خانه اخبار تحصیلی کدام رتبه در کنکور ۱۴۰۲ مهم است؟

کدام رتبه در کنکور ۱۴۰۲ مهم است؟

رتبه مهم کنکور 1402

با توجه به تغییراتی که در نحوه برگزاری کنکور سراسری در سال ۱۴۰۲ ایجاد شده، در کارنامه کنکور نیز اطلاعات مختلفی از رتبه و نمرات داوطلبان ارائه شده که شاید برای بسیاری از افراد نامفهوم و گنگ باشد.

رتبه اصلی و مهم کنکور 1402 کدام است؟

طبق گزارشات و اطلاعیه هایی که پیش از اعلام نتایج از سوی سازمان سنجش نیز منتشر شده بود، اعلام نتایج اولیه کنکور در دو مرحله اعلام شد. در حالی که در مرحله اول اعلام نتایج، فقط نمرات خام داوطلبان منتشر شد، یک هفته بعد و در 27 مرداد ماه نیز اطلاعات کامل تری با اعمال سوابق تحصیلی در اختیار شرکت کنندگان آزمون سراسری قرار گرفت. در مرحله دوم از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری 1402، کارنامه نهایی داوطلبان که حاوی اطلاعاتی مثل رتبه در سهمیه، نمره کل نهایی، رتبه کشوری سهمیه بومی و وضعیت مجاز و غیر مجاز بودن فرد بود، توسط سازمان سنجش منتشر شد.

دو روز بعد از انتشار کارنامه نهایی داوطلبان در کنکور ۱۴۰۲، دفترچه انتخاب رشته کنکور در گروه های آزمایشی مختلف نیز منتشر و فرآیند انتخاب رشته برای تمام کسانی که مجاز به انتخاب هستند، شروع شده است. یکی از مواردی که داوطلبان باید هنگام انتخاب رشته به آن توجه کنند، بررسی دقیق کارنامه و رتبه ای است که در کنکور به دست آورده اند و احتمال می رود که بسیاری از شرکت کنندگان آزمون از اهمیت و تفاوت رتبه های درج شده در کارنامه خود اطلاعات لازم را نداشته باشند.

جهت اطلاع تمام کسانی که قصد انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 را دارند باید این را عنوان کنیم که مهمترین رتبه کنکور جهت انتخاب رشته، رتبه در سهمیه نهایی است. سهمیه یک جامعه آماری کوچکی بوده که وضعیت افراد در بین همان جامعه آماری سنجیده و سپس رتبه آن در کارنامه نهایی درج می شود. حذف زیر گروه ها و دروس عمومی در کنکور ۱۴۰۲ از جمله تغییرات ایجاد شده بود که باعث شده تا رتبه اصلی داوطلب، رتبه در سهمیه نهایی باشد و باید با در نظر گرفتن آن، فرآیند انتخاب رشته را انجام داد.

برای مثال اگر تعداد داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی 600 هزار نفر باشند و فردی در سهمیه منطقه یک بوده که فقط 100 هزار نفر از آن در کنکور شرکت کرده اند، در چنین شرایطی وضعیت رتبه آن فرد فقط در بین همان 100 هزار نفر بررسی و مشخص می شود.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره