خانه دانشگاه پیام نور سقف انتخاب واحد دانشگاه پیام نور

سقف انتخاب واحد دانشگاه پیام نور

زمان انتخاب واحد دانشگاه پیام نور
سقف انتخاب واحد دانشگاه پیام نور

یکی از دانشگاه های پرطرفدار زیرنظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه پیام نور می باشد که هر ساله با انتشار لیست رشته های بدون کنکور و با کنکور از میان متقاضیان دانشجو می پذیرد. این دانشجویان پس از مطالعه شرایط ثبت نام دانشگاه پیام نور و انجام نام نویسی می بایست نسبت به انتخاب واحدهای درسی خود که به صورت اینترنتی و از طریق سامانه گلستان دانشگاه پیام نور انجام می گیرد، اقدام نمایند. همچنین دانشجویان مشغول به تحصیل نیز می بایست با توجه به معدل، تعداد واحدهای باقی مانده از دروس، پیش نیاز و هم نیازها و… در موعد مقرر، تا سقف مجاز نسبت به انتخاب واحد دانشگاه پیام نور اقدام کنند.

سقف انتخاب واحد دانشگاه پیام نور بر اساس معدل ترم قبل دانشجویان تعیین می گردد و در مقاطع مختلف متفاوت می باشد.

سقف انتخاب واحد مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور

مقطع تحصیلی کارشناسی به طور متوسط 4 سال به طول می انجامد و حداکثر زمانی که می توان برای آن در نظر گرفت نیز برای دانشجویان ایرانی  14 ترم یا نیمسال و برای دانشجویان غیرایرانی 10 نیمسال خواهد بود. این افراد با برنامه ریزی برای انتخاب واحدها براساس معدل ترم پیش خود، می توانند مدت این دوره را کوتاه تر یا طولانی تر نمایند.

سقف انتخاب واحد دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی
تعداد کل واحدهامعدل ترم قبلحداکثر انتخاب واحدحداقل انتخاب واحد
130 تا 140 واحد

( بستگی به رشته دارد)

16.99 به بالا24برای مشمولین خدمت 12 و غیرمشمولین 8 واحد
130 تا 140 واحد

( بستگی به رشته دارد)

12 تا 16.9920 برای مشمولین خدمت 12 و غیرمشمولین 8 واحد
130 تا 140 واحد

( بستگی به رشته دارد)

کمتر از 1214 برای مشمولین خدمت 12 و غیرمشمولین 8 واحد

سقف انتخاب واحد مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور

مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد یک دوره دو ساله می باشد که دانشجو می تواند آن را با حداکثر 10 ترم به پایان برساند. این زمان برای دانشجویان غیر ایرانی و مشمولان معافیت تحصیلی 6 نیمسال است. بنابراین باید برای انتخاب تعداد واحد ها در طول ترم برنامه منظمی داشته باشد.

سقف انتخاب واحد دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی ارشد
تعداد کل واحدهامعدل ترم قبلحداکثر انتخاب واحدحداقل انتخاب واحد
28 تا 3214 به بالا146
کمتر از 1496

سقف انتخاب واحد مقطع دکتری دانشگاه پیام نور

دکتری دانشگاه پیام نور یک دوره با حداکثر 8 نیمسال تحصیلی می باشد و دانشجویان پس از گذراندن دروس آموزشی بایستی در امتحان جامع دکتری شرکت نمایند که کسب معدل بالای 15 برای آن الزامی است.

سقف انتخاب واحد دانشگاه پیام نور در مقطع دکتری
تعداد کل واحدهاحداکثر انتخاب واحدحداقل انتخاب واحد
36 واحد106

نحوه انتخاب واحد دانشگاه پیام نور

همانطور که اشاره شد، فرآیند انتخاب واحد در زمان مقرری که از سوی دانشگاه اعلام می گردد، انجام می گیرد و دانشجویان بهتر است در ساعات یا روزهای اولیه تصمیم خود را برای انتخاب واحدهای درسی مورد نظر گرفته و با مراجعه به سامانه گلستان دانشگاه پیام نور جهت تکمیل این پروسه به صورت زیر  اقدام نمایند:

  • با استفاده از آدرس reg.pnu.ac.ir وارد صفحه اصلی سامانه شوید.
  • نام کاربری و رمز عبور خود را برای ورود به پرتال شخصی وارد نمایید.
  • از طریق زبانه “گزینه های آموزش”، لیست دروس ارائه شده را انتخاب کرده و دروس ترم جدید را مشاهده نمایید.
  • سپس با کلیک بر روی گزینه “ثبت نام” نام نویسی اصلی را انجام دهید.
  • واحد های مدنظر خود را گزینش کرده و دکمه ثبت و پس آن “تایید نهایی” را بفشارید.

سقف انتخاب واحد ترم تابستان دانشگاه پیام نور

برخی از دانشجویان ممکن است در ترم های عادی، دروس پیش نیاز ضروری را مردود شده و نیاز داشته باشند آن ها را در ترم تابستان پاس کنند. همچنین دانشجویان ممتاز نیز درصدد اتمام سریع تر دوره تحصیلی خود مایل اند یک سری دروس را در تابستان بگذرانند. باید توجه داشت که برای انتخاب واحد در این ترم نیز قوانین مشخصی وجود دارد و تعداد معینی واحد مجاز به انتخاب می باشند. این تعداد برای دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد یکسان می باشد و افراد تنها 9 واحد درسی را می توانند در ترم تابستان انتخاب نمایند.

سقف انتخاب واحد ترم آخر دانشگاه پیام نور

دانشجویان ترم آخر که تنها یک نیمسال تحصیلی برای فراغت پیش رو دارند، با هماهنگی کارشناسان گروه آموزشی خود، می توانند از شرایط ویژه انتخاب واحد ترم آخر بهره ببرند که این شرایط عبارتند از:

  • در ترم آخر دانشجو الزامی به رعایت شرایط حداقل واحد انتخابی نخواهد داشت.
  • دانشجوی نیمسال آخر می تواند حداکثر 24 واحد درسی در مقطع کارشناسی و 14 واحد در کارشناسی ارشد را بدون رعایت پیش نیاز و بدون درنظر گرفتن معدل ترم قبل انتخاب کند.
  • در صورتی که دانشجو در ترم آخر تنها 2 درس برای فراغت از تحصیل داشته باشد، می تواند آن ها را به صورت معرفی به استاد بگذراند.

قوانین انتخاب واحد دانشگاه پیام نور

با توجه به این که انتخاب واحد دانشگاه پیام نور در هر دوره به عهده خود دانشجویان است، می بایست در زمان مقرر حدودا یک ماه پیش از شروع نیمسال تحصیلی به صورت اینترنتی و از طریق سامانه گلستان برای آن اقدام نمایند. آئین نامه آموزشی این دانشگاه سقف مجاز و قوانین خاصی را برای انتخاب واحد در هر ترم با توجه به سوابق تحصیلی افراد در ترم پیشین (غیر از ترم تابستان) در نظر می گیرد که لازم است تمام دانشجویان به آن واقف باشند. در تیترهای آتی، جداول تعداد مجاز واحد های انتخابی در یک ترم را به تفکیک هر مقطع مشاهده می نمایید. اما برخی از قوانین مهم انتخاب واحد عبارتند از:

  • در صورتی که دانشجویی در درس پیش نیازی مردود شود، می تواند ترم بعد آن را با درس پس نیاز بردارد و اگر در درس پس نیاز قبول و در پیش نیاز مردود شود، تنها یک ترم دیگر فرصت قبولی در آن درس را خواهد داشت. در غیر اینصورت هر دو درس حذف می گردند.
  • اگر دانشجویی قوانین سقف مجاز برای انتخاب واحد و پیش نیاز و هم نیاز را در انتخاب دروس رعایت نکند، آن دروس از واحد های وی حذف شده و شهریه برگشت داده نمی شود.
  • اگر دانشجویی ترم قبل از انتخاب واحد، مرخصی تحصیلی داشته یا در کلیه امتحانات و… غیبت کرده باشند، در واقع به هر علتی معدل ترم قبل را نداشته باشد، معیار انتخاب واحد وی معدل آخرین ترمی می باشد که در امتحانات شرکت کرده است.
  • برای دانشجویان جدیدالورود در ترم اول، دانشگاه انتخاب واحد انجام می دهد که برای دوره کارشناسی معمولا 20 واحد و کارشناسی ارشد 10 تا 14 واحد اخذ می شود.

 

سوالات متداول

1- سقف انتخاب واحد دانشگاه پیام نور برای مقطع کارشناسی چه میزان است؟

حداکثر تعداد مجاز انتخاب واحد به معدل ترم قبل دانشجویان بستگی دارد که تا 24 واحد می باشد.

2- انتخاب واحد دانشگاه پیام نور از چه طریق انجام می گیرد؟

انتخاب واحد این دانشگاه از طریق سامانه گلستان دانشگاه پیام نور به نشانی reg.pnu.ac.ir صورت می پذیرد.

3- حداکثر سقف انتخاب واحد دانشگاه پیام نور برای مقاطع ارشد و دکتری به چه صورت است؟

سقف انتخاب واحد برای ارشد 14 و همچنین برای دکتری 10 واحد می باشد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره پیام نور