خانه سامانه و سایت نحوه ثبت درخواست انتقالی در سامانه سجاد

نحوه ثبت درخواست انتقالی در سامانه سجاد

شرایط درخواست نقل و انتقال و میهمانی دانشگاه سراسری
نحوه ثبت درخواست انتقالی در سامانه سجاد

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، امکان ثبت درخواست نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه های سراسری را از طریق سامانه سجاد به نشانی portal.saorg.ir برای متقاضیان این امر، فراهم نموده است. بدین منظور کلیه دانشجویان دوره های روزانه، شبانه، پردیس خودگردان، دانشگاه غیرانتفاعی و پیام نور می توانند به مراجعه به این سایت، ثبت درخواست خود را به انجام برسانند. در این مقاله با بررسی شرایط فرآیند مذکور، به توضیح مراحل ثبت درخواست انتقالی در سامانه سجاد پرداخته ایم.

تمام دانشجویان دوره های روزانه، شبانه، پردیس خودگردان، دانشگاه غیر انتفاعی و پیام نور می توانند به مراجعه به سامانه سجاد، درخواست انتقالی خود را ثبت نمایند.

ثبت درخواست نقل و انتقال و میهمانی به چه منظور انجام می گیرد؟

پس از اعلام نتاج کنکور سراسری و تکمیل فرآیند انتخاب رشته، شهر و دانشگاه قبولی داوطلبان در زمان مقرر به اطلاع آن ها می رسد. در این بین ممکن است برخی از دانشجویان جدیدالورود، از شهرهای دور تر نسبت به محل دانشگاه، پذیرفته شده باشند که شرایط تحصیل بنا به مسافت و هزینه های جابه جایی برای آن ها دشوار باشد. در چنین مواقعی در صورت داشتن شرایط معین می توانند درخواست خود را مبنی بر نقل و انتقال یا میهمانی، مطابق با راهنمایی که در این مقاله شرح داده ایم، ثبت نمایند.

اولویت پذیرش میهمانی یا نقل و انتقال با کدام دانشجویان است؟

  • آن دسته از دانشجویانی که سرپرستی خانواده را به دلایلی از جمله فوت سرپرست و یا از کار افتادگی پدر و مادر عهده دار هستند.
  • دانشجویانی که دچار بیماری صعب العلاج با تایید پزشک هستند.
  • دانشجویان معلول که تحت حمایت سازمان بهزیستی باشند.
  • دانشجویان دختر که ازدواج کرده اند و قصد تحصیل در نزدیکی محل کار همسر خود را دارند.
  • متقاضیان تحت حمایت کمیته امداد
  • مادرانی که فرزند کوچک تر از دو سال دارند.

راهنمای ثبت درخواست نقل و  انتقال و میهمانی در سامانه سجاد

دانشجویانی که بنا به دلایلی تصمیم به انتقال از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر دارند، می بایست پیش از هرگونه اقدامی با پیگیری اخبار از زمان ثبت نام نقل و انتقالات دانشگاه سراسری باخبر بوده تا فرآیند مربوط به ثبت درخواست را در بازه زمانی معین به انجام برسانند و به دلیل عدم آگاهی از این موعد مقرر دچار اختلال در روند درخواست خود نشوند زیرا تنها یک بار این فرصت در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. به منظور عملی نمودن فرآیند مذکور، لطفا مطابق با راهنمای زیر عمل نمایید:

نحوه ثبت نام

  • به منظور  ثبت نام در سامانه سجاد وارد سایت سازمان امور دانشجویان به نشانی portal.saorg.ir شده و گزینه “ثبت نام” را از بخش نمایش داده شده در تصویر زیر انتخاب کنید.مرحله 1 ثبت نام در سامانه سجاد
  • در این صفحه پس از مطالعه و پذیرش قوانین، تیک مربوط به گزینه “با قوانین گفته شده موافق هستم” را فعال نموده تا فرم اولیه ثبت نام به نمایش درآید.مرحله دوم ثبت درخواست انتقالی در سامانه سجاد
  • در این مرحله می بایست کادر های کد ملی، شماره موبایل و تاریخ تولد را وارد نموده سپس عبارت “بعدی” را برگزینید.مرحله 3 ثبت نام در سامانه سجاد
  • در این صفحه می بایست، فیلدهای نام، نام خانوادگی، کد ملی، تاریخ تولد، شماره موبایل، پست الکترونیک و رمز عبور که را در فرم ثبت نام  تکمیل نمایید. توجه داشته باشید که پر کردن موارد ستاره دار الزامی است. سپس با کلیک بر روی کلید تماس، با شما تماس برقرار می گردد که در این تماس، کد فعال سازی توسط اپراتور برای شما خوانده می شود. همچنین درصورت کلیک بر روی گزینه پیامک، کد فعال سازی به شماره همراه شما پیامک می شود. علت وجود این مرحله، صحت سنجی شماره موبایل تعریف شده در سایت توسط شماست. کد فعال سازی را وارد نمایید و در پایان کد امنیتی را وارد کرده سپس کلید ارسال را بفشارید.مرحله سوم ثبت درخواست انتقالی در سامانه سجاد

نکته: در نظر داشته باشید، مهلت زمانی درج کد فعال سازی، 5 دقیقه می باشد و در صورت اتمام این مهلت، باید مجددا بر روی کلید تماس یا ارسال کد کلیک نمایید.

  • پس از انتخاب کلید ارسال، نام کاربری ( کد ملی وارد شده) و رمز عبور (تعریف شده توسط شما) به آدرس پست الکترونیک شما ارسال می گردد.

مرحله چهارم ثبت درخواست انتقالی در سامانه سجاد

نکته: شما می توانید در زمان انجام روند فوق، اطلاعات پروفایل خود را نیز تکمیل نمایید و در غیر این صورت، امکان انجام آن در زمان دیگر نیز فراهم است. لازم است توجه داشته باشید، در صورت عدم مراجعه به پورتال جهت تکمیل اطلاعات، پس از گذشت 1 ماه، حساب کاربری شما منقضی شده و حذف می گردد. به منظور تکمیل پروفایل می بایست مجددا وارد صفحه اول شده و کلید “ورود” را بفشارید، سپس اطلاعات مربوطه را تکمیل نمایید.

نحوه ثبت در خواست انتقالی

  1. پس از وارد نمودن اطلاعات مربوط به پروفایل شخصی، بر روی قسمت سربرگ میز خدمات کلیک کرده در این قسمت برای ثبت درخواست گزینه انتقالی، میهمانی دانشجویان داخل را انتخاب نمایید.
  2. صفحه جدیدی نمایش داده می وشود که در آن پر کردن موارد ستاره دار الزامی است. همچنین در انتها ضمن وارد نمون عبارت امنیتی، کلید “ارسال” را بفشارید. 
  3. پس از فشردن کلید ارسال، در صورتیکه در سال قبل درخواست انتقالی یا میهمانی نداده باشید، به درگاه بانکی جهت پرداخت مبلغ معین شده منتقل می شوید که می بایست پس از واریز مبلغ معین دکمه “پرداخت” را لمس نمایید.

شرایط ثبت درخواست نقل و انتقال و میهمانی در سامانه سجاد

درصورتی که تصمیم قطعی بر ثبت نام نقل و انتقال و میهمانی را در سامانه سجاد دارید، می بایست پیش از اقدام به تکمیل فرآیند مربوطه، از تمامی شرایط مطرح نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشید. بهتر است بدانید علاوه بر مواردی که در ادامه متذکر شده ایم شرایط نقل و انتقالات و میهمانی دانشجویان شاهد و ایثارگر و همچنین شرایط نقل و انتقال و میهمانی دانشجویان پزشکی نیز، موارد خاص خود را شامل می شود که برای اطلاع از آن ها می توانید به لینک های مربوطه مراجعه کنید.

شرایط ثبت نام میهمانی

  • دانشگاه های پذیرنده، به نسبت 5 درصد تعداد کل دانشجویان ورودی در سال تحصلی جاری دانشجوی میهمان پذیرش می کند.
  • دانشجویانی که دارای معدل 13 و بالاتر می باشند، می توانند درخواست خود را برای میهمان شدن ثبت کنند.
  • حداکثر مدت زمان میهمانی برای مقطع کارشناسی پیوسته 4 ترم و برای مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته 2 ترم می باشد.
  • مدرک فارغ التحصیلی دانشجوی میهمان توسط دانشگاه مبدا صادر می شود.
  • درخواست انتقالی از دانشگاه های روزانه به مراکز علمی کاربردی غیر مجاز است.
  • در صورت کسب معدل بالای 13 توسط دانشجویان دوره کارشناسی به مدت 4 نیمسال تحصیلی و دانشجویان دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته به مدت دو نیمسال تحصیلی، امکان درخواست میهمانی دائم فراهم است.
  • متقاضیان می بایست دانشگاهی در نزدیکی محل سکونت خود را انتخاب کنند.

شرایط ثبت نام نقل و انتقالی

  • برای دانشجویان متقاضی الزامی است که معدلی بالاتر از میانگین معدل دانشجویان دانشگاه مقصد داشته باشند.
  • در صورتی که دانشجویان علاوه بر در خواست انتقالی، قصد تغییر رشته نیز دارند، باید این موضوع را با دانشگاه مبدا در میان بگذارند.
  • امکان انتقال از دانشگاه های روزانه، به غیرانتقاعی و پیام نور فراهم است.
  • انجام انتقالی از دانشکده های فنی حرفه ای به دانشگاه های غیر دولتی امکان پذیر است.
  • مدرک دانش آموختگان از دانشگاه مقصد صادر می شود.
  •  ثبت درخواست انتقالی برای دانشجویان ترم 1 مجاز نیست.
  • الزامی است که رشته و گرایش دانشجو، در دانشگاه مقصد ارائه شده باشد.
  • امکان در خواست انتقالی فقط یک بار فراهم است.

مدارک لازم جهت ثبت درخواست نقل و انتقالات و میهمانی در سامانه سجاد

در این بخش به معرفی اطلاعات و مدارک لازم برای انتقالی دانشگاه دولتی در فرآیند ثبت درخواست در سامانه سجاد پرداخته ایم. توجه داشته باشید تعدادی از اطلاعات برای عموم دانشجویان بوده و برخی از اطلاعات مختص به دانشجویان با شرایط خاص می باشد که به تفکیک شرح داده شده است.

مدارک عمومی

  1. تکمیل فرم درخواست انتقالی یا میهمانی در سامانه سجاد و اخذ کپی از آن
  2. بارگذاری کارت ملی و صفحات اول و دوم شناسنامه
  3. بارگذاری مدرک معدل کل دانشجو
  4. بارگذاری گواهی عدم تخلف انضباطی

مدارک افراد با شرایط خاص

  • گواهی فوت یا معلول شدن سرپرست درصورتی که دانشجو کفیل خانواده است.
  • گواهی پزشکی مربوط به بیماری صعب العلاج یا معلولیت دانشجو
  • سند ازدواج برای دانشجویان دختر
  • معرفی نامه از اداره ایثارگری و جانبازی برای خانواده های شاهد و ایثارگران
  • صفحات دوم تا پنجم طلاق نامه (متارکه) و صفحه اول شناسنامه فرزند برای مشمولین این امر

در صورتی که به دنبال کسب اطلاع از نحوه ثبت نام نقل و انتقالات دانشگاه آزاد، باید در نظر داشته باشید این فرآیند نسبت دانشگاه سراسری متفاوت بوده و شرایط مخصوص به خود را دارد. دانشجویان دانشگاه آزاد بدین منظور می بایست با مراجعه به سایت منادا دانشگاه آزاد در خواست خود را ثبت نمایند. همچنین بازه زمانی ثبت درخواست انتقالی دانشگاه آزاد نیز از طریق سایت منادا به اطلاع متقاضیان می رسد.

نحوه پیگیری درخواست نقل و انتقالات و میهمانی در سامانه سجاد

پس از ثبت در خواست در سامانه سجاد، شما این امکان را خواهید داشت که به پیگیری نتیجه بررسی تقاضای خود بپردازید. بدین منظور می بایست به صورت زیر عمل نمایید.

  1. به منظور ورود به سامانه، کدملی یا ایمیل و رمز عبور خود را وارد کرده و سپس بر قسمت کارتابل کلیک نمایید.پیگیری درخواست در سامانه سجاد مرحله 1
  2. در این مرحله می توانید به مشاهده وضعیت درخواست خود در سامانه سجاد، بپردازید.پیگیری درخواست در سامانه سجاد مرحله 2

سوالات متداول

1- ثبت درخواست انتقالی دانشجویان دانشگاه سراسری از چه طریقی انجام می شود؟

متقاضیان ثبت درخواست انتقالی می بایست به سامانه سجاد با نشانی portal.saorg.ir مراجعه کرده و مطابق با راهنمای مقاله فرم نام نویسی خود را تکمیل نمایند.

2- اولویت پذیرش میهمانی یا نقل و انتقال با کدام دانشجویان است؟

متقاضیان تحت حمایت کمیته امداد، دانشجویان دارای بیماری صعب العلاج از جمله موارد اولویت دار هستند. سایر موارد در داخل مطلب شرح داده شده است.

3- آیا ثبت درخواست انتقالی در سامانه سجاد نیاز به پرداخت هزینه دارد؟

بله، در صورتیکه در سال قبل درخواست انتقالی یا میهمانی نداده باشید، به درگاه بانکی جهت پرداخت مبلغ معین شده منتقل می شوید.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره