خانه نظام وظیفه راهنمای جامع خرید بیمه سربازی ۱۴۰۲

راهنمای جامع خرید بیمه سربازی ۱۴۰۲

نکاتی در زمینه خرید بیمه سربازی 1402
راهنمای جامع خرید بیمه سربازی 1402

شاید خدمت سربازی را بتوان به عنوان یکی از مراحل مهم و بحث برانگیز هر مردی دانست. بنابراین هر یک از آقایانی که به سن مشمولیت می رسند در صورتی که واجد شرایط معافیت خدمت سربازی نباشند، می بایست نسبت به انجام مراحل اعزام به دوره خدمت ضرورت اقدام کنند و در غیر این صورت، مشمول غیبت سربازی خواهند شد.

از جمله سوالاتی که ممکن است برای کسانی که خدمت سربازی خود را پشت سر گذاشته اند و یا حتی برای مشمولان این خدمت مقدس مطرح گردد، در رابطه با بیمه سربازی می باشد که آیا امکان خرید آن وجود دارد یا خیر؟ پاسخ سوال فوق مثبت است و افراد در صورت احراز شرایط مورد نیاز منعی برای خرید بیمه سربازی خود نخواهند داشت.

مطابق با آخرین آیین نامه مربوطه، نرخ پرداخت بیمه برابر با 30 درصد است که 7 درصد از مبلغ خرید بیمه سربازی توسط متقاضی پرداخت شده و 23 درصد آن بر عهده دولت می باشد.

شرایط خرید بیمه سربازی 1402

بیمه سربازی به ویژه برای افرادی که می خواهند پس از اتمام دوره خدمت خود در شرکت های دولتی یا خصوصی مشغول به کار شوند، از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که در این صورت دو سال زودتر بازنشسته خواهند شد. بنابراین تحت شرایط خاص، دوره خدمت ضرورت جزو سوابق سربازان محسوب شده و در ازای گذراندن یک سال خدمت، یک سال سابقه بیمه برای آن ها منظور می شود.

در انتهای خدمت در هر شغل یا حرفه ای، دوره خدمت سربازی تحت شرایط تعیین شده جزو سنوات کاری به شمار رفته و بیمه سربازی نیز به بیمه بازنشستگی افراد افزوده خواهد شد. به عبارت دیگر، محاسبه بیمه دو سال خدمت سربازی برای آن ها به معنای تسریع دو ساله در روند بازنشستگی است. اما به چه صورت و تحت کدام شرایط می توان نسبت به خرید بیمه سربازی در سال 1402 اقدام نمود؟

  1. اولین شرط برای خرید بیمه سربازی آن است که فرد متقاضی علاوه دارا بودن سایر شرایط دوره سربازی حداقل دو سال بیمه پرداخت کرده باشد.
  2. درمورد شرط دوم برای خرید بیمه سربازی نیز باید گفت طبق مصوبات مربوطه، شخص داوطلب باید هنگام ثبت درخواست خود مبنی بر خرید بیمه دوره خدمت، بیمه پرداز (بیمه اختیاری یا اجباری) سازمان تامین اجتماعی باشد.

مدارک مورد نیاز و نحوه اقدام به خرید بیمه سربازی 1402

در صورتی که دارای هر یک از شرایط ذکر شده در بخش قبل می باشید، می توانید اقدامات لازم را در راستای خرید بیمه سربازی 1402 را انجام دهید. بدین منظور لازم است همراه با مدارک مورد نیاز این امر شامل:

  • اصل کارت پایان خدمت
  • اصل و کپی شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی به شعب بیمه تامین اجتماعی که از طریق آن بیمه پرداخت می کنید، مراجعه نمایید.

حال می بایست فرم احتساب سوابق مدت خدمت خود را دریافت نموده و تکمیل کنید. در صورتی که دارای سابقه حضور داوطلبانه در جبهه می باشید، باید نسبت به دریافت و تکمیل فرم های مربوط به آن نیز اقدام نمایید. چنانچه به هر دلیل دفترچه پایان خدمت خود را در اختیار ندارید، می توانید اصل گواهی انجام خدمت سربازی خود که دارای تاریخ آغاز و پایان دوره خدمت بوده و از سوی مراجع ذی صلاح صادر شده است را ارائه نمایید.

مبلغ خرید بیمه سربازی 1402

برای آن که دوره خدمت ضرورت جزو سابقه کار محسوب شود، شرایطی وجود دارد. بیمه سربازی ابتدا باید مورد تایید سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرد و سازمان تامین اجتماعی نیز برای تایید این دو سال حق بیمه و پذیرش آن برای امر بازنشستگی، مبلغی را تعیین می کند. توجه داشته باشید که میزان این مبلغ با توجه به زمان پایان خدمت و ارائه درخواست خرید بیمه سربازی توسط متقاضی متفاوت می باشد.

شاید دلیل دریافت این مبلغ را بتوان عدم پرداخت حق بیمه توسط سربازان در طول دوره خدمت و دریافت حقوق از سازمان نظام وظیفه دانست. همان طور که می دانید، در دوران خدمت ضرورت تمامی سربازان وظیفه دارای دفترچه بیمه بوده و می توانند از کلیه خدمات این دفترچه در بیمارستان های طرف قرارداد نیروهای مسلح بهره مند شوند. البته در برخی بیمارستان ها نیز این خدمات به صورت رایگان در اختیار سربازان قرار می گیرند.

بنابراین آن دسته از افرادی که دوره نظام وظیفه خود را پشت سر گذاشته اند، می بایست برای جبران خدمات ارائه شده و هم چنین عدم پرداخت حق بیمه در مدت زمان خدمت سربازی خود، مبلغی را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نمایند تا دوره خدمت آن ها جزو سوابق بیمه در نظر گرفته شود.

نحوه محاسبه مبلغ خرید بیمه سربازی 1402

همان طور که گفته شد، میزان هزینه برای خرید بیمه سربازی با در نظر گرفتن زمان اتمام دوره خدمت نظام وظیفه و درخواست داوطلب تعیین می گردد. فرمول محاسبه این مبلغ را در سال 1402، می توانید در کادر زیر مشاهده کنید.

میزان حق بیمه متعلقه = (نرخ) 30% * مدت زمان خدمت * میانگین حقوق دو سال آخر کاری داوطلب

توجه کنید که 7 درصد از مبلغ به دست آمده از فرمول فوق می بایست توسط فرد متقاضی پرداخت شود و مسئولیت پرداخت 23 درصد آن نیز بر عهده دولت خواهد بود.

چند نکته مهم

  • داوطلبان خرید بیمه سربازی 1402 می توانند مبلغ تعیین شده را به صورت نقدی و یا قسطی پرداخت نمایند. توجه داشته باشید که حداکثر اقساط پرداختی برابر با 12 ماه است.
  • مهلت پرداخت مبلغ مورد نظر برای متقاضیانی که به صورت نقدی اقدام به خرید بیمه سربازی خود می نمایند، حداکثر تا پایان ماه بعد از زمان محاسبه آن می باشد.
  • داوطلبانی که می خواهند این مبلغ را به صورت قسطی واریز کنند باید در مدت زمان تعیین شده قسط های مربوطه را پرداخت نمایند.
  • چنانچه این مبلغ در موعد مقرر (به صورت یکجا یا اقساطی) پرداخت نگردد و یا در زمان هایی غیر از تاریخ های تعیین شده پرداخت شود، مشمول محاسبه مجدد می شود.

راهنمای مشاهده سوابق بیمه سربازی 1402

به منظور مشاهده سوابق بیمه سربازی خود می توانید از سامانه مشاهده سوابق بیمه شدگان استفاده کنید. برای این منظور ابتدا باید به سایت مذکور به نشانی account.tamin.ir مراجعه کنید.

  • سپس نسبت به ثبت نام و ایجاد حساب کاربری در سامانه اقدام نمایید. (در صورتی که قبلا در سامانه ثبت نام کرده اید، نیازی به نام نویسی مجدد نیست و با وارد نمودن کد ملی به عنوان نام کاربری و گذرواژه می توانید به حساب کاربری خود دسترسی پیدا کنید.)

مرحله اول مشاهده سوابق بیمه سربازی

  • به منظور نام نویسی در سامانه مذکور، پس از انتخاب گزینه “ثبت نام”  در صفحه قبلی، در این مرحله کلید “اشخاص حقیقی” را بفشارید.

مرحله دوم مشاوه سوابق بیمه سربازی

  • پس از وارد نمودن اطلاعات خواسته شده در کادر های مربوطه، کلمه “مرحله بعد” را انتخاب کنید. (در مرحله بعد لازم است “کد شناسه” ارسالی به تلفن همراه خود را در کادر مربوطه وارد نموده و به منظور تکمیل فرآیند نام نویسی خود، مراحل فرم نام نویسی را نیز تا انتها با دقت تکمیل کنید.)

مرحله سوم مشاهده سوابق سربازی

  • سپس مجددا به صفحه نخست بازگشته و گزینه “ورود به سامانه” را بفشارید.

مرحله چهارم مشاهده سوابق سربازی

  • در این مرحله اطلاعات کاربری خود را وارد کرده و گزینه “ورود” را انتخاب کنید.

مرحله پنجم مشاهده سوابق بیمه سربازی

پس از طی تمامی مراحل فوق، می توانید به راحتی به حساب کاربری خود مراجعه کرده و سوابق بیمه سربازی خود را مشاهده نمایید. با توجه به این که قوانین تامین اجتماعی با شرایط روز در حال تغییر بوده و مقررات نظام وظیفه نیز ممکن است دستخوش تغییراتی شود، توصیه می کنیم مرتبا پیگیر اخبار مربوطه باشید تا در اسرع وقت اقدامات لازم را برای خرید سوابق بیمه سربازی خود انجام دهند.

 

سوالات متداول

1- نرخ پرداخت بیمه سربازی ۱۴۰۲ به چه میزان می باشد؟

نرخ پرداخت بیمه برابر با 30 درصد است که 23 درصد آن بر عهده دولت و 7 درصد آن را بیمه شده پرداخت می نماید.

2- چگونه می توانیم سوابق بیمه سربازی ۱۴۰۲ را مشاهده نماییم؟

برای مشاهده سوابق بیمه سربازی می بایست به صورت اینترنتی از طریق سامانه مشاهده سوابق بیمه شدگان به نشانی account.tamin.ir اقدام نمود.

3- برای خرید بیمه سربازی ۱۴۰۲ می بایست چند سال بیمه پرداخت کرد؟

برای خرید بیمه سربازی می بایست فرد متقاضی پیش یا بعد از آغاز دوره خدمت نظام وظیفه خود، حداقل دو سال بیمه پرداخت کرده باشد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ نظر
  1. علی شامی

    ایا امکانش هست که از اغاز شروع خدمت ماهیانه پرادخت کرد خرید خدمت رو؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، مطابق با قوانین وظیفه ی عمومی درحال حاضر قانون خرید خدمت سربازی اجرا نمی شود.

مشاوره نظام وظیفه پیج نظام وظیفه