خانه اخبار تحصیلی آیا رشته های دانشگاهی نزدیک به هم، ادغام می شوند؟

آیا رشته های دانشگاهی نزدیک به هم، ادغام می شوند؟

ادغام رشته های دانشگاهی نزدیک به هم

یکی از مباحثی که جدیدا در بحبوحه ی فرآیند انتخاب رشته کنکور 1402 در یک پویش مطرح شده است، ادغام برخی از رشته های نزدیک به هم دانشگاهی می باشد که باعث بیان نظرات متفاوتی از طرف افراد مختلف شده است.

احتمال ادغام رشته های دانشگاهی نزدیک به هم وجود دارد؟

بعد از تمام شدن فرآیند اعلام نتایج اولیه کنکور  ۱۴۰۲ و انتشار کارنامه نهایی، افرادی که مجاز به انتخاب رشته شده اند، می توانند از طریق سامانه مجازی، رشته های متناسب با رتبه، توانایی و علاقه خود را انتخاب و از سایت سازمان سنجش نیز ارسال کنند. همزمان با موضوعات مربوط به انتخاب رشته مناسب و نحوه انجام این فرآیند، یک پویش تحت عنوان “ادغام رشته های دانشگاهی نزدیک به هم” ایجاد شده که باعث اظهار نظرات متفاوتی شده است.

تمام کسانی که در این پویش شرکت کرده اند، با بیان یک اظهار نظر مشترک و تایید آن، از وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی یک تقاضا دارند که متن آن به صورت زیر می باشد.

“تقاضای ما از وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که رشته های موازی و نزدیک به هم دانشگاهی را جهت کاهش حجم فارغ‌ التحصیلان بیکار در کشور ، مد نظر قرار دهند.” با توجه به خواسته و نظر این کاربران، برخی از رشته ها به راحتی با یکدیگر قابل ادغام می باشند که به عنوان نمونه می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ادغام رشته های مدیریت MBA، مدیریت بازرگانی و مدیریت گمرک در رشته مهندسی لجستیک و مدیریت زنجیره تامین
  •  ادغام رشته روابط بین الملل در رشته حقوق بین‌الملل و دیپلماسی
  • ادغام رشته مدیریت صنعتی در رشته مدیریت مهندسی

با توجه به نظر سردبیر این پویش، انجام این کار برای مقطع لیسانس می تواند نتایج قابل توجهی داشته باشد که یکی از آن نیز کاهش دانشجویان بیکار است. چون با عملی کردن این نظر، رشته های موازی دانشگاهی در یک سیکل قرار می گیرند که باعث کاهش پذیرش دانشجو و در نتیجه کمتر شدن تعداد دانشجویان بیکار می شود.

سردبیر این پویش در انتها نیز تاکید کرد که تقاضای خود را به وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام می کنیم تا برای کاهش دانشجوی بیکار در آینده، ادغام رشته های موازی را در برنامه خود داشته باشند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره