خانه مشاوره تحصیلی نحوه دریافت کارت ایثارگری

نحوه دریافت کارت ایثارگری

راهنمای دریافت کارت ایثارگری
نحوه دریافت کارت ایثارگری

کارت ایثار رزمندگان، شناسنامه و هویت ارزشی رزمندگان است که مدت زمان حضور این افراد را در دوران 8 سال دفاع مقدس تایید می نماید و برای آن دسته از افرادی صادر خواهد شد که دارای بیش از ۴۵ روز حضور در جبهه بوده اند. در واقع برنامه ریزی برای صدور این کارت به عنوان سند ملی و اعطاء به ایثارگران که شامل چهار دسته شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان می باشند، به شمار می رود.

طی چهار دهه پس از نبرد در جبهه های حق علیه باطل و با عنایت به الزام تجلیل و تکریم عزیزان رزمنده با توجه به خدمات ارزنده و پاسداری از کیان کشورمان و همچنین با تصویب سند راهبردی خدمات رسانی به رزمندگان، بستر لازم جهت حمایت از آن ها فراهم گردیده است.

برای دریافت کارت ایثارگری رزمندگان، هیچ محدودیتی زمانی تعیین نشده است.

چه افرادی مشمول دریافت کارت ایثارگری خواهند شد؟

کارت ایثارگری به افرادی تعلق خواهد گرفت که در دوران دفاع مقدس در مناطق عملیاتی حضور داشته اند، اما جانباز نیستند. ایثارگران باید با مراجعه به اداره ارتباطات و مراجعات بنیاد شهید و امور ایثارگران محل دارای پرونده و یا پایگاه اطلاع رسانی بنیاد شهید و ایثارگران با دریافت نام کاربردی و رمز عبور در سامانه خدمات الکترونیک ایثار، درخواست دریافت کارت ایثارگری را ثبت نمایند.

توجه داشته باشید که سه گروه زیر شامل دریافت کارت رزمندگان ایثار می شوند:

  • گروه اول شامل رزمندگان پایور (شاغل و بازنشسته)، نیروهای انتظامی (مستخدمین کمیته انقلاب اسلامی، شهربانی، ژاندارمری و پلیس قضایی) حاضر در مناطق جنگی، عملیاتی یا امنیتی
  • گروه دوم شامل کارکنان وظیفه (کمیته انقلاب اسلامی، شهربانی، ژاندارمری)
  • گروه سوم شامل پاسداران افتخاری، جوانمردان و نیروهای مردمی رزمنده تحت اختیار نیروهای انتظامی وقت در 8 سال دفاع مقدس که داوطلبانه در این مناطق حضور داشتند.

مدارک لازم جهت دریافت کارت ایثارگری

امکان دسترسی به برخی از اطلاعات و مدارک رزمندگان از جمله حکم پایان ماموریت، تسویه حساب یگانی، اسناد و مدارک مثبت و معتبر حضور در جهبه مانند امریه های اعزام، ورود و خروج و …، گواهی مدت حضور در جبهه شامل تاریخ دقیق، مدت حضور در جبهه به ماه و روز، نام مناطق جنگی، نوع منطقه از نظر جنگی و عملیاتی در پرونده آن ها وجود خواهد داشت. لذا جهت اقدام برای دریافت کارت خود، مستلزم ارائه مدارک زیر می باشید.

  • کپی صفحات شناسنامه
  • کپی کارت ملی
  • دو قطعه عکس پرسنلی جدید (مربوط به دو سال گذشته)
  • هرگونه اسناد و مدارکی که حضور در جبهه را تایید نماید.
  • تکمیل و امضای 2 برگ مربوط به درخواست کارت و تایید میزان حضور در جبهه که توسط کارشناسان مربوطه به آن ها ارائه می گردد.

چند نکته تکمیلی در رابطه با دریافت کارت ایثارگری پایور و کارکنان نظام وظیفه

کارکنان پایور آجا که در طول هشت سال دفاع مقدس از تاریخ 31 شهریور سال 59 الی 27 مرداد سال 67 در مناطق عملیاتی و از تاریخ 1 فروردین سال 58 لغایت 1 فروردین سال 73 در مناطق عملیاتی شمال غرب حضور داشته اند، علاوه بر مدارک مذکور باید یک کپی از ماده دستور حضور خود در مناطق عملیاتی تهیه کنند.

همچنین کارکنان وظیفه منقضی خدمت آجا که از تاریخ 31 شهریور سال 59 الی 27 مرداد سال 67 مدت خدمت سربازی یا بخشی از آن را در مناطق عملیاتی سپری نموده اند، می بایست با مراجعه به آخرین یگان خدمتی که کارت پایان خدمت وظیفه عمومی خود را دریافت کرده اند علاوه بر ارائه مدارک ذکر شده، از کارت پایان خدمت خود کپی تهیه نمایند.

آیا برای ایثارگران سپاه هم کارت ایثار رزمندگان صادر خواهد شد؟

تا به حال برای رزمندگان سپاه پاسداران کارتی مبنی بر کارت ایثارگران صادر نشده است. اما در نظر است با تمهیدات در نظر گرفته شده از سوی ستاد کل نیروهای مسلح و صدور کارتی واحد برای همه نیروها، در سال 99 – 1400 برای ایثارگران سپاه نیز اقدامات لازم در راستای صدور این کارت صادر گردد.

تمامی رزمندگان اعزامی از سوی سپاه و واحدهای بسیج پایگاه ها به جبهه از جمله رزمندگان رسمی، بسیجی و ظیفه، برای دریافت کارت ایثارگری خود باید با در دست داشتن مدارک زیر به هسته گزینش سپاه شهرستان محل سکونت خود مراجعه نمایند.

  • اصل و کپی صفحات شناسنامه (رزمنده، همسر و فرزندان)
  • اصل و کپی کارت ملی رزمنده، همسر و فرزندان (پشت و رو)
  • اصل و کپی کارت پایان خدمت رزمنده
  • کپی آخرین مدرک تحصیلی رزمنده
  • دو قطعه عکس جدید 4*3

نحوه پیگیری کارت ایثارگری

تمامی نیروهای مسلح کشور اعم از سپاه، ارتش و نیروی انتظامی باید برای دریافت کارت ایثارگری خود جهت  انجام اقدامات لازم و اخذ نامه مربوطه به صورت حضوری به محل اعزام خود مراجعه نمایند. پس از ثبت نام جهت درخواست خود مبنی بر دریافت کارت مذکور، پیگیری های لازم به صورت اینترنتی انجام خواهد گرفت، بدین ترتیب که متقاضیان ارتش می بایست به سایت اختصاصی آجا به نشانی aja.ir و سپاه و بسیج به سایت اختصاصی ایثار به نشانی  isaar.ir مراجعه نمایند. همچنین داوطلبان نیروی انتظامی علاوه بر دریافت نامه به صورت حضوری، جهت پیگیری و دریافت کارت ایثار خود نیز باید به شکل حضوری اقدام کنند.

یکی از دلایل اصلی صدور کارت ایثارگری که باید به آن اشاره کرد، جمع آوری و یکپارچه کردن اطلاعات کل رزمندگان در یگان های اعزامی به منظور ایجاد بستر لازم جهت دسترسی راحت تر و سریع تر به این اطلاعات در راستای برنامه ریزی ارائه تسهیلات و حمایت های بعدی از این عزیزان می باشد. توجه داشته باشید که دارندگان کارت ایثارگری می توانند از سهمیه کنکور، سهمیه های آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی و یا سایر آزمون های استخدامی برای خود و یا فرزندنشان، کسری خدمت ایثارگری برای فرزندان، سهمیه مسکن، بهره مندی از امتیاز یک مقطع تحصیلی بالاتر و وام های اشتغالی استفاده کنند.

 

سوالات متداول

1- چه زمانی برای دریافت کارت ایثارگری رزمندگان باید اقدام کرد؟

هیچ محدودیت زمانی جهت اقدام برای دریافت این کارت برای متقاضیان وجود ندارد.

2- چه کسانی مشمول دریافت کارت ایثارگری رزمندگان هستند؟

رزمندگان پایور و نیروی های انتظامی، کارکنان وظیفه و پاسداران افتخاری می توانید جهت دریافت این کارت اقدام کنند.

3- آیا مدارک مورد نیاز برای دریافت کارت ایثارگری برای تمامی افراد یکسان است؟

خیر، علاوه بر مدارک هویتی، گروه پایور باید از ماده دستور حضور خود در مناطق عملیاتی و گروه کارکنان وظیفه از کارت پایان خدمت خود کپی تهیه نمایند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۰ نظر
  1. فقط خدا

    سلام بنده از سال ۶۹تا۷۱ به مدت ۲۰ماه درمنطقه عملیاتی سپاه کردستان خدمت داوطلبانه داشتم امکان دریافت کارت ایثارگری برایم هست یا خیر؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، شما می بایست برای پیگیری کارت ایثارگری به مرکز هسته گزینش سپاه استان محل اقامت خود مراجعه نمائید.

  2. جعفری

    من پدرم فوت کردن ،۳۰ ماه حضور در جبهه داشتن امکان گرفتن کارت ایثارگری هست،؟؟اگه هست مدارک کجا باید ارائه بدیم؟؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    • ایران مشاوره

      با عرض سلام و وقت بخیر، چگونگی دریافت کارت ایثارگری در هر ارگان متفاوت می باشد.

  3. محسن صحرانورد

    من ۲۲ ماه جبهه در خدمت سربازی در سپاه لشکر قدس گیلان دارم می خواهم کارت ایثار گری بگیرم آیا منعی دارد میتوانم بگیرم

    • ایران مشاوره

      با سلام، با توجه به شرایط ذکر شده محدویتی برای دریافت کارت ایثارگری ندارید.

  4. Zahra

    سلام وقتتون بخیر.پدرمن دوران جنگ پیرانشهربودن الان باید برای گرفتن کارت ایثارگری برن پیرانشهر؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، جهت دریافت کارت ایثارگری، پدر شما در قدم اول می بایست به صورت حضوری به محل اعزام خدمت خود مراجعه نمایند.

  5. محمد رضا کمالی

    سلام، نحوه گرفتن شماره ای که اغلام کریدن به چه صورت هست . چون به هر طریق که تماس می گیرم موفق به برقراری تماس نمی شم . لطفاً توضیح بدین . با تشکر

    ۹۰۹۹۰۷۱۶۴۷

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، می بایست با تلفن ثابت با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۶۴۷ تماس بگیرید. در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت، از سایت ایران مشاوره بسته های تخفیفی مکالمه تهیه نمایید تا مشاوران ما با شما تماس بگیرند.

دریافت مشاوره