خانه دکتری میزان تاثیر سهمیه در انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۲

میزان تاثیر سهمیه در انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۲

انواع سهمیه در انتخاب رشته دکتری آزاد
میزان تاثیر سهمیه در انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد 1402
پس از اعلام نتایج آزمون دکتری دانشگاه آزاد ، آن دسته از داوطلبانی حد نصاب علمی را کسب نموده اند، وارد مرحله مهم و سرنوشت سازی به نام انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد می شوند. از جمله عوامل تاثیر گذار بر موفقیت داوطلبان در این مرحله می توان به تاثیر سهمیه در نتایج نهایی انتخاب رشته اشاره کرد. از جمله سهمیه های موثر که در دفترچه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد درج شدن اند، می توان به سهمیه های رزمندگان و ایثارگران و نیز سهمیه مربیان اشاره کرد. در ادامه مطلب جزئیات هر یک از این سهمیه ها را به طور کامل شرح خواهیم داد.

مربیان رسمی یا آزمایشی تمامی دانشگاه ها موسسات آموزشی، به شرط کسب 80 درصد حد نصاب علمی آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه آزاد می توانند از سهمیه مربیان استفاده کنند.

انواع سهمیه های موثر در انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد 1402

با توجه به ادغام آزمون دکتری سراسری و آزاد، نتایج اولیه آزمون دکتری این دو دانشگاه نیز به صورت همزمان اعلام می شود. نتایج اولیه آزمون دکتری دانشگاه آزاد برای هر داوطلب با توجه به کدرشته امتحانی، رتبه و نمره کل کسب شده توسط وی و نیز با در نظر گرفتن سهمیه ای که شخص از آن برخوردار است، در قالب کارنامه اولیه اعلام می شود.

برای ایجاد عدالت آموزشی، معمولا در آزمون های مختلف سهمیه و امتیازاتی برای برخی از شرکت کنندگان در نظر گرفته می شود. از میان این سهمیه ها، سهمیه رزمندگان و ایثارگران و نیز سهمیه مربیان در آزمون دکتری دانشگاه آزاد، هر یک به اندازه ای در قبولی داوطلبان تاثیر گذارند.

داوطلبانی که شرایط استفاده از این سهمیه ها را دارا می باشند، می بایست هنگام ثبت نام کدهای مربوط به سهمیه خود را از ارگان مربوطه دریافت و در فرم ثبت نام وارد کنند تا از مزایای آن بهره مند شوند.

سهمیه رزمندگان و ایثارگران در انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد  1402

بر اساس قوانین موجود، حد نصاب نمره ایثارگران 5 درصدی و یا 25 درصدی، 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در پذیرش آزاد و حد نصاب نمره رزمندگان 80 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در پذیرش آزاد در هر کد رشته محل می باشد.

توجه داشته باشید آن دسته از داوطلبانی که با استفاده از این سهمیه، یک بار در دوره روزانه دکتری پذیرفته شده اند، حق استفاده مجدد از این سهمیه در آزمون های سال بعد مقطع دکتری را نخواهند داشت. در صورتی که متقاضیان با استفاده از این سهمیه ها در دوره های غیر روزانه شامل دوره های نیمه حضوری دانشگاه ها، شبانه، پیام نور، موسسات آموزش عالی غیر دولتی و غیرانتفاعی و دوره های مجازی و پردیس خودگردان پذیرش شوند، تنها در صورتی که از رشته پذیرفته شده انصراف دهند، فقط یک بار دیگر می توانند از سهمیه خود در آزمون های سال های بعد همان مقطع استفاده نمایند.

سهمیه رزمندگان

  • رزمندگانی که حداقل به مدت 6 ماه متوالی و یا متناوب به صورت داوطلبانه در جبهه های حق علیه باطل حضور داشته اند، همسر و فرزندان آن ها مشمول استفاده از این سهمیه می باشند و با مراجعه به سازمان بسیج مستضعفین و یا وزارت جهاد کشاورزی می توانند با تکمیل فرم های مربوطه، کد سهمیه خود را دریافت نمایند.
  • این افراد می بایست پس از اخذ تاییدیه از سازمان مربوطه، کد 12 رقمی سهمیه خود را دریافت نمایند.
  • توجه داشته باشید که نیروهای عادی بسیج و یا کسانی که عضو فعال بسیج هستند مجاز به استفاده از سهمیه رزمندگان نمی باشند.
  • خدمت سربازان و پاسداران وظیفه، تعهدات و مأموریت های کارکنان وزارتخانه ها، سازمان ها و ارگان های نظامی در جبهه و نیز طرح 6 ماهه دانشجویان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، حضور داوطلبانه محسوب نمی شود.
  • پرسنل کادر ثابت، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی چنانچه علاووه بر میزان موظفی، که از تاریخ 31 شهریور سال 59 تا 31 شهریور سال 67 داشتند، حداقل 6 ماه پیوسته و یا 9 ماه ناپیوسته در عملیات به صورت داوطلبانه در خطوط مقدم حضور داشته اند، با تأیید بالاترین مقام نیروهای مسلح می توانند از این سهمیه استفاده کنند.
  • داوطلبانی که با استفاده از سهمیه رزمندگان یک بار در مقطع کاردانی و یک بار هم در مقطع کارشناسی ناپیوسته پذیرفته شده اند، در صورتی که دارای حداقل مدت 18 ماه حضور داوطلبانه در جبهه ها باشند، می توانند در این آزمون با سهمیه رزمندگان شرکت نمایند.
  • داوطلبانی که از سهمیه رزمندگان در مقطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته پذیرفته شده اند، در صورتی می توانند از سهمیه در این آزمون استفاده کنند که دارای سابقه حداقل 24 ماه حضور داوطلبانه در جبهه ها باشند.

سهمیه ایثارگران

سهمیه ایثارگران به دو گروه سهمیه ایثارگران 5 درصد و نیز سهمیه ایثارگران 25 درصد تقسیم می شود و بر اساس قوانین موجود داوطلبانی که در زیر بیان می کنیم مشمول استفاده از این سهمیه ها می باشند.

سهمیه ایثارگران 25 درصد ظرفیت: همان طور که از عنوان این سهمیه مشخص است، 25 درصد از ظرفیت پذیرش هر کدرشته محل به دارندگان این سهمیه اختصاص می یابد. افراد زیر می توانند از تاثیر این سهمیه در نتایج آزمون خود بهره مند شوند:

  • همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر
  • آزادگان و همسر و فرزندان آنان
  • جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان

سهمیه ایثارگران 5 درصد ظرفیت : 5 درصد از ظرفیت پذیرش هر کد رشته محل نیز به مشمولین این سهمیه تعلق می گیرد.

  • جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها
  • همسر و فرزندان رزمندگان با 6 ماه حضور داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبهه های حق علیه باطل

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید دفترچه راهنمای انتخاب رشته را از مطلب دفترچه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد دانلود و مطالعه نمایید.

سهمیه مربیان در انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد 1402

علاوه بر سهمیه های مذکور، برخی از کارکان آموزشی واجدالشرایط نیز می توانند از سهمیه مختص خود استفاده کنند. از جمله افرادی که مشمول سهمیه مربیان می شوند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در مقاطع تحصیلات تکمیلی و تخصصی، 10 درصد سهمیه مازاد بر ظرفیت برای مربیان رسمی یا آزمایشی تمامی دانشگاه ها موسسات آموزشی، به شرط کسب 80 درصد حد نصاب علمی آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه آزاد لحاظ می شود.
  • داوطلب مربی در صورت موافقت دانشگاه محل خدمت خود، می تواند ادامه تحصیل دهد.
  • موافقت دانشگاه محل خدمت باید قبل از نام نویسی در آزمون اعلام گردد.
  • داوطلبان پذیرفته شده با استفاده از سهمیه مربی (مازاد بر ظرفیت) در تمامی دوره های روزانه و غیرروزانه ملزم به پرداخت شهریه می باشند.
  • مربیان پیمانی می توانند با موافقت دانشگاه محل خدمت و استفاده از ظرفیت عادی همانند سایر داوطلبان در آزمون شرکت نموده و پذیرفته شوند، اما آن ها نیز ملزم به پرداخت شهریه در دوره های غیرروزانه می باشند.
  • همچنین مربیان رسمی قطعی یا رسمی آزمایشی که در ظرفیت عادی دوره های غیرروزانه (شهریه پرداز) پذیرفته شوند، همانند سایر داوطلبان ملزم به پرداخت شهریه هستند.

 

سوالات متداول

1- سهمیه های موثر در انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ کدام اند؟

انواع این سهمیه ها شامل سهمیه رزمندگان، ایثارگران و مربیان می باشد.

2- تاثیر سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته دکتری چند درصد است؟

دارندگان این سهمیه، 5 یا 25 درصد از پذیرفته شدگان نهایی را شامل می شوند.

3- سهمیه مربیان به چه کسانی تعلق می گیرد؟

مربیان رسمی یا آزمایشی تمامی دانشگاه ها موسسات آموزشی به شرط داشتن شرایط لازم می توانند از این سهمیه بهره مند شوند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره دکتری پیج دکتری