خانه کارشناسی ارشد شرایط ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور ۱۴۰۲

شرایط ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور ۱۴۰۲

شرایط ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور 1402
شرایط ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور 1402

در چند سال اخیر شایعات مختلفی مبنی بر پذیرش داوطلبان در دانشگاه های گوناگون برای مقطع کارشناسی ارشد بدون کنکور شکل گرفته است که البته برخی از این شایعات صحت داشته اما نه در مورد تمامی دانشگاه ها.

در سال ۱۴۰۲ دانشگاه های مختلفی از جمله دانشگاههای سراسری، دانشگاه های آزاد، پیام نور، علمی کاربردی، پردیس های خودگردان و غیر انتفاعی در ایران در حال فعالیت هستند و شاهد پذیرش داوطلبان به صورت بدون کنکور در برخی از این دانشگاه ها در مقطع کارشناسی بوده ایم. اکنون این سوال مطرح می شود که آیا دانشگاه های مذکور در مقطع کارشناسی ارشد نیز به صورت بدون کنکور دانشجو می پذیرند یا خیر؟ در ادامه به طور اختصاصی توضیحاتی را در این خصوص ارائه داده ایم که پیشنهاد می کنیم تا انتهای مطلب را مطالعه فرمایید.

متقاضیان پذیرش بدون کنکور مقطع کارشناسی ارشد می توانند به سه شیوه جذب بر اساس سوابق تحصیلی، استعداد های درخشان و فراگیر، اقدام نمایند.

شرایط کارشناسی ارشد بدون آزمون ۱۴۰۲ صرفا بر اساس سوابق تحصیلی

در سال های گذشته شرکت در مرحله پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد دارای شرایط ویژه و مختص خود بود که سازمان سنجش با انتشار دفترچه ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور، ضوابط و مقررات این پذیرش را به همراه سایر جزئیات مربوط به ثبت نام بیان نمود. بر اساس این شرایط که در موارد زیر به آن ها پرداخته ایم، حتی پذیرفته شدگان در کنکور کارشناسی ارشد نیز می توانستند در صورت تمایل نسبت به نام نویسی خود اقدام نمایند. البته از آن جایی که هنوز اطلاعاتی برای پذیرش بر اساس این شیوه در سال 1402 منتشر نشده، در نتیجه شرایط ذیل مطابق با آخرین دوره درج گشته است.

شرایط عمومی

  • اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان مطرح شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  • التزام عملی نسبت به احکام اسلام (انجام واجبات و ترک محرمات)
  • عدم دشمنی نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران
  • نداشتن پیشینه فعالیت در ساواک و فراماسونری و اعقاب آن ها
  • عدم سوء سابقه فساد اخلاقی
  • مشهور نبودن به ارتکاب اعمال خلاف ارزش های شغلی و تحصیلی در طول تحصیل یا اشتغال

تبصره 1: داوطلبان اقلیت های دینی (ادیان رسمی در قانون اساسی) مشمول بند 2 نمی باشند به شرط آن که قصد نقض احکام اسلامی را نداشته باشند.

تبصره 2: چنانچه متقاضی در گذشته با جمهوری اسلامی دشمنی داشته است لازم است که تغییر نظر وی لحاظ گردد.

شرایط اختصاصی

  • دارا بودن مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات، فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا شورالی عالی انقلاب فرهنگی یا گواهی اشتغال به تحصیلی در سال آخر دوره کارشناسی (در صورت فارغ التحصیلی تا تاریخ 30 بهمن ماه 1402)
  • امکان انتخاب رشته و ثبت نام صرفا در یکی از کد رشته های امتحانی گروه علوم انسانی برای فضلا و طلاب حوزه های علمیه ( که دارای مدرک سطح 2 بوده و یا تا تاریخ 31 شهریور ماه ۱۴۰۲ فارغ التحصیل می شوند.)
  • دانش آموختگان مقطع کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته با حداقل معدل 12
  • ارائه تعهد برابر طول مدت تحصیل دوره کارشناسی ارشد در هنگام ثبت نام توسط داوطلبان پذیرفته شده در دوره روزانه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی
  • سپردن تضمین به صندوق های رفاه دانشجویان جهت انجام تعهد پس از پایان مقطع تحصیلی جدید، برای بهره مندان از تسهیلات صندوق های مذکور

نکات مربوط به شرایط

  • شرکت کنندگان پذیرفته شده در دوره های روزانه در آزمون ۱۴۰۲، در صورت عدم ثبت نام و یا انصراف قطعی از رشته قبولی، امکان نام نویسی در این مرحله از پذیرش دوره های کارشناسی ارشد را نخواهند داشت.
  • دانشجویان در حال تحصیل در دوره های غیرروزانه (شهریه پرداز) شامل نوبت دوم (شبانه)، مجازی، پردیس خودگردان، پیام نور، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و دانشگاه های آزاد که در آزمون ورودی سال 1402 و قبل از آن پذیرفته شده اند، (در صورت نداشتن مشکل نظام وظیفه برای داوطلبان آقا) مجاز به ثبت نام و شرکت در این پذیرش، بدون انصراف از تحصیل می باشند. طبیعتا این دسته از افراد چنانچه پس از اعلام نتایج به طور قطعی قبول شده باشند، موظف به انصراف کامل از رشته محل قبلی هستند و لازم است که مدارک مربوط به انصراف خود را به دانشگاه جدید محل تحصیل ارائه نمایند.
  • داوطلبانی که در کنکور کارشناسی ارشد 1402 شرکت کرده و پذیرفته شده اند، در صورت تمایل می توانند در این فرآیند ثبت نام کنند. لازم به ذکر است در صورت پذیرش در این مرحله، قبولی قبلی آن ها باطل شده و می بایست در رشته محل قبولی جدید نام نویسی کرده و ادامه تحصیل دهند.
  • تمامی فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری (در صورت نداشتن منع از نظر نظام وظیفه) چنانچه علاقه مند به شرکت مجدد در این مرحله از پذیرش باشند، باید فرم تقاضانامه خود را بر اساس اطلاعات مقطع کارشناسی تکمیل نمایند.
  • دانش آموختگان یا دانشجویان رشته های گروه پزشکی می بایست وضعیت خود را از لحاظ طرح تعهد به وزارت بهداشت مشخص کرده و منعی برای ثبت نام و پذیرش در این مرحله نداشته باشند. در غیر این صورت عهده دار مسئولیت و عواقب آن خواهند بود.
  • متقاضیانی که فارغ التحصیل و یا دانشجوی رشته های دبیری هستند، می بایست قبل از ثبت نام نسبت به اخذ موافقت نامه کتبی و بدون قید و شرط وزارت آموزش و پرورش مبنی بر ادامه تحصیل اقدام نموده و آن را نزد خود نگه دارند.
  • شاغلین در وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهای دولتی باید قبل از نام نویسی موافقت کتبی محل کار خود را با موضوع ادامه تحصیل دریافت کرده و نگهداری کنند.
  • پذیرفته شدگان شاغل در وزارتخانه، سازمان ها و نهادهای دولتی موظف به سپردن تعهد برابر طول مدت تحصیل دوره کارشناسی ارشد مبنی بر اشتغال و خدمت در سازمان های مذکور در هنگام ثبت نام می باشند.

چنانچه متقاضیان از احراز کلیه شرایط فوق اطمینان داشته باشند می توانند روند ثبت نام خود را در پیش بگیرند. ادامه مطلب را به بیان ضوابط پذیرش دانشجو بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ با استفاده از سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد اختصاص داده ایم.

شرایط کارشناسی ارشد بدون آزمون 1402 استعداد های درخشان

شرایط دوره های روزانه

دانشگاه های روزانه می توانند حداکثر 10 درصد ظرفیت دوره کارشناسی ارشد رشته های خود را به دانشجویان دوره کارشناسی اختصاص دهند ولی داوطلبان برای این شیوه پذیرش باید واجد شرایط زیر باشند:

  • این متقاضیان در صورتی که حداقل 90 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در هر کدرشته محل را کسب نمایند توسط سازمان سنجش به یکی از دانشگاه ها معرفی می گردند.
  • به لحاظ میانگین جزء 10 درصد دانشجویان برتر هم رشته و هم ورودی خود باشند.
  • حداکثر پس از 8 نیمسال تحصیلی فارغ التحصیل شده باشند.
  • پذیرش بدون آزمون فقط در همان سال فارغ التحصیلی و فقط برای یکبار امکان پذیر است.
  • در صورتی که 10 درصد برتر دانشجویان به دلیل انصراف یا عدم تقاضا، از تسهیلات استفاده نکنند و یا ظرفیت 10 درصدی رشته ای تکمیل نگردد، در این صورت دانشگاه می تواند از 10 درصد دانشجویان برتر بعدی همان دانشگاه به ترتیب رتبه هر دانشجو، جایگزین استفاده نماید.
  • دانشجویانی که طول مدت تحصیلی آن ها به دلایلی مانند بیماری، ماموریت والدین یا همسر و یا زایمان، حداکثر دو نیمسال تحصیلی بیشتر باشد، دانشگاه باید شرایط این دسته از دانشجویان را برای استفاده از تسهیلات تحصیل بدون آزمون در مقطع کارشناسی ارشد بررسی نماید.
  • دارندگان رتبه های اول تا پانزدهم المپیادهای علمی – دانشجویی می توانند به تشخیص شورای عالی برنامه ریزی آموزشی وزارت، برای پذیرش بدون آزمون در رشته خود یا رشته های مرتبط درخواست خود را مطرح نمایند.
  • داوطلبانی که موفق به کسب رتبه اول در دوره کارشناسی ناپیوسته در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی خود شده اند و در 4 نیمسال تحصیلی فارغ التحصیل شده باشند.
  • متقاضیانی که در دوره کارشناسی خود دانشجوی نمونه کشوری بوده اند و توسط سازمان امور دانشجویان معرفی شده اند.
  • دارندگان رتبه اول تا سوم نهایی جشنواره های خوارزمی، جوان خوارزمی، رازی، ابن سینا و فارابی
    در دوره کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته در صورتی که حداقل 50 درصد رتبه لازم را به دست آورده باشند.

شرایط دانشگاه آزاد

شرایط بدون آزمون در دانشگاه آزاد 1402
شرایط کارشناسی ارشد استعداد های درخشان در دانشگاه آزاد ۱۴۰۲

دانشگاه آزاد پس از دانشگاه سراسری، در بین دیگر دانشگاه ها از محبوبیت خاصی برخوردار است. چند سالی است که ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد در مقاطع کاردانی و کارشناسی آغاز شده است اما در خصوص شرایط ثبت نام بدون کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد 1402 توجه داشته باشید که برای ورود به این مقطع نیز شرکت در آزمون ورودی الزامی می باشد اما ثبت نام بدون آزمون در این دانشگاه برای دانشجویان استعداد درخشان امکان پذیر خواهد بود.

  •  رتبه کارشناسی داوطلبان، ملاک اصلی جهت ثبت نام نخواهد بود.
  •  دارا بودن معدل بالای 17 برای رشته های علوم پزشکی و معدل 16 برای رشته های دیگر الزامی می باشد.
  • این داوطلبان امکان انتخاب حداکثر 100 رشته محل داده خواهد شد.
  • امکان پذیرش متقضیان واجد شرایط تنها یک بار در هر سال تحصیلی و در رشته های همنام وجود خواهد داشت.
  • دانشجویان پذیرفته شده امکان تغییر رشته و یا تغییر محل تحصیل را نخواهند داشت.
  •  مرخصی و ترم تابستانی بدون احتساب در سنوات مشمول نیمسال تحصیلی نخواهد بود به شرط آن که تعداد نیمسال تحصیلی برای دوره کارشناسی پیوسته 8 نیمسال و برای دوره کارشناسی ناپیوسته 4 نیمسال بیشتر نشود.

شرایط دانشگاه غیرانتفاعی

دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی از میان داوطلبان واجد شرایط اقدام به جذب دانشجو برای مقطع کارشناسی ارشد 1402 به صورت بدون آزمون می نمایند. اما تنها استعداد های برتر و فارغ التحصیلان ممتاز این امکان را دارند تا بدون شرکت در کنکور کارشناسی ارشد و با احراز شرایط مربوطه، در این مقطع به تحصیل بپردازند.

داوطلبان دارای شرایط ثبت نام در دوره بدون آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ (استعداد های درخشان)، باید برای ثبت نام خود اقدام نمایند و در صورت پذیرفته شدن تحصیلات خود را در این مقطع و در دانشگاه های غیر انتفاعی ادامه دهند.

کدام دسته از دانشجویان استعداد درخشان محسوب می شوند؟

دانشجویان در صورت دارا بودن یکی از شرایط زیر جزء استعدادهای درخشان محسوب شده و این امکان را خواهند داشت تا با استفاده از امتیاز استعداد درخشان خود جهت ثبت نام در این مقطع اقدام نمایند.

  • دانشجویان برگزیده شده در المپیاد های علمی – دانشجویی با کسب رتبه اول تا پانزدهم در مرحله نهایی
  • دانشجویان نمونه کشوری ضمن معرفی معاونت دانشجویی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری البته در صورت هم تراز بودن میانگین کل با 15 درصد دانشجویان برتر هم دوره و هم رشته خود
  • دانشجویان برگزیده شده در جشنواره های علمی معتبر به عنوان مثال جشنواره های خوارزمی، فارابی، رازی و… البته در صورت کسب رتبه اول تا سوم
  • دانشجویان ممتازی که در مدت زمان تحصیلی 8 ترم در مقطع کارشناسی دانش آموخته شده اند و یا پس از 6 نیمسال تحصیلی موفق به گذراندن 110 واحد درسی شده اند و جزء 15 درصد دانشجویان برتر هم رشته و هم دوره خود از نظر میانگین کل محسوب می شوند. ضمن این که رتبه های کشوری آنان در آزمون سراسری در گروه آزمایشی ریاضی فیزیک و علوم تجربی رتبه زیر 100 و در گروه آزمایشی علوم انسانی رتبه ی زیر 50 و در گروه آزمایشی هنر و زبان نیز رتبه زیر 20 بوده باشند.

شرایط کارشناسی ارشد بدون آزمون ۱۴۰۲ فراگیر

شرایط دانشگاه پیام نور

یکی از راه های ورود به دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد، شرکت در آزمون فراگیر دانشگاه پیام نور در این مقطع تحصیلی می باشد. پذیرش متقاضیان در دانشگاه های پیام نور برای این مقطع، بر اساس کسب نمره حدنصاب در این آزمون ورودی آن می باشد.

در واقع سوالات طرح شده در آزمون فراگیر، از دروس ترم اول مقطع کارشناسی ارشد می باشد. به داوطلبانی که در آزمون کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور ثبت نام کرده اند عنوان دانش پذیر اطلاق می گردد و با پذیرفته شدن در آزمون و بعد از احراز شرایط مندرج در دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور 1402، از دانش پذیری به دانشجویی تغییر وضعیت داده و برای ادامه تحصیل به مرکز پذیرفته شده معرفی می شوند. برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد فراگیر دانشگاه پیام نور داشتن شرایط زیر الزامی می باشد.

  • دارا بودن مدرک کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته مورد تایید وزارت علوم و تحقیقات
  • اخذ مدرک فارغ التحصیلی دانشجویانی که سال آخر مقطع کارشناسی تا تاریخ 30 بهمن ماه 1402
  • عدم دارا بودن در وضعیت نظام وظیفه برای متقاضیان آقا

نکته 1: متقاضیان ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور صرفا امکان شرکت در یک کد رشته امتحانی را دارند.

نکته 2: طلابی که دارای مدرک حوزوی سطح 2 هستند، فقط مجاز به ثبت نام در یکی از رشته های علوم انسانی می باشند.

شرایط دانشگاه آزاد

  • علاقه مندان دارای مدرک کارشناسی پیوسته و یا ناپیوسته می توانند بدون توجه به نوع رشته تحصیلی مقطع کارشناسی خود، نسبت به انتخاب یک رشته گرایش از رشته های امتحانی اقدام کنند.
  • در صورت یکسان و همنام نبودن رشته های مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، داوطلبان می بایست 2 الی 12 واحد جبرانی از مقطع کارشناسی همان رشته را بگذرانند. (تعداد واحدهای جبراتی طبق صلاح دید واحد دانشگاهی تعیین می گردد.)
  •  دانش آموختگان سال آخر دوره کارشناسی در صورت فارغ التحصیی تا حداکثر تاریخ 31 شهریور ماه 1402 می توانند در این دوره ثبت نام نمایند.
  • طلاب و فضلا حوزه علمیه که بر اساس مدارک صـادر شـده مرکز مـدیریت حوزه های علمیه قم، اصفهان و یا خراسان رضوی دوره سطح 2 را با موفقیت گذرانده اند می توانند تنها در رشته های علوم انسانی ادامه تحصیل دهند.
  • متقاضیان مرد می بایست از لحاظ مقررات نظام وظیفه منعی نداشته باشند.

شرایط کارشناسی ارشد بدون آزمون 1402 در دانشگاه علمی کاربردی

دانشگاه های علمی کاربردی در سال های گذشته در مقطع کارشناسی ارشد با شرایط و ضوابطی از جمله چند سال سابقه کار در رشته ی تحصیلی و پذیرفته شدن در مرحله ی آزمون ورودی و برگزاری مصاحبه اقدام به پذیرش داوطلب می نمودند، اما طبق اعلام دانشگاه علمی کاربردی، تا اطلاع ثانوی در این دانشگاه ها پذیرش دانشجو در مقطع ارشد صورت نمی گیرد. اما ثبت نام بدون کنکور دانشگاه علمی کاربردی ۱۴۰۲ در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته همچنان پابرجاست.

همان طور که گفته شد، دانشگاه های سراسری و آزاد در سال 1402 اقدام به پذیرش دانشجو به صورت بدون کنکور در ظرفیت های خالی نموده است. بنابراین می توان گفت که طرح تکمیل ظرفیت کنکور کارشناسی ارشد سراسری و آزاد در سال 1402 جای خود را به طرح پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی داده است. ثبت نام دانشجویان استعداد درخشان در مقطع ارشد نیز مطابق روال هر سال در جریان بوده و لازم است که متقاضیان واجد شرایط از زمان ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه آزاد و سراسری مطلع باشند تا بتوانند در موعد مقرر نام نویسی خود را به انجام برسانند.

 

سوالات متداول

1- داوطلبان برای پذیرش بدون آزمون بر اساس سهمیه استعداد های درخشان در مقطع کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ باید دارای چه معدلی باشند؟

معدل مورد نیاز برای رشته های علوم پزشکی حداقل 17 و برای رشته های دیگر 16 می باشد.

2- متقاضیان ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور ۱۴۰۲ امکان شرکت در چند کد رشته امتحانی را خواهند داشت؟

داوطلبان صرفا می توانند در یک کد رشته امتحانی شرکت نمایند.

3- آیا دانشگاه های علمی کاربردی در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش به صورت بدون کنکور دارند؟

خیر، این دانشگاه ها در حال حاضر در این مقطع، پذیرش بدون کنکور ندارند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۹۱ نظر
  1. پرستو

    سلام و وقت بخیر
    من سال ۹۷ لیسانسمو در رشته مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور گرفتم
    و امسال هم کنکور ثبتنام نکرده ام
    آیا میتونم بدون ثبتنام در کنکور ، دانشگاه های پردیس خودگردان برم ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام, شما متاسفانه شرایط ثبت نام بدون کنکور را ندارید و لازم است در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کنید.

  2. رضا

    سلام وقتتون بخیر. ایا کارشناسی ارشد بدون کنکور پیام نور برگزار میشود؟
    از چه طریقی میتونم برای کارشناسی ارشد بدون کنکور اقدام کنم ممنون.

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، در حال حاضر اطلاعیه ی ثبت نام برای ورودی جدید منتشر نشده است.

  3. مرداد

    سلام میخواستم بدونم آیا ممکنه با داشتن دو یا چند لیسانس در رشته های مرتبط بدون کنکور فوق را خواند ؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      خیر، تنها افراد دارای شرایط استعداد درخشان امکان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بدون شرکت در کنکور سراسری را دارا می باشند.

  4. درسا

    سلام وقت بخیر من ۱۴۰۳ فارق تحصیل میشم چه زمانی باید برای کارشناسی ارشد اقدام کنم ؟
    و اینکه با شرط معدل میشه دانشگاه های دولتی مقطع کارشناسی ارشد مثل الزهرا و شریعتی برای رشته طراحی لباس اقدام کرد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      در صورتی که دانشگاه های بدون کنکور، صرفا بر اساس شرط معدل مدنظر شما باشد خرداد سال بعد امکان ثبت نام برای دانشگاه های آزاد فراهم می باشد.

  5. فاطمه

    سلام وقت بخیر. من خرداد ۱۴۰۱ فارغ التحصیل شدم از دانشگاه آزاد رشته‌ی شیمی. معدل کارشناسیم ۱۶.۹۰ هستش. میتونم بدون کنکور از طریق استعداد درخشان ، دانشگاه سراسری یا آزاد رشته‌ی خودمو ادامه بدم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      شما مجاز به شرکت در انتخاب رشته استعداد درخشان دانشگاه آزاد در زیر گروه رشته کارشناسی خود تا سه سال پس از فارغ التحصیلی می باشید.

  6. مجید

    با سلام و عرض ادب
    من در تیر ماه سال ۱۴۰۱ فارغ التحصیل شدم ومعدل ۱۹ در کارشناسی‌ گرفتم.
    آیا می توانم برای سال بعد، برای ارشد شرکت کنم.
    یا تا چند سال می شود از نمره معدل برای ورود به ارشد استفاده کرد

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      شما امکان ثبت نام استعداد درخشان دانشگاه های آزاد را تا سه سال پس از فارغ التحصیلی خواهید داشت.

  7. بخشی

    سلام وقت بخیر
    چطور باید برای ارشد بدون کنکور ، ترم بهمن ثبت نام کرد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود در مقطع کارشناسی ارشد، رشته بدون کنکور نداریم و تنها حالت بدون کنکور داشتن شرایط استعداد درخشانی می باشد.

  8. Setayesh Faridani

    سلام وقت بخیر کارشناسی ارشد عکاسی با معدل ۱۶٫۴۰ یا. ۱۷ میتوان داشنگاه بدون کمکور ثبتنام کرد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، برای ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه ها، معدل کل دوره ی کارشناسی، سال فارغ التحصیلی و تعداد نیمسال های گذرانده شده ملاک می باشند.

نمایش دیدگاه های بیشتر
مشاوره ارشد پیج کارشناسی ارشد