خانه مشاوره تحصیلی شرایط ارتقا پایه نظام مهندسی 99

شرایط ارتقا پایه نظام مهندسی 99

ضوابط و شرایط ارتقا پایه نظام مهندسی 99
شرایط ارتقا پایه نظام مهندسی 99

وزارت راه و شهرسازی هر ساله با هدف ارائه پروانه اشتغال به مهندسان، اقدام به برگزاری یک آزمون می نماید. این آزمون دو بار در سال و در هفت رشته مهندسی اعم از عمران، معماری، ترافیک، نقشه برداری، شهرسازی، برق و مکانیک برگزار می گردد و داوطلبان واجد شرایط ثبت نام آزمون نظام مهندسی می توانند متناسب با رشته های مورد نیاز آزمون نظام مهندسی و مدرک تحصیلی خود، در این آزمون شرکت کنند.

شرکت کنندگان پس از موفقیت و کسب پروانه اشتغال می توانند جهت تاسیس شرکت و یا دفاتر مهندسی اقدام نمایند و یا امتیاز سهمیه خود را به شرکت های قانونی شاغل در صنعت ساختمان واگذار کنند. ناگفته نماند داوطلبانی که در این آزمون پذیرفته می شوند، پروانه اشتغال به کار پایه 3 دریافت می کنند و ارتقا آن در صورت داشتن شرایط لازم، امکان پذیر می باشد.

داوطلبان پس از موفقیت در آزمون نظام مهندسی، پروانه اشتغال به کار پایه 3 آن بخش را دریافت می کنند که این پایه مطابق با شرایط و ضوابط لازم قابل ارتقا می باشد.

شرایط ارتقا پایه نظام مهندسی 99

کلیه فارغ التحصیلان هفت رشته نظام مهندسی می توانند با حداقل سابقه کار حرفه ای سه سال برای کارشناسی، دو سال برای کارشناسی ارشد و یک سال برای دکتری، نسبت به ثبت نام آزمون نظام مهندسی اقدام نمایند. هر یک از مهندسان با قبولی در آزمون مذکور، موفق به دریافت پروانه اشتغال به کار پایه 3 می شوند که می توانند پس از کسب تجربه در حوزه کاری خود، آن را ارتقا دهند.

شرایط ارتقا پایه نظام مهندسی به صورت کلی شامل شرط زمانی و شرط کسب نمره قبولی در آزمون مربوطه و شرکت در دوره ها، کلاس های آموزشی، سمینار و کنفرانس ها و… می باشد. داوطلبانی که دارای پروانه نظام مهندسی هستند، می توانند پس از گذشت چهار سال از پایه 3 به 2 و پس از گذشت پنج سال دیگر از پایه 2 به 1 ارتقا پیدا کنند. همچنین شرط ارتقا به پایه ارشد، نیازمند داشتن 6 سال سابقه کار حرفه ای در پایه یک مهندسی می باشد. توجه داشته باشید که هیچ مهندسی نمی تواند به یک باره از پایه 3 به 1 ارتقا پیدا کند، و داشتن مدرک تحصیلی و سابقه کار بالا در این امر کمکی نمی کند و کسب تجربه در کنار گذشت زمان امری ضروری برای ارتقا پایه به شمار می رود.

علاوه بر شرط گذشت زمان، داوطلبان ارتقا پایه نظام مهندسی می بایست در یک سری دوره ها و کلاس های آموزشی شرکت کنند و سپس در یک آزمون داخلی امتحان دهند. پس از کسب تجربه و قبولی در آزمون مذکور، امکان ارتقا پایه فراهم می گردد. شایان ذکر است ارتقا پایه 1 به ارشد، نیاز به گذراندن دوره های آموزشی ندارد.

مدارک لازم جهت ارتقا پایه نظام مهندسی 99

مدارک مورد نیاز به منظور ارتقا پایه نظام مهندسی به شرح زیر می باشد.

  • اصل پروانه اشتغال به کار مهندسی
  • ارائه مدارک مربوط به سابقه کار مطابق با آیین نامه اجرایی وزارت راه و شهرسازی
  • اصل و تصویر گواهی شرکت در دوره های آموزشی
  • دو قطعه عکس 4*3 با زمینه روشن
  • اصل و تصویر فیش واریزی هزینه مربوطه
  • کپی مدارک کاردانی برای متقاضیان دارای مدرک کارشناسی ناپیوسته
  • تکمیل فرم ارتقا پایه
  • کپی مدرک تحصیلی مقطع کارشناسی
  • تاییدیه مدرک تحصیلی
  • ارائه برگه تسویه حساب از اداره کل امور مالیاتی

توجه داشته باشید تمامی دوره های آموزشی لازم جهت ارتقا پایه، توسط سازمان نظام مهندسی هر استان برگزار می شوند و لازم است که به منظور آگاهی از زمان و نحوه برگزاری دوره ها و همچنین اطلاع دقیق از مدارک و فرم های مربوطه، به سازمان نظام مهندسی استان خود مراجعه فرمایید. شایان ذکر است مدت اعتبار گواهی نامه های دوره های آموزشی، سه سال پس از برگزاری دوره ها می باشد.

 

سوالات متداول

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره