خانه تحصیل در خارج شرایط تحصیل در آمریکا

شرایط تحصیل در آمریکا

شرایط تحصیل در آمریکا
شرایط تحصیل در آمریکا

یکی از راه‌ های بالا بردن اعتبار علمی و تخصص حرفه ای، ادامه‌ تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور است. با پیشرفت تکنولوژی و همچنین توسعه شیوه های اطلاع رسانی با استفاده از رسانه ها در چند سال اخیر، روز به روز شاهد افزایش تقاضای افراد برای ادامه تحصیل به کشورهای دیگر هستیم. ایالات متحده آمریکا یکی از کشورهای ایده‌آل برای به روز رسانی علم و تخصص در حرفه است.

این کشور به دلیل تنوع فرهنگی – جغرافیایی و بالا بودن جمعیت مهاجرت، امکان زندگی را برای هر ملیت و قشری فراهم آورده است. آمریکا از یک سیستم آموزشی معتبر با خصوصیات ویژه و استانداردهای بین المللی برخوردار است اما با توجه به جهت گیری های سیاسی و کدر شدن روابط بین ایران و آمریکا از سال 2011 تاکنون، شرایط مهاجرت برای متقاضیان ایرانی سخت تر و پیچیده تر شده است.

دانشجویان مشغول به تحصیل در کشور آمریکا در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می توانند برای خانواده خود درخواست ویزای همراه کنند.

تحصیل در مدارس ابتدایی و متوسطه  آمریکا

به طور کلی مدارس در آمریکا به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند که درصد کمی از دانش‌آموزان مهاجر قادر به تحصیل در مدارس دولتی هستند. هزینه تحصیل در چنین مدارسی از طریق مالیات ساکنین همان ایالت تأمین می‌شود و بخش کمی از آن را دولت تقبل می کند.

دانش‌آموزان ابتدایی یک دوره 6 ساله را می گذرانند که یک سال آن به مهد کودک و 5 سال دیگر به پایه های اول تا پنجم اختصاص دارد. پس از اتمام پایه پنجم، دانش آموزان مستقیما وارد دوره متوسطه شده و دوره تحصیل آنان در مقطع دبیرستان 6 سال به طول می‌انجامد و پس از اتمام آن، گواهی دیپلم 12 ساله تحصیلی در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

معمولا یک دانش آموز که خواهان تحصیل در مدارس آمریکا است، باید شرایط زیر را دارا باشد:

  • ترجمه کارنامه های قبلی تحصیلی خود را داشته باشد.
  • بر زبان انگلیسی مسلط باشد.
  • مدارک هویتی مثل شناسنامه و پاسپورت خود را به همراه داشته باشد.

لازم به ذکر است که دانش‌آموزانی که از دوره ابتدایی و یا دبیرستان در این کشور مشغول به تحصیل باشند، پس از گذراندن دوره دانش‌آموزی‌ خود، برای حضور در برترین دانشگاه ها،  نسبت به سایر دانشجویان مهاجر شانس بیشتری را دارند.

تحصیل در دانشگاه‌ های آمریکا

پذیرش در دانشگاه های آمریکا با توجه به مقطع و گرایش‌های مختلف دارای شرایط متفاوتی است. متقاضیان می توانند در مقاطع مختلفی چون کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای ادامه تحصیل اقدام کنند. برای این کار، باید مدارک اولیه را برای دانشگاه مورد نظر خود بفرستند و منتظر بررسی باشند. از روز ثبت درخواست فرد متقاضی و پس از بررسی های دانشگاه محل تحصیل در آمریکا، حدود 2 سال طول می کشد تا موعد ثبت درخواست اصلی و ارسال مدارک کامل تر (مثل: ترجمه مدرک تحصیلی، ریزنمرات و نامه تمکن مالی و …) برسد؛ بنابراین، شما متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد می توانید از سال دوم دوران کارشناسی خود، مدارک اولیه را ارسال و درخواست خود را ثبت کنید. به این ترتیب نتیجه درخواست همزمان با دریافت مدرک لیسانس شما مشخص خواهد شد. در ادامه قصد داریم تا به طور اختصاصی شرایط پذیرش تحصیلی هر مقطع را  مورد بررسی قرار دهیم.

شرایط پذیرش تحصیلی مقطع کارشناسی در آمریکا 

اولین شرط برای پذیرفته شدن متقاضیان تحصیل در این مقطع، گذراندن دوره 12 ساله ابتدایی و دبیرستان و دریافت دیپلم مربوط به آن است. به دلیل برگزاری کلاس ها به زبان رسمی این کشور یعنی انگلیسی، افراد باید در یک آزمون تخصصی زبان (آیلتس و یا تافل) شرکت نموده و نمره‌ آزمون آن ها برای آیلتس حداقل 6 و برای تافل حداقل 61 باشد.

محصلان مقطع کارشناسی، می توانند همزمان با دوره تحصیل خود، شغلی را انتخاب نموده و در آن فعالیت کنند اما نکته مهم اینجاست که تنها اجازه 10 الی 15 ساعت کار در هفته را دارند. گذراندن دوره کارشناسی معمولا 4 سال طول می کشد و دانشجویان پس از آن مدرک لیسانس کسب می کنند. اما بر اساس تجربیات، بهتر است بازه ای بین 3 تا 5 سال را برای آن در نظر گرفت. به علاوه لازم به ذکر است که دانشجویان بین المللی می توانند برای خانواده خود درخواست ویزای همراه کنند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش مقطع کارشناسی در آمریکا 

متقاضیان پذیرش در مقطع کارشناسی باید مدارک زیر را به دانشگاه محل تحصیل ارائه دهند:

 رزومه شخصی به زبان انگلیسی

نوشتن تمام اطلاعات شخصی خود مثل اسم، تاریخ و محل تولد، آدرس محل سکونت، ایمیل و … به انضمام رشته و دانشگاه محل تحصیل، سوابق کاری، مهارت های تخصصی، توانایی های فردی مثل ورزش و هنر، میزان تسلط بر زبان انگلیسی و … (در قالب یک فرمت مشخص)

نوشتن انگیزه نامه یا SOP

در انگیزه نامه باید توضیح دهید که: چه کسی هستید؟ پیشینه علمی و آکادمیک شما چیست و  چه سوابق کاری دارید؟ چرا به این دانشگاه و به این رشته علاقه دارید؟ قصد شما از ادامه تحصیل در این رشته چیست و چه نگاهی به آینده آکادمیک و شغلی خود دارید؟ این انگیزه نامه باید هیأت پذیرش را قانع کند تا شما را از بین دانشجویان دیگر انتخاب کنند.

سایر مدارک مورد نیاز 

  • ریزنمرات و مدرک دیپلم دبیرستان که ترجمه رسمی شده و وزارت امور خارجه و دادگستری آن را تایید و مهر کرده باشند.
  • ریزنمرات و مدرک پیش دانشگاهی که ترجمه رسمی شده و وزارت امور خارجه و دادگستری آن را تایید و مهر کرده باشند.
  • شرکت کردن در آزمون تخصصی زبان و کسب نمره 61 به بالا برای آزمون تافل و 6 برای آزمون آیلتس و ارائه کپی مدارک آن. (اگر یک متقاضی بنا به هر دلیل نمره آزمون تافل و یا آیلتس نداشته و یا مسلط به زبان نباشد، می تواند هنگام فرستادن مدارک برای کالج زبان اقدام کند که در این صورت نیازی به کسب نمره زبان ندارد اما شانس دریافت ویزای او کاهش می یابد.)
  • نامه تمکن مالی بانکی که مقدار آن در مراحل بعدی پذیرش مشخص می گردد.

شرایط پذیرش تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا  

شرایط پذیرش تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا  
شرایط پذیرش تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا

متقاضیان پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا، باید در وهله اول دوره 4 ساله کارشناسی خود را گذرانده و گواهی یا همان مدرک لیسانس خود را داشته باشند. همان طور که در بالا اشاره کردیم، کلاس های درس به زبان انگلیسی برگزار می شود و تسلط فرد به زبان انگلیسی اهمیت بسیاری دارد. در نتیجه نمره آزمون تخصصی زبان او نباید از 79 برای تافل و 6.5 برای آیلتس کمتر باشد. دانشجویان کارشناسی ارشد می توانند همزمان با تحصیل، برای خود یک شغل انتخاب و کسب درآمد کنند اما برای انتخاب آن دارای محدودیت هستند؛ به این صورت که تنها می توانند  15 الی 20 ساعت در هفته کار کنند. مدت زمان تحصیل برای دوره کارشناسی ارشد حدودا 2 سال است. مشابه دوره کارشناسی، دانشجویان کارشناسی ارشد نیز می توانند برای خانواده خود تقاضای ویزای همراه کنند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا 

متقاضیان پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد باید مدارک زیر را به دانشگاه محل تحصیل ارائه دهند:

  •  ترجمه رسمی ریزنمرات 4 ساله و مدرک دوره کارشناسی که به تایید وزارت امور خارجه و دادگستری رسیده و مهر شده باشند.
  • شرکت کردن در آزمون تخصصی زبان و کسب نمره حداقل 80 برای آزمون تافل و 6.5 برای آزمون آیلتس و ارائه کپی مدارک آن.
  • رزومه شخصی به زبان انگلیسی (مطابق آن چه در بخش کارشناسی در بالا گفته شد)
  • نوشتن انگیزه نامه یا SOP (مطابق آن چه در بخش کارشناسی در بالا گفته شد)
  • حداقل ۳ توصیه نامه از اساتید (داشتن 4 توصیه نامه را توصیه می کنیم)
  • چکیده مقالات بین المللی ISI (اگر مایل به دریافت بورسیه و یا کمک هزینه تحصیلی هستید، وجود این بخش الزامی است)
  • نسخه کپی از مدرک  آزمون GMAT / آزمون GRE (در صورت وجود) – این دو آزمون معیاری هستند برای ارزیابی معلومات عمومی، توانایی تحلیل و درک مطلب، سطح عمومی دانش محاسباتی و ریاضی و همچنین قدرت استنتاج و تحلیل دانشجو را می سنجند.
  • ترجمه صفحه آخر پایان نامه به همراه تأیید از دانشگاه دوره کارشناسی
  • نامه تمکن مالی بانکی که مقدار آن در مراحل بعدی پذیرش مشخص می گردد.
  • پورتفولیو (رزومه تصویری از آثار و فعالیت های انجام شده خود فرد – ویژه رشته های هنر)

شرایط پذیرش تحصیلی مقطع دکتری در آمریکا  

پذیرش مقطع دکتری در آمریکا شرایط متفاوتی نسبت به دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد دارد. متقاضیان این دوره باید از یک سوپروایزر که استاد راهنمای آن ها در کشور آمریکا است، کمک بگیرند. همان طور که پیش تر به آن اشاره کردیم، تسلط فرد به زبان انگلیسی اهمیت بسیاری دارد. در نتیجه نمره آزمون تخصصی زبان او برای مقطع دکتری نباید از 94 برای تافل و 7 برای آیلتس کمتر باشد. خلاف دوره کارشناسی و یا کارشناسی ارشد، افرادی که مشغول به تحصیل در این مقطع می باشند، می توانند همزمان با تحصیل به صورت تمام وقت و بدون هیچ محدودیتی یعنی 40 ساعت در هفته مشغول به کار باشند.

نکته مهم و قابل توجه برای متقاضیان، ارائه حداقل دو مقاله نوشته شده به قلم خود آن ها است. تحصیل در این مقطع حدود 3 تا 4 سال زمان می برد و بعد از پذیرش و ثبت نام، دانشجویان می توانند از ابتدای دوره تحصیل درخواست بورسیه و دریافت کمک هزینه های تحصیلی داشته باشند. لازم به ذکر است که این دانشجویان نیز می توانند برای خانواده خود درخواست ویزای همراه ثبت کنند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش مقطع دکتری در آمریکا

 متقاضیان پذیرش در مقطع دکتری باید مدارک زیر را به دانشگاه محل تحصیل ارائه دهند:

  • ریزنمرات و مدارک دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد که ترجمه رسمی شده و وزارت امور خارجه و دادگستری آن را تایید و مهر کرده باشند.
  • شرکت کردن در آزمون تخصصی زبان و کسب نمره 94 برای آزمون  تافل و 7 برای آزمون آیلتس و ارائه کپی مدارک آن.
  • رزومه شخصی به زبان انگلیسی
  • نوشتن انگیزه نامه-SOP
  • حداقل ۳ توصیه نامه از اساتید – این بخش توسط استاد شما در دانشگاه مبدأ، به زبان انگلیسی و در سربرگ دانشگاه نوشته می شود و در بعضی موارد خود استاد باید آن ها را پست یا ایمیل کند. اطلاعات ارتباطی استاد باید رسمی باشند. یعنی آدرس هایی با پسوند gmail یا yahoo مورد قبول نیست و حتما باید از آدرس رسمی دانشگاه، مثل: pnu.ac.ir، استفاده شود.
  • چکیده مقالات بین المللی ISI (اگر مایل به دریافت بورسیه و یا کمک هزینه تحصیلی هستید، وجود این بخش الزامی است)
  • نسخه کپی از مدرک GMAT/GRE (در صورت وجود)
  • نامه تمکن مالی بانکی که مقدار آن در مراحل بعدی پذیرش مشخص می گردد.
  • پورتفولیو (رزومه تصویری از آثار و فعالیت های انجام شده خود فرد- ویژه رشته های هنر)

شرایط سنی تحصیل در آمریکا

یکی از مشخصات مهم در تشخیص صلاحیت فرد متقاضی تحصیل در آمریکا، میزان سن او است. محدودیت سنی با توجه به شرایط و مقطع مورد نظر فرد با دیگران متفاوت است. هر چه مقطع تحصیلی بالاتر باشد، بازه محدودیت سنی هم فراتر می رود. محدودیت پذیرش سن بر اساس مقاطع تحصیلی در اکثر دانشگاه های آمریکا به صورت زیر است:

  • حداکثر تا 23 سال برای مقطع کاردانی
  • حداکثر تا 25 سال برای مقطع کارشناسی
  • حداکثر تا 28 سال برای مقطع کارشناسی ارشد
  • حداکثر تا 40 سال برای مقطع دکتری

هزینه تحصیل در آمریکا

هزینه تحصیل در آمریکا
هزینه تحصیل در آمریکا

یکی از نکات قابل توجه تحصیل در آمریکا، تأمین هزینه های مربوط به زندگی و شهریه محل تحصیل است. همان طور که می دانید شرایط پذیرش و هزینه های زندگی برای دانش آموزان و دانشجویان بین المللی و در مقاطع مختلف و با توجه به نوع محل تحصیل متفاوت است. هزینه تحصیل دانش آموزان بر اساس نوع مدرسه و میزان اعتبار آن، حدودا بین 10 تا 80 هزار دلار  در سال تخمین زده می شود.

هزینه تحصیل دانشجویی در آمریکا

همان طور که پیش تر هم اشاره کردیم، شرایط تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری با یکدیگر متفاوت می باشد. نوع مالکیت (دولتی یا خصوصی) و رتبه علمی دانشگاه نیز از تأثیر به سزایی در این امر برخوردار است. نکته لازم به توجه این است که دولتی بودن مالکیت دانشگاه به معنای رایگان بودن هزینه تحصیل نبوده و تنها دانشجویانی که عیار علمی بالا داشته (معدل بالای 17) و بورسیه شده باشند، شامل هزینه رایگان خواهند شد. علاوه بر این، هر دانشگاهی بسته به نوع مالکیت (دولتی یا خصوصی) و رتبه علمی، شرایط پذیرش و پرداخت هزینه تحصیلی متفاوتی دارد و صرف دولتی بودن دانشگاه به معنای رایگان بودن هزینه تحصیل در آن برای دانشجویان بین المللی نیست. در ادامه شرایط و میزان شهریه سالانه به تفکیک هر مقطع را بررسی می کنیم.

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی

دانشجویان رشته های مقطع کارشناسی سالانه باید حدود 14 تا 20 هزار دلار به عنوان شهریه تحصیلی بپردازند. یکی از راه های کسب درآمد و پرداخت هزینه های تحصیلی، کار پاره وقت دانشجویی است. همان طور که در “شرایط پذیرش مقطع کارشناسی” شرح دادیم، دانشجویان این مقطع می توانند 10 الی 15 ساعت در هفته کار کنند که جمع آن در کل هفته نباید از 50 ساعت بیشتر شود. به ازای هر ساعت کار، درآمد حاصل بین 13 تا 15 دلار است که در نهایت حقوق ماهیانه آن ها حدود 600 دلار برآورد می شود و ذکر این نکته لازم است که این دانشجویان می توانند در ایام تعطیلات (مثل تعطیلات کریسمس) ساعات بیشتری از آنچه برایشان مقرر شده کار کنند. کمک های مالی در این مقطع تنها به 10 درصد از دانشجویان تعلق می گیرد که پایین ترین درصد در مقاطع تحصیلی این کشور است. نکته مهم دیگر این است که امکان پذیرش بورسیه در این مقطع برای دانشجویان فراهم نیست.

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

هزینه تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد به طور متوسط بین 15 تا 22 هزار دلار است. امکان تعلق بورسیه کامل به این دانشجویان فراهم است. مطابق توضیحات ارائه شده در “شرایط پذیرش تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد”، این دسته از داوطلبان اجازه دارند در هفته به میزان 15 الی 20 ساعت کار کرده و به ازای هر ساعت 15 دلار حق الزحمه بگیرند. به این ترتیب حقوق ماهیانه آن ها حدود 750 دلار می شود که با آن می توانند بخش قابل توجهی از شهریه خود را پرداخت کنند.

شرایط دریافت بورسیه در کشور آمریکا رقابتی است و دانشجویان متقاضی آن باید دارای شرایط و فاکتورهای مهمی باشند که در ادامه بیشتر درباره آن ها صحبت می کنیم اما پیش از آن، توصیه می شود دانشجویان ابتدا شانس خود را برای بورسیه امتحان کنند؛ اگر پذیرفته نشدند، می توانند با 90 ساعت کار دانشجویی ماهانه هزینه تحصیل خود را پرداخت کنند.

باید به اطلاع شما برسانیم که برای پرداخت هزینه های دانشجویی و زندگی، می توان وام دانشجویی گرفت اما باید ضمانت یک شهروند آمریکایی و یا کسی را که 2 سال یا بیشتر در آن جا زندگی کرده و معتبر است، کنار مدارک شما باشد.

هزینه تحصیل در مقطع دکتری

عموما پذیرش دانشجوی مقطع دکتری در دانشگاه دولتی (که شهریه کمتری نسبت به دانشگاه های خصوصی دارد)، برای دانشجویان بین المللی محدودتر است. در این دانشگاه ها بومی گزینی اهمیت بسیاری دارد و شانس دانشجویان خارجی کمتر است. هزینه تحصیل در مقطع دکتری حدود 22هزار دلار در سال می باشد. لازم است ذکر کنیم که امکان دارد منابع مالی بسیاری تحت عنوان بورسیه در اختیار دانشجویان قرار گیرد تا به پژوهش و کارهای تحقیقاتی بپردازند.

به طور کلی شهریه سالانه دانشگاه ها حدود 40 تا 50 هزار دلار محاسبه می شود. عموما دانشجویان در آمریکا به تحصیل در دانشگاه های دولتی تمایل بیشتری دارند به این دلیل که حتی اگر از دریافت بورسیه تحصیلی محروم شوند، نسبت به دانشگاه های خصوصی، می بایست شهریه کمتری پرداخت کنند. دانشجویانی که قصد دارند هزینه تحصیل را تقبل کنند، باید هزینه سال اول تحصیل خود را برآورد کرده و همراه داشته باشند.

سایر هزینه هایی که برای تحصیل در آمریکا باید در نظر داشته باشید

زندگی دانشجویی در آمریکا علاوه بر هزینه های تحصیلی، شامل موارد دیگری هم می شود که به اختصار آورده شده اند:

  • هزینه محل سکونتمهم و اساسی ترین نیاز هر فرد برای زندگی در خارج از کشور، خرید یا اجاره محل سکونت است. متوسط اجاره یک آپارتمان تک خوابه با امکانات معمولی، 700 دلار است. شراکت در اجاره آپارتمان (داشتن هم خانه) و یا ساکن شدن در خوابگاه های دانشجویی می تواند باعث کاهش چشمگیر هزینه مسکن باشد. هزینه سکونت در خوابگاه دانشجویی ماهانه چیزی حدود 300 تا 400 دلار است.
  • هزینه‌های درمانی: به دلیل بالا بودن هزینه های درمانی، مشورت با دانشگاه در خصوص بیمه شدن در طول دوران تحصیل به شدت توصیه می شود.
  • مواد خوراکی: اصولا مواد غذایی در آمریکا از قیمت پایینی برخوردارند و این هزینه به طور میانگین، سالانه بین 2000 تا 3000 دلار برآورد می شود.
  • سایر هزینه‌هاعلاوه بر مخارج ذکر شده، در نظر گرفتن هزینه حمل و نقل، هزینه انرژی، پوشاک، تلفن و … هم مواردی است که باید آن ها را در نظر گرفت.

همان طور که گفته شد، یکی از مدارک لازم برای ثبت درخواست پذیرش ارائه نامه تمکن مالی همراه سایر مدارک است. هزینه های زیاد دانشگاه های آمریکا، بسیاری از متقاضیان را از تصمیم ادامه تحصیل در این کشور منصرف می سازد. اما این امکان برای دانشجویان فراهم است تا از بورسیه های مختلفی که این کشور ارائه می دهد استفاده کنند و هزینه های تحصیل و اقامت دانشجویی خود را کاهش دهند. تامین کننده بخشی از این بورس های تحصیلی، دولت ایالات متحده است و بخشی از طریق سازمان های خصوصی و بخشی دیگر هم توسط خود دانشگاه ها فراهم می شود. این اتفاق نویدی است برای آن دسته از متقاضیانی که فراهم کردن هزینه تحصیل در آمریکا برای آن ها دشوار است. باید به خاطر داشته باشید که انجام شدن مراحل پذیرش حدود 2سال طول می کشد؛ یعنی اگر در سال جاری اقدام کنید و مدارکتان برای دانشگاه مورد نظرتان ارسال شود، درخواست شما تقریبا برای 2 سال آینده مورد بررسی قرار می گیرد. 

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره پیج بورسیه تحصیلی