خانه مدارس بارم بندی امتحان نهایی زیست شناسی پایه دوازدهم تجربی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

بارم بندی امتحان نهایی زیست شناسی پایه دوازدهم تجربی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

بارم بندی امتحان نهایی زیست شناسی دوازدهم تجربی 1400 - 1401
بارم بندی امتحان نهایی زیست شناسی پایه دوازدهم تجربی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

امتحانات پایه دوازدهم تمامی رشته های تحصیلی از جمله تجربی به صورت نهایی برگزار می شود که موفقیت در آن ها مهم ترین دغدغه دانش آموزان می باشد. از جمله فاکتورهای یک برای کسب نتیجه قابل قبول در این امتحانات، داشتن یک برنامه ریزی درسی مناسب جهت مدیریت زمان می باشد که این امر با شناخت کافی از مباحث و فصل های مختلف کتاب های درسی به دست می آید. هنگامی که شما از مباحث مهم و پراهمیت درس های خود اطلاع داشته باشید، می توانید با تخمین زمان لازم برای مطالعه آن ها وقت خود را بهینه نمایید. از این رو توصیه می شود که قبل از برنامه ریزی برای امتحانات نهایی، بارم بندی دروس خود را بررسی کرده و از بخش های مهم و نمره هر مبحث مطلع شوید تا بتوانید در زمان باقی مانده به نتیجه مطلوب خود دست پیدا کنید.

بارم بندی امتحانات نهایی که برای درس زیست شناسی نظیم شده است، در تمامی شهرها ثابت می باشد.

بارم بندی امتحان نهایی زیست شناسی پایه دوازدهم تجربی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

آموزش و پرورش هر ساله پیش از شروع سال تحصیلی، بارم بندی ها و نحوه ارزیابی دروس را منتشر می کند تا دبیران مدارس، آموزش های خود را با توجه به بخش های مهم و پراهمیت کتاب ارائه دهند. همچنین دانش آموزان می توانند از این بارم بندی ها جهت پیشرفت و افزایش بازده مفید مطالعه درسی خود استفاده نموده و بدین تریتب، توجه و زمان خود را بیشتر به مطالب مهم معطوف کنند.

 

در سال جاری اداره کل آموزش و پرورش، بارم بندی و حذفیات امتحان نهایی پایه دوازدهم تجربی را برای همه استان ها یکسان اعلام کرده و تغییری در آن اعمال نشده است. در ادامه متن، لیست بارم بندی این درس را در قالب یک جدول ذکر کرده ایم.

بارم بندی امتحان نهایی زیست شناسی پایه دوازدهم تجربی تجربی 1402 – 1403
فهرست مطالبنوبت اول (دی ماه)نوبت دوم نهایی (خرداد، شهریور و دی ماه)
فصل 1 – مولکول های اطلاعاتی62.5
فصل 2 – جریان اطلاعات در یاخته52.5
فصل 3 – انتقال اطلاعات در نسل ها42.5
فصل 4 – تغییر در اطلاعات وراثتی52.5
فصل 5 – از ماده به انرژیدر نیمسال اول (دی ماه) از این فصل ها سوالی طرح نمی شود.2.5
فصل 6 – از انرژی به ماده2.5
فصل 7 – فناوری های نوین زیستی2.5
فصل 8 – رفتارهای جانوران2.5
جمع نمرات2020

ارزیابی دانش آموزان در درس زیست شناسی (3) که در بارم بندی امتحانات نهایی پایه دوازدهم تجربی ذکر شده است، به صورت مستمر و نهایی انجام می گیرد که در ادامه هر دو شیوه را توضیح داده ایم.

ارزشیابی مستمر

فعالیت های دانش آموزان به صورت گروهی یا انفرادی در کلاس و خارج از کلاس در این ارزشیابی نقش مهمی دارد و معلمان نمره آن را با تکیه بر عملکرد دانش آموزان از طریق گزارش کارها، مشارکت در بحث های گروهی و پرسش و پاسخ در کلاس در نظر می گیرند. نمره ارزیابی مستمر در نوبت اول (دی ماه) و نوبت دوم (خرداد ماه) از 20 نمره محاسبه می شود.

ارزشیابی نهایی

در این ارزیابی که به صورت نهایی انجام می شود، دانش آموزان موظف به شرکت در یک آزمون کتبی می باشند که در هر دو نوبت اول و دوم برگزار می شود. این امتحان کتبی 20 نمره دارد که سوالات طراحی شده در نوبت اول (دی ماه) از فصل 1 تا 4 بوده و در نوبت دوم خرداد، شهریور و دی ماه تمامی فصول کتاب زیست شناسی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

توجه: از مطالبی مثل بیشتر بدانید، واژه شناسی، پاورقی ها و پیوست های آخر کتاب سوالی طرح نمی شود.

بارم بندی زیست شناسی 3

دانش آموزان پایه های تحصیلی مختلف را می توان به 2 دسته تقسیم بندی نمود. دسته اول افرادی می باشند که در طول سال تحصیلی با کلاس و آموزش های معلم خود همراه شده اند و بر تمامی مباحث کتاب درسی واقف هستند. دسته دوم بر خلاف دسته اول مطالعه چندانی نداشته اند و تقریبا بر روی نیمی از مطالب آموزش داده شده تلسط کافی را ندارند. بررسی بارم بندی های امتحانات به دانش آموزان هر دو گروه به خصوص دسته دوم این امکان را می دهد تا در زمان کوتاهی به یک جمع بندی کلی از دروس خود برسند و با موفقیت این مرحله را پشت سر بگذارند.

 

مطالعه درست و اصولی دروس پایه سوم تجربی از آن جهت اهمیت دارد که به فاصله کوتاهی پس از اتمام امتحانات نهایی، کنکور سراسری تجربی برگزار می گردد. همان طور که می دانید، زیست شناسی یکی از دروس تخصصی ارائه شده در رشته علوم تجربی است که آشنایی با روش صحیح مطالعه زیست شناسی می تواند داوطلبان را در مسیر کسب رتبه قبولی کنکور یاری نماید.

 

سوالات متداول

1- بارم بندی امتحان نهایی زیست شناسی پایه دوازدهم تجربی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ چه زمانی منتشر می شود؟

معمولا بارم بندی امتحانات قبل از شروع سال تحصیلی توسط وزارت آموزش و پرورش اعلام می گردد.

2- مطالعه بارم بندی امتحان نهایی زیست شناسی پایه دوازدهم تجربی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ چه تاثیری در موفقیت دانش آموزان دارد؟

بررسی بارم بندی امتحانات باعث می شود که دانش آموزان با مباحث مهم و پراهمیت هر یک از دروس خود آشنا شده تا بتوانند بر اساس آن به تنظیم یک برنامه ریزی درسی اصولی بپردازند.

3- ارزشیابی درس زیست شناسی پایه دوازدهم تجربی در سال ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ به چه صورت می باشد؟

ارزیابی دانش آموزان به دو شیوه مستمر و نهایی انجام می شود که جزئیات آن در متن این مقاله ذکر شده است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره مدارس پیج مدارس