خانه مشاوره تحصیلی میزان اعتبار مدرک دانشگاه های نوبت دوم

میزان اعتبار مدرک دانشگاه های نوبت دوم

میزان اعتبار مدرک دانشگاه های شبانه
میزان اعتبار مدرک دانشگاه های نوبت دوم

اکثر داوطلبان که در کنکور سراسری مجاز به انتخاب رشته دانشگاه های سراسری می شوند، معمولا با این پرسش رو به رو هستند که مدرک دانشگاه شبانه (نوبت دوم) چه تفاوتی با مدارک سایر دانشگاه ها به خصوص دانشگاه روزانه دارد و به طور کلی مدرک این دانشگاه چقدر دارای اعتبار می باشد؟ لازم است بدانید که مدارک دانشگاه های نوبت دوم مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند و کاملا معتبر می باشند. در ادامه به بررسی اعتبار مدرک این دانشگاه در زمینه های مختلف و همچنین مقایسه آن با مدارک سایر دانشگاه ها می پردازیم.

در مدرک تحصیلی فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد شبانه، به هیچ عنوان کلمه ” نوبت دوم ” درج نمی شود و این مدرک کاملا هم ارز مدرک روزانه می باشد.

میزان اعتبار مدرک دانشگاه های نوبت دوم

از جمله مواردی که میزان اعتبار یک دانشگاه را تعیین می کنند، می توان به عوامل زیر اشاره نمود :

  • سطح علمی اساتید و تعداد اعضای هیئت علمی
  • مقالات و کتب منتشره
  • تعداد مقالات قابل استناد
  • کیفیت سطح علمی پژوهشی دانش آموختگان
  • ارتباط با صنعت
  • ارتباط با سایر مراکز علمی پژوهشی
  • فضاهای پژوهشی، آزمایشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و کتابخانه ها
  • و …

با توجه به یکسان بودن این عوامل در دو دانشگاه نوبت دوم و روزانه می توان نتیجه گرفت، اعتبار مدارک آن ها از نظر وزارت علوم تفاوتی با دوره روزانه نخواهد داشت و تنها فرق موجود، در شهریه پرداز بودن دوره شبانه و عدم ارائه خدمات رفاهی همچون خوابگاه، سرویس ایاب و ذهاب و… در برخی از موارد می باشد.

کسانی که در دوره های نوبت دوم یا شبانه دانشگاه ها تحصیل می کنند، معمولا رتبه پایین تری نسبت به دانشجویان روزانه همان رشته ها کسب کرده اند، اما با پرداخت شهریه دانشگاه شبانه می توانند، در همان دانشگاه های روزانه تحصیل نمایند.البته چارت آموزشی، اساتید و کلاس های درسی دوره نوبت دوبت دوم با دانشجویان روزانه نیز یکسان است.

اعتبار مدرک دانشگاه نوبت دوم در مقطع کارشناسی

در مدارک دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه های نوبت دوم ممکن است این موضوع که دانشجو محصل در دوره روزانه یا شبانه بوده است درج شود، البته این موضوع با توجه به نوع دانشگاه ممکن است، متفاوت باشد و در برخی از دانشگاه ها هیچ گونه تفاوتی میان مدارک دو دانشگاه روزانه و شبانه نباشد. به هر حال اگر فرض را بر این بگذاریم که در مدارک دانشجویان دوره نوبت دوم واژه ” شبانه “ درج می شود، رتبه بندی دانشگاه های ایران از نظر اعتبار مدرک به صورت زیر خواهد بود.

  1. دانشگاه روزانه
  2. دانشگاه نوبت دوم (شبانه)
  3. دانشگاه پردیس خودگردان
  4. دانشگاه آزاد
  5. دانشگاه غیرانتفاعی
  6. دانشگاه پیام نور
  7. دانشگاه علمی کاربردی

اعتبار مدرک دانشگاه نوبت دوم در مقطع کارشناسی ارشد

در مقطع کارشناسی ارشد، تفاوتی بین مدرک دانشگاه روزانه و شبانه وجود ندارد زیرا طبق مصوبات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (بند (ب) دفترچه پیوست انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد) در مدارک فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد دانشگاه های شبانه، به هیچ عنوان عبارت ” نوبت دوم ” ذکر نمی شود. بنابراین رتبه بندی مدارک دانشگاه ها در مقطع کارشناسی ارشد به ترتیب زیر خواهد بود.

  1. دانشگاه های روزانه و نوبت دوم
  2. دانشگاه پردیس خودگردان
  3. دانشگاه آزاد
  4. دانشگاه غیر انتفاعی
  5. دانشگاه پیام نور

اعتبار مدرک دانشگاه نوبت دوم در مقطع دکتری

تعداد دانشگاه هایی که در مقطع دکتری اقدام به پذیرش دانشجو می نمایند، بسیار کمتر از سایر مقاطع می باشد. در صورتی که هدف شما از تحصیل در مقطع دکتری،عضویت به عنوان هیئت علمی در دانشگاه های سراسری می باشد، بهتر است دوره دکتری خود را نیز در دانشگاه های سراسری بگذرانید. اما به طور کلی می توان گفت که در مقطع دکتری تحصیل در دانشگاه های شبانه ای که معتبر هستند بهتر از تحصیل در دانشگاه های روزانه و دارای اعتبار کمتر خواهد بود.

اعتبار مدرک دانشگاه های نوبت دوم برای ادامه تحصیل در خارج از کشور

واضح است که در دانشگاه های خارج از کشور هر دانشجویی با هر مدرکی مورد پذیرش قرار نمی گیرد و موضوع اعتبار مدارک دانشگاهی اهمیت پیدا می کند. دانشجویان دانشگاه های روزانه و شبانه برای پذیرفته شدن در دانشگاه های برتر جهان از شانس بیشتری نسبت به سایر دانشگاه های آزاد، پیام نور و … برخوردار هستند، زیرا مدارک آن ها اعتبار بیشتری برای پذیرش دارد.

اهمیت اعتبار مدارک تحصیلی جهت ادامه تحصیل در خارج از کشور به این دلیل است، که به طور کلی هر چه میزان اعتبار مدارک بیشتر باشد، پیش نیازهای پذیرش در دانشگاه ها مانند گذراندن دوره های ورود به دانشگاه، شرکت در کالج ها و … کمتر می شود.

اعتبار مدرک دانشگاه های نوبت دوم در بازار کار

آنچه که در بازار کار و برای اکثر صاحبان مشاغل دارای اهمیت می باشد این موضوع است که افراد علاوه بر داشتن مدرک دانشگاهی، در رشته تحصیلی خود تجربه، آگاهی و اطلاعات جامع تئوری و عملی را دارا باشند. در دانشگاه های سراسری با توجه به نوع رشته، به درس های عملی هم با برگزاری کارگاه های آموزشی و … علاوه بر درس های تئوری، اهمیت داده می شود.

با توجه به محیط پویا و علمی موجود در دانشگاه های مذکور، دانشجویان به کسب علم مشتاق تر بوده و فضای رقابتی جدی تری نسبت به سایر دانشگاه ها بر آن حاکم است. شاید به همین دلیل است که باعث می شود، اکثر صاحبان مشاغل علاقمند باشند، نیروی کار خود را از میان فارغ التحصیلان این دانشگاه ها انتخاب کنند. همچنین دارندگان مدارک دانشگاه های نوبت دوم می توانند، در آزمون های استخدامی (باتوجه به رشته خود) شرکت کرده و هیچ منعی برای آن ها وجود نخواهد داشت.

در ضمن میزان اعتبار مدرک دانشگاه آزاد و همچنین  اعتبار مدرک دانشگاه علمی کاربردی در رتبه های بعدی این دانشگاه از این نظر قرار خواهند گرفت، که البته مراکز مذکور در زمینه شهریه پرداز بودن با دانشگاه های شبانه شباهت هایی دارند.

 

سوالات متداول

1- آیا اعتبار مدرک روزانه از نوبت دوم بیشتر است؟

خیر، اعتبار این دو دانشگاه هیچ تفاوتی با یک دیگر ندارد.

2- تفاوت دانشگاه شبانه و روزانه در چیست؟

تفاوت این دو دانشگاه تنها در شهریه پرداز بودن دانشگاه شبانه و عدم ارائه برخی از خدمات رفاهی به این دانشجویان می باشد.

3- آیا در مدرک دانشگاه های شبانه کلمه نوبت دوم درج خواهد شد؟

اگرچه درج این واژه بستگی به دانشگاه محل تحصیل خواهد داشت، اما در بسیاری از موارد کلمه نوبت دوم در مدرک دانشجویان استفاده نخواهد شد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ نظر
  1. Riza

    سلام
    آیا فردی می‌تونه هم در دوره نوبت دوم در رشته اصلیش تحصیل کنه و هم در رشته شناورش در دیگر دانشگاه ها و یا خود دانشگاه سراسری؟؟؟
    شرایط تحصیل در دو رشته یا بیشتر در دانشگاه های شبانه سراسری چیست؟؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، یک قبولی نهایی برای شما در نظر گرفته خواهد شد.

  2. Soheil

    شبانه ساعتش غروبه ؟!

    • ایران مشاوره

      با سلام، منظور از دوره ی شبانه یا نوبت دوم دانشگاه های سراسری، دوره ی شهریه پرداز می باشد، مدرک شما از دانشگاه سراسری صادر شده و معمولا کلاس ها با دانشجویان دوره روزانه برگزار می شود ولی می بایست برای تحصیل، شهریه پرداخت کنید.

دریافت مشاوره