشکی امکان پذیر است. در ادامه مراحل انجام این کار را ذکر کرده ایم.

1- به سامانه درخواست انتقالی دانشجویان به نشانی transmission.behdasht.gov.ir مراجعه کرده و در کادر های پایین صفحه “کدملی” و “شماره دانشجویی” خود را درج کنید.

2- بر روی کادر بنفش رنگ “ثبت درخواست جدید یا پیگیری درخواست انتقالی ثبت شده” کلیک نمایید.

3- در این مرحله کادری نمایش داده می شود که در آن نظر کارشناسان  و مخالفت یا موافقت آنها ذکر گردیده است.

نکته: توجه داشته باشید که پیغام کارشناسان با توجه به وضعیت درخواست هر فرد می تواند متفاوت باشد و با کلیک بر روی “ok” می توانید توضیحات مربوط به مخالفت دانشگاه مبدا یا مقصد را مشاهده کنید.

سوالات متداول

1- فرآیند ثبت نام نقل و انتقالات و میهمانی دانشجویان پزشکی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ از چه تاریخی آغاز می گردد؟

ثبت نام این فرآیند از تاریخ 20 فروردین ماه الی 31 اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ بود که تا تاریخ 31 خرداد ماه تمدید شد.

2- فرآیند ثبت نام نقل و انتقالات دانشجویان پزشکی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ از طریق کدام سایت انجام می گیرد؟

نقل و انتقالات دانشجویان از طریق سایت transmission.behdasht.gov.ir انجام می گیرد.

3- ثبت نام میهمانی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ چگونه انجام میشود؟

ثبت نام میهمانی دانشجویان از طریق سایت guest.behdasht.gov.ir انجام می شود که مراحل آن به طور کامل در این مقاله ارائه شده است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۰ نظر
  1. mahdi

    سلام خسته نباشید، من دانشجوی کاردانی رشته فوریت هستم و میخوام به دانشگاه شهر خودمون که فقط کارشناسی رشته فوریت رو داره درخواست انتقالی یا میهمانی بدم، آیا این امکان وجود دارد من در دانشگاه مقصد مدرک کاردانی خود را بگیرم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود ، اگر دانشگاه مقصد کارشناسی ناپیوسته رشته مدنظر را ارائه دهد بله میتوانید انتقالی بگیرید.

  2. MOHAMMAD

    آیا امکان مهمان برای دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه ازاد به پردیس دانشگاهی وجود دارد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، در صورت موافقت دانشگاه های مبدا و مقصد، امکان پذیر است اما به طور کلی انتقالی و میهمانی از دانشگاه آزاد به دولتی، انجام نمی شود.

  3. Zahra

    سلام زمان انتقالی و مهمان دانشجویان ایثارگر کی هست؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، در حال حاضر اطلاعیه راجع به زمان نقل و انتقالات ایثارگران منتشر نشده است.

  4. Nemo

    یه سوال داشتم،در صورت منتقل شدن به دانشگاهی که حدنصاب قبولی رشته روزانه اونرو در کارنامه سبز کسب کردیم،باید شهریه پرداخت کنیم؟؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، مطابق با قوانین نقل و انتقال، در صورتی که حد نصاب قبولی آخرین فرد آن دانشگاه را کسب کرده باشید از پرداخت شهریه معاف هستید.

  5. الی

    سلام مادرم بیماری ام اس داره وازکمیته امدادامام خمینی هم نامه داریم درواقع تحت پوشش کمیته هستیم به مهمان شدن من ازپزشکی روزانه ارومیه به روزانه تبریز ایاموافقت می کنن خواهردوقلو دارم وسهمیه ۵درصدی هم دارم (سهمیه ۵درصدتوپذیرش دانشگاه برام تاثیرنداشت چون درواقع من هرچی تومنطقه یک قبول میشدم با اون سهمیه هم همون شدایا الان این سهمیه می تونه توگرفتن مهمان برای روزانه تاثیرداشته بشه )مرسی خسته نباشید

    • ایران مشاوره

      با سلام. شما پس از گذراندن یک ترم و حداقل ۱۲ واحد درسی در دانشگاه مبدا ، در صورتی که نمره شما بالاتر از میانگین نمرات دانشجویان دانشگاه مقصد در همان رشته تحصیلی باشد. می توانید در زمان مشخص شده درخواست انتقالی خود را از طریق سایت وزارت علوم و تحقیقات ثبت نمایید.

دریافت مشاوره