خانه شهریه ها شهریه دکتری دانشگاه پیام نور ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

شهریه دکتری دانشگاه پیام نور ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

جدول مبلغ شهریه دکترا دانشگاه پیام نور ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳
شهریه دکتری دانشگاه پیام نور 1402 – 1403

 افرادی که با اتکا به تراز کنکورشان، موفق به تحصیل در مقطع دکترای دانشگاه های روزانه نشده اند، می توانند درخواست خود را جهت ثبت نام دانشگاه پیام نور در رشته های مقطع دکترا ارائه دهند.

دانشگاه پیام نور هر ساله رشته های مختلفی را در تمامی مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می نماید. داوطلبانی که پس از انجام فرایند انتخاب رشته دکتری، در یکی از واحدهای دانشگاهی پیام نور پذیرفته شده اند، ملزم به پرداختشهریه دکتری هستند. در ادامه این مطلب، شما را با میزان شهریه مقطع دکتری دانشگاه پیام نور در سال تحصیلی 1402 – 1403 و مهم ترین نکات پیرامون آن آشنا خواهیم کرد.

شهریه مقطع دکتری دانشگاه پیام نور توسط هیات امنای هر واحد دانشگاهی و به صورت مجزا تعیین می گردد و سالانه 10 الی 15 درصد به میزان آن افزوده می گردد.

میزان شهریه دکتری دانشگاه پیام نور ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

شهریه مقطع دکتری پیام نور ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ شامل دو بخش شهریه ثابت و شهریه متغیر می شود. افرادی نیز که موفق به گذراندن برخی واحدهای خود در یک یا چند نیمسال تحصیلی نشوند، ملزم به پرداخت شهریه دروس جبرانی در هنگام اخذ مجدد واحدهای درسی مربوطه خواهند بود. مهم ترین ویژگی شهریه ثابت، بدون تغییر بودن آن است. این نوع شهریه بر اساس سال ورود دانشجو و رشته تحصیلی وی وضع می گردد اما میزان شهریه متغیر را با توجه به تعداد و نوع واحدهای درسی داوطلب مشخص می کنند که سالانه نیز دستخوش مقداری افزایش (10 تا 15 درصد) می گردد.

داوطلبان در مقطع دکتری به یکی از دو شیوه آموزشی پژوهشی و پژوهش محور پذیرش می شوند و شیوه تحصیلی آن ها ترمی واحدی خواهد بود. به طور کلی در مقطع دکتری 36 واحد درسی ارائه می گردد که بیشترین میزان شهریه مربوط به واحدهای عملی و رساله (18 تا 24 واحد) بوده و واحدهای نظری به نسبت شهریه کمتری دارند. مبلغ این شهریه با نظارت وزارت علوم و توسط هیات امنای واحدهای مختلف دانشگاه پیام نور مشخص می شود که این مساله نیز بستگی به موارد متعددی از جمله وضعیت امکانات، شرایط آموزشی، محل تاسیس واحد دانشگاهی و… دارد. توجه داشته باشید که در صورت تغییر مبالغ زیر، این مقاله به روز خواهد شد.

میانگین شهریه دکتری دانشگاه پیام نور 1402 – 1403
گروه آموزشیمبلغ شهریه 
علوم انسانی11 میلیون و 515 هزار الی 13 میلیون و 935 هزار تومان
فنی و مهندسی14 میلیون و 980 هزار الی 17 میلیون و 250 هزار تومان
علوم پایه14 میلیون و 980 هزار الی 17 میلیون و 250 هزار تومان
علوم پزشکی
هنر11میلیون و 515 هزار تومان الی 13 میلیون 935 هزار تومان

نکات مهم در زمینه پرداخت شهریه دکتری دانشگاه پیام نور 1402 – 1403

تمامی دانشگاه ها دارای آئین نامه هایی هستند که قوانین و مقررات تحصیل در آن به طور کامل بیان می گردد. دانشگاه پیام نور نیز ضوابط مربوط به پرداخت شهریه 1402 – 1403 را در دستورالعمل های مربوطه به شرح موارد زیر مطرح کرده است.

  • شهریه متغیر دانشگاه پیام نور طبق مصوبات دانشگاه، سالانه افزایش می یابد و افزایش شهریه شامل دانشجویان ورودی ترم های قبل نیز می شود.
  • حداکثر مدت مجاز تحصیل مقطع دکتری 5 سال می باشد و در صورتی که دانشجو در این مدت تحصیلات خود را به اتمام نرساند، می تواند با پرداخت مجدد شهریه ثابت و شهریه متغیر دروس باقی مانده را طی حداکثر 2 نیمسال تحصیلی بگذراند.
  • حدنصاب نمره قبولی در هریک از دروس عمومی، تخصصی، اصلی و… 14 از 20 است و در صورت کسب نمره ای پایین تر از 14 در هر یک از دروس باید با پرداخت مجدد شهریه متغیر، دوباره آن درس را بگذراند.
  • میانگین نمره قابل قبول در همه دروس 16 از 20 است و در صورتی که کمتر از این باشد دانشجو باید حداکثر در یک نیمسال تحصیلی، دروسی علاوه بر سقف واحد های دوره را برای جبران میانگین کل بگذراند. (شهریه دروس جبرانی به طور جداگانه باید پرداخت شود.)
  • شهریه متغیر هر واحد رساله چنانچه نیازمند انجام تحقیقات میدانی، عملیاتی و آزمایشگاهی باشد بنا به تشخیص کمیته علمی رشته مربوطه تا میزان 2 برابر نیز قابل افزایش می باشد.
  • نمره آزمون جامع در هر درس 14 و میانگین حداقل 16 قابل قبول می باشد و این نمره به صورت رد یا قبول در کارنامه ثبت می شود ولی دانشجو می تواند حداکثر دوبار در آزمون جامع شرکت نماید که در این صورت باید مجددا شهریه آن را پرداخت نماید.
  • چنانچه دانشجویی معدل 16 را کسب نموده و در یکی از دروس نمره کم تر از 14 داشته باشد، می تواند آن درس را مجددا با پرداخت شهریه تکرار نماید.

دانشجویان موظف هستند تا در زمان اعلام شده برای ثبت نام حضوری و انتخاب واحد اقدام نمایند و عدم مراجعه تا یک ماه پس از آخرین مهلت ثبت نام، به منزله انصراف از تحصیل محسوب می شود. در زمان ثبت نام حضوری، دانشجویان باید بخشی از شهریه مصوب را در سایت دانشگاه مورد نظر پرداخت نموده و باقی آن را تا زمان امتحانات پایان ترم تسویه کنند.

البته دانشگاه پیام نور تسهیلاتی را برای دانشجویانی که توانایی پرداخت شهریه ندارند، در نظر گرفته است و این دسته از دانشجویان می توانند با ارائه مدارک لازم و اطلاع از شرایط وام دانشجویی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ به دانشگاه، از آن بهره مند شوند. وام ویژه دکتری برای دانشجویان در 8 نیمسال تحصیلی در نظر گرفته شده و باز پرداخت آن به صورت اقساط یا نقدی می باشد که با توجه به قوانین و مقررات دانشگاه های مختلف متفاوت است. 

 

سوالات متداول

1- میزان شهریه رشته های گروه آزمایشی علوم پایه در مقطع دکتری پیام نور ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ چه قدر است؟

شهریه ای که برای رشته های این گروه آموزشی دانشگاه پیام نور در نظر گرفته شده است، حدودا معادل 14 میلیون و 980 هزار الی 17 میلیون و 250 هزارتومان می باشد.

2- آیا شهریه مقطع دکتری دانشگاه پیام نور در سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ افزایش می یابد؟

بله، مبلغ شهریه این دانشگاه، سالانه 10 الی 15 درصد افزایش می یابد.

3- میزان شهریه واحدهای عملی و دروس نظری مقطع دکتری پیام نور ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ چه تفاوتی با یکدیگر دارد؟

بیشترین میزان این شهریه، مربوط به واحدهای عملی و تهیه رساله بوده و باقی آن مختص دروس نظری می باشد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره