خانه مشاوره تحصیلی ثبت نام آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲

ثبت نام آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲

راهنمای ثبت نام آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی در 7 رشته مرتبط با ساختمان و شهرسازی برگزار می گردد و هدف از برگزاری آزمون نظام مهندسی، “اخذ پروانه اشتغال” می باشد. با داشتن پروانه نظام مهندسی یک شماره خاص در نظام مهندسی استان به شما تعلق خواهد گرفت و در صورت موفقیت در این آزمون که در صورت دریافت آن می توانید نسبت به تاسیس شرکت و دفاتر مهندسی اقدام نمایید.

نام نویسی آزمون نظام مهندسی منحصرا برای فارغ التحصیلان رشته های شهرسازی، تاسیسات برقی، عمران، تاسیسات مکانیکی، نقشه برداری، معماری و ترافیک و از طریق سایت ثبت نام آزمون نظام مهندسی به نشانی اینترنتی inbr.ir صورت می گیرد که زمان، شرایط و سایر جزئیات نام نویسی در ادامه این مقاله برای شما عزیزان بیان شده است.

 

✅لینک مستقیم ثبت نام آزمون نظام مهندسی 1402

ثبت نام آزمون نظام مهندسی

 

 

ثبت نام آزمون نظام مهندسی نوبت مهرماه ۱۴۰۲ از تاریخ 17 لغایت 23 مردادماه از طریق سایت inbr.ir انجام می گیرد.

زمان ثبت نام آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲

فرآیند ثبت نام آزمون نظام مهندسی دو بار در سال اجرا می شود و معمولا هر نوبت آن در یک نیمه سال برگزار می گردد و متقاضیان واجد شرایط ثبت نام آزمون نظام مهندسی 1402 می توانند در بازه های زمانی مقرر، نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.

زمان ثبت نام در نیمسال اول

زمان نام نویسی و تمدید مهلت ثبت نام آزمون نظام مهندسی نیمسال دوم از 18 الی 29 اردیبهشت ماه 1402 از طریق سایت inbr.ir انجام گرفت و داوطلبان می توانستند در این بازه زمانی به این سلایت مراجعه کرده و فرآیند نام نویسی خود را تکمیل کنند.

زمان ثبت نام در نیمسال دوم

داوطلبان آزمون نظام مهندسی که قصد شرکت در نیمسال اول ۱۴۰۲ این آزمون را دارند می بایست مطابق با زمانبندی اعلام شده جهت ثبت نام اقدام نمایند. همچنین لازم به ذکر است که همه داوطلبان می بایست در موعد مقرر با مراجعه به سایت ثبت نام آزمون نظام مهندسی فرآیند نام نویسی خود را به انجام برسانند. فرآیند نام نویسی آزمون نظام مهندسی مهرماه 1402 از تاریخ 17 الی 23 مردادماه از طریق سایت inbr.ir انجا می گیرد.

راهنمای ثبت نام آزمون نظام مهندسی 1402

جهت ثبت نام در آزمون نظام مهندسی باید در تاریخ تعیین شده، با مراجعه به سایت inbr.ir ابتدا دفترچه ثبت نام نظام مهندسی ۱۴۰۲ را دانلود نموده و مندرجات آن را با دقت مورد مطالعه قرار دهید تا با ضوابط به طور کامل آشنا شوید.

پس از آن می توانند با واریز هزینه ثبت نام آزمون نظام مهندسی در سامانه مذکور، فرم ثبت نام را دریافت کرده و اطلاعات خود را در آن درج نمایید. توجه داشته باشید که لازم است پیش از آغاز فرآیند نام نویسی، از یک قطعه عکس 4*3 خود اسکن تهیه کنید چرا که برای تکمیل مراحل ثبت نام می بایست آن را در سامانه بارگذاری نمایید. مراحل ثبت نام در آزمون نظام مهندسی به شرح ذیل می باشد:

  • ابتدا به سایت وزارت راه و شهرسازی معاونت مسکن و ساختمان به نشانی inbr.ir مراجعه کرده و سپس از منوی سمت چپ صفحه بر روی ” سامانه آزمون های ورود به حرفه ” کلیک نمایید.

  •  بر روی “ثبت نام آزمون ورود به حرفه مهندسان_دی 1402” در سمت چپ سایت کلیک نمایید.

  • در این مرحله راهنمای ثبت نام را مطالعه کرده و گزینه “خرید کارت” را انتخاب کنید.
  • حال به سامانه ثبت نام آن منتقل خواهید شد که ضروری است ابتدا سریال مورد نظر را جهت پرداخت هزینه نام نویسی برگزیده و سپس “تایید و ادامه” را بفشارید.

  • اطلاعات خواسته شده را درج نموده سپس بر روی گزینه “تایید و ادامه” کلیک کنید.

 

  • بعد ازنمایش نام و نام خانوادگی، شماره تلفن ثابت و همراه، پست الکترونیک و مشخص نمودن درگاه پرداخت بر روی دکمه “ادامه روند پرداخت” کلیک نمایید.

 

  • در این مرحله اطلاعات کارت بانکی را وارد نموده و کلید “پرداخت” را بفشارید.

  • حال کادرهای مربوطه را با اطلاعات خواسته شده تکمیل نمایید و کلید“تایید” را انتخاب کنید.

پس از تکمیل فرم و تایید نهایی، یک شماره پیگیری 16 رقمی از سوی سامانه در اختیارتان قرار می گیرد که لازم است پرینت آن را تهیه نموده و تا زمان پذیرش نهایی نزد خود حفظ نمایید.

شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲

شرایط لازم برای حضور در آزمون نظام مهندسی 1400
شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی 1402

افراد واجد شرایطی که تمایل به شرکت در آزمون نظام مهندسی دارند، می توانند در زمان مشخص، فرآیند ثبت نام خود را از طریق سایت مربوطه به انجام برسانند که این شرایط به شرح ذیل می باشد.

  • حداقل سوابق کاری حرفه ای برای دارندگان مدرک کارشناسی 3 سال می باشد.
  • حداقل سوابق کاری حرفه ای برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد 2 سال می باشد.
  • حداقل سوابق کاری حرفه ای برای دارندگان مدرک دکتری 1 سال می باشد.
  • حداقل سوابق کاری حرفه ای برای آزمون ورود به حرفه کاردان های فنی ساختمان، برای دارندگان مدارک فنی مورد تائید وزارت علوم و فناوری 5 سال می باشد.
  • حداقل سوابق کاری حرفه ای برای آزمون ورود به حرفه کاردان های فنی ساختمان، برای دارندگان مدارک فنی مورد تائید سایر وزارتخانه ها و موسسات دولتی 6 سال می باشد.
  • سوابق کاردانی برای آزمون نظام مهندسی به غیر از رشته عمران (محاسبات) و معماری (طراحی) در صورت هم رشته بودن با رشته آزمون، از تاریخ اخذ مدرک کاردانی تا زمان اخذ مدرک مهندسی به ازای هر پنج سال کامل، یک سال و حداکثر دو سال به سنوات مهندسی اضافه خواهد شد.
  • در صورت هم رشته نبودن رشته تحصیلی با رشته آزمون، سنوات کاردانی قابل محاسبه برای آزمون نظام مهندسی نمی باشد.
  • داوطلبانی که تا تاریخ معین شده در دفترچه ثبت نام، موفق به کسب سنوات لازم نمی شوند، حق شرکت در آزمون را ندارند و در صورت ثبت نام در آزمون و پذیرش نهایی، قبولی آن ها لغو خواهد شد.
  • داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه، جهت دریافت پروانه اشتغال به کار مهندسی برای آقایان و مشخص بودن وضعیت نظام وظیفه آن ها نیز الزامی است.

مدارک تحصیلی مرتبط با رشته های آزمون نظام مهندسی 1402

رشته های آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲، معمولا شامل رشته های معماری، برق، عمران، شهرسازی، ترافیک، مکانیک و نقشه برداری است ولی افراد دارای مدارک رشته های مرتبط هم می توانند در این آزمون ثبت نام و شرکت کنند که رشته های مرتبط با رشته های اصلی به شرح زیر می باشند:

مدارک تحصیلی موردنیاز هر رشته آزمون نظام مهندسی 1402
نام رشته آزمونرشته های مرتبط (مدارک)
عمرانمهندسی عمران – عمران آب، مهندسی عمران – ساختمان سازی، مهندسی عمران – عملی، مهندسی عمران – دبیری فنی، مهندسی عمران – ساختمان، مهندسی عمران – کاربردی، مهندسی عمران – تکنولوژی عمران، مهندسی عمران – عمران روستایی، مهندسی عمران – راه سازی، مهندسی عمران – خط و ابنیه – معادل لیسانس مهندسی عمران – عمران
تاسیسات برقیمهندسی برق – مخابرات، مهندسی کنترل و ابزار دقیق – مهندسی تکنولوژی کنترل و ابزار دقیق – دبیری فنی برق (قدرت) – معادل کارشناسی برق (قدرت) – مهندسی برق، کنترل
معماریدبیری فنی معماری – معماری سنتی – مهندسی معماری – مرمت و احیای بناهای تاریخی
شهرسازیشهرسازی – محوطه سازی و طراحی فضای سبز، شهرسازی – طراحی شهری، شهرسازی، مهندسی محیط – شهرسازی، کارشناس ارشد برنامه‌ ریزی محیط یا محیط‌ زیست
نقشه برداریمعادل کارشناسی مهندسی نقشه‌ برداری
تاسیسات مکانیکیمعادل کارشناسی تاسیسات مکانیکی (حرارت و سیالات)، دبیری فنی مکانیک (حرارت و سیالات)، کارشناسی مهندسی مکانیک (طراحی و جامدات)
ترافیکراه و ترابری، معادل کارشناسی مهندسی ترافیک

دانلود دفترچه ثبت نام آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲

در زمان انتشار دفترچه ثبت نام آزمون نظام مهندسی که معمولا چند روز قبل از زمان ثبت نام نظام مهندسی می باشد، دفترچه راهنمای ثبت نام در سایت ثبت نام نظام مهندسی قرار داده می شود که این دفترچه شامل مواردی از جمله شرایط و ضوابط ثبت نام می باشد. دفترچه مربوط به آزمون 1402 در تاریخ 17 مردادماه منتشر شد.

لازم است پیش از هرگونه اقدام به سازمان مربوطه مراجعه نمایید و اطمینان حاصل کنید که آیا مدرک تحصیلی شما برای شرکت در آزمون نظام مهندسی قابل قبول است یا خیر. چرا که شرکت در برخی از رشته های مرتبط با رشته های اصلی، مشروط به بررسی صلاحیت های لازم توسط کمیسیون هم ارزی می باشد. همچنین در نظر داشته باشید که اعتبار قبولی در کلیه آزمون های مهندسی به مدت 3 سال است.

نکات مهم ⭐
  • نام نویسی آزمون نظام مهندسی دو بار در سال و منحصرا برای فارغ التحصیلان رشته های شهرسازی، تاسیسات برقی، عمران، تاسیسات مکانیکی، نقشه برداری، معماری و ترافیک از طریق سایت inbr.ir انجام می شود.
  • برای اطلاع از شرایط، مدارک، هزینه و جزئیات مربوط به این آزمون می توانید از طریق دفترچه ثبت نام نظام مهندسی ۱۴۰۲ که لینک دانلود آن در متن مقاله فوق قرار دارد، اقدام کنید.
  • حداقل سوابق کاری حرفه ای برای دارندگان مدرک کارشناسی 3 سال، کارشناسی ارشد 2 سال، دکتری 1 سال، مدارک فنی مورد تائید وزارت علوم و فناوری 5 سال و مدارک فنی مورد تائید سایر وزارتخانه ها و موسسات دولتی 6 سال می باشد.
  • رشته های آزمون نظام مهندسی، معمولا شامل رشته های معماری، برق، عمران، شهرسازی، ترافیک، مکانیک و نقشه برداری است ولی افراد دارای مدارک رشته های مرتبط هم می توانند در این آزمون ثبت نام و شرکت کنند.
  • اعتبار قبولی در کلیه آزمون های مهندسی به مدت 3 سال است.

 

سوالات متداول

1- نام نویسی آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲ در چه تاریخی انجام می گیرد؟

ثبت نام این آزمون دو مرتبه در سال انجام می شود که در حال حاضر نام نویسی نوبت مهر 1402 از تاریخ 17 الی 23 مردادماه انجام می گیرد.

2- چگونه می توان در آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲ ثبت نام نمود؟

نام نویسی این آزمون به صورت اینترنتی از طریق سایت وزارت راه و شهرسازی، معاونت مسکن و ساختمان به نشانی inbr.ir انجام می گیرد.

3- آیا برای ثبت نام آزمون ورود به حرفه مهندسان می بایست در سازمان نظام مهندسی استان مربوطه عضو شد؟

خیر، عضویت در سازمان استان جهت ثبت نام در آزمون نظام مهندسی به صورت اختیاری می باشد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۷۵ نظر
  1. Parvizi

    سلام شهریور ۹۹ فارغ تحصیل کارشناسی شدم میتونم مهر ۴۰۲ شرکت کنم

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود بله، شما در مهر سال ۱۴۰۲ امکان شرکت در آزمون را خواهید داشت.

  2. شکیبا

    سلام.ایا۳ سال سابقه کار برای کارشناسی،سابقه داشتن بیمه مهم هست؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، خیر، تعداد سال های سپری شده از اخذ آخرین مدرک تحصیلی شما ملاک ثبت نام می باشد.

نمایش دیدگاه های بیشتر
دریافت مشاوره