خانه دکتری مناطق آمایشی مصاحبه دکتری وزارت بهداشت 1400

مناطق آمایشی مصاحبه دکتری وزارت بهداشت 1400

مناطق آمایشی مصاحبه دکتری وزارت بهداشت
مناطق آمایشی مصاحبه دکتری وزارت بهداشت

علاقه مندان به تحصیل در مقطع دکتری وزارت بهداشت برای پذیرش در این مقطع باید از دو مرحله آزمون عبور کنند. مرحله اول ثبت نام آزمون دکتری وزارت بهداشت و شرکت در جلسه آزمون می باشد. آن دسته از داوطلبانی که موفق به کسب نمره حدنصاب در این آزمون شوند به صورت دو برابر ظرفیت پذیرش به مصاحبه دکتری وزارت بهداشت دعوت می شوند. مصاحبه پذیرفته شدگان اولیه دوره دکتری تخصصی توسط مناطق آمایشی (دانشگاه ها) و مصاحبه دوره دکتری پژوهشی توسط مراکز تحقیقات مجری دوره دکتری پژوهشی (سازمان ها، موسسات و دانشگاه های علوم پزشکی) برگزار می شود. ممکن است این سوال به خصوص برای دعوت شدگان به مصاحبه دوره دکتری تخصصی پیش بیاید که مناطق آمایشی چیست و برای انجام مصاحبه باید به کجا مراجعه کنند؟ در ادامه به بیان توضیحاتی در این خصوص می پردازیم.

آن دسته از داوطلبانی که برای یک رشته تحصیلی، به مصاحبه در دو منطقه آمایشی دعوت می شوند، دارای دو نمره مصاحبه خواهند بود و نمره هر مصاحبه مربوط به دانشگاه های همان منطقه آمایشی می باشد.

منظور از مناطق آمایشی در مصاحبه دکتری وزارت بهداشت چیست؟

در پذیرش دانشجو در مقطع دکتری وزارت بهداشت هر یک از آزمون های کتبی و عملی سهم مشخصی در قبولی نهایی داوطلبان دارد. تاثیر هر یک از مراحل به صورت زیر است.

شیوه پذیرش

 دکتری تخصصی

دکتری پژوهشی

آزمون کتبی50 درصد30 درصد
سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری20 درصد20 درصد
مصاحبه علمی30 درصد30 درصد
تهیه طرح واره20 درصد

در دوره دکتری تخصصی و پژوهشی داوطلبانی که نمره حدنصاب را در آزمون علمی کسب کنند به صورت دو برابر ظرفیت پذیرش به مصاحبه دعوت می شوند، مصاحبه دوره دکتری تخصصی در مناطق آمایشی برگزار می گردد و دعوت شدگان به مصاحبه دکتری پژوهشی برای انجام مصاحبه می بایست به مراکز تحقیقات مجری دوره دکتری پژوهشی (سازمان ها، موسسات و دانشگاه های علوم پزشکی) مراجعه نمایند.

دانشگاه های علوم پزشکی بر اساس نیازها و ظرفیت های بومی و نیز به جهت ساماندهی دانشگاه ها به چند منطقه آمایشی تقسیم بندی می شوند. در هر منطقه آمایشی چند دانشگاه قرار می گیرد. قرار دادن دانشگاه های شهرها و استان های مختلف در مناطق آمایشی، با افزایش میزان مشارکت و هم افزایی دانشگاه هایی که در یک منطقه واقع شده اند، موجب رشد و پیشرفت دانشگاه ها به خصوص دانشگاه هایی که در سطح پایین تری قرار دارند می شود. مراکز تحصیلی و دانشگاه های هر منطقه آمایشی اهداف مشابهی را جهت رسیدن به یک مرجعیت علمی دنبال می کنند.

تقسیم بندی مراکز دانشگاهی به مناطق آمایشی موجب شده تا داوطلبانی که به مصاحبه چند دانشگاه دعوت می شوند نیازی به حضور و هزینه مصاحبه آزمون دکتری وزارت بهداشت در تک تک این دانشگاه ها نداشته باشند، زیرا مصاحبه دانشگاه هایی که در یک منطقه آمایشی قرار دارند به صورت هماهنگ و در مرکز یکی از دانشگاه های قرار گرفته در این منطقه برگزار می شود. بنابراین تقسیم بندی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در 10 منطقه آمایشی علاوه بر افزایش مشارکت و هم افزایی دانشگاه ها، اساتید، اعضای هیئت علمی و دانشجویان باعث می شود تا دانشگاه ها از امکانات و تجهیزات علمی یکدیگر نیز بهره مند شوند. همچنین برگزاری مصاحبه داوطلبان در این مناطق نیز باعث کاهش هزینه و مسافت آن ها می شود.

فهرست دانشگاه های علوم پزشکی در مناطق ده گانه آمایشی 1400

به منظور اطلاع رسانی به داوطلبان آزمون دکتری وزارت بهداشت که مجاز به شرکت در جلسه مصاحبه رشته های مربوطه هستند، جدول مناطق ده گانه آمایشی در سراسر کشور قرار داده شده است. توجه نمایید که لیست موجود در جدول زیر مطعلق به سال 99 می باشد و معمولا با تغییر مواجه نخواهند شد اما در صورتی که در سال 1400 لیست جدیدی انتشار یافت، مقاله بروز رسانی خواهد شد.

فهرست دانشگاه های علوم پزشکی در مناطق ده گانه آمایشی 99
شماره منطقه آمایشیدانشگاه های علوم پزشکی واقع در این منطقه آمایشی
منطقه آمایشی 1بابل، سمنان، شاهرود، گلستان، مازندران، گیلان
منطقه آمایشی 2ارومیه، تبریز
منطقه آمایشی 3کردستان، کرمانشاه، همدان
منطقه آمایشی 4اهواز، لرستان
منطقه آمایشی 5شیراز، هرمزگان، فسا
منطقه آمایشی 6زنجان، قزوین، قم، اراک
منطقه آمایشی 7اصفهان، شهرکرد،کاشان، یزد
منطقه آمایشی 8کرمان، زاهدان
منطقه آمایشی 9بیرجند، سبزوار، مشهد
منطقه آمایشی 10ارتش، انستیتو پاستور ایران، ایران، بقیه الله، تهران، شهید بهشتی، علوم بهزیستی و توانبخشی، جهاد دانشگاهی (رویان)، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه شاهد، دانشگاه مجازی و سازمان انتقال خون ایران

نکاتی مربوط به مصاحبه دکتری وزارت بهداشت 1400

  • اطلاعات مربوط به زمان و محل برگزاری مصاحبه هر دانشگاه در جدولی با عنوان “اطلاعات مربوط به تاریخ و آدرس محل مصاحبه”، در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور به نشانی sanjeshp.ir قابل مشاهده می باشد. اطلاعات دقیق تر درمورد تاریخ و آدرس محل برگزاری مصاحبه هر دانشگاه از سایت همان دانشگاه قابل دریافت می باشد. از آن جایی که عدم حضور به موقع در مصاحبه به منزله ی انصراف از فرآیند پذیرش تلقی می شود، به داوطلبان توصیه می کنیم که حتما به سایت دانشگاه مورد نظر برای آگاهی دقیق از زمان و مکان مصاحبه مراجعه نمایند.
  • داوطلبان شرکت کننده در مصاحبه در چند مرحله مورد گزینش قرار می گیرند، از جمله این مراحل می توان به میزان تسلط بر پایان نامه و مقاله های مقطع قبلی، جستجوی منابع علمی، توانایی ارائه مطالب علمی و میزان تسلط افراد بر زبان انگلیسی و موضوعات تخصصی رشته خود اشاره کرد. نمره دهی در مصاحبه نیز علاوه بر در نظر گرفتن ظاهر و رفتار فرد مصاحبه شونده، با بررسی موارد بالا صورت می پذیرد.
  • افراد برای کسب قبولی نهایی می بایست حداقل 30 درصد از نمره کل مصاحبه را به دست آورند.
  • در رشته هایی که مصاحبه آن ها در دو منطقه آمایشی برگزار می شود، ممکن است داوطلبان با توجه به رتبه و انتخاب خود و یا تکمیل نشدن ظرفیت آن منطقه آمایشی، به مصاحبه در هر دو منطقه آمایشی دعوت شوند، در این صورت متقاضیان دارای دو نمره مصاحبه خواهند بود و نمره مصاحبه هر منطقه آمایشی مربوط به دانشگاه های همان منطقه خواهد بود.

داوطلبان پس از اعلام نتایج آزمون دکتری وزارت بهداشت در دوره دکتری تخصصی، در صورتی که اسامی آن ها جزو پذیرفته شدگان دو برابر ظرفیت باشد، برای پذیرش نهایی باید در مرحله مصاحبه نیز شرکت کنند. برای آگاهی از زمان و آدرس دقیق برگزاری مصاحبه دکتری وزارت بهداشت و نیز مدارک مصاحبه آزمون دکتری وزارت بهداشت می بایست به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور مراجعه نمود. همچنین شما عزیزان برای آگاهی از هر یک از این موارد می توانید روی لینک آن ها کلیک نمایید.

 

سوالات متداول

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره دکتری پیج دکتری