خانه دانشگاه آزاد میزان اعتبار مدرک دانشگاه آزاد

میزان اعتبار مدرک دانشگاه آزاد

میزان اعتبار مدرک دانشگاه آزاد
میزان اعتبار مدرک دانشگاه آزاد

یکی از دغدغه های اصلی دانش آموزان و داوطلبان ورود به دانشگاه ها در زمان انتخاب رشته این موضوع است که در کدام یک از دانشگاه ها درس بخوانند، یا به بیان بهتر کدام دانشگاه ها در داخل و خارج از کشور اعتبار بیشتری دارند؟ اگر این سوال را از هرکسی بپرسید بی شک به شما پاسخ خواهد داد که مدارک دانشگاه های دولتی معتبرترین مدارک دانشگاهی هستند. اما آیا به راستی چنین است؟ در ادامه مطلب به بررسی میزان اعتبار مدرک دانشگاه آزاد در مقایسه با سایر مدارک دانشگاهی می پردازیم.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، در سال 2018 با 26 پله صعود در جمع برترین دانشگاه های جهان قرار گرفت و در حال حاضر در بین دانشگاه های آزاد کشور دارای رتبه یک می باشد.

میزان اعتبار مدرک دانشگاه آزاد 1402

این که مدرک تحصیلی شما از کدام دانشگاه می باشد و به چه میزان معتبر است، در بازار کار و برای برخی از صاحبان مشاغل دارای اهمیت است. علاوه بر این، در صورتی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را داشته باشید، میزان اعتبار مدرک دانشگاهی نقش زیادی در پذیرش شما ایفا می کند. دانشگاه های ایران را می توان به دو دسته سراسری (شامل: دانشگاه های روزانه، شبانه، غیر انتفاعی، پیام نور و پردیس بین الملل) و آزاد تقسیم بندی کرد. مدرک همه این دانشگاه ها معتبر است اما میزان اعتبار آن ها نسبت به هم متفاوت است.

از میان مواردی که در رتبه بندی مدارک دانشگاه ها در داخل کشور اهمیت دارد و ممکن است مدرک دانشگاهی را معتبرتر از مدارک سایر دانشگاه ها کند، می توان به 2 مورد اصلی اشاره کرد:

  • تجهیزات و امکانات دانشگاهی
  • اعضای هیئت علمی و مرتبه آن ها

دانشگاه های سراسری به دلیل حضور اساتید علمی و تجربی برتر و داشتن محیط علمی پویا، دارای فضای رقابتی برای دانشجویان هستند و شاید همین موضوع، این تصور را به وجود آورده که مدرک دانشگاه های دولتی نسبت به مدارک سایر دانشگاه ها دارای اعتبار بیشتری است. امروزه بیان قاطعانه این حرف کاملا اشتباه است و آن چه که به یک مدرک دانشگاهی اعتبار می بخشد تنها نام دانشگاه نیست؛ بلکه میزان اعتبار مدرک یک دانشگاه می تواند باتوجه به شهر و مقطع تحصیلی قابل تغییر باشد. همچنین لازم است توجه کنید که هر داوطلب متناسب با تراز و رتبه در انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ خود، در یکی از رشته های دانشگاه آزاد 1402 پذیرفته خواهد شد که در این میان

اعتبار مدرک دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی ۱۴۰۲

در مقطع کارشناسی پس از دانشگاه های روزانه (نوبت اول) و شبانه (نوبت دوم)، مدرک دانشگاه آزاد از نظر میزان اعتبار در رتبه سوم قرار دارد (مدارک دانشگاه های غیرانتفاعی و پردیس خودگردان نیز هم تراز با دانشگاه آزاد در رده سوم جای دارند.) و پس از آن ها دانشگاه های پیام نور و علمی کاربردی در رده آخر قرار می گیرند.

اعتبار مدرک دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی ارشد 1402

در مقطع کارشناسی ارشد نیز مدارک دانشگاه های روزانه و شبانه به ترتیب در رتبه ی اول و دوم قرار دارند. با توجه به این که در دوره های تحصیلات تکمیلی، اساتید دانشگاه ها نقش پر رنگ تری در روند تحصیل دانشجویان ایفا می کنند، می توان گفت که دانشگاه های پردیس خودگردان به دلیل داشتن اساتیدی از دانشگاه های مطرح کشور، رتبه ی بالاتری نسبت به دانشگاه آزاد را در مقطع کارشناسی ارشد کسب کرده اند. بنابراین مدرک دانشگاه آزاد از نظر معتبر بودن جایگاه چهارم را (پس از دانشگاه های پردیس خودگردان) در مقطع کارشناسی ارشد داراست. پس از دانشگاه آزاد به ترتیب دانشگاه های غیر انتفاعی و پیام نور در جایگاه های پنجم و ششم قرار می گیرند.

اعتبار مدرک دانشگاه آزاد در مقطع دکتری ۱۴۰۲

در بین دانشگاه هایی که در این مقطع تحصیلی دانشجو می پذیرند، می توان گفت که همچنان دانشگاه های سراسری پیشتاز هستند و دانشگاه آزاد در مرتبه بعدی قرار دارد. البته با توجه به هدف دانشجو از اخذ مدرک دکتری این رتبه بندی می تواند تغییر کند. داوطلبانی که قصد دارند پس از فارغ التحصیلی به عضویت هیئت علمی دانشگاه آزاد دربیایند بهتر است مدرک دکتری خود را از دانشگاه آزاد دریافت کنند و داوطلبانی که علاقه دارند شانس خود را برای عضویت در هیئت علمی دانشگاه های سراسری بیازمایند، بهتر است مقطع دکتری را در این دانشگاه ها سپری کنند. مدارک دانشگاه های پیام نور و غیر انتفاعی نیز از نظر اعتبار بین مدارک مقطع تحصیلی دکتری در رتبه آخر قرار می گیرند.

شما می توانید به منظور کسب اطلاعات بیشتر یا پرسش سوال های خود، با مشاورین متخصص مرکز ایران مشاوره تماس حاصل فرمایید.

میزان اعتبار یک دانشگاه در سطح جهانی به عوامل مختلفی بستگی دارد و در ارزیابی عملکرد پژوهشی یک دانشگاه نسبت به دیگر دانشگاه ها نکات زیر دارای اهمیت بسیاری هستند.

  • تعداد پروانه های ثبت اختراع
  • تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه
  • تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و کارشناسی
  • تعداد تولیدات علمی که توسط اساتید عضو هیئت علمی یا دانشجویان هر دانشگاه تولید می شود.
  • مقالات پر استناد، به این معنی که مقالات از زمان انتشارشان، تاثیر زیادی روی آثار علمی و پژوهشی داشته و استناد زیادی را دریافت کنند.
  • جوایز علمی که به عنوان ملاک مهمی در رتبه بندی و ارزیابی عملکرد دانشگاه ها و افراد در نظر گرفته می شوند.
  • و…

شایان ذکر است، دانشگاه های آزاد علاوه بر جذب دانشجو به صورت با کنکور، به پذیرش بدون آزمون نیز می پردازد. تحصیل در رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد 1402 نیاز به شرکت در کنکور نخواهد داشت اما همان طور که واضح است، پذیرش داوطلبان در رشته های پرطرفدار و دانشگاه های با رتبه بالا به طور قطع نیاز به شرکت در آزمون سراسری خواهد داشت. شما می توانید به منظور آگاهی از میزان اعتبار مدرک دانشگاه های آزاد ظرفیت مازاد ۱۴۰۲ روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

 

سوالات متداول

1- اعتبار مدرک دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ به چه میزان است؟

مدرک دانشگاه های آزاد در مقطع کارشناسی دارای مقام سوم، کارشناسی ارشد جایگاه چهارم و مقطع دکتری در جایگاه دوم قرار دارد که در هر سه مقطع، دانشگاه های سراسری دارای رتبه بالا تری هستند.

2- آیا اعتبار مدرک دانشگاه آزاد برای تحصیل در خارج از کشور مناسب می باشد؟

بله، مدرک دانشگاه های آزاد جز مدارک معتبر داخل و خارج کشور قرار می گیرند که در میان آن ها رتبه بندی نیز وجود دارد.

3- اعتبار مدرک دانشگاه آزاد در مقطع دکتری سال ۱۴۰۲ به چه صورت است؟

این دانشگاه ها در مقطع دکتری در رتبه دوم پس از دانشگاه های سراسری قرار دارند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۷۲ نظر
  1. علی

    سلام و خسته نباشید من در دانشگاه ازاد گلستان گرگان درحال تحصیل هستم ولی بوم اینجا نیستم ایا مدارک اینجا خیلی معتبر تر از دانشگاه های شهرستان هستش ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      اعتبار مدارک دانشگاهی محدود به استان و بوم و مرز نمی شود.

  2. نگار

    سلام وقتتون بخیر باشه
    در مقطع ارشد مهندسی پزشکی ، دانشگاه علوم تحقیقات بهتر هست یا تهران مرکز ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      دانشگاه علوم تحقیقات مفالات داخلی و بین المللی و ژورنال های بیشتری نسبت به دانشگاه تهران مرکز دارد.

نمایش دیدگاه های بیشتر
دریافت مشاوره