خانه دانشگاه پیام نور میزان اعتبار مدرک دانشگاه پیام نور

میزان اعتبار مدرک دانشگاه پیام نور

ارزش و اعتبار مدرک دانشگاه پیام نور
میزان اعتبار مدرک دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور در سال 1365 و با هدف پرورش دانشجو در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری تاسیس شد. از همان ابتدای تاسیس رشته های این دانشگاه عمدتا در زیر شاخه های علوم انسانی ، فنی مهندسی ، کشاورزی و علوم پایه طبقه بندی شد و هیچ یک از رشته های علوم پزشکی در این دانشگاه تدریس نمی شود. در خصوص این دانشگاه سوالات زیادی از سوی داوطلبان مطرح می شود از جمله آنکه ؛ آیا مدرک دانشگاه پیام نور اعتبار دارد ؟ آیا مدرک دانشگاه پیام نور برای  مقطع ارشد معتبر است ؟ آیا می توان با مدرک این دانشگاه در خارج از کشور تحصیل کرد ؟ آیا می توان با مدرک این دانشگاه جذب بازار کار شد ؟ و سوالاتی از این قبیل. برای یافتن پاسخ تمام سوالات خود مطلب زیر را مطالعه کنید.

بیش از 22 درصد دانشجویان کل کشور ، در دانشگاه پیام نور تحصیل می کنند.

دانشگاه پیام نور معتبر و مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری است !

تاکنون میلیون ها دانشجو در رشته های مختلف دانشگاه پیام نور فارغ التحصیل شده اند و حتی بعضی از فارغ التحصیلان این دانشگاه ، از چهره های مشهور کشور هستند. بنابراین در پاسخ به سوال بسیاری از متقاضیان ورود به دانشگاه پیام نور که آیا مدرک ارائه شده توسط این دانشگاه معتبر است یا خیر ، باید بگوییم بله مدرک این دانشگاه مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری می باشد. همچنین در پاسخ به سوال داوطلبانی که می پرسند آیا مدرک دانشگاه پیام نور دارای مهر وزارت علوم تحقیقات می باشد یا خیر ، باید بگوییم هر دانشگاه مدرک خودش را صادر می کند و مدرک هیچ دانشگاهی توسط وزارت علوم تحقیقات مهر نمی خورد و وزارت علوم ، دانشگاه ها را مورد تایید یا عدم تایید قرار می دهد. با این اوصاف می توان گفت دانشگاه پیام نور دانشگاهی می باشد که زیر نظر وزارت علوم تحقیقات و فناوری فعالیت می کند.

اعتبار مدرک دانشگاه پیام نور برای استخدام

مدرک فارغ التحصیلی کلیه دانش آموختگان دانشگاه های روزانه ، شبانه ، آزاد ، پیام نور ، غیر انتفاعی و … دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی کشور می باشد و از نظر این سازمان ارزش مدرک تحصیلی تمام دانشگاه ها در بازار کار و برای استخدام یکسان می باشد. بنابراین فارغ التحصیلان دانشگاه پیام نور می توانند متناسب با رشته و مقطع تحصیلی خود ، برای استخدام شدن در مراکز و سازمان های دولتی و خصوصی اقدام کنند. و همه ی دستگاه های دولتی و خصوصی موظف اند دارندگان مدرک فارغ التحصیلی دانشگاه پیام نور را استخدام کنند ، در غیر این صورت تخلف کرده و طبق قوانین با آنها برخورد می شود. همچنین فارغ التحصیلان این دانشگاه در صورت داشتن شرایط لازم می توانند در تمام آزمون های استخدامی و کارآموزی کشور مانند آزمون استخدامی دستگاه متمرکز اجرایی کشور ، آزمون استخدامی آموزش و پرورش ، آزمون وکالت و … شرکت کنند.

امکان ادامه تحصیل با مدرک دانشگاه پیام نور در خارج از کشور

ممکن است برخی از داوطلبان بعد از اتمام تحصیلات خود در مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور ، بخواهند به خارج از کشور مهاجرت کنند و این سوال برایشان ایجاد شود که آیا می توان با این مدرک در خارج از کشور ادامه تحصیل دهند ؟ دانشگاه پیام نور معتبر و مورد تایید وزارت علوم می باشد و این دانشگاه به دلیل آنکه از لحاظ سیستم آموزشی از یک ساختار استاندارد تبعیت می کند ، دارای اعتبار خوبی است و برای ادامه تحصیل در دانشگاه خارج از کشور مورد تایید بیشتر کشور های دنیا می باشد. اعتبار مدرک دانشگاه پیام نور در دانشگاه های اروپایی و آمریکایی وابسته به دانشگاه و کشور مورد تقاضا می باشد زیرا بر اساس بررسی های انجام شده ، برخی از کشور ها در پذیرش دانش آموختگان دانشگاه پیام نور سخت گیرترند ولی برخی از کشور ها مانند هند ، مالزی ، انگلستان ، استرالیا راحت تر از فارغ التحصیلان دانشگاه پیام نور پذیرش می کنند.

در برخی از کشور های اروپایی اصلا مهم نیست که مدرک خود را از کدام دانشگاه دریافت کرده اید و معیار های پذیرش در این دانشگاه ها معدل فارغ التحصیلی ، تعداد مقاله های بین المللی ، نوع مدرک زبان و … می باشد. به طور کل می توان گفت که پذیرش در دانشگاه های خارج از کشور بستگی به شرایط متقاضی دارد که از لحاظ تحصیلی مانند معدل ، نمره زبان ، تعداد مقاله ها ، در چه سطحی قرار دارد که همه این موارد شانس و درصد پذیرش را در دانشگاه های اروپایی و آمریکایی افزایش می دهد. در سال های گذشته مواردی بوده است که فردی با معدل پایین و بدون مقاله از دانشگاه روزانه فارغ التحصیل شده ولی فردی دیگر با معدل بالا و مقاله های بین المللی از دانشگاه پیام نور فارغ التحصیل شده است و دانش آموخته دانشگاه پیام نور چون شرایط علمی بهتری داشته است ، در دانشگاه های خارج از کشور پذیرفته شده است.

می توانید برای دریافت مشاوره تحصیل در خارج از کشور با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی ایران مشاوره تماس بگیرید.

مقایسه دانشگاه پیام نور با سایر دانشگاه ها

برای رتبه بندی دانشگاه ها در سطح کشوری و جهانی عوامل مختلفی در نظر گرفته می شود ، از جمله آنکه دانشگاه دارای سابقه و شهرت خوبی باشد ، تعداد فارغ التحصیلانی که از دانشگاه جذب بازار کار شده اند به چه میزان است ، اعضای هیئت علمی دانشگاه از چه کسانی تشکیل شده است ، چه اساتیدی و با چه سطح علمی در دانشگاه تدریس می کنند ، چه امکانات و تجهیزاتی در اختیار دانشجویان قرار داده می شود و … همه ی این موارد در تعیین یک دانشگاه خوب دخیل هستند که باید در نظر گرفته شوند. در حال حاضر حدود 500 دانشگاه پیام نور در سراسر کشور فعالیت می کنند و این دانشگاه با داشتن 22/24 درصد کل دانشجویان کشور ، بعد از دانشگاه آزاد در رتبه دوم از نظر تعداد دانشجو قرار دارد ، با توجه به اینکه بیشتر دروس در دانشگاه پیام نور به صورت تئوری برگزار می شود و دروس کمتری به صورت عملی می باشد ، بنابراین افرادی که به دنبال ارتقا شغلی هستند ، می توانند این دانشگاه را برای تحصیل انتخاب کنند زیرا حضور در کلاس ها اجباری نمی باشد و فقط می توان با تهیه و مطالعه منابع ، واحد ها را پاس کرد و این یک مزیت عالی برای شاغلینی می باشد که به دنبال بالا بردن جایگاه شغلی هستند. دانشگاه پیام نور با تولید بیش از 37 هزار مقاله و با کسب نمره 100 شاخص آموزشی ، جزء 10 دانشگاه جامع برتر کشور قرار دارد.

مقایسه اعتبار مدارک دانشگاه های مختلف در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

برای سنجش و مقایسه اعتبار مدرک دانشگاه های مختلف ، نباید فقط رتبه علمی دانشگاه را فاکتور قرار داد ، بلکه شرایط فرد و رشته و مقطع تحصیلی که فرد قصد تحصیل در آن را  دارد ، نیز باید در نظر گرفت. به طور کلی با قطعیت نمی توان گفت که دانشگاه های روزانه از سایر دانشگاه ها معتبرتر هستند زیرا هر ساله دانشگاه ها فقط از نظر سطح علمی رتبه بندی می شوند و بسیاری از پارامتر های دیگر در نظر گرفته نمی شوند. ولی در سال های اخیر با توجه به نزدیک شدن سطح علمی دانشگاه ها به یکدیگر ، انتخاب دانشگاهی که دارای بیشترین امکانات می باشد ، کمی سخت تر شده است ولی هر دانشجو باید با توجه به شرایطی که دارد ، دانشگاه خود را انتخاب کند.

مقطع کارشناسی ارشد

هدف بسیاری از دانشجویانی که می خواهند در مقطع ارشد پذیرفته شوند ، ادامه تحصیل در مقطع دکتری یا تحصیل درخارج از کشور است. بنابراین اعتبار دانشگاه ، اساتیدی که در دانشگاه تدریس می کنند و اعضای هیئت علمی بسیار مهم هستند. در این مقطع دانشگاه های آزاد و پردیس خودگردان ، به نسبت از دانشگاه پیام نور بهتر هستند زیرا دانشگاه های پیام نور از لحاظ امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی ضعیف تر هستند و بیشتر برای رشته های علوم انسانی که دروس کمتری به صورت عملی ارائه می شود ، توصیه می شود. اعتبار مدرک دانشگاه های مختلف در مقطع کارشناسی ارشد به صورت زیر است :

  1. دانشگاه های روزانه
  2. دانشگاه های شبانه (نوبت دوم)
  3. دانشگاه های پردیس بین الملل (خودگردان)
  4. دانشگاه آزاد
  5. دانشگاه غیر انتفاعی
  6. دانشگاه پیام نور

مقطع دکتری

تعداد دانشگاه هایی که در مقطع دکتری دانشجو جذب می کنند بسیار کمتر از سایر مقاطع می باشد. اگر هدف از تحصیلتان در مقطع دکتری تنها ارتقا شغلی است ، باید دانشگاهی را انتخاب کنید که حضور در کلاس ها اجباری نمی باشد و در این حالت می توانید دانشگاه پیام نور را انتخاب کنید. اما اگر هدفتان عضو هیئت علمی شدن است ، توصیه می شود همان دانشگاهی را می خواهید عضو هیئت علمی آن شوید انتخاب کنید ، برای مثال اگر قصد دارید در دانشگاه پیام نور هیئت علمی شوید ، مقطع دکتری را در همین دانشگاه بخوانید.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۷ نظر
  1. زاهدی

    سلام خسته نباشید .
    من رشته مترجمی زبان انگلیسی میخونم در مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور.
    میخواستم بدونم امکان پذیرش از دانشگاه های اروپایی و امریکایی هست آیا ؟
    معدلم هم بالای ۱۸ هست و مدارک زبان هم دارم …

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، با مدرک دانشگاه پیام نور گرفتن پذیرش از دانشگاه های ملی (دولتی) خارج از کشور کم است.

  2. مهری

    سلام برای مقطع کارشناسی رشته های آزمایشگاهی مثل زیست شناسی سلول مولکولی دانشگاه پیام نور میتونه مناسب باشه؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، بله، مدرک تحصیلی صادر شده از دانشگاه های پیام نور مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشند.

  3. رضا

    با سلام.من دانشجوی دانشگاه فرهنگیان هستم.ایا با مدرک کارشناسی فقه و حقوق دانشگاه پیام نور میتوانم در آزمون قضاوت شرکت کنم یا خیر؟ممنونم از پاسخ گویی شما

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در صورت دارا بودن سایر شرابط، مجاز به شرکت در آزمون مورد نظر خواهید بود.

  4. یزدانی

    سلام من ی سری اطلاعات کامل میخام در مورد اینکه برای مقطع ارشد ازاد برم یا پیام نور؟از لحاظ اعتباری برای تحصیل خارج از ایران/البته شرایط تحصیل پیام نور برام راحتتره اما اعتبار برای پذیرش دانشگاه های خارجی برای مقطع دکتری ب چ شکله؟ اگر لطف منید سریع بهم بگین ممنون میشم

مشاوره پیام نور