خانه تحصیل در خارج شرایط تحصیل در اسپانیا

شرایط تحصیل در اسپانیا

شرایط تحصیل در دانشگاه های اسپانیا
شرایط تحصیل در اسپانیا
همواره افراد زیادی وجود دارند که علاقه مند به ادامه تحصیل در خارج از کشور هستند. این امر می تواند ناشی از اعتبار بیشتر مدارک تحصیلی، سطح علمی بالا، امکانات آموزشی فوق العاده و محیط دارای تجهیزات تخصصی و ممتاز در برخی از کشورها باشد. اسپانیا به عنوان یکی از کشورهای جنوب غرب اتحادیه اروپا از جمله گزینه های انتخابی افرادی است که قصد مهاجرت تحصیلی دارند. از آن جهت که تحصیل در کشور اسپانیا هزینه کمتر و مناسب تری نسبت به سایر کشور ها دارد، یکی از کشور های پرمتقاضی در بین کشورهای اروپایی محسوب می گردد. این کشور دارای تعداد زیادی دانشگاه با کیفیت آموزشی مطلوب می باشد. مدارک دانشگاه های اسپانیا اعتبار بالایی دارد، بنابراین معمولا دانشجویی که در اسپانیا به تحصیل می پردازد، پس از فارغ التحصیلی از نظر ارزش مدرک تحصیلی خود مشکلی نداشته و می تواند به راحتی در اسپانیا و سایر کشورها به شغل مورد علاقه خود دست یابد.

یکی از روش هایی که افراد بتوانند پس از تحصیل در اسپانیا اقامت یابند، دریافت ویزای کار این کشور یا تحصیل در گروه پزشکی و داروسازی می باشد.

شرایط تحصیل در مقطع مدارس کشور اسپانیا

ورود کودکان به مهد کودک در این کشور در بازه سنی 3 تا 6 سال صورت می گیرد که حضور کودکان در سال آخر این دوره، اجباری است. پس از آن، دوره آموزش ابتدایی آغاز می شود که به مدت 5 سال به طول می انجامد. در این دوره، ادبیات و زبان رسمی کشور اسپانیا را به کودکان می آموزند. از سن 11 سالگی دانش آموزان وارد مقطع متوسطه می گردند و این دوره از تحصیلات خود را درمدت 3 سال سپری می نمایند. دانش آموزان پس از دریافت مدرک این دوره، در صورتی که مایل به ادامه تحصیل در دانشگاه باشند، دوره یک ساله پیش دانشگاهی را با آموزش های ویژه پشت سر خواهند گذاشت.

محدوده سنی قانونی برای تحصیل در مدارس اسپانیا به طور معمول، 6 تا 16 سالگی تعیین شده است. آموزش در مدارس اسپانیا معمولا به زبان اصلی این کشور انجام می گیرد و باتوجه به تنوع ملیتی در آن، لازم است که همه دانش آموزان به زبان اسپانیایی تسلط پیدا کنند اما در بعضی از مدارس این کشور از زبان انگلیسی نیز در آموزش های خود استفاده می کنند.

شرایط تحصیل در مقاطع دانشگاهی کشور اسپانیا

برای تحصیل در هر دانشگاه و کشوری یک سری شرایط تعریف شده وجود دارد که واجدین این شرایط مجاز به ثبت نام و تحصیل در دانشگاه های کشور مورد نظر خواهند بود. داوطلبانی که علاقه دارند کشور اسپانیا را به عنوان کشوری جهت ادامه تحصیل خود انتخاب کنند، باید از شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو در دانشگاه های این کشور آگاه باشند. تعدادی از این شرایط عبارت اند از:

  1. دانشجویانی که مدرک خود در مقطع کارشناسی را از دانشگاه ها و موسسات مورد تایید وزارت علوم یا دانشگاه آزاد دریافت کرده باشند، مجاز به تحصیل درمقاطع بالاتر در دانشگاه های اسپانیا می باشند.
  2. هزینه تحصیل در دوره فوق لیسانس در اسپانیا سالانه 4 تا 6 هزار یورو بوده و زبان آموزش ها در این مقطع، انگلیسی یا اسپانیایی یا دوگانه (انگلیسی – اسپانیایی) انتخاب شده است.
  3. زبان دارای رسمیت در سیستم تحصیلی اسپانیا در مقطع دانشگاهی، زبان انگلیسی، اسپانیایی و یا دوگانه (انگلیسی – اسپانیایی) می باشد.
  4. هزینه تحصیل در مقطع دکتری در اسپانیا تقریبا رایگان یا بسیار ناچیز می باشد و زبان تدریس بسیاری از دانشگاه های این کشور در این مقطع، زبان انگلیسی است.
  5. دریافت بورسیه تحصیلی با توجه به شرایط اقتصادی اتحادیه اروپا چندان امکان پذیر نیست. اما برای واجدین شرایط که دارای مقالات بین المللی، معدل و سابقه کار مفید باشند، کمک هزینه تحصیلی در نظر گرفته می شود.
  6. هزینه یک سال زندگی دانشجویی در کشور اسپانیا، نسبت به سایر کشورهای اتحادیه اروپای غربی کمتر است.
  7. تنها 2 درصد دانشگاه های کشور اسپانیا آموزش در مقطع کارشناسی را به زبان انگلیسی و فرانسه ارائه می کنند و در اغلب دانشگاه ها زبان رسمی آموزش ها، اسپانیایی است.

نکته: هزینه های ذکر شده مربوط به آخرین دوره پذیرش دانشگاه های کشور اسپانیا می باشد.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور اسپانیا

پذیرش در دانشگاه های برتر اسپانیا مانند اکثر کشورها مشروط به قبولی در آزمون ورودی آن می باشد اما متقاضیان برای شرکت در آزمون لازم است یک مقطع 5 الی 9 ساله را در کالج پشت سر بگذارند و پس از آن به دانشگاه های این کشور راه پیدا کنند. تحصیل در کالج دارای محدودیت هایی می باشد. به طور مثال در طول این دوره، محصلان مجاز به کار کردن نخواهند بود اما دانشجویان پس از ورود به دانشگاه اجازه دارند به صورت پاره وقت مشغول به کار شوند.

تحصیل در رشته های گروه پزشکی دانشگاه های اسپانیا نیز از این قاعده مستثنی نیست و لازمه آن گذراندن دوره تحصیلی در کالج و کسب نمره قبولی در آزمون ورودی آن می باشد. در نهایت به داوطلبان ایرانی توصیه می گردد قبل از این که اقدام به مهاجرت نمایند، به فراگیری زبان رسمی کشور اسپانیا بپردازند و این مدرک را در ایران دریافت کنند زیرا صرفا گذراندن دوره کالج زبان اسپانیایی و کسب مدرک آن برای ارائه به سفارت کشور اسپانیا جهت اخذ ویزا، مورد قبول نمی باشد.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور اسپانیا

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، در طول یک دوره 2 الی 4 ترم آموزشی، تحصیلات خود را در دانشگاه های کشور اسپانیا سپری می نمایند. برای دانشجویان سایر ملیت ها، تحصیل در مقطع فوق لیسانس، بدون داشتن مدرک زبان امکان پذیر می باشد. هزینه ای که برای تحصیل در این کشور صرف می شود، به طور میانگین سالانه معادل 6 الی 8 هزار یورو است و آموزش های دوره کارشناسی ارشد برای دانشجویان به دو زبان اسپانیایی و انگلیسی ارائه می گردد.

دانشجویان دوره فوق لیسانس دانشگاه های این کشور هفته ای حدود 20 ساعت اجازه کار کردن دارند و می توانند به طور میانگین 8 تا 10 یورو در ازای هر ساعت کاری، حقوق دریافت نمایند. در واقع این درآمدها می توانند برای پاسخگویی به هزینه های زندگی یک سال دانشجویان کافی باشند. یکی از مزایایی که برای فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد دانشگاه های اسپانیا در نظر گرفته شده است، ورود به مقطع دکتری بدون شرکت در آزمون ورودی می باشد.

شرایط تحصیل در مقطع دکتری در کشور اسپانیا

شرایط عمومی تحصیل در مقطع دکتری در کشور اسپانیا

 

شرایط تحصیل در مقطع دکتری در کشور اسپانیا

تحصیل در مقطع دکتری کشور اسپانیا، در یک دوره 3 الی 5 ساله انجام می گیرد و این دوره با ارائه رساله به اتمام می رسد. تحصیل در این مقطع در کشور اسپانیا رایگان بوده و برای دانشجویان واجد شرایط و دارای رزومه مفید، امکان دریافت بورسیه تحصیلی وجود دارد. زبان تدریس دوره دکتری در این کشور، اغلب زبان انگلیسی می باشد. دانشجویان دکتری مجاز به 30 ساعت کارکردن در طول هفته بوده و می توانند به ازای کار در این محدوده زمانی چیزی حدود 8 تا 10 یورو در ساعت حقوق دریافت نمایند و به این طریق بتوانند هزینه زندگی و تحصیل خود در طول مدت زمانی که در اسپانیا به تحصیل مشغول اند، فراهم کنند.

یکی از مشاغلی که مورد علاقه بسیاری از دانشجویان می باشد، اشتغال به عنوان دستیار استاد در دانشگاه است که در برابر آن حداقل درآمدی که می توانند داشته باشند، معادل 1200 تا 1500 یورو به صورت ماهیانه برآورد شده است. برای این که دانشجویان بتوانند از بورسیه تحصیلی استفاده نمایند، از نظر داشتن شرایط زیر مورد بررسی قرار می گیرند.

  • دارا بودن مدارک لیسانس و فوق لیسانس از دانشگاه هایی که اعتبار آن ها تایید شده است.
  • داشتن مدرک زبان انگلیسی (حداقل آیلتس 6.5)
  • کسب اعتماد و رضایت استاد راهنمای مربوطه
  • دارنده مقالات در سطح بین الملل، کتاب و آثار علمی ارزشمند

داوطلبانی که همه یا تعدادی از شرایط ذکر شده در موارد بالا را داشته باشند، برای دریافت بورسیه و پذیرش در اولویت قرار خواهند گرفت.

شرایط تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه های کشور اسپانیا 

کلیه آموزش های رشته پزشکی در کشور اسپانیا به زبان اسپانیایی ارائه می گردد. بنابراین داوطلبان تحصیل در این رشته می بایست به زبان رسمی کشور اسپانیا تسلط داشته باشند. موسساتی نیز وجود دارند که به زبان انگلیسی تدریس می کنند اما معمولا این گونه موسسات از نظر وزارت بهداشت ایران معتبر نمی باشند. تحصیل در رشته پزشکی در این کشور 6 سال و در رشته دندان پزشکی 5 سال به طول می انجامد. دانشجویان رشته های گروه پزشکی باید سالانه مبلغی بین 4 تا 6 یورو به عنوان شهریه پرداخت نمایند.

برنامه درسی برای رشته های پزشکی این کشور به نحوی است که دو سال اول به آموزش مباحث پیش بالینی، دروس علوم پایه و آناتومی سپری می شود و پس از آن دروس تخصصی در محوریت قرار می گیرند. علاقه مندان به تحصیل در رشته های پزشکی کشور اسپانیا مانند سایر رشته ها باید دارای ویزای تحصیلی باشند. افرادی که قصد دارند به این کشور مهاجرت کنند، تحصیل در رشته های علوم پزشکی را می توانند به عنوان یکی از شرایط اخذ ویزا در نظر بگیرند. لازمه راه یابی داوطلبان به رشته های مجموعه پزشکی و به طور اختصاصی پزشکی و دندان پزشکی، دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم یا پیش دانشگاهی، گذراندن دوره های کالج و سپس شرکت در آزمون کتبی ورودی آن می باشد.

شرایط تحصیل رایگان در اسپانیا

به طور کلی تحصیل در کشور اسپانیا هزینه چندانی ندارد. از طرفی دولت اسپانیا یک سری خدمات و کمک هزینه برای دانشجویان خارجی در نظر می گیرد و در ازای آن دانشجویان را در پروژه های ملی خود شریک می نماید. با وجود این که تحصیل در اسپانیا تقریبا رایگان می باشد، دانشجویان حق دارند به میزان هفتگی 10 ساعت مشغول به فعالیت در یک زمینه شغلی باشند که در نتیجه آن درآمدی در حدود 8 تا 10 یورو در ساعت خواهند داشت. دانشجویانی که در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های کشور اسپانیا تحصیل کنند، شانس بیشتری در بهره مندی از بورسیه تحصیلی نسبت به سایر داوطلبان خواهند داشت.

نکته: منظور از تحصیل رایگان در اسپانیا، شهریه کمی است که لازم است دانشجویان برای تحصیل پرداخت کنند.

در آخر باید توجه داشته باشید اختصاص بورسیه تحصیلی برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری اولویت بیشتری را از مقطع کارشناسی داراست و بیشترین سهم این خدمات و بورسیه ها برای دانشجویان مستعد در نظر گرفته می شود. در واقع دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در صورتی که دارای معدل بالا و رزومه مناسبی باشند، استحقاق بیشتری برای دریافت بورسیه و کمک هزینه تحصیلی خواهند داشت. این تسهیلات علاوه بر دانشجوهای بین المللی به دانشجویان داخلی نیز تعلق می گیرد.

دانشگاه های اسپانیا از نظر رتبه بندی و اعتبار مدارک به سه دسته خصوصی، نیمه خصوصی و سراسری تقسیم بندی می شوند. لیست دانشگاه هایی که دانشجویان ایران می خواهند در آن به تحصیل بپردازند، می بایست از نظر وزارت علوم مورد تایید باشند. بین دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور اسپانیا حدود 30 دانشگاه و کمی بیشتر، به تایید وزارت علوم و فناوری ایران رسیده اند. برای تحصیل در این دانشگاه ها، داشتن مدرک زبان الزامی نمی باشد و صرفا تسلط به زبان اسپانیایی و تا حدودی زبان انگلیسی قابل قبول است. چنانچه تمایل دارید در ارتباط با شرایط تحصیل در سایر کشورها از جمله شرایط تحصیل در آمریکا و شرایط تحصیل در فرانسه با خبر شوید، می توانید اطلاعات تکمیلی را با کلیک روی لینک مورد نظر به دست آورید.


سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره پیج بورسیه تحصیلی