خانه مشاوره تحصیلی شرایط نقل و انتقالات و میهمانی دانشجویان شاهد و ایثارگر ۱۴۰۲

شرایط نقل و انتقالات و میهمانی دانشجویان شاهد و ایثارگر ۱۴۰۲

شرایط عمومی و اختصاصی نقل و انتقالات و میهمانی دانشجویان شاهد و ایثارگر 1402
شرایط نقل و انتقالات و میهمانی دانشجویان شاهد و ایثارگر ۱۴۰۲

در صورتی که دانشجویان دوره های روزانه، نوبت دوم، دانشگاه آزاد و… قصد تغییر محل تحصیل خود را دارند، باید ابتدا واجد شرایط لازم باشند. البته لازم به ذکر است که ثبت نام نقل و انتقالات و میهمانی دانشجویان شاهد و ایثارگر، دارای شرایط و ضوابط خاصی است که کمی متفاوت از دانشجویان عادی می باشد.

دانشجویان شاهد و ایثارگری که درخواست انتقالی به سایر واحدهای دانشگاهی را دارند، باید در تاریخ تعیین شده از سوی اداره کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگران به سامانه اینترنتی آن با نشانی shahed.saorg.ir مراجعه کنند و تقاضای خود را ثبت نمایند.

دانشجویانی که به صورت بدون کنکور وارد دانشگاه شده اند، معمولا مجاز به ثبت نام نقل و انتقال و میهمانی نیستند.

کدام دسته از دانشجویان مجاز به استفاده از سهمیه شاهد و ایثارگری 1402 می باشند؟

امکان نقل و انتقال یا میهمانی با استفاده از سهمیه شاهد و ایثارگری ۱۴۰۲ در مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری حرفه ای کلیه رشته های تحصیلی و دانشگاه ها و مراکز آموزشی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نیز آموزشکده های فنی و حرفه ای که زیر نظر وزارت آموزش و پرورش فعالیت می کنند، به ترتیب اولویت زیر فراهم می باشد.

  • فرزندان دختر شهدا
  • فرزندان پسر شهدا
  • همسران شهدا
  • جانبازان 50 درصد و بالاتر و آزادگان
  • همسران جانبازان 50 درصد و بالاتر و آزادگان
  • فرزندان دختر جانبازان 50 درصد و بالاتر و آزادگان
  • فرزندان پسر جانبازان 50 درصد و بالاتر و آزادگان
  • جانبازان 25 درصد الی 49 درصد

شرایط نقل و انتقالات و میهمانی دانشجویان شاهد و ایثارگر ۱۴۰۲

همان طور که گفته شد، دانشجویان شاهد و ایثارگری که می خواهند محل تحصیل خود در سال 1402 را تغییر دهند، بایستی دارای یک سری از شرایط خاص باشند که این ضوابط در ادامه برای شما ذکر شده اند.

  • دانشجویان شاهد و ایثارگر که متقاضی ثبت نام نقل و انتقالی و میهمانی می باشند، باید حداقل نمره لازم در هر رشته و مقطع را کسب نمایند. (حداقل نمره کل تراز در هر رشته، مقطع و گروه آزمایشی، هر ساله توسط اداره کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر، به تصویب می رسد.)
  • دانشجویانی که جزو ورودی سال های گذشته هستند و درخواست انتقالی به سایر واحدهای دانشگاهی را دارند، باید منتظر اطلاعیه اداره کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر مبنی بر عدم تکمیل ظرفیت رشته ها و دانشگاه ها باشند. در واقع چنانچه ظرفیت دانشگاه ها با دانشجویان جدیدالورود تکمیل نشود، از دانشجویان ورودی سال های قبل که دارای شرایط لازم می باشند، ثبت نام به عمل می آید.
  • اگر سهمیه انتقال با دارندگان سهمیه شاهد و ایثارگر که در قسمت قبل اشاره شد تکمیل نشود، همسران و فرزندان جانبازان 25 الی 49 درصد نیز می توانند نسبت به ثبت درخواست نقل و انتقالی و میهمانی خود اقدام کنند.
  • اگر شرایط خاصی وجود داشته باشد که مورد تایید ستاد مرکزی شاهد و ایثارگر نیز قرار گیرد، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته نیز می توانند نسبت به نقل و انتقال و میهمانی خود اقدام نمایند.
  • در هر نیمسال تحصیلی 5 درصد از ظرفیت پذیرش مقاطع مختلف به دانشجویانی که با شرایط مورد بحث قصد انتقالی دارند، اختصاص داده می شود.
  • انتقال برخی از دانشجویان ممکن است در یک یا دو نیمسال تحصیلی به صورت میهمانی باشد. اگر دانشجو در این مدت مشروط نگردد، انتقالی دائم برای او در نظر گرفته می شود ولی در صورت مشروط شدن به پیشنهاد دانشگاه و تشخیص کمیسیون نقل و انتقال، به دانشگاه قبلی خود بازگردانده می شود.
  • ثبت نام نقل و انتقالی و میهمانی دانشجویان شاهد و ایثارگر نیاز به پرداخت هیچ گونه هزینه ای ندارد و دریافت وجه از دانشجویان با عنوان شهریه ثابت، هزینه نقل و انتقال و… ممنوع می باشد.
  • دانشجویان باید ثبت نام موقت خود را در دانشگاه مبدا انجام دهند. پس از ثبت نام در دانشگاه مقصد پرونده و مدارک تحصیلی آن ها باید از دانشگاه مبدا به دانشگاه محل انتقال ارسال گردد.
  • کلیه دانشگاه ها باید برابر با قوانین نقل و انتقالات دانشجویی، ثبت نام دانشجویان میهمان شده یا منتقل شده را در دوره های قبلی آن ها انجام دهند. به عنوان مثال امکان تغییر دوره از روزانه به شبانه وجود ندارد.
  • تمامی دانشگاه ها و مراکز آموزش علمی در هر نیمسال تحصیلی باید با درخواست انتقالی دانشجویان شاهد و ایثارگر موافقت کنند و با معرفی نامه معاونت دانشجویی وزارت خانه مربوطه ثبت نام آن ها را انجام دهند.

شرایط نقل و انتقالات و میهمانی دانشجویان شاهد و ایثارگر در دانشگاه آزاد 1402

 ثبت نام نقل و انتقال و میهمانی ارشد آزاد ۱۴۰۲، به شرط پذیرش در رشته های با آزمون تحت شرایط زیر امکان پذیر است.

  • امکان انتقال آزادگان، اسیران، جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسران و فرزندان آن ها و دانشجویان شاهد در ابتدای پذیرش آن ها وجود دارد، اما باید مدارک لازم را به دانشگاه مقصد ارائه دهند.
  • دانشجویانی که دارای سهمیه شاهد و ایثارگری هستند (آزادگان، اسیران، جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسران و فرزندان آن ها و دانشجویان شاهد)، می توانند پس از ثبت نام در واحد دانشگاهی مبدا و ارائه مدارک مورد نیاز نسبت به انتقالی یا میهمانی خود اقدام کنند.
  • جانبازان 5 درصد و بالاتر و همسران و فرزندان آن ها، خواهران و برادران شهدا، رزمندگانی که تا قبل از تاریخ 24 مهر ماه 67 حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه داشته اند و همسران و فرزندان آن ه، می توانند با ارائه مدارک لازم در هر یک از واحدهای دانشگاهی میهمان شوند.

تذکر: دانشجویان شاهد عبارتند از پدر، مادر، همسر و فرزند شهید و یا مفقودالاثر می باشد. ممکن است از خود بپرسید که منظور از مدارک مورد نیاز دقیقا چه اسنادی هستند؟ مدارکی که دانشجویان شاهد و ایثارگر برای نقل و انتقال و میهمانی دانشگاه آزاد باید ارائه کنند، به شرح زیر است:

  • همسران و فرزندان شهدا: کارت یا معرفی نامه ای که از سوی بنیاد شهید یا جانبازان باشد + کپی صفحات اول و دوم شناسنامه دانشجو و شهید
  • آزادگان، همسران و فرزندان آن ها: کارت یا معرفی نامه صادر شده از اداره ایثارگری و جانبازی + کپی صفحات اول و دوم شناسنامه دانشجو و آزاده
  • جانبازان 10 درصد و بالاتر: کارت یا معرفی نامه ای که از اداره ایثارگری و جانبازی دریافت شده باشد.
  • رزمندگان دارای 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه یا بیشتر: کارت و معرفی نامه از طرف یگان مربوطه

با توجه به تمام مطالب فوق می توان گفت شرایط ثبت درخواست نقل و انتقال و میهمانی دانشجویان شاهد و ایثارگر کمی متفاوت از سایرین می باشد. ممکن است هر واحد دانشگاهی شرایط دیگری را علاوه بر موارد فوق برای نقل و انتقال و میهمانی دانشجویان شاهد و ایثارگر در نظر بگیرد که دانشجویان می بایست از تمامی جزئیات مربوط به این فرآیند در دانشگاه مورد نظر آگاه شوند.

 

سوالات متداول

1- آیا پذیرفته شدگان بدون کنکور می توانند در نقل و انتقالات و میهمانی دانشجویان شاهد و ایثارگر ۱۴۰۲ شرکت کنند؟

دانشجویانی که به صورت بدون کنکور وارد دانشگاه شده اند، معمولا مجاز به ثبت نام نقل و انتقال و میهمانی نیستند.

2- ثبت نام در فرآیند نقل و انتقالات و میهمانی دانشجویان شاهد و ایثارگر ۱۴۰۲ چگونه صورت می گیرد؟

ثبت نام در این فرآیند به صورت اینترنتی از طریق سامانه shahed.saorg.ir در زمان مقرر به انجام می رسد.

3- شرایط انتقالات و میهمانی دانشجویان شاهد و ایثارگر در دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ به چه صورت می باشد؟‌

شرکت در این فرآیند نیازمند دارا بودن یک سری ضوابط است که این شرایط به طور کامل در این مقاله شرح داده است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳۳ نظر
  1. حسین نوری.

    باسلام من ترم ۱ روزانه رشته اقتصاد علامه طباطبایی هستم و سهمیه ایثارگری ۵ درصد دارم میتونم انتقالی بگیرم دانشگاه تهران رشته حقوق یا شهرسازی
    ممنون

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      گرفتن انتقالی به عواملی مانند: معدل، سطح دانشگاه مقصد، ایثارگری، داشتن شرایط خاص، ظرفیت دانشگاه مقصد و… وابسته است.

  2. ناشناس

    باسلام
    من دانشجوی پزشکی هستم انتقالی برای مشهد گرفتم ، سهمیه ۲۵ درصد دارم ، درسی گذروندم که ۱.۵ واحد هست اما در مشهد ۳ واحد هست ، میخواستم بپرسم با توجه به ماده ۱۵ که “پذیرش کلیه دروس گذرانده شده دانشجوی شاهد و ایثارگر انتقالی توسط دانشگاه مقصد الزامی هست” ، من این درس رو باید دوباره بگذرونم؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      بله، در صورت عدم تایید دانشگاه مقصد نیاز است تا واحد های مورد نیاز را بگذرانید.

  3. ناشناس

    سلام وقت بخیر
    من دانشجوی ترم یک ورودی مهر ۱۴۰۲ مقطع کارشناسی ناپیوسته دانشکده فنی کرج هستم و سهمیه ۵ درصد ایثارگری دارم ایا می تونم برای دانشکده فنی ولیعصر و یا شریعتی انتقالی یا مهمان بگیرم .

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، شما میتوانید درخواست خود را برای ترم های بعدی ثبت کنید، با توجه به داشتن سهمیه ۵ درصد احتمال موافقت وجود دارد.

  4. سحر

    سلام وقتتون بخیر من پدرم جانباز پنج درصده امسال دانشگاه قبول شدم مسافتش خیلی دوره مادرمم مشکل قلبی داره و قراره انژیو کنه میتونم قبل از اتمام ترم یک انتقالی بگیرم فاصله ی شهرم تا جایی ک قبول شدم تقریبا ۱۳۰۰کیلومتذه

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      بطور کلی با توجه به شرایطتان می توانید در خواست انتقالی و یا مهمانی دائم خود را ثبت نمایید ولی این موضوع برای ترم دوم امکان پذیر می باشد.

  5. ایلماه

    منظورتون از معمولا در این جمله چی هست؟

    دانشجویانی که به صورت بدون کنکور وارد دانشگاه شده اند،(معمولا) مجاز به ثبت نام نقل و انتقال و میهمانی نیستند.

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، یعنی در ۹۰ درصد مواقع با این مورد موافقت نمیشود.

  6. امین

    سلام
    ب دانشجویانی ک سهمیه پنج درصد ایثارگری دارند و باباشون ۶ ماه حضور درجبهع داشته اند مجار ب انتقالی و مهمانی هستن؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      متقاضیانی دارای شانس بیشتر برای انتقالی هستند که امتیاز بیشتری داشته باشند(ایثار گری ۵ درصد، متاهل بودن، داشتن بیماری، ظرفیت دانشگاه مقصد و….) اما این امر به صورت صد درصد نمی باشد و شانس متقاضیان را بیشتر می کند.

  7. سعید

    سلام من دانشجوی دانشگاه آزاد دندان پزشکی شیراز هستم امکان مهمان شدن در دانشگاه دندان بین الملل یا ملی مشهد وجود دارد ؟ باتوجه به اینکه مشهد دانشگاه آزاد دندانپزشکی ندارد و شرایط خاص خانوادگی هم دارم

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      برای درخواست مهمانی باید موافقت دانشگاه های مبدأ و مقصد را کسب کنید.

  8. اسلامی

    سلام دختر من دانشجو پرستاری نیشابور قبول شده دانشگاه آزاد ‘ از سهمیه پنج درصد استفاده کرده ‘ الان واسه انتقالی اقدام کنه با سهمیه میتونه بیاد مشهد ترم دومش نیمه بهمن ؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، مطابق با قوانین و مقررات نقل و انتقالی فرزندان ایثارگران مندرج در سامانه های وزارت بهداشت، شما در بازه ی زمانی تعیین شده وارد سایت شوید و درخواست خود را ثبت کنید. سپس به صورت حضوری با دانشگاه مبدأ و مقصد تقاضای خود را مطرح کنید.

  9. اسلامی

    سلام یعنی میشه هم از سهمیه پنج درصد ایثارگر واسه کنکور استفاده کرد هم نقل و انتقال و مهمان شدن ؟ من الان یک ترم خوندم میخام اقادام کنم .منظورتون از شرایط کامل چیه ؟ممنون میشم جواب بدین .

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، مطابق با شرایط و ضوابط حقوق ایثارگران در وزارت بهداشت، استفاده از سهمیه قبولی برای کنکور سراسری هیچ گونه منافاتی با نقل و انتقالی ندارد. این حق در کنار شرایط دیگر برای شما محفوظ می ماند.

    • صاد

      سلام وقت بخیر
      ببخشید هیچ مصوبه ای برای نقل و انتقال دانشجویان ایثارگر۵درصد وجود نداره؟

      من پدرم ۱۸ ماه حصور داوطلبانه در جبهه هم داشتن این دانشجوها هیچ شرایطی برای نقل و انتقالشون نیست؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، دانشجویان شاهد و ایثارگری که درخواست انتقالی به سایر واحدهای دانشگاهی را دارند، باید در تاریخ تعیین شده از سوی اداره کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگران به سامانه اینترنتی آن به نشانی shahed.saorg.ir مراجعه کنند و تقاضای خود را ثبت نمایند.

  10. محمد حسین

    برای دانشجویان دارای سهمیه جانباز ۵ درصد هم انتقالی صورت میگیرد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، در صورت داشتن شرایط به صورت کامل، مجاز به استفاده از قانون نقل و انتقالات و مهمانی خواهید بود.

  11. Tina

    سلام خسته نباشید
    من دانشجوی ورودی جدید ارشد وزارت علومم ، در کارنامه سبز اولویت بعدیم رو قبول میشدم میتونم انتقالی بگیرم برای اولویت بعدیم؟
    درضمن ایثارگر ۵ درصد هستم

    • ایران مشاوره

      با سلام، با توجه به اینکه مقطع ارشد تحصیلات عالی میباشد معمولا امکان نقل و انتقالی گرفتن وجود ندارد شما میتوانید به صورت حضوری به دانشگاه مد نظر مراجعه نمایید.

  12. زهرا

    سلام ، اگر مهمانی دائم بگیریم در مقطع کارشناسی ، در مدرک لیسانس نام دانشگاه مبدا ذکر میشه یا مقصد؟ اصلا اشاره ای به مهمان بودن در دانشگاه دیگر میشه توی مدرک؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، مطابق با قوانین انتقالی و میهمانی دانشگاه ها، در صورت میهمانی مدرک تحصیلی شما توسط دانشگاه مبدا صادر خواهد شد.

  13. فاطمه

    سلام عرض شد
    اگه در مقطع کارشناسی انتقالی دائم بگیریم
    امکان دارد که د مقطع کارشناسی ارشد به ما انتقالی بدهند
    با اینکه در دوره کارشناسی یک بار انتقالی بگیریم با سهمیه ۲۵ درصد

    • ایران مشاوره

      با سلام، در صورت موافقت دانشگاه مبدا و مقصد، در مقطع کارشناسی ارشد می توانید انتقالی بگیرید.

  14. s

    سلام دانشجوی جدیدالورود دانشگاه شاهرود هستم و ساکن البرز برای انتقالی شاهد اقدام کردم میخواستم بپرسم در صورت انتقالی در سال آخر روی مدرک من نام دانشگاه شاهرود اورده میشه یا کرج ?خیلی ممنون میشم جواب بدید ⚘

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در صورت انتقالی، عنوان ذکر شده بر روی مدرک تحصیلی دانشگاه مقصد می باشد.

  15. Melika

    سلام
    من دانشجوی جدیدالورود هستم و سهمیه بالای ۲۵٪ دارم میخواهم از دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به شیراز انتقالی بگیرم در این صورت به من خابگاه در هر دو دانشگاه داده می‌شود؟
    با تشکر

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، به نظر دانشگاه بستگی دارد.

  16. قاسمی

    با سلام
    امکان انتقال و مهمان فرزند ایثارگر ۲۵درصد به شهری غیر از محل سکونتش وجود داره؟

دریافت مشاوره