خانه مدارس شرایط هدایت تحصیلی تجربی 1401 – ۱۴۰۲

شرایط هدایت تحصیلی تجربی 1401 – ۱۴۰۲

هدایت تحصیلی رشته علوم تجربی 1401 - 1402
شرایط هدایت تحصیلی تجربی 1401 – 1402

فرآیند انتخاب رشته برای ورود از پایه نهم به دهم از میان شاخه های نظری، فنی و حرفه ای و کارو دانش صورت می گیرد و در صورت راهنمایی درست مدرسه، مشاوران و همچنین مساعدت دانش آموزان و والدین، محصلان می توانند گام درستی را در انتخاب یکی از مهم ترین مسیرهای زندگی به عنوان انتخاب رشته تحصیلی در مقطع نهم به دهم بردارند. دانش آموزان برای ورود به هریک از شاخه ها ملزم به دارا بودن یک سری شرایط ویژه هستند که برای هدایت تحصیلی رشته تجربی نیز همچون سایر رشته ها، شروط و اولویت های خاصی برای علاقه مندان تحصیل در این رشته در نظر گرفته شده است.

در فرآیند هدایت تحصیلی تجربی 65 درصد از امتیازات کل به فرم های مشاوره ای و 35 درصد دیگر به سوابق تحصیلی دانش آموزان اختصاص می یابد.

هدایت تحصیلی رشته تجربی چیست؟

با تصویب نظام آموزشی جدید، دانش آموزان در پایه نهم و برای ورود به پایه دهم می بایست فرآِند هدایت تحصیلی را به انجام برسانند. حال اگر این انتخاب رشته با هدف انتخاب مسیر درست برای دانش آموزان با توجه به استعداد، علاقه و توانایی های آن ها صورت بگیرد؛ آینده تحصیلی و آینده شغلی مناسبی را برای دانش آموزان رقم خواهد زد. هدایت تحصیلی پایه نهم فرآیندی است که به وسیله آن سعی می شود مسیر انتخاب رشته برای دانش آموزان هموارتر و در نهایت درست ترین تصمیم اتخاذ گردد.

فرآیند هدایت تحصیلی تجربی با هدف انتخاب روند صحیح تحصیلی و شغلی برای دانش آموزان انجام می گیرد اما لازم به ذکر است تنها علاقه دانش آموز به صورت فردی نمی تواند در این انتخاب، تعیین کننده باشد و مجموعه ای از عوامل وجود دارند که هر یک به نحوی در نتیجه این فرآیند اثرگذار هستند مانند ویژگی ها و علایق دانش آموزان، جنبه های فردی، سوابق تحصیلی، نظر والدین، محیط زندگی و…

شرایط هدایت تحصیلی تجربی 1401 – 1402

دانش آموزانی که دوستدار به تحصیل در رشته تجربی هستند، لازم است که حداقل معدل لازم برای ورود به این رشته را اخذ کرده و پس از آن اقدام به انتخاب آن برای رشته ی تحصیلی خود در مقطع دبیرستان نمایند. در هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم 35 درصد از امتیاز کل را نمرات و سوابق تحصیلی شامل شده و 65 درصد دیگر را امتیازات مشاوره ای تشکیل می دهد. هر یک از این دو مورد در هدایت تحصیلی رشته تجربی دانش آموزان پایه نهم سنجه های ارزیابی هستند که مجموع آن ها، امتیاز کل دانش آموزان را تشکیل می دهد. همچنین داشتن موارد زیر در هدایت تحصیلی داوطلبان مربوطه تاثیر به سزایی دارد که در ادامه به بررسی کامل هر یک از موارد خواهیم پرداخت.

شرایط هدایت تحصیلی فردی

دانش آموزان متقاضی که از بین تمامی رشته های تحصیلی دبیرستان، رشته علوم تجربی را انتخاب می نمایند می بایست به این نکته توجه کنند که علاوه بر داشتن نمرات و سوابق تحصیلی خوب، باید موارد زیر را برای ورود به این رشته را در خود داشته باشند.

  • داشتن استعداد و علاقه به یادگیری
  • داشتن علاقه به مشاغل مربوط به رشته تجربی
  • اخذ نمرات خوب در دروسی چون علوم و ریاضی

بررسی های روانشناسی و آزمون های مشاوره ای دانش آموز

65 امتیاز از کل نمره فرآیند انتخاب رشته را بررسی های مشاوره ای شامل می شود و پس از تکمیل و وارسی فرم هایی که بر روی سایت پادا به نشانی pada.medu.ir و همگام به نشانی hamgam.medu.ir برای دانش آموزان قابل دسترس است، رسیدگی های لازم انجام می گیرد. در واقع دانش آموزان با پر کردن این فرم ها مشاوران را در درک و شناخت بیشتر علایق و توانمندی های خود یاری می کنند. فرآیند محاسبه امتیازات مشاوره ای و بررسی های روانشناسی شامل 7 عدد برگه است که محتوای هر یک از آن ها به شرح زیر می باشد.

فرم شماره 1: شامل نظرسنجی از دانش آموزان برای انتخاب رشته های موردنظر خود از بین شاخه های موجود، بر اساس علایق، استعداد و توانمندی های دانش آموزان است که باید به ترتیب اولویت پر شود. امتیاز در نظر گرفته شده برای این این فرم، 10 امتیاز می باشد و دانش آموزان می بایست رشته های موردنظر خود را اولویت بندی نمایند.

فرم شماره 2: فرمی است به منظور نظرسنجی از معلمان در خصوص عملکرد تحصیلی دانش آموزان.

فرم شماره 3: این فرم به جهت نظرخواهی از والدین ارائه می شود که آن ها می بایست با توجه به شناخت استعدادها و توانمندی های فرزند خود و همچنین مشاوره با معلمان، اقدام به اولویت بندی رشته های انتخابی برای دانش آموز خود می کنند.

فرم شماره 4: فرم نظرسنجی مشاوران در هدایت تحصیلی است که به منظور نظرخواهی از مشاوران مدرسه ارائه می گردد.

فرم شماره 5: این فرم مربوط به جمع بندی آزمون ها و همچنین نظر مشاوران مدرسه می باشد.

فرم شماره 6: فرم مذکور شامل امتیازبندی مجموعه ای از موارد شامل محاسبه عملکرد تحصیلی، بررسی آزمون های توانایی و رغبت و همچنین نظرات معلمان، مشاوران، والدین و خود دانش آموز می باشد که تصویر آن را در زیر ملاحظه می کنید.

تصویر فرم شماره 6 هدایت تحصیلی

فرم شماره 7: در نهایت نیز به فرم اولویت انتخاب رشته نهم به دهم می رسیم که محتوای آن حاصل تعامل دانش آموز، اولیا، معلمان و مشاوران می باشد و نتیجه هدایت تحصیلی از این فرم و فرم شماره 6 به اطلاع دانش آموز می رسد.

تصویر فرم شماره 7 هدایت تحصیلی

نمرات و سوابق تحصیلی دانش آموزان

سوابق تحصیلی دانش آموزان در هر سه پایه هفتم، هشتم و نهم در هدایت تحصیلی رشته تجربی تاثیرگذار خواهد بود. به این صورت که نمرات پایه هفتم و هشتم با ضریب 1 و نمرات سال نهم با ضریب 3 در نظر گرفته می شود. توجه داشته باشید که این سوابق 35 نمره از مجموع امتیاز کل را تشکیل می دهند. همچنین نمرات دو درس ریاضی و علوم در هدایت تحصیلی رشته تجربی از اهمیت ویژه ای برخوردارند و دارا بودن حداقل معدل 14 از شروط الزامی جهت ورود به این رشته می باشد.

جدول زیر، دروس تخصصی موثر و همچنین حدنصاب نمره مورد نیاز برای هر یک از آن ها جهت پذیرش در رشته علوم تجربی را نشان می دهد.

حدنصاب دروس تخصصی در هدایت تحصیلی علوم تجربی
دروس تخصصی موثرحدنصاب میانگین سه سال متوسطه اول
ریاضی13
علوم14

نحوه دریافت فرم هدایت تحصیلی رشته تجربی

تمامی دانش آموزانی که شرایط تحصیل در رشته تجربی را داشته و به آن علاقه مند هستند می بایست در مهلتی که برای آن مشخص می شود هدایت تحصیلی خویش را دریافت نمایند. لازم به ذکر است که دریافت این فرم از طریق مراجعه به سایت پادا و هم سایت همگام امکان پذیر است.

سایت پادا

  • ابتدا به آدرس سایت پادا به نشانی pada.medu.ir وارد شده و پس از آن بخش مربوط به “دریافت کارنامه” را انتخاب نمایید
  • بعد از ورود به این بخش اطلاعات لازم را وارد کرده و بر روی گزینه “ورود” کلیک نمایید تا صفحه مربوطه به دریافت و تکمیل فرم هدایت تحصیلی برای شما به نمایش گذاشته شود.

نکته: لازم به ذکر است که هم اکنون زمان بازگشایی آن در این بخش از سامانه نرسیده است اما در صورت فعال شدن این قسمت، عکس مربوط به آن در مقاله پیش رو بارگزاری خواهد شد. 

سایت همگام

  • ابتدا به آدرس همگام به نشانی hamgam.medu.ir وارد شده اطلاعات کاربری خود را وارد کرده و بر روی گزینه “ورود” کلیک نمایید.
  • اکنون صفحه ای به عنوان داشبورد اصلی برای شما به نمایش گذاشته می شود که می بایست گزینه “هدایت تحصیلی” را برگزیده و با صفحه ای مواجه می شوید که می توانید با انتخاب “تکمیل فرم اولویت” فایل اینترنتی مربوط به تعیین توانایی ها، مهارت و علایق جهت انتخاب رشته تحصیلی خود را تکمیل نمایید.

در نهایت می توان گفت، شرکت در آزمون هدایت تحصیلی پایه نهم به صورت اینترنتی برای دانش آموزان این پایه به جهت تشخیص سلایق، روحیات، توانایی های فردی و تا حدودی علمی آن ها الزامی می باشد تا علاوه بر داشتن انتخابی درست در زمینه رشته تحصیلی، راه و مسیر شغلی خود را نیز به درستی بپیمایند.

 

سوالات متداول

1- هدایت تحصیلی دانش آموزان برای تحصیل در رشته تجربی در کدام سامانه می باشد؟

انجام فعالیت های مربوط به هدایت تحصیلی از طریق سامانه همگام و پادا امکان پذیر می باشد.

2- آیا داشتن شرایط فردی در هدایت تحصیلی رشته تجربی اثر گذار است؟

بله، موارد اثربخش در انتخاب و هدایت تحصیلی رشته تجربی، میزان علاقه و استعداد دانش آموز و کسب نمره خوب در دروس علوم و ریاضی است.

3- در بحث هدایت تحصیلی برای انتخاب رشته از پایه نهم به دهم تنها نمرات سال نهم بررسی خواهد شد؟

خیر، نمرات هر سه پایه هفتم و هشتم با ضریب 1 و نهم با ضریب 3 اثرگذار هستند و مجموع این سوابق تحصیلی در امتیازدهی به دانش آموزان و هدایت تحصیلی آن ها موثر هستند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره مدارس پیج مدارس