خانه نمونه دولتی برنامه ریزی آزمون نمونه دولتی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴

برنامه ریزی آزمون نمونه دولتی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴

نحوه برنامه ریزی آزمون نمونه دولتی 1403 - 1404

مدارس نمونه دولتی به علت مزایای آموزشی و تحصیلی که دارد، مقصد خوبی برای ادامه تحصیل دانش آموزان در پایه های مختلف به حساب می آید. برنامه ریزی درسی دقیق برای پیشرفت دانش آموزان، بیشتر بودن ساعات آموزشی، برگزاری آزمون های علم سنجی دوره ای، تشکیل کلاس های کنکور برای آماده سازی داوطلبان آزمون سراسری، بالا بودن سطح علمی و فرهنگی معلمان، هوشمند بودن کلاس های درس و… از جمله این امکانات می باشد که موجب شهرت و محبوبیت این مدارس شده است.

قبولی در آزمون نمونه دولتی نیز مستلزم داشتن یک برنامه ریزی درسی کامل، منظم و هوشمندانه و همچنین بهره گیری از مشاوره تحصیلی می باشد تا داوطلب بتواند با درس خواندن اصولی و صحیح، روند رو به جلوی خود را حفظ کند و با اتکا بر پیشرفت تحصیلی خود به اهدافی که در نظر دارد، برسد. توانایی مدیریت زمان، کنترل اضطراب و استرس، تقویت مهارت تست زنی، مطالعه مفید و متوازن محتویات درسی، تقویت هوش و حافظه برای آن دسته داوطلبانی که برای موفقیت در آزمون نمونه دولتی می بایست به سوالات تحلیلی هوش و استعداد پاسخ دهند. از جمله اهداف مهمی است که متقاضیان باید با برنامه ریزی صحیح به آن دست پیدا کنند.

برنامه ریزی آزمون نمونه دولتی می بایست منحصر به فرد و متناسب با توانایی ها، ظرفیت ها و اهداف هر داوطلب ترسیم گردد.

تکنیک های برنامه ریزی و موفقیت در آزمون نمونه دولتی 1403 – 1404

آشنایی با تکنیک های برنامه ریزی، داوطلب را برای چینش یک برنامه منسجم آماده می سازد. در واقع، برنامه ریزی درسی به معنای استفاده از روش های نوین و مناسب مطالعاتی با هدف پیشرفت تحصیلی و موفقیت در تقابل با آزمون های سرنوشت ساز است. یک برنامه ریزی اصولی می تواند در افزایش انگیزه و تصحیح شیوه مطالعه داوطلب نیز نقش مهمی ایفا کند. در ادامه مقاله مهم ترین تکنیک های اصول طراحی یک برنامه ریزی دقیق و هدفمند را برای شما شرح خواهیم داد.

هدف گذاری کوتاه و بلند مدت

داشتن هدف مشخص برای طراحی یک برنامه ریزی مطالعاتی اصولی و موثر، حائز اهمیت است. در واقع، ابتدا باید اهداف خود را به صورت کوتاه مدت و بلند مدت تعیین کنید و سپس به شکلی برنامه ریزی نمایید که رسیدن به اهداف کوتاه مدت، موجب دستیابی به اهداف بلند مدت شود. برای مثال، به جای مطالعه کل کتاب درسی فارسی در یک روز می توانید با مطالعه مفید و کامل فقط یک مبحث در روز، به هدف مطالعاتی خود در این درس دست پیدا کنید.

هماهنگی فهرست موضوعات و زمان

تنظیم شرایط مطالعه و اقدام به درس خواندن در زمان مناسب، می تواند تاثیر به سزایی در بالا رفتن راندمان درسی داوطلب داشته باشد. رعایت این مورد در کنار ارزیابی وضعیت برنامه ریزی، باعث ایجاد یک آگاهی دقیق از میزان توانمندی های فردی می گردد. کلیه افراد در ابتدای راه، آشنایی به خصوصی با وضعیت ایده آل مطالعاتی خود دارند. به این معنا که می دانند در چه ساعاتی، بازده مطالعه درسی آن ها بیشتر است؟ یا اینکه در چه شرایطی می توانند با آرامش خیال بیشتری به مطالعه بپردازند؟ شب زنده داری را بیشتر دوست دارند یا مطالعه در روز برای آن ها راحت تر است؟ برآیند تمامی این پرسش ها باعث ایجاد هماهنگی منظمی میان مطالعه مباحث درسی و مدیریت زمان می گردد.

اولویت بندی لیست درسی

اهمیت تمامی دروس و مباحث در سوالات طراحی شده آزمون مدارس نمونه دولتی به یک اندازه نمی باشد. در این وضعیت، اهمیت اولویت بندی لیست درسی، بیش از پیش نمایان می گردد. در چنین شرایطی می بایست لیستی از مباحث و موضوعات مختلف درسی را تهیه نمایید و آن را بر اساس اولویت مرتب کنید. این روش مطالعه درسی از نظم بیشتری برخوردار است و می تواند داوطلب را در مسیر رسیدن به اهدافش یاری نماید. یکی از نکات قابل توجه در این زمینه، تعیین زمان لازم برای مطالعه هر موضوع درسی می باشد. برنامه خود را به صورت ترکیبی تنظیم کنید و در طراحی آن، تنوع مباحث را در نظر بگیرید. مدت زمان زیادی را به مطالعه یک درس به خصوص اختصاص ندهید که این موضوع چیزی جز خستگی و دلزدگی را برای شما به دنبال نخواهد داشت.

اکنون ممکن است این پرسش برایتان مطرح شود که ملاک اولویت بندی مباحث مختلف درسی چیست؟ در پاسخ این پرسش می توان گفت که میزان اهمیت هر درس، مقدار زمان لازم برای اختصاص به آن و تاثیر آن مبحث در آزمون پیش روی سه عامل تاثیر گذار در اولویت بندی لیست دروس می باشد. به این ترتیب می توانید فهرستی از مهم ترین عناوین مطالعاتی را برای خودتان فراهم آورید و بر اساس آن به مدیریت زمان و ساعات درسی خود بپردازید.

رسم جدول

ترسیم جدول، نظم برنامه ریزی را به حداکثر می رساند و داوطلب را ملزم به رعایت نکات مطالعاتی در چارچوبی معین می نماید. یک جدول با ستون‌ ها و خانه‌ های مشخص برای تقسیم ‌بندی زمان‌ های مطالعه خود طراحی کرده و سپس ساعت و درس مورد نظر خود را در جدول وارد نمایید. در نظر داشته باشید که زمان مطالعه برای هر درس را بین 30 الی ۴۵ دقیقه انتخاب کنید و بعد از اتمام آن، بین 10 تا ۱۵ دقیقه استراحت داشته باشید.

جدول مطالعاتی روزانه خود را با یک درس به خصوص یا چند درس مشابه پر نکنید. مطالعه تمام وقت ریاضی یا اختصاصی تمامی ساعات درسی یک روز به مطالعه ریاضی، فیزیک و شیمی کار درستی نیست. در میان مباحث سخت و وقت گیر، دروس عمومی مانند فارسی و دین و زندگی را بگنجانید تا تنوع جدول درسی شما به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند. در این جدول جایی را برای جبران مباحث عقب افتاده و حوادث غیر قابل پیش بینی خالی بگذارید تا برنامه ریزی منعطفی در اختیار داشته باشید.

تفریح مناسب و کافی

همان طور که اشاره کردیم، مطالعه سنگین و بدون استراحت، نتیجه ای جز خستگی و ملالت در پی نخواهد داشت. افرادی که ساعات زیادی را بدون در نظر گرفتن وقت استراحت مناسب به مطالعه می پردازند، به زودی از این رویه خسته شده و ادامه راه برایشان سخت و نفس گیر به نظر خواهد رسید. اختصاص زمان کافی برای استراحت، تفریح، تغذیه مناسب، وقت گذراندن با خانواده و دوستان، مسافرت، انجام امور روزمره و… باعث تقویت روحیه داوطلب و ایجاد آمادگی در وی برای خسته نشدن از ادامه مسیر می شود.

در نتیجه به شما توصیه می کنیم که زمان‌ هایی را برای فعالیت‌ غیر درسی ‌در نظر بگیرید و از اوقات فراغت خود برای شرکت در جشن ها و مهمانی های خانوادگی، فعالیت در زمینه های ورزشی، تفریحی و… استفاده کنید.

سبک یادگیری و مطالعه

روش یادگیری و درک مفاهیم در هر فرد نسبت به فرد، دیگر کاملا متفاوت و منحصر به فرد می باشد. بنابرین لازم است تا سبک مطالعه و یادگیری خود را پیدا کنید. اگر یادگیری به روش روش شنیدن برای شما مناسب است، از وویس های آموزشی استفاده کنید. اگر تماشای فیلم های آموزشی و درسی را تاثیر گذار می دانید، آن را در برنامه خود بگنجانید. توجه به این نکته در چینش برنامه ریزی از اهمیت به سزایی برخوردار است. بهره گیری از روش های یادگیری تحمیل شده توسط مشاوران نابلد و غیر حرفه ای، سرعت پیشروی شما را کاهش خواهد داد و تاثیر منفی زیادی بر روی میزان یادگیری تان خواهد داشت.

به همین دلیل است که می گوییم، برنامه ریزی درسی باید منحصر به فرد باشد و ارائه یک برنامه آماده و از پیش نوشته شده به تعداد زیادی دانش آموز، راهکار مناسبی برای راهنمایی درسی این افراد نیست. برنامه ریزی باید بر اساس قابلیت ها، توانمندی ها، استعدادها، ظرفیت ها و اهداف هر متقاضی ترسیم شود و در طراحی آن به کلیه زوایای فکری، روحی، خانوادگی، تحصیلی و حتی جسمی داوطلب توجه گردد.

زمان های جبرانی

یکی از اصول مهم در برنامه‌ ریزی، در نظر گرفتن زمانی برای جبران است. به این معنا که ممکن است به علت یک پیشامد نتوانید برنامه روزانه خود را به طور کامل اجرا کنید. در نتیجه با در نظر گرفتن زمان هایی به صورت سه روز یک بار و یا انتخاب آخرین روز در هفته می توانید این نواقص احتمالی را رفع نمایید تا دیگر نگرانی محسوسی از این بابت نداشته باشید.

چینش برنامه فشرده، امکان تخصیص زمان جبرانی را از شما می گیرد. پس برای تمامی ساعات هفت روز هفته خود، برنامه مطالعاتی نچینید و کلیه احتمالات را برای بروز اختلال در برنامه ریزی زمانی در نظر بگیرید تا برنامه ای انعطاف پذیر و استاندارد داشته باشید.

اهمیت نکته برداری و خلاصه نویسی

امر خلاصه نویسى و نکته بردارى، روشى موثر است که امکان مرور و جمع بندی آسان را برای شما فراهم می کند. بنابراین پیشنهاد می شود تا در زمان مطالعه هر درس و بعد از اتمام یادگیری، خلاصه موضوع خوانده شده را با درکی که از مطلب داشته اید، در حاشیه کتاب یا در کاغذی جداگانه یادداشت نمایید. این شیوه در تثبیت مفاهیم و مباحث درسی در ذهن شما بسیار موثر خواهد بود.

دوران جمع بندی و مرور

می توان با اطمینان گفت که اهمیت جمع بندی و مرور به حدی بالاست که سهل انگاری درباره آن می تواند داوطلب را از رسیدن به اهداف والای خود بازدارد. جمع بندی و مرور مطالب درسی در ماه های پایانی منتهی به آزمون نمونه دولتی، می تواند باعث یادآوری مفاهیم فراموش شده و تثبیت ذهنی سایر مطالب گردد. در این دوران می توانید از کتاب های کمک آموزشی مربوط به جمع بندی استفاده کنید یا به نکته ها، خلاصه ها، حاشیه نویسی ها و… که در ایام مطالعه مطالب درسی جمع کرده اید، مراجعه نمایید.

اهمیت تست زنی

سوالات آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی ششم به هفتم و نهم به دهم به صورت تستی یا چهار گزینه ای و با احتساب یک سوم نمره منفی طراحی می گردد. در نتیجه، آشنایی داوطلبان شرکت کننده در این امتحان با روش های تست زنی می تواند برگ برنده این افراد برای قبولی در مدارس نمونه دولتی باشد. مراجعه به کتاب های کمک آموزشی و حل پرسش های تستی آن ها در کنار بهره گیری از نمونه سوالات آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی سال های گذشته توصیه ای است که توجه به آن می تواند ثمربخش و مفید واقع گردد.

مدیریت زمان

در رابطه با اهمیت تست زنی صحبت کردیم اما باید به این نکته نیز توجه کنیم که پرسش های آزمون ورودی نمونه دولتی را می بایست در زمان بندی مشخصی حل نمود و امکان پاسخ دهی به سوالات آزمون، پس از پایان مهلت تعیین شده، وجود نخواهد داشت. در این حالت، بحث داغ مدیریت زمان مطرح می گردد. تاکید بر تست زنی، کاهش میزان اضطراب و استرس، داشتن تسلط کافی بر مطالب و محتویات درسی، شرکت در آزمون های آزمایشی، داشتن اعتماد به نفس و خودباوری، بالا بردن میزان تمرکز و… از جمله مهم ترین عواملی می باشد که پرداختن به آن می تواند کمک شایانی به داوطلب در مدیریت زمان در جلسه آزمون بکند.

توجه به سوالات تحلیلی

همان طور که می دانید، پرسش های آزمون نمونه دولتی ششم به هفتم، شامل سوالات هوش ریاضی، استعداد و خلاقیت می باشد و معمولا پرسشی از محتوای کتاب درسی مطرح نمی گردد. همچنین لازم به ذکر است که نیمی از سوالات آزمون نهم به دهم نمونه دولتی را نیز پرسش های تحلیلی (هوش) تشکیل می دهد. در نتیجه توصیه می شود که از کتاب های کمک آموزشی مرتبط با هوش و استعداد بهره بگیرید و ذهن تان را در این زمینه تقویت کنید. برای اطلاع از لیست این کتاب ها می توانید مطالب منابع آزمون نمونه دولتی ششم ابتدایی و منابع آزمون نمونه دولتی نهم را مطالعه کنید.

استفاده از مشاوره تحصیلی

مشورت در هر امری جوابگو است. به خصوص اگر تصمیم به شرکت در آزمونی حساس و سرنوشت ساز داشته و برای این موضوع اطلاعات کافی نیز در اختیار نداشته باشید. در این حالت بهتر است که به مشاوری آگاه، با تجربه و بروز مراجعه کنید و در رابطه با اهداف و برنامه ریزی تان با اون صحبت نمایید. توصیه این گونه مشاوران که آگاهی کاملی نسبت به وضعیت موجود دارند، می تواند داوطلب را در جهت میل به اهداف خود راهنمایی نماید.

چگونگی اجرای برنامه ریزی برای آزمون نمونه دولتی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴

داشتن هدف مشخص و انگیزه کافی برای رسیدن به آن، از جمله عوامل مهمی به شمار می آید که می تواند منجر به اجرای برنامه ریزی درسی شود. بنابراین، هرچه اهداف مان پررنگ تر باشد، شوق ما  نیز برای رسیدن به آن ها بیشتر خواهد بود. رعایت موارد زیر می تواند به دانش آموز جهت اجرایی کردن برنامه ریزی درسی خود، کمک نماید.

  • انتخاب یک فضای مطالعاتی ثابت و به دور از استرس
  • وجود نور کافی جهت مطالعه
  • داشتن خواب کافی و تغذیه مناسب
  • آماده کردن برنامه روزانه از شب قبل
  • در نظر گرفتن یک هدیه انگیزشی بعد از اتمام برنامه درسی به صورت روزانه یا هفتگی
  • دور بودن از فضای مجازی در زمان های مطالعاتی و داشتن تمرکز کافی
  • استفاده محدود و بهینه از فضای مجازی در ساعات استراحت
  • گنجاندن زمانی جهت ورزش به صورت روزانه
  • در نظر داشتن زمانی هایی جهت فراغت و گذراندن اوقاتی با دوستان و خانواده
  • شرکت در آزمون های آزمایشی جهت شناخت نقاط قوت و ضعف خود و تلاش جهت برطرف نمودن ایرادات و اشکالات
  • استفاده از تجربه پذیرفته شدگان و افراد متخصص در این زمینه جهت آشنایی هرچه بیشتر با مسیر موفقیت
  • داشتن اعتماد به نفس و امیدواری نسبت به آینده روشن و ترسیم اهداف محقق شده با هدف افزایش روحیه و انرژی مثبت

نحوه مطالعه صحیح دروس مختلف

فراهم نمودن شرایط ایده آل برای مطالعه، رکنی لازم برای موفقیت در آزمون نمونه دولتی می باشد اما ابدا کافی نیست. یک دانش آموز موفق و هوشیار می بایست آشنایی کافی با نحوه مطالعه دروس مختلف داشته باشد و بتواند این شناخت را در برنامه ریزی درسی خود نیز پیاده کند. دروس مهم، اساسی و سنگینی مانند ریاضی و علوم تجربی را می بایست در نوبت های بیشتری مورد مطالعه قرار داد. دلیل این نکته را می توان در زمان بر بودن تسلط بر مباحث مهم این دروس جست و جو کرد. حتما تلاش کنید که در برنامه روزانه تان جایی برای دروس مهم و اساسی مانند ریاضی و علوم قرار دهید و مطالعه آن ها را برای مدت زمان زیادی متوقف نکنید. لازم به ذکر است که یک نوبت مطالعاتی نباید خیلی کوتاه یا خیلی طولانی باشد و مدت زمان آن باید بر اساس توانایی داوطلب و میزان سختی و اهمیت مبحث مورد نظر تعیین گردد.

از اهمیت سایر دروس مانند مطالعات اجتماعی، انگلیسی، فارسی و… نیز غافل نشوید. این دروس، نسبتا حفظی هستند و تسلط بر آن ها می تواند برگ برنده شما در آزمون ورودی نمونه دولتی باشد. یکی از توصیه های مهم مشاوران این است که مطالعه درس های این چنینی را در میان ساعات مطالعه مباحث سنگین و پر اهمیت ریاضی و علوم تجربی قرار دهید تا فشار زیادی به شما وارد نشود و راندمان درس خواندن تان نیز پایین نیاید.

تست زنی، روشی ارزشمند برای تثبیت مطالب مطالعه شده و یادگیری عمیق و اصولی می باشد که می توان با تکیه بر آن نسبت به موفقیت در آزمون نمونه دولتی امیدوار شد. تست زنی مباحث خوانده شده را به تعویق نیندازید و حداکثر تا ۴۸ ساعت پس از مطالعه یک بخش از کتاب درسی، سعی کنید تا نسبت به حل نمونه سوالات چهار گزینه ای مرتبط با آن اقدام نمایید تا بازده درس خواندن شما چند برابر شود. مطالعه پاسخنامه تشریحی کتاب های کمک آموزشی در کنار حل سوالات نیز می تواند در نوع خود مثمر اثر باشد.

منابع آزمون نمونه دولتی 1403 – 1404

آشنایی با منابع و تعداد سوالات طراحی شده آزمون نمونه دولتی برای اجرایی نمودن تکنیک های ذکر شده در قالب یک برنامه ریزی اصولی و حرفه ای الزامی است. پذیرش ششم به هفتم مدارس نمونه دولتی، بدون برگزاری آزمون ورودی صورت می پذیرد و داوطلبان در این حالت می بایست از فیلتر سوابق تحصیلی عبور کنند.

فارغ التحصیلان پایه نهم جهت ادامه تحصیل در این مدارس می بایست در آزمون ورودی پایه دهم آن شرکت نموده و حد نصاب نمره را کسب نمایند. بر اساس آخرین تغییرات اعلام شده برای آزمون سال ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴، مجموعا ۱۰۰ سوال از محتوای 7 کتاب درسی پایه نهم طراحی می شود که داوطلبان نیز ۱۲۰ دقیقه برای پاسخگویی به آن زمان دارند. مواد درسی آزمون نمونه دولتی دهم بر اساس دفترچه ثبت نام آزمون مدارس نمونه دولتی نهم به دهم را در جدول زیر آورده ایم.

مواد درسی آزمون نمونه دولتی نهم به دهم 1403 – 1404
مواد درسیضریبتعداد سوالات
زبان انگلیسی1۷
مطالعات اجتماعی1۱۰
زبان عربی1۸
آموزش قرآن و پیام های آسمانی2۱۰
فارسی2۱۵
علوم تجربی2۲۵
ریاضی3۲۵

گنجاندن جایی برای مطالعه منابع کمک آموزشی و تست زنی در برنامه ریزی نمونه دولتی کاملا ضروری است. این موضوع باعث افزایش میزان تسلط دانش آموز بر محتویات کتاب درسی و بالا رفتن تمرکز، اعتماد به نفس و سرعت عمل وی برای شرکت در آزمون موردنظر می شود. در ادامه نیز چند کتاب کمک آموزشی کاربردی را برای شرکت در آزمون پایه دهم مدارس نمونه دولتی به شما معرفی می کنیم.

منابع کمک آموزشی پیشنهادی آزمون نهم به دهم نمونه دولتی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴
نام درسنام کتاب
ریاضیکتاب ریاضی تیزهوشان نهم انتشارات خیلی سبز

کتاب ریاضی نهم سری IQ انتشارات گاج

کتاب ریاضیات نهم انتشارات مبتکران

علوم تجربیکتاب علوم نهم سری IQ انتشارات گاج

کتاب ۱۰۰ نکته فیزیک تیزهوشان نهم انتشارات مهر و ماه

کتاب علوم تیزهوشان نهم انتشارات خیلی سبز

فارسیکتاب فارسی نهم انتشارات مبتکران

کتاب فارسی تیزهوشان نهم انتشارت اندیشمند

کتاب فارسی تیزهوشان نهم انتشارات نشر الگو

زبان انگلیسیکتاب زبان انگلیسی نهم (کتاب کار) انتشارات حیلی سبز

کتاب زبان انگلیسی نهم انتشارات مبتکران

زبان عربیکتاب زبان عربی نهم انتشارات نشر الگو

کتاب عربی نهم (کتاب کار) انتشارات خیلی سبز

جامعکتاب ۳۱ استان + شهر تهران آزمون های ورودی مدارس نمونه دولتی نهم به دهم انتشارات خیلی سبز

کتاب مجموعه سوالات آزمون مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان نهم به دهم 33 استان انتشارات گاج

داشتن یک برنامه ریزی درسی کامل و جامع بر روی کاغد برای موفقیت در آزمون نمونه دولتی کافی نیست. توجه داشته باشید که اراده، تلاش، اشتیاق و هدفمندی داوطلب در این مسیر حرف اول را می زند.

 

سوالات متداول

1- برای برنامه ریزی آزمون نمونه دولتی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۴ چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

لازمه طراحی یک برنامه ریزی مناسب، آشنایی با اصول و تکنیک های مختص این امر است که جزئیات آن در متن این مقاله ارائه شده است.

2- منظور از سبک مطالعاتی در برنامه ریزی آزمون نمونه دولتی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۴ چیست؟

یعنی هر دانش آموز می بایست بر اساس توانمندی و نوع یادگیری خود اقدام به استفاده از ابزارهای آموزشی مثل فیلم های آموزشی، جزوات درسی و... برای یادگیری نماید.

3- چگونه می توانیم در اجرای برنامه ریزی آزمون نمونه دولتی موفق باشیم؟

ایجاد یک فضای مطالعاتی ثابت همراه با نور کافی و بدون استرس، داشتن خواب کافی و تغذیه مناسب و همچنین دور بودن از فضای مجازی از جمله عوامل موثر در موفقیت داوطلبان به شمار می رود.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره نمونه دولتی پیج سمپاد