خانه دانشگاه آزاد هزینه انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد ۱۴۰۲

هزینه انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد ۱۴۰۲

شهریه انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد 1402
هزینه انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد 1402

دانشجویانی که ثبت نام کنکور دانشگاه آزاد را انجام داده اند، ممکن است به دلایل مختلفی ناچار به انصراف از تحصیل شوند که شاید یکی از دلایل انصراف از تحصیل آن ها عدم توانایی در پرداخت شهریه باشد. دانشجویانی که تصمیم به انصراف از تحصیل گرفته اند، مشمول پرداخت هزینه انصراف از تحصیل می باشند. هزینه انصراف از تحصیل در دانشگاه آزاد با توجه به مقطع تحصیلی و زمان انصراف از تحصیل دانشجویان تعیین می گردد.

دانشجویانی که با مجوز سازمان مرکزی دانشگاه آزاد، اقدام به تغییر رشته یا گرایش می نمایند ملزم به پرداخت هزینه انصراف از تحصیل نمی باشند.

نحوه محاسبه هزینه انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد 1400

در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که چنانچه دانشجویی قصد انصراف از دانشگاه آزاد دارد و می خواهد در دانشگاه شهر دیگری ادامه تحصیل دهد، از پرداخت هزینه انصراف معاف خواهد بود. با توجه به قوانین و مقررات این دانشگاه هزینه انصراف از تحصیل برای مقاطع تحصیلی مختلف، متفاوت خواهد بود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

مقطع تحصیلینحوه محاسبه هزینه انصراف از تحصیل
کاردانی، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته(تعداد نیمسال های ثبت شده – 4) × (نصف شهریه ثابت)
کارشناسی پیوسته (تعداد نیمسال های ثبت شده – 8) × (نصف شهریه ثابت)
دکترای حرفه ای (دامپزشکی)(تعداد نیمسال های ثبت شده – 12) × (نصف شهریه ثابت)
دکترای حرفه ای (گروه پزشکی)کل شهریه پایه نیمسال تحصیلی باقی مانده تا اتمام دوره
دکتری تخصصی(تعداد نیمسال های ثبت شده – 7) × (نصف شهریه ثابت)
دکتری تخصصی ورودی 94 به بعد(تعداد نیمسال های ثبت شده – 6) × (نصف شهریه ثابت)
دستیاری تخصصیکل شهریه تحصیلی باقی مانده تا اتمام دوره

چه کسانی مشمول پرداخت هزینه انصراف از تحصیل 1400 خواهند بود؟

  • در صورتی که تفاضل اعداد بالا صفر یا منفی شود، دانشجو موظف به پرداخت هزینه نمی باشد.
  • دانشجویانی که به علت موارد آموزشی یا انضباطی از دانشگاه اخراج شده اند، ملزم به پرداخت هزینه انصراف نیستند و همچنین شهریه پایه و متغیر ترمی که اخراج شده اند، برگردانده نخواهد شد.
  • دانشجویانی که ترم اول تحصیلی خود را مرخصی گرفته اند و در شروع ترم دوم درخواست انصراف از تحصیل داده اند، مشمول هزینه انصراف از تحصیل نیستند اما شهریه های پرداختی آنان بازگردانده نمی شود.
  • دانشجویانی که در رشته کارشناسی پیوسته مشغول به تحصیل هستند و درخواست انصراف از تحصیل را دارند یا دانشجویانی که متقاضی دریافت مدرک کاردانی در رشته تحصیلی خود می باشند، مشمول پرداخت هزینه مطابق ردیف دوم جدول بالا خواهند شد.

نکته مهم در خصوص انصراف از تحصیل دانشجویان 1400

دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در رشته تحصیلی خود را ندارند ابتدا باید از شرایط انصراف از دانشگاه آزاد آگاهی داشته باشند و سپس برای انصراف اقدام نمایند. دانشجویان باید درخواست خود را به صورت کتبی آماده و به واحد آموزش دانشگاه ارائه نمایند که بعد از سپری شدن این مراحل، می بایست هزینه انصراف خود را مطابق جدول مذکور پرداخت نمایند. یک نکته بسیار مهم این است که دانشجو می تواند حداکثر تا سه ماه درخواست خود را پس بگیرد و به ادامه تحصیل خود بپردازد. دانشجویان توجه داشته باشند که بعد از صدور حکم انصراف از تحصیل، امکان بازگشت آنان به تحصیل وجود نخواهد داشت. اگر دانشجویی بدون اخذ مرخصی در طول ترم غیبت یا ترک تحصیل کرده باشد، دانشجوی انصرافی محسوب می شود و حق تحصیل در این دانشگاه را نخواهد داشت و البته یک تبصره در این موضوع وجود دارد که اگر ترک تحصیل دانشجو موجه باشد، باید قبل از پایان نیمسال تحصیلی دلایل خود را به دانشگاه ارائه دهد و در صورت موجه بودن، غیبت او به عنوان مرخصی نیمسال تحصیلی حساب می شود.

 

سوالات متداول

1- آیا دانشجویانی که با مجوز سازمان مرکزی دانشگاه آزاد، اقدام به تغییر رشته یا گرایش می نمایند مشمول پرداخت هزینه انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد 1400 خواهند بود؟

دانشجویانی که با مجوز سازمان مرکزی دانشگاه آزاد، اقدام به تغییر رشته یا گرایش می نمایند ملزم به پرداخت هزینه انصراف از تحصیل نمی باشند.

2- آیا زمانی که تفاضل اعداد بالا صفر یا منفی شود دانشجو مشمول پرداخت هزینه انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد 1400 خواهند بود؟

در صورتی که تفاضل اعداد بالا صفر یا منفی شود، دانشجو موظف به پرداخت هزینه نمی باشد.

3- آیا دانشجویانی که ترم اول تحصیلی خود را مرخصی گرفته اند مشمول پرداخت هزینه انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد 1400 خواهند بود؟

دانشجویانی که ترم اول تحصیلی خود را مرخصی گرفته اند و در شروع ترم دوم درخواست انصراف از تحصیل داده اند، مشمول هزینه انصراف از تحصیل نیستند

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۷۰ نظر
  1. reza

    سلام وقت به خیر
    من ورودی ۹۷ بهمن دانشگاه ازاد هستم و ۹ ترم هم گذروندم
    پارسال بهمن واحد های من تموم شده و الان در حین فارغ التحصیلی برای عقب انداختن نظام وظیفه
    میخواستم انصراف بدم و دوباره ثبت نام کنم برای ترمیم معدل اقدام کنم(البته این حرف رو اموزش گفت)
    الان هزینه انصراف و برای من همون نصف شهریه ثابت حساب میشه ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      با توجه به اینکه وارد دوره سنوات شده اید احتمال دادن معافیت مجدد به شما بسیار پایین می باشد.

  2. الناز

    سلام خسته نباشید . من رشته مهندس معماری بودم از سال ۹۶ که پایان نامم را پاس کردم دیگه به دانشگاه مراجعه نکردم و من ۱۰ واحد هم پاس نکرده بودم و مبلغ ۹۰۰ هزار تومان هم به دانشگاه بدهی داشتم . آیا من انصرافی هستم و این فورمول ها شامل حال من هم میشه ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      جهت انجام بررسی بیشتر به واحد آموزش مراجعه نمایید در صورت عدم امکان بازگشت به تحصیل و طی واحد های باقی مانده شما انصرافی حساب می شوید.

نمایش دیدگاه های بیشتر
دریافت مشاوره