خانه اخبار تحصیلی نحوه تخمین رتبه کنکور با تراز در سال ۱۴۰۲

نحوه تخمین رتبه کنکور با تراز در سال ۱۴۰۲

نحوه تخمین رتبه کنکور با تراز ۱۴۰۲

با تغییرات ایجاد شده در کارنامه نتایج کنکور سراسری 1402، امکان تخمین رتبه با تراز در سال جاری وجود ندارد.

تغییرات نحوه اعلام نتایج کنکور در سال 1402

تا سال گذشته کارنامه نتایج کنکور شامل رتبه و تراز های داوطلب برای هر زیر گروه بود و افراد برای انتخاب رشته می توانستند معیار مهمی همچون رتبه کل در سهمیه نهایی زیر گروهی که به آن علاقه داشتند را در نظر بگیرند. در سال ۱۴۰۲ علاوه بر حذف زیرگروه، اطلاعات دیگری همچون ماکزیمم نمره کل زیرگروه ها و رتبه کشوری نیز ازکارنامه نتایج کنکور سراسری کنار گذاشته شده است. این در حالی است که داوطلبان تا سال قبل این امکان را داشتند تا با در نظر گرفتن درصد دروس، تراز و همچنین سهمیه خود، شانس قبولی خود را تخمین بزنند.

این در حالی است که به طور مثال در سال گذشته با رتبه 1100 و تراز 9800 در منطقه 3 داوطلب این امکان را داشت تا رشته پزشکی را در دانشگاه علوم پزشکی کاشان ثبت نام کند. یا با رتبه 13000 و تراز 8241 در منطقه 2 به تحصیل در رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ساوه بپردازد و با رتبه 7200 و تراز 7500 در منطقه 3 به صورت روزانه در دانشگاه بجنورد رشته حقوق پذیرفته شود.

با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، کنکور سراسری سال 1402 در دو نوبت دی و تیر ماه برگزار گردید و کارنامه کنکور هر کدام از این آزمون ها نیز در دو مرحله در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت. به این صورت که در مرحله اول کارنامه افراد شامل نمرات خام دروس، نمره کل آزمون اختصاصی و نمره کل سابقه تحصیلی داوطلب و کارنامه مرحله دوم با احتساب حذف زیر گروه ها حاوی رتبه کشوری، رتبه در سهمیه، نمره کل نهایی و تعیین کننده وضعیت مجاز و یا غیر مجاز بودن فرد برای انتخاب رشته می باشد.

آیا می توان در سال ۱۴۰۲ رتبه کنکور را با تراز تخمین زد؟

تا سال گذشته شرکت کنندگان کنکور این امکان را داشتند تا با اطلاعات موجود در کارنامه خود نظیر رتبه در سهمیه، رتبه کشوری، نمره کل نهایی و تراز های خود در زیرگروه های مختلف اقدام به انتخاب رشته نمایند. درحالی که در سال 1402 کارنامه ها در دو مرحله متفاوت انتشار می یابد که درحال حاضر تنها مرحله اول نتایج یعنی کارنامه اولیه داوطلبان بر روی سایت سازمان سنجش بارگذاری گردیده است.

همانطور که اشاره شد، اطلاعات کارنامه اولیه کنکور ۱۴۰۲ به میزان کارنامه های سال گذشته کمک کننده نیست تا بتوان رتبه داوطلب را مانند قبل تخمین زد. همچنین با توجه به این موضوع که در سال 1402 برای اولین بار تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور به صورت 40 درصد قطعی مشخص شده است، بهترین کار این است که شرکت کنندگان به منظور دانستن رتبه و تراز خود صبر داشته باشند تا نتایج نهایی به صورت رسمی اعلام شود. 

لازم به ذکر است نمره کل نهایی داوطلب در کنکور سال ۱۴۰۲ متشکل از 60 درصد آزمون اختصاصی (کنکور) و 40 درصد تاثیر سوابق تحصیلی داوطلب برای گروه های ریاضی، تجربی و انسانی می باشد. همچنین برای گروه های آزمایشی هنر و زبان نیز 74 درصد آزمون اختصاصی (کنکور) و 26 درصد تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در نظام آموزشی جدید در نظر گرفته می شود.

آشنایی با نفرات برتر کنکور ۱۴۰۲

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ نظر
  1. شهروند

    باید سوابق تحصیلی همه دانش آموزان هم تراز سنجیده شود ،دانش آموزان پشت کنکوری خیلی ضرر میکنن

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      چنانچه سوابق تحصیلی مناسبی ندارید می توانید در طرح ترمیم سوابق تحصیلی شرکت نمایید.

دریافت مشاوره