خانه فرهنگیان سوالات مصاحبه دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳

سوالات مصاحبه دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳

سوالات مصاحبه دانشگاه فرهنگیان 1403

پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم شهید رجایی وابسته به کسب نمره قابل قبول از دو مرحله آزمون کتبی و مصاحبه می باشد. متقاضیانی که به صورت چند برابر ظرفیت به مرحله مصاحبه دانشگاه فرهنگیان دعوت می شوند، می بایست آشنایی قابل قبولی با این فرایند و نحوه پاسخگویی به چالش و سوالات آن داشته باشند تا بتوانند نتیجه مطلوبی کسب نمایند.

 

افرادی که در زمان مصاحبه دانشگاه فرهنگیان 1403 به پایگاه های از پیش اعلام شده توسط وزارت آموزش و پرورش مراجعه و نسبت به بارگذاری مدارک مصاحبه دانشگاه فرهنگیان اقدام می کنند، می بایست به پرسش های مصاحبه گران در رابطه با موضوعات فردی، علمی، فرهنگی، عقیدتی، روانشناختی، سیاسی و… پاسخ دهند، همچنین ارائه فرم اطلاعات فردی مصاحبه فرهنگیان نیز در روز مصاحبه الزامی است.

25 درصد از سهم پذیرش نهایی در دانشگاه فرهنگیان 1403 مربوط به مرحله مصاحبه شفاهی می باشد.

دانلود سوالات مصاحبه دانشگاه فرهنگیان 1403

مصاحبه دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ را می توان به دو بخش مصاحبه شفاهی و معاینه پزشکی تقسیم کرد که مرحله اول با هدف سنجش قابلیت های علمی، آموزشی، شخصیتی، فرهنگی و به طور کلی ابعاد جامع فردی و اجتماعی داوطلب برگزار می شود. هدف از انجام این روند، گزینش معلم ایده آل و حائز صلاحیت است.

 

افرادی که برای شرکت در این مرحله فراخوانده می شوند، می بایست پیش از اقدام به حضور در محل مصاحبه، نکات مهمی را مورد توجه قرار داده و برای پاسخ دهی به سوالات طراحی شده برای این بخش آمادگی لازم را داشته باشند. بنابراین پر تکرارترین سوالات مطرح شده در جلسات مصاحبه دانشگاه فرهنگیان طی سال های اخیر جمع آوری شده و در فایل موجود در جدول زیر ارائه شده است.

اسامی دعوت شدگان به مصاحبه فرهنگیان ۱۴۰۳

سوالات مصاحبه دانشگاه فرهنگیان 1403

آشنایی با پرسش های مطرح شده در مرحله مصاحبه شفاهی دانشگاه فرهنگیان سال های گذشته می تواند سطح اطلاعات و آگاهی داوطلبان جدید سال ۱۴۰۳ را بالا ببرد و آن ها را برای حضوری بی نقص و موفق در این مرحله آماده سازد. همان طور که اظهار نمودیم، سوالات این بخش، ابعاد مختلف فردی، اجتماعی، عقیدتی، سیاسی، علمی، فرهنگی و… داوطلب را نشانه می رود. نتیجه مصاحبه، صرفا به شیوه عملکرد داوطلب و میزان تسلط وی بر فضای جلسه بر می گردد.

 

پرسش های فردی و شخصیتی

یکی از متداول ترین پرسش های جلسه مصاحبه در رابطه با توصیف ابعاد شخصیتی خود داوطلب در قالب چند جمله کوتاه است. این موضوع که جنبه روانشناختی دارد، باعث ایجاد شناخت و احاطه ذهنی بر جنبه های مختلف اخلاقی مصاحبه شونده می شود. در این حالت داشتن صداقت و مثبت اندیشی می تواند در زمینه مذکور کارساز و مثمر ثمر باشد. گاها این موضوع حادث می شود که فرد مصاحبه گر از داوطلب تقاضا می کند تا اهداف و انگیزه خود را برای انتخاب پیشه معلمی توضیح دهد یا اینکه نسبت به وضعیت مطالعاتی خود اعم از آخرین کتاب مطالعه شده، ژانر مورد علاقه داوطلب و… توضیحاتی ارائه دهد.

 

پرسش های فردی در رابطه با وضعیت زندگی، خانواده، دوستان، اخلاقیات، اعتقادات، نحوه گذراندن اوقات فراغت و… نیز از جمله سوالات حتمی جلسه مصاحبه به شمار می آید. در این وضعیت ممکن است از شما سوال شود که چند ساعت در روز را به گذراندن وقت با خانواده خود اختصاص می دهید؟ یا این که در زمان استراحت خود به چه تفریحاتی می پردازید؟

سوالات سیاسی و عقیدتی

یکی دیگر از مسائلی که در این وهله به آن پرداخته می شود، موضوعات سیاسی و اعتقادی می باشد که کسب شناخت و داشتن آگاهی نسبت این مسائل با مطالعه کتاب های مربوط امکان پذیر است. آشنایی با قرآن مجید، شناخت نسبی احکام دین، تسلط بر اصول و فروع، معرفی مرجع تقلید و شناخت احکام تقلید، دانستن احکام نماز، روزه، غسل، حج، خمس و زکات از جمله مواردی می باشد که تسلط بر آن می تواند به متقاضی در پاسخگویی به پرسش های اعتقادی کارشناسان کمک نماید.

 

افرادی که قصد اشتغال به عنوان معلم را دارند، می بایست آگاهی جامعی نسبت به آخرین اتفاقات روز ایران و جهان داشته باشند. بروز بودن اطلاعات معلم می تواند تاثیر به سزایی در پرورش صحیح و اصولی دانش آموزان داشته باشد. به همین جهت، سوالات سیاسی متعددی نیز در جلسه مصاحبه بیان می شود. افرادی که نسبت به اتفاقات روز دنیا، تاریخ ایران و جهان، نظام جمهوری اسلامی و ارکان آن، مسئولین مختلف نظام و… اطلاعات کافی داشته باشند، بهتر می توانند از پس پرسش های مذکور برآیند.

یکی دیگر از تست های تشخیصی بروز بودن داوطلب، گزینش سطح آشنایی و تسلط وی بر اینترنت و کامپیوتر می باشد که گاها ممکن است توسط مصاحبه گر به چالش کشیده شود.

پرسش های علمی

مطرح نمودن سوالات علمی در زمینه تخصصی داوطلب، امری متداول و قابل پیش بینی است. همچنین احتمال می رود که یک سری سوالات اطلاعات عمومی نیز از شما در مرحله مصاحبه دانشگاه فرهنگیان 1403 پرسیده شود. هدف از بیان این پرسش ها، گزینش دقیق و اصولی میزان آگاهی و شناخت متقاضی نسبت به موضوعات تخصصی و عمومی می باشد که نمره آن می تواند در تعیین نتیجه مصاحبه تاثیر گذار واقع گردد.

در لحظه تدریس کنید!

در برخی موارد، کارشناسان مصاحبه گر از متقاضی درخواست می کنند تا موضوعی را در قالب یک معلم برای آن ها تدریس نماید. حفظ اعتماد به نفس، تپق نزدن، بیان شیوا و رسا، مدیریت زمان، داشتن تمرکز و… در این حالت تعیین کننده نمره مکتسبه فرد از این مرحله می باشد. در عمل، افرادی می توانند این چالش را نیز پشت سر بگذارند که از فن بیان قدرتمند و خود اتکایی بالایی بهره مند باشند. شما می توانید این مهارت ها را با تمرین و آموزش مداوم در خودتان تقویت کنید تا در حین تدریس آزمایشی با مشکلی مواجه نشوید.

سنجش هوش هیجانی داوطلب

هوش هیجانی را می توان تحت عنوان پاسخ آنی فرد به موقعیتی که تا به حال با آن مواجه نشده است، معرفی نمود. افرادی از هوش هیجانی یا EQ بالاتری برخوردار اند که توانایی پاسخگویی صحیح و مطمئن به رخداد تازه را در همان لحظه داشته باشند. برخی سوالات مطرح شده در جلسه مصاحبه دانشگاه فرهنگیان نیز می تواند حول محور همین موضوع بچرخد و فرد متقاضی را در موقعیتی بدیع و نو قرار دهد. توانایی این فرد در مواجهه موثر با حادثه مذکور، کارشناسان مصاحبه گر را در تعیین میزان هوش هیجانی وی رهنمون می سازد.

پرس و جو در رابطه با سابقه داوطلب

کارشناسان این مرحله شناختی نسبی در رابطه با سابقه داوطلبان شرکت کننده در مرحله مصاحبه دارند. آگاهی این افراد پیرامون مسائلی مانند عضویت داوطلب در بسیج، فعالیت های فرهنگی و قرآنی، شرکت در مسابقات علمی و المپیادها، کسب رتبه قابل توجه در تورنمنت های هنری و… نیز قابل توجه است. با این حال، امکان طرح پرسش هایی در این زمینه وجود دارد. سعی کنید با دقت و صداقت تمام، کلیه جزئیات لازم را به کارشناسان مربوطه توضیح دهید.

گزینش میزان اعتماد به نفس متقاضی

یک معلم می بایست ساعات زیادی را به توضیح و تفسیر محتویات کتاب درسی بپردازد. داشتن فن بیان بالا، قدرت تمرکز، اعتماد به نفس مطلوب و توانایی کنترل فضای متشنج کلاس درسی از جمله توانایی های لازم برای رسیدن به کسوت دبیری است. تمامی این موارد با دقت هر چه تمام تر در حین مصاحبه شفاهی دانشگاه فرهنگیان سنجیده می شود. مصاحبه گران به دنبال یافتن نقاط ضعف شما هستند. در نتیجه با تقویت این موارد، شخصیتی قوی و متکی به خود را در جلسه مصاحبه بروز دهید تا بتوانید نمره قابل قبول را از این مرحله سرنوشت ساز کسب نمایید.

مولفه های مورد ارزشیابی در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳

امتیاز دهی در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان بر مبنای سه معیار اساسی صورت می پذیرد که هریک از این سه معیار از زیر مجموعه های دیگری برخوردارند. در مجموع داوطلبان بر اساس بیست مولفه مندرج در فرم زیر، سنجیده می شوند. مصاحبه گر به داوطلبان براساس هر مولفه امتیاز داده و در نهایت امتیاز نهایی فرد مشخص می شود. در آخر نمره مصاحبه داوطلبان با یکدیگر مقایسه می شود و با در نظر گرفتن تراز کنکور داوطلب، نتایج نهایی اواخر تیر ماه اعلام می شود.

مصاحبه دانشگاه فزهنگیان

نحوه نمره دهی در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان 1403

پس از آگاهی از مولفه های مورد سنجش در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان به نحوه نمره دهی در این مصاحبه خواهیم پرداخت. نحوه نمره دهی در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان در جدول زیر ذکر شده است.

نحوه نمره دهی در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳
موضوعامتیاز
آراستگی ظاهر5 نمره
نحوه برخورد اولیه و آداب معاشرت5 نمره
اطلاعات عمومی و شناخت محیط اجتماعی5 نمره
تمایل به همکاری تعاون و مشارکت اجتماعی5 نمره
دلایل انتخاب شغل معلمی5 نمره
علم دوستی مطالعه و تحقیق5 نمره
میزان آشنایی با مهارت های فناوری اطلاعات در آموزش5 نمره
فن بیان5 نمره
برخورداری از روحیه و اخلاق معلمی5 نمره
میزان مسولیت پذیری و تعهد به انجام کار5 نمره
آرامش عمومی (گفتار، رفتار)5 نمره
متانت و وقار5 نمره
چگونگی پردازش سوالات و پاسخ دادن به آنها5 نمره
ثبات در ارائه نظر های خویش5 نمره
آینده نگری درباره ی خویشتن5 نمره
قدرت تحلیل و تبیین مسائل5 نمره
گواهی رواخوانی و مدارک امتیاز آور5 نمره
انعطاف و انتقاد پذیری3.33 نمره
قدرت برقراری ارتباط با کودکان، نوجوانان و والدین1.67 نمره
اعتماد به نفس1.67 نمره
وضع خود شناسی1.67 نمره
توانایی تصمیم گیری برنامه ریزی و سازماندهی1.67 نمره
توانایی مدیریت و رهبری گروه1.67 نمره
مهارت های تفکر و حل مساله1.67 نمره
میزان تسلط بر مباحث علمی و مهارتی مرتبط با رشته شغلی1.67 نمره
مهارت های تفکر و حل مساله1.67 نمره
آشنایی با نرم افزارهای کاربردی مرتبط با رشته شغلی1.67 نمره
تجربه عملی مرتبط با رشته شغلی1.67 نمره
تالیف ترجمه و تحقیق و داشتن گواهی مرتبط با رشته شغلی1.67 نمره

نکات مهم برای شرکت در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان 1403

  • آراستگی ظاهری، تمیزی و سادگی لباس و مرتب بودن پوشش داوطلب از جمله نکات قابل توجه در حین مصاحبه دانشگاه فرهنگیان است.
  • توصیه می شود که از عطر استفاده کنید و مدل موهای خود را به نحوی رسمی و آراسته درآورید. این نکات به ظاهر ساده، گاها می تواند تاثیر شگرفی بر نتیجه مصاحبه داشته باشد.
  • بهتر است که نیم ساعت قبل از نوبت تعیین شده در محل مورد نظر حاضر شوید.
  • آرامش خود را حفظ کنید و با دقت به پرسش های مطرح شده پاسخ دهید.
  • رعایت ادب و احترام، حفظ شئونات اسلامی و احوال پرسی محترمانه و صمیمانه نیز از جمله نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
  • صداقت خود را حفظ کنید و از پاسخ های اغراق آمیز و دور از واقعیت اجتناب کنید.
  • مدیریت زمان نیز از جمله نکات مهم در این زمینه به شمار می رود.
  • دادن پاسخ مختصر و مفید و خودداری از درازه گویی را سرلوحه کار خود قرار دهید و از داشتن برخورد چشمی موثر و لبخند ملایم در حین مصاحبه غافل نشوید.
  • ذکر این نکته حائز اهمیت است که کلیه سوابق، افتخارات و مقام های علمی، فرهنگی، ورزشی، قرآنی، هنری و… خود را به دقت شرح داده و اگر مدرکی برای اثبات آن دارید، حتما ارائه دهید. این موضوع می تواند تاثیر به سزایی در نتیجه این مرحله از پذیرش داشته باشد.

متقاضیانی که با موفقیت از مرحله مصاحبه دانشگاه فرهنگیان عبور کرده اند، می بایست خود را برای شرکت در گزینش پزشکی آماده نمایند. این افراد برای بررسی وضعیت سلامت جسمانی و روانی خود به پزشک معتمد آموزش و پرورش ارجاع داده می شوند تا از جنبه های مختلف قد و وزن، شنوایی، بینایی، توانایی گفتاری و داشتن یا نداشتن بیماری مزمن بررسی شوند. افرادی که از تمامی مراحل فوق، نمره قابل قبولی کسب کنند، می توانند با صلاح دید مراجع مربوطه، اقدام به ثبت نام دانشگاه فرهنگیان نمایند.

 

سوالات متداول

1- مصاحبه دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ شامل چه مراحلی می شود؟

این فرآیند شامل مراحل مصاحبه شفاهی و معاینه پزشکی می شود.

2- چه پرسش هایی در مرحله مصاحبه شفاهی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ مطرح می شود؟

سوالات فردی، علمی، عقیدتی، سیاسی و... از جمله مهم ترین و محتمل ترین پرسش های مرحله مصاحبه شفاهی دانشگاه فرهنگیان هستند.

3- چگونه می توان به فایل سوالات پرتکرار و متداول مرحله مصاحبه دانشگاه فرهنگیان سال های اخیر دسترسی پیدا کرد؟

شما می توانید فایل مربوط به سوالات پرتکرار فرآیند مذکور را از طریق مراجعه به لینک موجود در این مقاله دریافت نمایید.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ نظر
  1. سینا

    سلام ببخشید اگر دایی من سابقه قضایی داشته باشد ممکنه تو مصاحبه رد بشیم حتی اگه باش ارتباط نداشته باشیم ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      شرایط خانوادگی شخص شما بخصوص بستگان درجه ی یک مورد توجه می باشد لذا این امر بعید است که تاثیر منفی بر روی نتیجه داشته باشد.

  2. سینا

    سلام اگر یکی از اعضای خانواده مادری سابقه قضایی داشته باشد ممکنه تو مصاحبه رد بشیم یا اعضای خانواده مادری مشکلی نیست ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      نسبت شخص و سابقه شخص می تواند مورد نظر باشد اما بطور معمول بستگان درجه یک و خود شما هستید که ارزیابی خواهید شد.

مشاوره فرهنگیان پیج فرهنیگان