خانه اخبار تحصیلی چند نفر به مصاحبه آزمون دبیری ۱۴۰۲ دعوت می شوند؟

چند نفر به مصاحبه آزمون دبیری ۱۴۰۲ دعوت می شوند؟

چند نفر به مصاحبه آزمون دبیری ۱۴۰۲ دعوت می شوند؟

با توجه به آمار شرکت کنندگان آزمون استخدامی دبیری برگزار شده در تاریخ 12 مرداد 1402، 66 هزار نفر در صورت کسب نمره قبولی به مرحله ارزیابی تکمیلی دعوت می شوند.

ظرفیت پذیرش افراد در مصاحبه آزمون دبیری آموزش و پرورش ۱۴۰۲

سازمان آموزش و پرورش کشور هر ساله با برگزاری  آزمون استخدامی اقدام به جذب نیروی مورد نیاز خود می کند. در سال های قبل ظرفیتی که برای پذیرش و ورود افراد به مرحله مصاحبه استخدامی در نظر گرفته می شد 1 تا 1.2 برابر بود و به همین علت کمبود نیرو این وزارتخانه جبران نمی گردید. در سال 1402 این ظرفیت به 3 برابر افزایش یافته است. به این معنی که افراد در صورتی که بتوانند نمره حد نصاب را در آزمون کتبی کسب نمایند، به صورت 3 برابر ظرفیتی که وجود دارد به مرحله ارزیابی تکمیلی راه پیدا می کنند.

چه تعداد افراد به مرحله ارزیابی تکمیلی آزمون دبیری ۱۴۰۲ وارد می شوند؟

طبق آنچه گفته شد، از بین 350 هزار نفری که در آزمون دبیری آموزش و پرورش روز 12 مرداد 1402 شرکت کردند، به میزان 3 برابر ظرفیت یعنی 66 هزار نفر به مصاحبه حضوری دعوت خواهند شد. لازم به ذکر است ظرفیت پذیرش در این دوره از آزمون استخدامی دبیری 22 هزار نفر می باشد و در صورتی که افراد بتوانند در مجموع نمره کتبی و ارزیابی تکمیلی حداقل نمره‌ در نظر گرفته شده را کسب کنند، پذیرفته شده قطعی این آزمون خواهند بود و پس از آن، طبق گفته مشاور وزیر آموزش و پرورش، فرآیند ارزیابی برای انتخاب بهترین ها در شغل معلمی انجام می‌شود.

تغییرات ایجاد شده در مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲

در سال های گذشته تفاوتی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش وجود نداشت و فرآیند جذب هر دو عنوان شغلی دبیری و آموزگاری در یک آزمون انجام می گرفت. اما در سال 1402 با ایجاد تغییراتی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش، سه صلاحیت اساس پذیرش افراد قرار گرفته است: صلاحیت عمومی، تخصصی و حرفه ای. این تغییرات در حالی ایجاد شده است که پیش از این تنها ملاک سنجش افراد مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش بود و اکنون سه ابزار دیگر یعنی ارائه شفاهی، ایفای نقش و همچنین مطالعه مورد و بحث گروهی نیز به مصاحبه اضافه گشته است. همچنین جدولی با نام جدول ابزار شایستگی در نظر گرفته شده که در آن برای هر شایستگی، شاخص هایی تعیین گردیده است.

مشاور آموزش و پرورش توضیح داده است که فرایند مصاحبه داوطلبان آزمون استخدامی در سال جاری مبتنی بر چهار مرحله می باشد که در یک مرحله معلم را در فضایی شبیه‌سازی قرار می دهند تا نوع مواجهه وی با دانش آموزان را ارزیابی کنند. در مرحله دیگر ارائه تدریس افراد را در کلاس مشاهده می نمایند سپس در مرحله ایفای نقش، داوطلب می بایست طرز برخورد خود با یکی از والدین دانش آموز را به نشان دهد. همچنین در مرحله بحث گروهی، افراد باید بتوانند نقش اجتماعی خود به عنوان یک معلم را ایفا کنند و راهکارهایی در رابطه با مشکلات دانش آموزان ارائه دهند.

این موارد در کنار سوابق تدریس و صلاحیت های عمومی داوطلب بررسی خواهد شد. لازم به ذکر است از آنجایی که شغل دبیری مقطع متوسطه بیشتر از شغل آموزگار ابتدایی، که با مهارت های عملی سروکار دارد، متکی بر دانش می باشد درصد ارزیابی تکمیلی در آزمون دبیری کمتر در نظر گرفته شده است.

 

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره