خانه دانشگاه آزاد اهمیت تراز و رتبه در انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد

اهمیت تراز و رتبه در انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد

اهمیت تراز و رتبه در انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد
اهمیت تراز و رتبه در انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد

هرساله پس از برگزاری آزمون سراسری و اعلام نتایج، داوطلبان بسیاری در انتخاب رشته سردرگم می شوند و از این موضوع که رتبه و تراز چیست و توجه به آن چه تاثیری در انتخاب رشته صحیح دارد غافل هستند. بسیاری نیز بدون اطلاع از این موضوع به انتخاب رشته می پردازند و ممکن است شانس خود را در قبولی دانشگاه ها و رشته های مورد علاقه خود از دست بدهند.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد از طریق سایت azmoon.org انجام می گیرد. در این مطلب ابتدا، صرفا به بررسی تاثیر تراز و رتبه در  انتخاب رشته دانشگاه آزاد پرداخته و سپس تعاریفی اجمالی در مورد واژه های تراز و رتبه بیان می کنیم.

رتبه کل داوطلب در سهمیه، در انتخاب رشته دانشگاه آزاد دارای اهمیت نمی باشد و دانشگاه های آزاد صرفا بر اساس رتبه کشوری و تراز اقدام به پذیرش دانشجو می نمایند.

اهمیت تراز و رتبه در انتخاب رشته دانشگاه آزاد

موضوعی که قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم اهمیت تراز و رتبه، در پذیرش دانشگاه آزاد است . باید به این نکته توجه کرد که در پذیرش دانشگاه آزاد هیچ گونه سهمیه ای برای داوطلبان لحاظ نمی شود و همه ی داوطلبان انتخاب رشته این دانشگاه دارای سهمیه ی عادی می باشند. پذیرش این دانشگاه ها صرفا براساس رتبه کشوری و تراز کل داوطلب انجام می شود و به عبارتی رتبه کل در سهمیه دارای اهمیت نمی باشد.همین موضوع است که بررسی کارنامه پذیرفته شدگان دانشگاه آزاد را برای داوطلبین تحصیل در این دانشگاه ساده تر کرده است.

در صورتی که برای پذیرش دانشگاه های سراسری رتبه داوطلب در سهمیه دارای اهمیت می باشد، همانطور که می دانید سهمیه های مختلفی در آزمون سراسری وجود دارد و داشتن هر یک از این سهمیه ها به اندازه ای می تواند در رتبه ی داوطلب تاثیر گذار باشد. ( از جمله این سهمیه ها می توان به: سهمیه ایثارگران، سهمیه شاهد، مناطق و … اشاره کرد.)

بنابراین در دانشگاه های سراسری وقتی درمورد شانس قبولی فردی در رشته ای از این دانشگاه ها صحبت به میان می آید می بایست رتبه داوطلب را با قبولی سال های گذشته در همان سهمیه مقایسه کرد تا داوطلب بتواند انتخاب رشته بهتری داشته باشد.

آشنایی با نمره ها و تراز در کارنامه اعلام نتایج

به این دلیل که سطح سختی سوالات در همه ی درس ها یکسان نیست، نمره درس ها در یک تراز نیستند و می بایست به اصطلاح همه ی درس ها را هم تراز کنند این کار با محاسبات تخصصی آماری انجام می گیرد. برای انجام این محاسبات، لازم است تا نمره خام همه ی داوطلبان موجود باشد بنابراین این محاسبات فقط قابل دسترس برای سازمان سنجش می باشد. (نمره خام، همان درصد هر درس است که با احتساب 3 نمره مثبت برای هر پاسخ صحیح و 1 نمره منفی برای هر پاسخ غلط به دست می آید.)

تراز در واقع به معنی یکسان سازی ارزش نمرات می باشد به این معنی که هر سوال نسبت به همه ی سوالات سنجیده می شود. یعنی ترازی که هر داوطلب کسب می کند همواره و حتی در مقایسه با ترازهای سال های مختلف ثابت است.

نمره کل نهایی در هر زیر گروه، میانگین وزنی نمره های تراز درس های عمومی و اختصاصی با توجه به ضریب هر درس است و این نمره برای داوطلبان با اعمال تاثیر مثبت سوابق تحصیلی محاسبه می شود.

تراز با توجه به تعداد شرکت کنندگان معمولا عددی بین 0 تا 10 هزار و نیز گاهی بین 0 تا 15 هزار است.

رتبه از بیشترین نمره به کمترین نمره مرتب می شود و داشتن رتبه ی پایین به معنی کسب جایگاه برتری نسبت به رتبه های بالا است. دقیقا برعکس همین موضوع برای تراز قابل بیان است و داشتن تراز بالا به معنی کسب جایگاه برتر نسبت به کسانی است که تراز پایین تری دارند.

پس از  اعلام نتایج کنکور دانشگاه آزاد شما داوطلبان گرامی که به هردلیلی علاقه مند به تحصیل در رشته های این دانشگاه می باشید می بایست در زمان انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد، پس از انتخاب کدرشته محل های مورد نظر خود از  دفترچه انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد، با در نظر گرفتن نکاتی که در مطلب بالا ذکر شد نسبت به انتخاب رشته اقدام نمایید و در صورتی که مایل به کسب اطلاعات بیشتر پیرامون هر یک از موضوعات مذکور هستید، می توانید روی لینک آن کلیک کنید.

مراحل انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1401

دانشگاه آزاد در بازه زمانی مشخص که معمولا نیمه دوم مرداد ماه می باشد، با انتشار اطلاعیه ای از آغاز فرآیند انتخاب رشته خبر می دهد. بدین جهت افراد علاقه مند و واجد شرایط می توانند در مهلت مقرر با مراجعه به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور فرآیند انتخاب رشته خود را به انجام برسانند.

  • داوطلبان در ابتدا بایستی به سایت مرکز سنجش، پذیرش امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد به نشانی اینترنتی azmoon.iau.ir مراجعه نموده و سپس بر روی منوی ” انتخاب رشته آزمون سراسری 1401 “ کلیک نمایند.

انتخاب رشته دانشگاه ازاد

  • پس از کلیک بر روی منوی مربوطه صفحه ای در مقابل شما قرار خواهد گرفت که جهت انتخاب رشته ابتدا بایستی کد 7 رقمی مندرج در کارنامه و سپس کد ملی در کادر های خالی قرار گیرد لذا بعد از تکمیل کادر ها بر روی گزینه ورود ضربه بزنید.

مرحله دوم انتخاب رشته دانشگاه آزاد

  • در این مرحله دقت نمایید برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد باید هزینه مربوطه را پرداخت کنید. به منظور انجام این فرآیند بر روی گزینه ” پرداخت “ ضربه بزنید.

سومین مرحله انتخاب رشته دانشگاه ازاد

  • با ورود به در گاه پرداخت الکترونیکی عضو شتاب، کادر های خالی را با اطلاعات صحیح از کارت مورد نظر وارد نموده و سپس بر روی گزینه ” پرداخت “ کلیک نمایید.

مرحله چهارم انتخاب رشته دانشگاه ازاد

 

 

سوالات متداول

1- در انتخاب رشته دانشگاه آزاد به رتبه باید توجه شود یا تراز؟

رتبه هر داوطلب با توجه به تراز او ساخته می شود و هر دو به یک اندازه تاثیر گذار هستند.

2- رتبه و تراز داوطلبان در کدام مرحله از کنکور مورد توجه قرار می گیرد؟

رتبه و تراز داوطلبان در زمان انتخاب رشته بیشتر مورد توجه می باشد.

3- عدد تراز در کارنامه بر چه مبنایی اندازه گیری می شود؟

تراز با توجه به تعداد شرکت کنندگان معمولا عددی بین 0 تا 10 هزار و نیز گاهی بین 0 تا 15 هزار است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره