خانه مدارس شرایط تک ماده دوازدهم ۱۴۰۲ | قانون تبصره و تک ماده

شرایط تک ماده دوازدهم ۱۴۰۲ | قانون تبصره و تک ماده

شرایط تک ماده دوازدهم ۱۴۰۲ | قانون تبصره و تک ماده
شرایط تک ماده دوازدهم ۱۴۰۲ | قانون تبصره و تک ماده

همه ما استرس و تلاطم امتحانات را کم و بیش تجربه کرده ایم اما اگر در طول سال تحصیلی با برنامه ریزی درسی مناسب دروس را مرور کرده باشیم، اعتماد به نفس و آمادگی لازم را در جلسه امتحان خواهیم داشت. دانش آموزان تمامی پایه های تحصیلی تنها در صورتی امکان راه یابی به پایه تحصیلی بعدی را دارند که در امتحانات ترم، حدنصاب نمره را کسب کنند. این موضوع برای دانش آموزانی که باید در امتحانات نهایی شرکت کنند مانند دانش آموزان پایه دوازدهم، متفاوت است.

چنانچه هر کدام از دانش آموزان به هر دلیلی نتوانند در آزمون شرکت کنند و یا نمره قبولی را دریافت نکنند، امکان استفاده از تک ماده و تبصره را دارند. لذا باید این مورد را در نظر بگیرند که پذیرفته نشدن در امتحان نهایی پایان کار نیست و با استفاده از این قانون امکان پذیرفته شدن را دارند. این قانون موجب می شود، دانش آموزان به یکباره پذیرفته شوند و دیگر نیازی به شرکت در امتحان مجدد را نداشته باشند.

تنها در 4 درس یعنی دو درس نهایی و دو درس غیرنهایی، امکان استفاده از تک ماده در پایه دوازدهم وجود دارد.

قانون تبصره و تک ماده چیست؟

هر دو قانون تک ماده و تبصره در جهت کمک به دانش آموزانی می باشد که به هر دلیلی نمره قبولی را چه در آزمون نهایی و چه در آزمون غیر نهایی، دریافت نکرده اند. با استفاده از تک ماده و تبصره، دیگر نیازی به شرکت در امتحانات شهریور ماه و دی ماه نیست.

به طور کلی قانون تک ماده بیشتر برای دانش آموزان پایه دوازدهم که با توجه به جدول زمان بندی موجود در لینک برنامه امتحان نهایی در این امتحانات شرکت می کنند، اهمیت دارد. چرا که این دانش آموزان نیازمند فارغ التحصیلی به موقع هستند تا امکان شرکت در کنکور سراسری را پیدا کنند. در امتحانات نهایی نمره 7 به بالا به منزله قبولی است، به شرطی که نمره سالانه داوطلب ۱۰ به بالا باشد که در این صورت داوطلب می تواند از قانون تک ماده استفاده کند.

همانطور که مطرح شد، قانون تک ماده و تبصره جدا از هم نیستند لذا دانش آموزان می توانند بنا بر شرایط خود از تبصره یا تک ماده برای کسب نمره قبولی استفاده کنند. این قانون برای کلیه دانش آموزان دارای امتحان نهایی و امتحان غیرنهایی قابل استفاده می باشد تا بدون شرکت در امتحانات شهریور ماه و دی ماه، درس مورد نظر را پاس کنند.

شرایط قبولی در پایه دوازدهم 1402

قبولی در امتحانات، برای دانش آموزان پایه دوازدهم از آن جهت اهمیت بیشتری نسبت به سایر دانش آموزان دارد که باید در کنکور 1402 شرکت کنند. این دانش آموزان تنها با ارائه مدارک قبولی در این پایه، امکان ثبت نام کنکور را دارند. امتحانات دروس پایه دوازدهم، در دو بخش نهایی و غیرنهایی برگزار می شود که قبولی در هر کدام از آن ها شرایط ویژه خود را دارد. در ادامه این شرایط را به تفکیک بررسی می کنیم.

شرایط قبولی در دروس نهایی پایه دوازدهم

شرط 1: داشتن نمره سالانه 10 و بالاتر

شرط 2: کسب نمره برگه امتحانی 7 و بالاتر

شرایط قبولی درس های نهایی پایه دوازدهم ۱۴۰۲
انواع حالاتنمره سالانهنمره برگه امتحانیوضعیت
1۱۰ و بالاتر۷ و بالاترقبول
210 و بالاترکمتر از 7استفاده از تبصره و تک ماده
3بین ۷ تا ۱۰هر نمره ایاستفاده از تبصره و تک ماده
4کمتر از 7کمتر از ۷مردود

شرایط قبولی در دروس غیرنهایی پایه دوازدهم

  • در امتحانات غیرنهایی نوبت دوم پایه دوازدهم، نمره سالانه هر درس کمتر از حد نصاب قبولی نباشد. ( نمره 10 برای رشته های نظری و نمره 12 برای رشته های فنی حرفه ای)
  • درصورتی میزان حد نصاب قبولی را کسب نکرده باشند، باید در امنحان جبرانی شهریور ماه شرکت نمایند.
  • دانش آموزان پایه دوازدهم که در هنرستان مشغول به تحصیل هستند، اگر در یکی از درس های نظری یا عملی خود نمره قبولی را کسب نکنند، باید مجددا با توجه به زمان برگزاری آزمون ها در مقاله برنامه امتحانات نهایی شهریور ماه یا دی ماه در امتحانات شرکت نمایند. در صورتی گواهینامه مهارت برای این دانش آموزان صادر می شود که در هر دو درس نظری و عملی پذیرفته شوند.

شرایط استفاده از تک ماده دوازدهم ۱۴۰۲

مطابق با آیین نامه وزارت آموزش و پرورش، تمامی دانش آموزان پایه دوازدهم در صورتی که موفق به شرکت در جلسه آزمون نشده اند یا حد نصاب نمره قبولی را کسب نکرده اند، دو راه پیش رو دارند.

راه اول: این دانش آموزان می توانند در صورتی که شرایط استفاده از تک ماده را داشته باشند، با استفاده از آن درس نظری مورد نظر را پاس نمایند.

راه دوم: در صورتی که شرایط استفاده از تک ماده را دارا نباشند و یا به هر دلیلی تصمیم به استفاده از این قانون نداشته باشند، می توانند در آزمون های شهریور ماه و دی ماه شرکت کنند. برنامه این آزمون ها را می توانید با کلیک بر لینک های برنامه امتحانات نهایی دی ماه و برنامه امتحانات نهایی شهریور ماه 1402 به دست آورید.

  • نمره امتحان نهایی زیر ۷ و معدل بالای ۱۰
  • نمره سالانه بالای ۱۰ و نمره امتحان نهایی زیر ۷
  • تک ماده را تنها برای دروس نظری می توان استفاده نمود.
  • دروس مهارت و کارورزی در شاخه کاردانش مشمول استفاده از قانون تک ماده نمی شود.

شرایط استفاده از تبصره دوازدهم ۱۴۰۲

شرایط استفاده از تبصره همانند شرایط استفاده از قانون تک ماده می باشد یعنی دانش آموزان پایه دوازدهم که تمامی شرایط استفاده از تک ماده را دارند، می توانند از قانون تبصره نیز استفاده کنند. این دانش آموزان در صورتی که مشمول قانون مندرج در لینک شرایط استفاده از تبصره و تک ماده در دوره متوسطه دوم باشند، می توانند با استفاده از تبصره بدون نیاز به شرکت مجدد در آزمون درس مربوطه فارغ التحصیل شوند.

در واقع شروطی که برای تک ماده در نظر می گیرند، برای تبصره نیز می باشد که مهم ترین آن ها داشتن معدل بالای 10 و نمره برگه زیر 7 می باشد. همچنین تبصره و تک ماده را تنها برای دروس نظری می توان استفاده کرد و برای دروس مهارت و کارورزی و همچنین شایستگی فنی و غیر فنی شاخه کاردانش نمی توان از این قانون بهره مند شد. تنها باید در امتحان مجدد دروس مذکور شرکت کرده و نمره قبولی آن که 12 و بالا تر است، کسب نمود.

 

سوالات متداول

1- چه تعداد دروسی از امتحان نهایی پایه دوازدهم را می توان با استفاده از تک ماده و یا تبصره پاس کرد؟

در 2 درس امتحان نهایی پایه دوازدهم می توانید از قانون تک ماده و تبصره استفاده کنید.

2- شرط قبولی در امتحان نهایی پایه دوازدهم چیست؟

شرط قبولی در امتحان نهایی پایه دوازدهم، نمره سالانه 10 و بالاتر و نمره برگه امتحانی 7 و بالاتر می باشد.

3- استفاده از تبصره و تک ماده برای کدام پایه تحصیلی کاربرد دارد؟

استفاده از این قانون برای تمامی پایه های تحصیلی کاربرد دارد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره مدارس پیج مدارس