خانه مشاوره تحصیلی شرایط پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی

شرایط پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی

شرایط پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه ها
شرایط پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی

در راستای ادامه تحصیل جوانان مستعد سایر کشورها (با تاکید برکشورهای همسایه و جهان اسلام) و به تبع آن توسعه بخش هویت بین‌ المللی دانشگاه های کشور و نیز فراهم نمودن بستر مناسب برای انتقال علم و دانش، رقابتی گسترده میان دولت ها برای جذب هر چه بیشتر نخبگان، اندیشمندان و کارشناسان سایر کشورها وجود دارد. لذا در این رابطه، آیین ‌نامه ای برای پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه‌ ها و مراکز آموزش عالی جمهوری ‌اسلامی تهیه شده است.

مقصود از دانشجوی خارجی، دانشجویان غیر ایرانی با گذرنامه خارجی و یا دانشجویان ایرانی منتقل شده از خارج کشور می باشد. لازم به ذکر است که در این آیین نامه لفظ “دانشگاه” مشمول هر یک از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی تحت پوشش وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا دانشگاه آزاد اسلامی می باشد. دانشجویان متقاضی می توانند با بهره گیری از مشاوره تحصیلی در خارج از کشور از قوانین و ضوابط ذکر شده در این آیین نامه مطلع گردند.

دانشجویان خارجی با داشتن گواهینامه سلامت جسمی و تاییدیه کشور مقصد، در صورت نداشتن منع تحصیلی قادر به ادامه تحصیل در ایران خواهند بود.

شرایط پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی 1400

دانشگاه ‌ها مجاز به جذب دانشجویان خارجی در مقاطع مختلف تحصیلی هستند و می‌ توانند بخشی از ظرفیت خود را به جذب دانشجوی غیر ایرانی با دریافت شهریه اختصاص دهند. اما آیین نامه مربوطه، پذیرش این دانشجویان را ملزم به داشتن یک سری شرایط می کند که در این مقاله به بررسی شرایط یاد شده خواهیم پرداخت.

شرایط عمومی

  • نداشتن منع قانونی ادامه تحصیل
  • داشتن تائیدیه از نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور ذی ربط یا وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد صلاحیت داوطلب
  • داشتن گواهی نامه معتبر سلامت جسمی و روحی به تائید معتمد نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور متبوع داوطلب

شرایط اختصاصی

بی گمان داشتن یک سری شرایط اختصاصی علمی و سنی برای ادامه تحصیل دانشجویان خارجی، مطابق با قوانین کشور مقصد وجود خواهد داشت که دانشجو در صورت احراز کامل این شرایط قادر به اقدام جهت ادامه تحصیل خواهد بود. در ادامه به بیان آن ها می پردازیم.

الف) شرایط علمی

ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی

  • داشتن حداقل مدرک دیپلم متوسطه که به تایید مراجع ذی صلاح در کشور مربوطه رسیده باشد و معادل دیپلم کامل متوسطه در ایران شناخته شود.

تبصره 1: متقاضیان کشورهایی که ارزش دیپلم آن ها با ارزش دیپلم متوسطه جمهوری اسلامی ایران برابری نمی کند، پس از گذراندن دوره های تکمیلی به میزان مدت تعیین شده از سوی مراکز مجری و پس از موفقیت در گذراندن دروس پیش دانشگاهی برای ادامه تحصیل، توسط شورای بورس دانشجویان غیرایرانی به دانشگاه ها معرفی می شوند.

تبصره ٢: اتباع خارجی که از مدارس متوسطه جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور فارغ التحصیل شده اند، می توانند در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ایران ادامه تحصیل دهند.

تبصره ٣: اتباع خارجی که از مدارس داخل کشور جمهوری اسلامی ایران فارغ التحصیل شده اند از شمول این برنامه مستثنی بوده و تابع مقررات پذیرش داوطلبان ایرانی خواهند بود.

تبصره۴: فرزندان نمایندگان سیاسی خارجی که در ایران تحصیلات خود را به اتمام رسانده اند، بنا به پیشنهاد و تائید وزارت امور خارجه و تائید شورای بورس از شمول تبصره 3 مستثنی خواهند بود.

  • داشتن معدل کل 12/5 از 20 یا معادل آن در مقطع تحصیلی دیپلم متوسطه برای ورود به مقاطع کاردانی و کارشناسی رشته های علوم انسانی، کشاورزی و هنر و حداقل معدل 14 از 20 یا معادل آن برای ورود به رشته های علوم پایه، معماری، فنی و مهندسی و پزشکی در مقطع کارشناسی و مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد پیوسته و دکترای عمومی 

ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

  • داشتن مدرک کارشناسی با حداقل معدل 15 در رشته های علوم انسانی، هنر و کشاورزی و معدل 14 در سایر رشته ها برای ورود به دوره کارشناسی ارشد و اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه ها

تبصره: متقاضی ورود به دوره کارشناسی ارشد باید موافقت پذیرش را از استاد راهنمایی که به تایید معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی پردیس/ دانشکده/ مرکز مستقل مذکور رسیده است، به دفتر پذیرش دانشجویان غیر ایرانی ارائه نماید.

ادامه تحصیل در مقطع دکتری تخصصی(PHD)

  • داشتن مدرک کارشناسی ارشد با حداقل معدل ١۶ برای ورود به دوره های دکتری تخصصی در رشته متناسب با رشته تحصیلی دوره کارشناسی ارشد واخذ پذیرش از یکی از دانشگاه ها

تبصره1: متقاضی ورود به مقطع دکتری می بایست موافقت پذیرش را از استاد راهنما (حداقل دانشیار) که به تایید معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی پردیس/ دانشکده/ مرکز مستقل مذکور رسیده، به دفتر پذیرش دانشجویان غیر ایرانی ارائه نماید.

تبصره2: دانشجوی غیر ایرانی در مقطع دکتری در سهمیه تعداد پایان نامه های استاد راهنما محسوب نمی شود.

ب) شرایط سنی 

متقاضیان در هنگام ارسال تقاضای تحصیلی در دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران باید دارای شرایط سنی به ترتیب زیر باشند:

  • حداکثر 22 سال برای دارندگان دیپلم متوسطه (در مورد داوطلبان رشته های زبان و ادبیات فارسی و الهیات 26 سال) برای تحصیل در دوره های کاردانی و کارشناسی
  • حداکثر 28 سال برای دارندگان مدرک کارشناسی (در مورد داوطلبان رشته های زبان و ادبیات فارسی و الهیات 30 سال) برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد
  • حداکثر 32 سال برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد ( در مورد داوطلبان رشته های زبان و ادبیات فارسی و الهیات 35 سال) برای تحصیل در دوره دکتری

تبصره: کلیه دانشجویانی که به استناد آئین نامه پذیرش دانشجو از خارج از کشور پذیرفته شده اند و در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری، برابر مقررات جاری مقطع مربوطه از دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران فارغ التحصیل گردیده اند، در صورتی که در همان سال فراغت از تحصیل، تقاضای ادامه تحصیل در مقطع بالاتر را داشته باشند از شرایط سنی معاف خواهند شد.

لازم به ذکر است که مدرک تحصیلی و ریزنمرات صادره از مدارس و دانشگاه های خارجی باید مورد تأیید نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در آن کشور و یا سفارت کشور متقاضی و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و در صورتی که به زبان انگلیسی نباشد، باید به همراه ترجمه رسمی فارسی ارائه گردد.

در ضمن فرآیند پذیرش صرفاً در رشته‌هایی صورت می‌پذیرد که اتباع خارجی مجاز به تحصیل آن در دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران می‌ باشند.

 

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره