خانه مدارس لیست رشته های فنی و حرفه ای دخترانه 1401

لیست رشته های فنی و حرفه ای دخترانه 1401

رشته های فنی و حرفه ای دخترانه
لیست رشته های فنی و حرفه ای دخترانه

داوطلبان تحصیل در رشته های فنی و حرفه ای هنرستان ها می توانند با کسب حدنصاب علمی دروس اختصاصی این رشته در سال اول متوسطه دوم برای ورود به این مدارس مجاز شوند. هنرستان های فنی و حرفه ای رشته های متعددی را به منظور جذب دانش آموزان دختر و پسر ارائه می نمایند که اغلب آن ها مشترک بوده اما با این حال برخی از رشته ها نیز از نظر جنسیتی تفکیک شده هستند. اغلب رشته های این مراکز آموزشی به صورت عملی بوده و دانش آموزان حرفه های مختلف را در کارگاه ها آموزش می بینند. رشته فنی و حرفه ای شامل 4 گروه اصلی هنر، مدیریت و خدمات، صنعت و کشاورزی می باشد که هر کدام از آن ها نیز از زیر گروه های متناوبی تشکیل شده اند.

همچنین فارغ التحصیلان مقطع دیپلم این رشته می توانند با شرکت در کنکور سراسری یا به صورت بدون کنکور تحصیلات خود را در مقاطع دانشگاهی ادامه دهند.

برخی از رشته های ارائه شده در هنرستان های فنی و حرفه ای از نظر جنسیتی تفکیک شده هستند.

لیست رشته های فنی و حرفه ای دخترانه

همان طور که گفته شد، اغلب رشته های فنی و حرفه ای برای آقایان و خانم ها مشترک هستند به جز رشته های صنایع فلزی، الکتروتکنیک، تاسیسات، متالوژی، ساختمان و ساخت و تولید که صرفا برای آقایان و رشته های طراحی دوخت و کودکیاری که مختص خانم ها ارائه شده اند. اما با این حال امکان ارائه و ظرفیت تمامی رشته ها در هنرستان های مختلف  هدایت تحصیلی پایه نهم متفاوت می باشد. در جدول زیر، تمامی رشته های ارائه شده در هنرستان های دخترانه درج شده است.

لیست رشته های فنی و حرفه ای دخترانه
عنوان زیرگروهرشته های زیرگروه
گروه هنرطراحی و دوخت
 معماری  داخلی
صنایع دستی
پویانمایی
تولید برنامه های تلویزیونی
فوتوگرافیک
گرافیک
نقاشی
نوازندگی ساز جهانی
نوازندگی ساز ایرانی
نمایش
سینما
نقشه کشی معماری
گروه مدیریت و خدماتزیرگروه خدماتناوبری
حمل و نقل
زیرگروه بازرگانی و امور اداریحسابداری
زیرگروه بهداشت و سلامتتربیت کودک
تربیت بدنی
گروه صنعتزیرگروه برق و رایانهالکترونیک
الکترونیک و مخابرات دریایی
شبکه و نرم افزار
زیرگروه معماری و ساختمانساختمان
زیرگروه مواد و فرآوریسرامیک
صنایع شیمیایی
صنایع نساجی
معدن
گروه کشاورزیامور زراعی
امور دامی
ماشین های کشاورزی
امور باغی
صنایع غذایی

پرطرفدارترین رشته های فنی و حرفه ای دخترانه

همان طور که در جدول فوق مشاهده کردید، رشته های فنی و حرفه ای از چهار گروه اصلی و گرایش های متعددی تشکیل شده است کهبرخی از این رشته ها با توجه به تقاضای جامعه و میزان علاقه مندی دانش آموزان، بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند. از جمله پرطرفدارترین این رشته ها در هنرستان های دخترانه و پسرانه می توان به موراد زیر اشاره کرد:

گرافیک

رشته گرافیک به دلیل برخورداری از دامنه شغلی گسترده میزان تقاضای بالای جامعه و همچنین محیط های کاری مناسب بانوان، یکی از رشته های محبوب در هنرستان های دخترانه می باشد.

معماری

یکی از شغل هایی که همیشه مورد توجه بوده و علاقه مندان زیادی را به خود اختصاص داده رشته معماری می باشد، چراکه با گذر زمان نیاز به خلق بناهای جدید و زیبا بسیار احساس می شود و تحقق این امر نیز نیازمند معماران مجرب است.

طرحی دوخت

طراحی دوخت یکی از پردرآمدترین رشته های فنی و حرفه ای بوده که مختص بانوان می باشد و فقط در هنرستان های دخترانه ارائه می گردد. به دلیل تک جنسیتی بودن این رشته، تقاضای آن در جامعه افزایش یافته و هنوز اشباع نشده است.

کامپیوتر

کامپیوتر در گرایش های مختلف یکی از رشته هایی است که همیشه نیاز آن در جامعه احساس می شود. به همین دلیل افراد پس از فارغ التحصیلی با بهره مندی از عملکرد مناسب به راحتی می توانند وارد بازار کار شوند. با یادگیری یکی از گرایش های خود نه تنها وارد بازار کار می شوید بلکه می توانید با یادگیری و به روز کردن اطلاعات خود، جایگاه شغلی و میزان درآمد خود را نیز افزایش دهید.

پرورش گل و گیاه هان زینتی

با شهری و ماشینی شدن روند زندگی بسیاری علاقه مند به نگه داری گل و گیاهان آپارتمانی در منازل خود هستند چراکه این امر تاثیر بسزایی در شادابی روح افراد خواهد داشت. به همین دلیل این شغل به یکی از جذاب ترین و پردرآمدترین اشغال فنی و حرفه ای تبدیل شده است.

مزایا و معایب تحصیل در رشته های فنی و حرفه ای دخترانه

تمامی رشته های تحصیلی معمولا دارای نکات مثبت و منفی می باشند که دانش آموزان پیش از انتخاب رشته نهم به دهم می بایست مزایا و معایب آن ها را بررسی کرده تا بهترین انتخاب را داشته باشند. به دلیل تقاضای بالای رشته ها ریاضی، تجربی و انسانی سایر رشته ها مورد کم لطفی قرار گرفته اما برخلاف تصور عموم پذیرش در رشته فنی و حرفه ای آنقدرها هم آسان نبوده و همچنین از آینده شغلی مناسبی نیز برخوردارند.

مزایا و معایب تحصیل در رشته های فنی و حرفه ای دخترانه
مزایامعایب
یادگیری رشته تحصیلی به صورت عملینیازمند داشتن قدرت عمل بالا
کسب تجربه در حرفه خود
امکان ورود به بازار کار با مدرک دیپلمپایین بودن سطح تجهیزات و آموزش در برخی از هنرستان ها و کمبود ابزار مورود نیاز برای آموزش عملی
امکان تحصیل در برخی از دانشگاه های فنی و حرفه ای بدون شرکت در کنکورعدم دسترسی فارق التحصیلان رشته فنی و حرفه ای به مشاغل بسیار سطح بالا مانند مشاغل تحقیقاتی و اکتشافی
پذیرش آسان تر نسبت به رشته های تجربی، ریاضی و انسانیاعتبار کم مدارک فنی و حرفه ای نسبت به رشته های اصلی
سهولت ورود به بازار کار با درآمد مناسب

شرایط تحصیل رشته های فنی و حرفه ای دخترانه در دانشگاه ها

دانش آموزان به منظور ادامه تحصیل رشته خود در مقاطع دانشگاهی می توانند با استفاده از دفترچه ثبت نام کنکور کاردانی فنی و حرفه ای نسبت به نام نویسی در این دانشگاه ها از طریق شرکت در آزمون و یا بدون آزمون اقدام نمایند. به همین منظور متقاضیان تحصیل در این رشته ها می بایست اطلاعات کافی در این زمینه کسب نمایند.

  • دانش آموزان موظف به انتخاب یکی از رشته های دانشگاهی مرتبط با مدرک دیپلم خود هستند.
  • متقاضیان تحصیل در دانشگاه ها بدون شرکت در آزمون سراسری، ابتدا می بایست لیست رشته های بدون کنکور کاردانی فنی و حرفه ای را بررسی نمایند.
  • فارغ التحصیلان دیپلم رشته های فنی و حرفه ای می توانند در دانشگاه های علمی کاربردی، موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و همچنین دانشگاه آزاد نیز تحصیل نمایند.
  • داوطلبان برای تحصیل بدون کنکور در دانشگاه های مذکور، لازم نیست که رشته انتخابی خود را با مدرک دیپلم تطبیق دهند.
  • داوطلبان نظام قدیم تنها با ارائه مدرک کاردانی و یا مدرک پیش دانشگاهی می توانند فرآیند ثبت نام کنکور سراسری را تکمیل نمایند اما فارغ التحصیلان دیپلم نظام جدید، منعی برای شرکت در کنکور نخواهند داشت.
  • همچنین دانش آموزان دارنده مدرک دیپلم فنی و حرفه ای این امکان را دارند تا با شرکت در کنکور سراسری و کسب حدنصاب علمی مجاز به تحصیل در دانشگاه های روزانه، پیام نور، غیر انتفاعی و… شوند.

آینده شغلی رشته های فنی و حرفه ای دخترانه

همان طور که اذعان شد، یکی از مزایای تحصیل در این رشته ها سهولت ورود فارغ التحصیلان به بازار کار بوده که در جوامع امروزی امری بسیار حائز اهمیت می باشد. با توجه به عملی بودن اکثریت رشته های فنی و حرفه ای و همچنین تقاضای جامعه به نیروی کاری جوان، امکان ورود به بازار کار برای فارغ التحصیلان این رشته وجود خواهد داشت. بنابراین می توان گفت رشته فنی و حرفه ای یکی از مناسب ترین رشته ها از نظر بازار کار بوده البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که فارغ التحصیلان به منظور ارتقای شغل و جایگاه اجتماعی خود می توانند نسبت به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر اقدام نمایند.

درآمد رشته های فنی و حرفه ای دخترانه

میزان درآمد در گرایش های مختلف رشته فنی و حرفه ای با توجه به عوامل مختلف دارای اعداد متفاوتی می باشد. از جمله این عوامل می توان به میزان تجربه، مهارت فرد، محدوده جغرافیایی، توافق با کارفرما و… اشاره کرد که هرکدام از این ها در کسب دریافتی تاثیر گذار خواهد بود. علاوه بر این ها برخی با ایجاد کسب و کار به صورت فردی مثل تاسیس تولیدی، کارگاه، تعمیرگاه و… بسته به میزان فعالیت، مراجعه کنندگان و همچنین بازاریابی مناسب می توانند مبالغ قابل توجهی درآمد داشته باشند.

 

سوالات متداول

1- پرطرفدارترین رشته های فنی و حرفه ای دخترانه کدام اند؟

رشته های گرافیک، طراحی دوخت، کامپیوتر و... از مجبوب ترین رشته های فنی و حرفه ای به حساب می آیند.

2- آیا امکان تحصیلی فارغ التحصیلان دیپلم فنی و حرفه ای در دانشگاه های روزانه وجود دارد؟

بله این افراد می توانند با شرکت در کنکور سراسری، مجاز به تحصیل در این دانشگاه ها شوند.

3- بازار کار رشته های فنی و حرفه ای به چه صورت می باشد؟

این رشته به دلیل عملی بودن و تقاضای بالای جامعه به نیروی کاری جدید از بازار کار خوبی برخوردار است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره مدارس پیج مدارس