خانه مشاوره تحصیلی رشته مدیریت صنعتی

رشته مدیریت صنعتی

فرصت های شغلی رشته مدیریت صنعتی
بازار کار رشته مدیریت صنعتی
رشته مدیریت صنعتی از جمله رشته های محبوب مدیریتی میان داوطلبان کنکور محسوب می شود. مدیریت صنعتی دارای سه بعد اصلی مالی و رفتاری ، فنی و تکنیکی و اجتماعی می باشد و دروس این رشته مباحث پیرامون هر سه بعد مذکور را شامل می شود.

امروزه بسیاری از شرکت های خصوصی و دولتی فعال در زمینه صنعت برای پیشبرد اهداف مورد نظر و سر و سامان دادن به امور اجرایی خود نیازمند مدیریت هدفمند و کاردان می باشند و همین مسئله می تواند عاملی موثر در بازار کار این رشته تلقی شود. این شاخه از مدیریت بیشتر بر مدیریت امور در انواع واحدهای صنعتی ، شناخت نیروی انسانی و مشکلات فردی و کاری آن ها و همچنین کار با انواع ماشین آلات صنعتی دلالت دارد. با ذکر این وظایف کاملا مشهود است که هر سه بعد این رشته دارای اهمیت ویژه ای برای دستیابی و موفقیت در زمینه شغلی افراد می باشند.

تجربه و مهارت افراد در رشته مدیریت صنعتی تاثیر بسزایی در میزان درآمد آن ها دارند.

بازار کار و موقعیت های شغلی رشته مدیریت صنعتی

با توجه به رشد روزافزون صنعت و صنعتی شدن جوامع ؛ راه اندازی ، رشد و ارتقا کسب و کارهای صنعتی بیش از گذشته حائز اهمیت می باشد. بنابراین این عرصه برای موفقیت نیازمند افرادی است که بتوانند با دانش و مهارت علمی خود ، زمینه های پیشرفت را برای این جوامع به ارمغان آورند.

بازار کار رشته مدیریت صنعتی را می توان نسبتا مناسب ارزیابی کرد و کسب موقعیت های شغلی مناسب در این رشته مانند هر رشته دیگری مشروط به داشتن دانش و توانایی لازم در انجام امور مربوطه می باشد. فارغ التحصیلان رشته مدیریت می توانند در زمینه هایی همچون کنترل کیفیت و مرغوبیت کالا ، تجزیه و تحلیل مسائل کمی تولید و صنعتی ، مدیریت تولید و حفاظت فنی مشغول به کار شوند. تحلیل مالی و اقتصادی پروژه ها ، برنامه ریزی ، کنترل و مدیریت بودجه ها ، فعالیت به عنوان کارمند بانک ها ، مدیریت روابط عمومی ، کارشناسی گمرک و حسابداری از دیگر زمینه های شغلی برای دانش آموختگان رشته مدیریت صنعتی می باشند.

فارغ التحصیلان رشته مدیریت صنعتی همچنین می توانند در شرکت های فنی و مهندسی مختلف جایگاه مناسبی پیدا کنند. از جمله کارخانه هایی که به جذب مدیران صنعتی می پردازند عبارت اند از: کارخانجات دارویی ، خودروسازی ، تولید مواد پلاستیکی ، نساجی ، الکترونیک ، صنایع چاپ و… که شما می توانید با کسب مهارت در کنار تحصیلات دانشگاهی ، خود را برای حضور در بازار کار آماده سازید. علاوه بر تمامی این فرصت ها ، افرادی که دارای خلاقیت و تجربه کافی می باشند ، می توانند به امر کارآفرینی نیز بپردازند.

شایان ذکر است دانشجویان رشته مقطع کارشناسی رشته مدیریت صنعتی پس از فارغ التحصیلی لزوما عهده دار پست های مدیریتی موسسات صنعتی که احراز آن شرایط خاص را می طلبد ، نخواهند بود و الزاما پس از اتمام دوران تحصیلی خود جایگاه مدیریتی نصیب شان نخواهد شد. این افراد تنها می توانند در صورت کسب تجربه لازم به مدیریت در سطوح مختلف بپردازند. فعالیت به عنوان مدیر یک مجموعه علاوه بر تحصیلات آکادمیک مستلزم داشتن تسلط بر اصول مدیریت بحران ، آشنایی با علوم مهندسی و کاربرد آن ها در حوزه های مختلف و همچنین سال ها تجربه مفید مرتبط و تخصصی می باشد.

درآمد فارغ التحصیلان رشته مدیریت صنعتی

از میزان درآمد فارغ التحصیلان رشته مدیریت صنعتی نمی توان اطلاعات دقیقی را ارائه کرد چرا که عوامل مختلفی در مقدار درآمد آنان دخیل می باشند. سه فاکتور مهارت ، تجربه و دانش لازم در بازار کار این رشته مورد توجه می باشند و بهره مندی از آن ها می تواند عامل موثری در جذب افراد و ارتقا شغلی آن ها باشد.

تجربه افراد و میزان سابقه ای که در طول سال ها فعالیت در زمینه تخصصی خود داشته اند ، می تواند در درآمد افراد بسیار تاثیر گذار باشد. دانش مربوطه در حوزه های مختلف مدیریت صنعتی نیز در دانشگاه ها تدریس می شود و با تحصیل در مقاطع بالاتر می توان به دانش بیشتری دست یافت اما دروس دانشگاهی را نمی توان برای آماده سازی ورود به بازار کار کافی دانست.

بنابراین توصیه می کنیم که اگر به دنبال درآمد بالا در رشته مدیریت صنعتی می باشید ، در کنار کتب دانشگاهی به خواندن دیگر منابع مربوطه بپردازید و سعی کنید مهارت هایی همچون دانش زبان انگلیسی ، مهارت های ICDL و کار با نرم افزارهای مختص این رشته را در خود تقویت کنید. فراگیری مهارت های فوق می تواند مسیر دستیابی به نتیجه مطلوب و درآمد بالا را برای فارغ التحصیلان رشته مدیریت صنعتی هموار سازد.

دانشگاه های ارائه دهنده رشته مدیریت صنعتی

رشته مدیریت صنعتی در مقطع کارشناسی فاقد هر گونه گرایش بوده و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دارای گرایش های متنوعی می باشد که شما می توانید با توجه به توانایی و علاقه خود به ادامه تحصیل در هر یک از گرایش های این رشته مدیریتی بپردازید. داوطلبان کنکور گروه های آزمایشی ریاضی ، تجربی و انسانی امکان انتخاب رشته مدیریت صنعتی را در زمان انتخاب رشته کنکور دارند. لیست برخی از دانشگاه های دولتی ارائه دهنده این رشته در مقطع کارشناسی به شرح زیر می باشد. لیست کامل این دانشگاه ها در دفترچه انتخاب رشته کنکور گروه های آزمایشی مذکور درج شده است.

  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه شهید بهشتی تهران
  • دانشگاه بوعلی همدان
  • دانشگاه خلیج فارس بوشهر
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه تهران

شاید ذکر این نکته در پایان مقاله خالی از لطف نباشد که بسیاری دو رشته مهندسی صنایع و مدیریت صنعتی را کاملا مشابه می داند اما باید توجه داشته که علی رغم تمامی شباهت ها مانند واحدهای درسی مشابه ، این دو رشته تفاوت هایی نیز دارند.

دانشجویان رشته مدیریت صنعتی بیش از هر مسئله ای به مباحث انسانی ، روابط بین افراد و هدایت آن ها در مسیر دستیابی به اهداف در صنعت می پردازند. در صورتی که در رشته مهندسی صنایع بعد فنی و تکنیکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مباحث مربوطه بیشتر مسائل کمی ، بهینه سازی و تولیدی در صنعت را شامل می شود. شما کاربران گرامی می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بازار کار رشته مهندسی صنایع به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره