خانه آزمون استخدامی شرایط ثبت نام آزمون استخدامی وزارت امور خارجه ۱۴۰۲

شرایط ثبت نام آزمون استخدامی وزارت امور خارجه ۱۴۰۲

شرایط ثبت نام آزمون استخدامی وزارت امور خارجه ۱۴۰۲

وزارت امور خارجه به عنوان یکی از نهادهای دولتی، در سال جاری نیروی انسانی مورد نیاز خود را از طریق آزمون استخدامی جذب می‌کند. آزمون استخدامی وزارت امور خارجه 1402 در واقع مهم‌ ترین راه ارزیابی، گزینش و استخدام نیروی کار متخصص برای این نهاد است. این امتحان پس از سال ها مجددا برگزار می شود و هدف استخدام 120 نفر می باشد.

نکته مهم این است که متقاضیان پیش از ثبت نام آزمون استخدامی وزارت امور خارجه، لازم است دفترچه راهنمای آن را مطالعه نمایید و با شرایط و ضوابط آن آشنا شوند. ثبت نام آزمون استخدامی وزارت خارجه مستلزم بهره مندی از شرایط عمومی و اختصاصی نظیر محدودیت سنی و حداقل معدل می باشد.

ایرانی الاصل بودن و داشتن گواهی پایان خدمت دو شرط ضروری برای ثبت نام در آزمون استخدامی وزارت امور خارجه هستند.

شرایط ثبت نام آزمون استخدامی وزارت امور خارجه ۱۴۰۲ – شرایط عمومی

شرکت در آزمون های استخدامی و استخدام در هر یک از سازمان های دولتی مستلزم داشتن شرایط ویژه ای است که از طریق دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی وزارت امور خارجه توسط مرکز جهاد دانشگاهی منتشر می شود. داوطلبان با مراجعه به این دفترچه اطلاعات کامل و دقیقی را در مورد شرایط و قوانین ثبت نام در این آزمون به دست می آورند. لازم است تمامی داوطلبان فارغ از رشته تحصیلی خود در زمان ثبت نام آزمون استخدامی وزارت امور خارجه 1402 شرایط عمومی زیر را داشته باشد. دقت کنید عدم بهره مندی از هریک، حذف متقاضی از سایر مراحل پذیرش را به همراه خواهد داشت.

  • تبعه کشور ایران باشد.
  • داشتن اعتقاد به دین اسلام و یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی الزامی است.
  • پیروی از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یکی از موارد مهم به شمار می رود.
  • سلامت جسم و روان و توانایی انجام وظیفه در شغل مورد ضرورت دارد.
  • فرد متقاضی باید دارای گواهی پایان خدمت و یا معافیت از خدمت باشد.
  • اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر به هرشکلی غیرقانونی تلقی می گردد.
  • در صورت داشتن سابقه محکومیت جزایی، ثبت نام در آزمون ممکن نیست.
  • داوطلب نباید ممنوعیت قانونی برای استخدام در دستگاه های اجرایی داشته باشد.
  • متقاضی بازنشسته یا نیروهای بازخرید خدمت دستگاه های اجرایی امکان ثبت نام ندارند.

شرایط ثبت نام آزمون استخدامی وزارت امور خارجه ۱۴۰۲- شرایط اختصاصی

علاوه بر موارد عمومی که در بالا به آن‌ ها اشاره شد، برای ثبت نام در آزمون استخدامی وزارت امور حارجه 1402 نیازمند بهره مندی داوطلبان از شرایط اختصاصی نیز خواهد بود. این ضوابط شامل محدودیت های سنی، مدارک تحصیلی بر اساس رشته های تحصیلی مورد نیاز آزمون می باشد. شرایط اختصاصی مندرج در دفترچه آزمون استخدامی وزارت امور خارجه به شرح زیر است.

  • داوطلب باید ایرانی الاصل بوده و تابعیت ایرانی او اکتسابی نباشد.
  • نداشتن همسر خارجی یا همسری با تابعیت ایرانی اکتسابی، از الزامات شرکت در آزمون استخدامی وزارت خارج است.
  • متقاضی با داشتن مدرک کارشناسی در رشته های تحصیلی مختلف و توانایی ترجمه همزمان زبان خارجی، می‌تواند در رشته مترجمی استخدام شود.
  •  از آن جایی که برای ثبت نام و استخدام نهایی داوطلبان ارائه مدارک مهارت های هفتگانه ICDL الزامیست، داشتن گواهی مرتبط با این دوره نیز جزو شرایط آزمون به حساب می آید. برای دریافت آموزش ICDL می توانید روی لینک ارائه شده کلیک نمایید.

شرایط سنی

داشتن شرایط سنی ذکر شده در جدول زیر برای داوطلبان بر اساس مدرک نحصیلی آن ها الزامی است.

شرایط سنی آزمون استخدامی وزارت امور خارجه ۱۴۰۲
مدرک تحصیلیسن 
کارشناسی21 تا 30 سال
کارشناسی ارشدحداکثر 32 سال
دکتریحداکثر 34 سال

طبق مندرجات در اصلاحیه دفترچه راهنمای آزمون که توسط سازمان سنجش به انتشار رسید، داوطلبان شرکت در آزمون استخدام شغل های زیر می توانند با داشتن حداقل سن 21 سال تمام و حداکثر 40 سال و برای متخصصین با مدرک تحصیلی دکتری با داشتن حداکثر 45 سال در آزمون استخدام شغل محل های مربوطه شرکت نمایند.

  • کارشناس برنامه و بودجه
  • کارشناس نقشه برداری
  • کارشناس روابط عمومی
  • مترجم

در برخی شرایط ممکن است حداکثر سن برای ثبت نام تغییراتی داشته باشد که براساس ضوابط تعیین شده برای ثبت نام این موارد به شرح زیر هستند. نکته مهم این است که این امتیازات تنها در صورتی تعلق می گیرد که نرخ باروری محل تولد پدر و فرزند او بیشتر از 2/5 نباشد. میزان نرخ باروری هنگام آخرین اعلام رسمی زمان برگزاری امتحان، به عنوان مبنا در نظر گرفته می شود.

  • حداکثر سن برای افرادی که متآهل بوده و دارای فرزند هستند، بین 1-5 سال بیشتر می شود.
  • به ازای تآهل و هر فرزند، 2-10 درصد به مجموعه امتیاز آزمون داوطلب اضافه می گردد.

گروه های ذیل نیز با ارائه مدارک مورد نیاز، مشمول افزایش حداکثر سن برای شرکت در امتحان استخدامی وزارت امور خارجه می شوند.

  • پدر و مادر و همسر و برادر و خواهر شهید به میزان 5 سال
  • داوطلبانی که در جبهه به طور داوطلبانه خدمت نموده اند به اندازه سال های حضور در جبهه و همچنین مدت زمان بستری شدن و یا استراحت پزشکی رزمندگان داوطلب در اثر مجروحیت های جتگی
  • داوطلبانی که به صورت غیر رسمی و تمام وقت در وزارت خانه ها و مؤسسات و شرکت های دولتی، بانک ها و شرکت های تحت پوشش آن ها، شرکت های بیمه های دولتی، شهرداری ها و مؤسسات و شرکت های دولتی که شمول قانون بر آن ها مستلزم ذکر نام است، مؤسسات و شرکت های ملی و مصادره شده که به نحوی از بودجه و کمک دولت استفاده می کنند، نهادهای انقلاب اسلامی و شرکت های تحت پوشش آن ها از تاریخ 22 بهمن 1357 به خدمت اشتغال داشته اند به میزان مدت خدمت غیر رسمی آن ها

شرایط ثبت نام آزمون استخدامی وزارت امور خارجه 1402- شرایط نظام وظیفه

داشتن گواهی پایان خدمت نیز یکی از شرایط لازم جهت شرکت در آزمون استخدامی وزارت امور خارجه است. توجه داشته باشید که تنها گروه های خاصی از داوطلبان مرد می‌ توانند پیش از صدور گواهی خدمت سربازی در آزمون ثبت نام کنند. به علاوه این افراد باید طی 12 ماه پس از شرکت در آزمون، گواهی پایان خدمت خود را به دستگاه اجرایی که در آن استخدام می شوند، ارائه دهند.

  • دانشجویان برتر که مشمول تسهیلات خدمت نظام وظیفه بنیاد ملی هستند.
  • نخبگانی که در پروژه تحقیقاتی جایگزین خدمت مورد تأیید مرکز نخبگان و استعدادهای برتر نیروهای مسلح فعالیت می‌ کنند و دوره آموزشی خدمت نظام وظیفه خود را گذرانده اند.

شرایط و حد نصاب لازم برای استفاده از سهمیه در آزمون استخدامی وزارت امور خارجه ۱۴۰۲

وزارت امور خارجه امتیارات و سهمیه های ویژه ای را برای برخی از شرکت کنندگان در نظر گرفته و جزئیات نحوه اثرگذاری و استفاده مشمولین از آن ها را به وسیله دفترچه راهنمای آزمون به اطلاع داوطلبان رسانده است. این سهمیه ها به شرح زیر معرفی شده اند.

سهمیه ایثارگران

سهمیه های قانونی 25 درصد و 5 درصد به داوطلبان ایثارگر واجد شرایط تعلق می‌ گیرد. این داوطلبان باید مورد تأیید بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گیرند. در این صورت، با انتخاب شغل محل های مشخص شده می توانند از سهمیه برای آزمون استخدامی وزارت امور خارجه برخوردار شوند.

مشمولین سهمیه ایثارگران لازم است ابتدا اطلاعات خود را در سامانه سجایا (سیستم جامع اطلاعات یکپارچه ایثارگران) ثبت نموده و مورد تایید بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار بگیرند. مهم ترین مزایای در نظر گرفته شده برای مشمولین سهمیه ایثارگران شامل موارد زیر هستند:

  • جانبازان، آزادگان، فرزندان شهدا، فرزندان جانبازان 25 درصد و بالاتر، فرزندان آزادگان 1 سال اسارت و بالاتر از شرط حداقل معدل و حداکثر سن معاف هستند.
  • فرزندان شاهد، جانبازان از کارافتاده کلی، آزادگان از کارافتاده کلی و فرزندان آنان که علاوه بر سهمیه 25 درصد ایثارگران با کسب حد نصاب قبولی و رعایت ترتیب نمرات مکتسبه در سهمیه آزاد قبول شوند، از شرط معافیت حداقل معدل و حداکثر سن بهره مند خواهند شد.
  • کسب حد نصاب نمره امتحان برای مشمولین سهمیه ایثارگران تا سقف سهمیه الزامی نیست. اگر ایثارگران موضوع این سهمیه ها در شغل محل های سهمیه آزاد شرکت نمایند باید حد نصاب نمره امتحان در شغل مربوط را کسب نمایند.

شرایطی که برای استخدام مازاد بر سهمیه استخدامی ایثارگران تعیین شده، در صورت کسب حد نصاب آزمون و از طریق رقابت با داوطلبان سهمیه آزاد در صورت وجود ظرفیت و جنسیت متناسب می باشد و به علاوه صرفا در مرحله معرفی افراد برای بررسی مدارک و تا قبل از مرحله ارزیابی تکمیلی در همان شغل محل جنسیت امکان پذیر خواهد بود.

سهمیه معلولین

براساس قوانین تعیین شده، سهمیه قانونی 3 درصد به معلولین واجد شرایط احراز مورد نظر مجری برگزار کننده آزمون تعلق می گیرد. معلولینی که مدارک آن ها به تایید سازمان بهزیستی کشور رسیده باشد، می‌توانند از این سهمیه برای آزمون استخدامی وزارت امور خارجه استفاده کنند. مشمولین باید انتخاب خود را تنها از میان شغل محل های مشخص شده انجام دهند.

نکات مهم:

  • توجه داشته باشید که تنها معلولینی که مشکلی در انجام مسئولیت های کاری خود نداشته باشند، می توانند برای شرکت در آزمون و استفاده از سهمیه اقدام کنند.
  • معلولین جسمی حرکتی متوسط و خفیف، کم شنوایی متوسط، کم بینائی متوسط و خفیف شرایط ثبت نام در امتحان را دارا می باشند.
  • اگر داوطلب مشمول بودن در دو یا چند سهمیه قانونی ( برای مثال ۲۵ و ۵ درصد ایثارگران و ۳ درصد معلولین) باشد، صرفا می تواند در یکی از سهمیه های مشخص شده، ثبت نام کند.

تعیین حد نصاب

افرادی که قصد شرکت در ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی وزارت امور خارجه را دارند، باید حد نصاب لازم را به دست آورند. آن ها باید موفق به کسب نمره حداقل 50 درصد میانگین نمره سه نفر اول آزمون با ارزش وزنی 40 درصد برای حیطه عمومی و 60 درصد برای حیطه تخصصی و اختصاصی شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون مشاوره و پشتیبانی آزمون استخدامی می توانید به این لینک مراجعه کنید.

نکات مهم و سایر امتیازات

  • برای محاسبه سن متقاضیان، اولین روز ثبت نام ملاک قرار می گیرد.
  • ملاک عمل در خصوص تاریخ فارغ التحصیلی، تاریخ پایان خدمت و تاریخ معافیت از خدمت، سه ماه بعد از آخرین روز ثبت نام آزمون استخدامی وزارت امور خارجه می باشد.
  • داوطلبان خود مسئول ثبت نام در سایت مربوطه و بررسی اطلاعات وارد شده هستند. در صورت بروز اشتباهات، امکان اصلاح آن ها پس از به پایان رسیدن دوره ثبت نام و ویرایش اطلاعات وجود ندارد.
  • لازمه ثبت نام فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق (ع) در این آزمون یکسان بودن عنوان مدرک تحصیلی مندرج در متن دانشنامه یا گواهی موقت آنان بدون در نظر گرفتن پیشوند «معارف اسلامی» با مقطع، رشته و گرایش تحصیلی پیش بینی شده در شرایط احراز مشاغل مندرج در دفترچه راهنمای ثبت نام است.
  • افرادی که مدارک تحصیلی پایین تر و یا معادل مقاطع تحصیلی اعلام شده در شرایط احراز مشاغل در دفترچه راهنمای ثبت نام امتحان دارند، مجاز به شرکت در امتحان و استخدام مجاز نمی باشند.
  • افرادی که دارای مدارک تحصیلی بالاتر از مقاطع تحصیلی اعلام شده هستند، لازم است رشته و گرایش تحصیلی شان مطابق با موارد ذکر شده در دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون استخدامی وزارت امور خارجه باشد.
  • در صورتی که فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی در امتحان پذیرفته شوند، باید حداکثر تا دو ماه پس از اعلام نتیجه نهایی برای مدارک تحصیلی خود از سازمان مرکزی دانشگاه مذکور تاییدیه بگیرند.

 

سوالات متداول:

1- داوطلبان چگونه می توانند از شرایط ثبت نام آزمون استخدامی وزارت امور خارجه ۱۴۰۲ مطلع شوند؟

داوطلبان برای اطلاع از شرایط عمومی باید به دفترچه راهنمای آزمون مراجعه کنند.

2- افزایش حداکثر سن جهت شرکت در آزمون استخدامی وزارت امور خارجه ۱۴۰۲ برای افراد متاهل و دارای فرزند چند سال است؟

افراد متاهل و دارای فرزند برای ثبت نام در آزمون مشمول 1 تا 5 سال افزایش سن می شوند.

3- چه سهمیه ها و امتیازاتی برای شرکت کنندگان در آزمون استخدامی وزارت امور خارجه ۱۴۰۲ در نظرگرفته شده است؟

از جمله سهمیه های آزمون می توان به سهمیه ایثارگران و معلولین اشاره کرد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره استخدامی پیج استخدامی