خانه مشاوره تحصیلی قوانین پیش نیاز و هم نیاز در انتخاب واحد 1401

قوانین پیش نیاز و هم نیاز در انتخاب واحد 1401

مقررات دروس پیش نیاز و هم نیاز در انتخاب واحد
قوانین پیش نیاز و هم نیاز در انتخاب واحد 1401

دانشجویان دانشگاه های مختلف کشور پس از قبولی، جهت شروع ترم تحصیلی جدید باید واحدهای درسی مناسب را انتخاب نمایند که سامانه انتخاب واحد برای دانشگاه های سراسری سامانه گلستان و برای دانشگاه آزاد سامانه آموزشیار می باشد. در جریان انتخاب واحد در سامانه دانشگاه ها برخی دروس دارای شرایط خاصی هستند که مهم ترین آن ها دروس پیش نیاز و هم نیاز است. این دروس باید حتما طبق چارت تحصیلی که از سوی دانشگاه تعیین و ارائه می شود انتخاب شده و گذرانده شوند تا مورد قبول آموزش دانشگاه مورد نظر قرار گیرند تا بدین ترتیب در روند تحصیل دانشجویان اختلالی ایجاد نشود.

اگر دانشجو نتواند در درس پیش نیاز نمره قبولی کسب کند، در نیمسال بعد (در صورت ارائه درس) می تواند درس پیش نیاز و درس وابسته آن را به صورت هم نیاز انتخاب کند.

تعریف دروس پیش نیاز و هم نیاز

واحدهایی که برای دانشجویان هر رشته تحصیلی ارائه می شوند، شامل دو نوع دروس وابسته و مستقل هستند. دروس وابسته دروسی هستند که در چارت تحصیلی دارای یک یا چند پیش نیاز و هم نیاز می باشند. در حالی که دروس مستقل فاقد هر گونه پیش نیاز و هم نیاز بوده و به صورت واحدهای درسی جداگانه ارائه می شوند. دروس پیش نیاز و هم نیاز دارای تعاریفی هستند که پیش از پرداختن به مبحث اصلی آن ها را ذکر می کنیم.

  • درس پیش نیاز: در مقاطع مختلف تحصیل در دانشگاه، واحد درسی که قبل از اخذ یک یا چند درس دیگر باید ابتدا اخذ و گذرانده شود، به عنوان یک درس پیش نیاز در نظر گرفته می شود. مثلا درس شیمی عمومی پیش نیاز شیمی آلی است یعنی تا وقتی که واحد شیمی عمومی گذرانده نشود امکان انتخاب واحد درس شیمی آلی وجود نخواهد داشت. 
  • درس هم نیاز: آن دسته از دروس دانشگاهی که قبل از گرفتن یک درس دیگر یا همزمان با اخذ آن باید اخذ و گذرانده شوند، درس هم نیاز نامیده می شوند. به عنوان مثال درس ریاضی 2 هم نیاز درس معادلات می باشد و این یعنی ریاضی 2 باید قبل یا همزمان با درس معادلات اخذ شده و گذرانده شود.

اسامی دروس پیش نیاز و هم نیاز

با توجه به این که هر کدام از رشته های دانشگاهی دارای دروس پیش نیاز و هم نیاز اختصاصی خود می باشند، امکان ذکر تمامی این دروس در این مقاله وجود ندارد. دانشجویان دانشگاه های سراسری با مراجعه به سامانه گلستان و دانشجویان دانشگاه آزاد با ورود به سامانه آموزشیار می توانند لیست تمامی واحدهای درسی مقطع تحصیلی و همچنین کلیه دروس پیش نیاز و هم نیاز ارائه شده را در چارت تحصیلی خود را مشاهده نموده و در هر نیمسال تحصیلی با در نظر گرفتن رابطه واحدهای پیش نیاز و هم نیاز با سایر واحدها، انتخاب واحد خود را به درستی انجام دهند.

به علاوه این که دانشجویان در صورت نیاز به هر گونه راهنمایی می توانند به اداره آموزش دانشکده محل تحصیل خود مراجعه کرده و اطلاعات تکمیلی را دریافت نمایند.

قوانین دروس پیش نیاز و هم نیاز در انتخاب واحد دانشگاه سراسری 1401

دانشجویان دانشگاه های سراسری برای این که در انتخاب واحد خود دچار مشکل نشوند باید از مقررات واحدهای پیش نیاز و هم نیاز به خوبی آگاه باشند که در بخش زیر به برخی از مهم ترین آن ها اشاره کرده ایم.

  • اگر در جریان ثبت‌ نام و تحصیل دانشجو قوانین پیش‌ نیاز یا هم نیاز برخی دروس رعایت نشود، این واحدها بعدا به وسیله آموزش دانشکده یا دانشگاه حذف خواهند شد.
  •  چنانچه دانشجو در یک درس پیش‌ نیاز حداقل نمره‌ ۸ را کسب نماید، آن درس از حالت پیش نیازی به حالت هم نیازی برای درس های بعدی تبدیل خواهد شد.
  • دانشجو در ترم پایانی تحصیل خود می‌ تواند همه دروس پیش نیاز اصلی را به عنوان واحدهای هم نیاز انتخاب کند.
  • در حالتی که فرد درس هم نیاز خود را به شکل هم زمان با واحد بعدی اش انتخاب کند، نمی تواند درس هم نیاز را در آن ترم حذف کند.
  • اگر یک درس پیش نیاز به هر علتی توسط دانشجو حذف گردد، نمی تواند در واحدهای وابسته به این درس پیش نیاز ثبت‌ نام نماید.
  • در صورت عدم ثبت نمره‌ یک درس پیش‌ نیاز تا ابتدای نیمسال بعدی، این واحد در زمان نام نویسی ترم جدید به عنوان واحد گذرانده در نظر گرفته می‌ شود. اما اگر نمره درس پیش نیاز تا انتهای زمان ترمیم ثبت شود و دانشجو درس را اصطلاحا افتاده باشد، این واحد و واحدهای بعدی مرتبط با آن می تواند توسط آموزش حذف گردد.
  • عدم رعایت قوانین مربوط به واحدهای پیش نیاز و هم نیاز و حذف آن ها توسط آموزش به عنوان تخلف آموزشی در پرونده دانشجو ثبت می‌گردد.
  • پس از انتخاب یک درس و درس هم نیاز آن در یک ترم امکان حذف درس اول وجود ندارد اما می توان درس هم نیاز یا دوم را حذف کرد و در صورت افتادن در هر یک از این دو درس برای درس بعدی مشکلی به وجود نمی آید.
  • لازم نیست که حتما درس اول با درس هم نیازش در یک ترم گرفته شود؛ هر چند که نمی توان درس دوم را بدون انتخاب درس اول اخذ کرد.
  • اگر دانشجو یک درس پیش نیاز را در دو ترم گرفته و هر دو بار افتاده باشد، می تواند بدون توجه به قوانین پیش نیازی در ترم سوم درس پیش نیاز و درس اصلی بعد از آن را با هم انتخاب واحد نماید.
  • چنانچه دانشجو در نیمسال سوم نیز نتواند در درس پیش نیاز نمره قبولی بگیرد اما درس دیگر را قبول شود، درس قبول شده هم حذف خواهد شد. توجه کنید که در ترم سوم نمی توان درس پیش نیاز را حذف کرد.
  • در صورتی که پس از بررسی کارنامه دانشجوی در حال فارغ التحصیلی مشخص شود که قوانین پیش نیاز و هم نیاز را رعایت نکرده است، او می بایست همه آن واحدها را دوباره اخذ کرده و بگذراند.
  • دانشجویانی که به علت مشروط شدن در ترم آخر نتوانند در ترم بعد سقف انتخاب واحد را انجام دهند باید اخذ واحدهای پیش نیاز را در اولویت قرار دهند.
  • اگر دانشجویی در یک ترم مشروط شده و نتواند درس پیش نیاز خود را نیز بگذراند بایستی در نیمسال جدید اول درس پیش نیاز را انتخاب کند و قبول شود.
  • در صورت فراموشی اخذ درس پیش نیاز، دانشجو باید آن را در ترم بعد به صورت هم نیاز انتخاب کند. 

قوانین دروس پیش نیاز و هم نیاز در انتخاب واحد دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد نیز در مورد دروس پیش نیاز و هم نیاز قوانینی دارد که دانشجویان در حین انتخاب واحد دانشگاه آزاد باید حتما به آن ها توجه کنند.

شرایط هم نیازی دروس

بر اساس مقررات آموزشی دانشگاه آزاد، دانشجویی که برای یک یا چند درس پیش نیاز:

  • در امتحان شرکت کند اما موفق به گرفتن نمره قبولی نشود.
  • در جلسات کلاس درس پیش نیاز حاضر شود اما در آخر به هر علتی آن درس را حذف نماید.
  • در جلسه امتحان این درس غیبت کند.

می تواند این دروس پیش نیاز را با واحدهای وابسته آن ها در ترم های بعدی به شکل هم نیاز انتخاب نماید. که البته همه این موارد گفته شده درباره ترم آخر صدق نمی کنند.

رعایت نکردن ترتیب دروس پیش نیاز یا هم نیاز

  • چنانچه گروه آموزشی مربوطه پیش از پایان هر ترم تحصیلی یا در زمان فارغ التحصیلی دانشجو متوجه شود که او ترتیب گرفتن واحدهای پیش نیاز و هم نیاز را رعایت نکرده است، واحدهایی که به اشتباه انتخاب شده اند حتی اگر دانشجو در آن ها قبول شده باشد، حذف خواهند شد و فرد باید آن واحدها را دوباره انتخاب کند.
  • البته اگر در وضعیت هایی مانند مهمانی یا انتقالی به دانشگاه دیگر ترتیب درست اخذ دروس پیش نیاز و هم نیاز رعایت نشود، با تایید شورای آموزشی دانشگاه درس های مورد نظر حذف نمی شوند.

مردود شدن در یک درس پیش نیاز یا هم نیاز

در صورتی که دانشجو در یک درس پیش نیاز حداقل نمره 8 را به دست آورد در ترم بعد می تواند آن درس را با درس وابسته اش به صورت هم نیاز انتخاب نماید. همچنین اگر پس از گرفتن دو درس هم نیاز در یک نیمسال، دانشجو در یکی از آن ها قبول شده و در درس دیگر افتاده باشد می تواند واحد افتاده را در ترم بعدی انتخاب نماید. یعنی برداشتن واحدهای هم نیاز به یکدیگر وابسته است اما قبولی در آن ها مستقل از هم می باشد.

روابط واحدهای پیش نیاز و هم نیاز با سایر واحدهای درسی وابسته

جهت کمک به درک بهتر رابطه بین دروس پیش نیاز و هم نیاز و واحدهای درسی مرتبط با آن ها چند حالت مختلف را در زیر بررسی می کنیم که افراد حتما در جریان انتخاب واحد با آن ها برخورد می کنند.

حالت اول

اگر درس A یک پیش نیاز درس B باشد:

  • دانشجو در ابتدا از بین این دو درس فقط می تواند درس A را انتخاب کند.
  • اگر درس A را یک بار بیفتد در ترم بعدی می تواند دروس A و B را به صورت هم نیاز بردارد.
  • اگر درس A  را یک بار پاس نکرده و در ترم بعد واحدهای A و B را به طور همزمان انتخاب کند، در صورت قبول شدن درس B و افتادن مجدد در درس A قبولی وی در واحد B مورد قبول بوده و فقط لازم است واحد A را مجددا انتخاب کرده و بگذراند.

حالت دوم

اگر درس A پیش نیاز هر یک از دروس B2، B1 و B3 باشد:

  • در این مورد دانشجو در ابتدا فقط اجازه دارد درس A را انتخاب نماید.
  • اگر در درس A یک بار نتواند نمره قبولی کسب کند در ترم بعد می تواند واحد A را به انتخاب خودش به صورت هم نیاز با فقط یکی از دروس B2، B1 یا B3 بگذراند. به عنوان مثال می تواند واحدهای A و B2 را همزمان انتخاب کند.
  • اگر درس A را دو بار یا بیشتر افتاده باشد، در ترم بعد اجازه خواهد داشت دو درس از دروس B2، B1 و B3 را به شکل هم نیاز با درس A بگذراند.

حالت سوم

اگر درس A هم ­نیاز درس B باشد:

  • دانشجو برای انتخاب واحد B، یا باید در درس A قبلا نمره قبولی گرفته باشد و یا دروس A و B را همزمان با هم انتخاب کند. به عبارتی در ابتدا می­ تواند واحد A را به تنهایی برداشته و بگذراند و یا دروس A و B را همزمان بردارد اما در ابتدا مجاز به انتخاب واحد B به تنهایی نیست.
  • حتی در صورتی که درس A را در ترم های قبلی افتاده باشد برای انتخاب درس B باید واحد A را نیز همزمان با آن بردارد.

حالت چهارم

در صورتی که:

  • درس A1 پیش نیاز درس B1 باشد.
  • واحد A2 هم نیاز واحد B1 باشد.
  • واحد A3 پیش نیاز هر دوی دروس B1 و B2 باشد.
دانشجو درس B1 را فقط در یکی از حالت های زیر می تواند انتخاب کند:
  • همه درس های A1 و A2 و A3 را در ترم های قبلی گرفته و قبول شده باشد.
  • واحدهای A1 و  A3 را در ترم های گذشته گذرانده باشد و در حال حاضر درس A2 را همزمان با درس B1 اخذ نماید.
  • درس A1 را افتاده و واحد A3 را قبول شده باشد و حالا درس های A1 و A2 را با واحد B1 به طور همزمان انتخاب کند.
  • در درس A1 نمره قبولی گرفته باشد و در واحد A3 موفق به کسب نمره قبولی نشده باشد و در حال حاضر دروس A2 و A3 را همزمان با درس B1 اخذ کند، البته در صورتی که نخواهد واحد B2 را بگیرد.
همچنین درس B2 تنها در یکی از صورت های زیر می تواند توسط دانشجو اخذ گردد:
  • دانشجو درس A3 را قبلا گذرانده باشد.
  • در واحد A3 قبلا رد شده باشد و حالا آن را همزمان با درس B2 انتخاب کند، البته اگر نخواهد واحد B1 را بگیرد.
  • در صورت قبول نشدن در A3، این درس را فقط با یکی از واحدهای B1 یا B2 می تواند به شکل هم نیاز اخذ کند.

 

سوالات متداول

1- تفاوت دروس پیش نیاز و هم نیاز چیست؟

درس پیش نیاز حتما باید قبل از دروس وابسته به خود، گذرانده شود اما درس هم نیاز می تواند قبل یا همزمان با درس وابسته انتخاب گردد.

2- اگر دانشجو در درس پیش نیاز مردود شود در ترم بعد تکلیف درس وابسته به این درس پیش نیاز چیست؟

در ترم بعد می تواند درس پیش نیاز و درس وابسته را به صورت همزمان یا هم نیاز اخذ نماید.

3- آیا می توان درس هم نیاز را ابتدا انتخاب کرد و گذراند؟

خیر. باید ابتدا درس اصلی و سپس درس هم نیاز آن گذرانده شود و یا هر دوی این دروس در یک ترم انتخاب و گذرانده شوند.

 

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید …



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳۸ نظر
  1. A

    سلام وقتتون بخیر… درس برنامه نویسی پیشرفته هم نیاز درس ساختمان داده هست…من یکبار درس پیشرفته رو افتادم. الان بی نیاز شد؟ میتونم ساختمان داده بردارم بدون اینکه پیشرفته بردارم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، این مورد بستگی به قوانین آموزشی دانشکده ها دارد.
      در بعضی از دانشگاه ها با این مورد موافقت میشود.

  2. زهرا

    سلام وقتتون بخیر
    آیا در مقطع ارشد میشه دروس پیش نیاز رو به صورت هم نیاز گرفت ؟
    من ترم سه ارشدم ۱۲ واحد برام مونده ، دوتا درسم پیش نیاز داره
    می خواستم بدونم می تونم این دو درس رو به صورت هم نیاز بردارم
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام
      با تایید مدیر گروه این امکان را دارید.

  3. مهران

    سلام
    اگر دو درس هم نیاز باشند و در یکی از دروس نمره قبولی رو بدست بیاریم ولی در درس دیگر مردود شویم آیا هر دو درس حذف میشود

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      خیر، اما نیاز است تا بازه زمانی مشخص شده توسط آموزش درس دوم را بگذرانید.

  4. منصوره

    سلام من ترم اول کارشناسی پیوسته حسابداری دانشگاه ازادثبت نام کردم وشهریه شوکامل دادم ولی سرکلاسانرفتم وامتحان ندادم میخواستم بدونم الان تکلیفم برای ترم بعدچیه؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      در ابتدا نیاز است تا پیگیر وضعیت تحصیلی خود از طریق آموزش دانشکده باشید.

  5. م

    ببخشید من میکروبیولوژی ۲ را که پیش نیاز دروس باکتری ۱ و ایمونولوژی و ویروس شناسی و.. هست را با نمره ۹ افتادم آیا میشه این درس را با یکی از این دروس در یک ترم برداشت ممنون میشم جواب بدید

    • ایران مشاوره

      با سلام، با موافقت مسئول آموزش خود می توانید هر دو درس مدنظرتان را در این ترم انتخاب نمائید.

  6. Mina

    سلام و وقت بخیر

    آیا میشه در ترم اخر(۶ترمه) بدون اینکه درس مذکور رو افتاده باشم، پیش‌نیاز و هم نیاز کرد؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      در صورت تایید مسئول آموزش دانشگاه، این امکان برای شما وجود خواهد داشت.

  7. امیرحسین

    سلام
    من ترم یک ریاضی ۱ رو افتادم
    ترم دو هم ریاضی ۱ و معادلات دیفرانسیل رو با هم برداشتم ولی بازم جفتشونو افتادم
    الان بازم میتونم با هم بردارمشون؟
    چون این قانون پیش‌نیاز رو سردر نمیارم

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      بله، به علت همنیاز شدن این دو درس با یکدیگر مانعی برای شما وجود نخواهد داشت.

  8. نگین

    سلام ببخشید یه سوال
    من ترم پیش یه واحد برداشتم که نصفشو رفتم سر کلاس و حذف شدم یعنی اصلا امتحان ندادم اون واحد رو
    الان پیش نیاز یکی دیگه از واحدامه میتونم جفتشونو بردارم همنیاز کنم؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      خیر، تنها در صورت افتادن در یک درس، به صورت پیش فرض برای باقی واحد ها همنیاز خواهد شد.

  9. مائد

    سلام. من درس مبانی علوم ریاضی ک پیش نیاز خیلی از دروسم است رو ترم پیش با درس مبانی انالیز عددی هم نیاز کردم درس پیش نیاز رو قبول نشدم اما درس انالیز عددی رو قبول شدم الان نمیدونم این درس چی میشه

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، در این رابطه با مدیریت آموزشی دانشکده خود صحبت داشته باشید.

  10. نیما

    یه سوال
    در a پیشنیاز درس b هست من درسa رو اصلا تاحالا بر نداشتم
    میتونم تو این ترم هم a رو هم b رو باهم بردارم همنیازش کنم اگه انتخاب کنم چی میشه؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      امکان هم نیاز بعضی دروس میسر است اما ابتدا باید ببینیم که در چارت درسی رشته شما این اجازه داده شده است یا خیر ولی چنانچه مدیر گروه شما این موضوع را تایید نماید نیز می توانید این کار را انجام دهید.

  11. علی

    اگه ی درس چند پیش‌نیاز داشته باشه مثلا در رشته صنایع درس طراحی ایجاد صنایع دارای چند پیش نیاز باشه مثلا اقتصاد عمومی یک ، اقتصاد مهندسی ، طرح ریزی ، ارزیابی کارو زمان و … اگه فقط ی درس از اینا رو پاس کرده باشیم میشه درس طراحی ایجاد صنایع رو برداشت ؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      برای اخذ واحد درسی نیاز است تا تمامی واحد های پیش نیاز در ترم های گذشته اخذ شده باشند.
      در صورت همنیاز بودن دروس امکان اخذ همزمان آنها وجود خواهد داشت.

  12. سینا سوهانی

    سلام
    من درس ریاضی ۱ رو ترم اول برداشتم ولی پاس نشدم
    درس ریاضی ۱ پیشنیاز درس معادلات دیفرانسیل هستش
    ترم بعدش درس ریاضی ۱ رو با معادلات دیفرانسیل با هم همنیاز کردم ولی درس ریاضیات گسسته هم که بصورت عادی همنیاز ریاضی ۱ هست برداشتم و هر ۳ رو پاس کردم…
    آیا مشکلی پیش میاد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در صورتی که دروس را همنیاز کرده و در یک ترم نمره قبولی این دروس رو کسب کنید هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

  13. علی

    با سلام و خسته نباشید
    من ترم ۲ جزا عمومی ۱ افتادم و ترم ۳ پاسش کردم در ترم ۴ جزا عمومی ۲ و ۳ رو همزمان گرفتم جزای ۳ رو پاس کردم ولی جزا ۲ رو افتادم تکلیف جزا ۳ چی میشه آیا حذف میشه و نیاز به گرفتن دوباره هست یا خیر ؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      با توجه به تصمیم گیری آموزش دو ترم به شما مهلت برای پاس کردن دروس پیش نیاز داده می شود.

  14. افسانه

    سلام من درس بین الملل ۲رو چند ترم قبل برداشتم نمره قبولی نگرفتم و الان به اشتباه بین الملل ۳که پیش نیازش ۲هست برداشتم و قبول شدم حذف میشه درس بین الملل ۳برام؟!

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      با توجه به قانون آموزشی و در صورت تایید مدیر آموزش شما تا دو ترم فرصت دارید تا درس پیش نیاز خود را پاس کنید ولی حتما این موضوع را با مدیر آموزش درمیان بگذارید.

    • محمد

      سلام اگه دروسی پیشنیاز رعایت نشده باشه و مسئول آموزش متوجه نشه موقع فارق التحیلی و برگه فراقتو بده که امضا جمع کنی چجوری میشه؟
      یا اگر متوجه بشن میفرستن شورا؟؟؟

    • ایران مشاوره

      باسلام ف درصورتی که دروسی از چارت تحصیلی شما باقی مانده باشد می توانید از معرفی به استاد یا ترم تابستان و…. بدون هیچ نگرانی، استفاده نمائید.

  15. غفاری

    سلام
    اگر دانشجویی یکبار درس پیش‌نیاز را برداشته باشه آن هم به طور هم نیاز
    و درس دومی پاس شده باشه ولی درس پیش نیاز همین یکبار افتاده باشه
    تکلیف اون درس دومی که پاس شده چی میشه؟
    ممنون از پاسخ گویی شما

    • ایران مشاوره

      با سلام، در خصوص پذریفتن دروس پاس شده کمیسیون آموزش تصمیم گیری می کند ، لذا توصیه می شود در اسرع وقت با کمسیون آموزش ارتباط بگیرید.

  16. امیر

    سلام
    من ترم دو هستم ریاضی ۱ و با معادلات دیفرانسل هم نیاز کردم
    پیش نیاز معادلات دفرانسیل ریاضی ۱ هست اگر من به احتمال کم ریاضی یک رو مردود بشم اما معدلات دیفرانسیل رو پاس بشم چی میشه حذف میشه معادلات دیفرانسیل ؟
    معدلات دیفرانسیل حذف میشه به خاطر این که ریاضی ۱ رو مردود شدی؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، این دسته از موارد بستگی به قوانین درون دانشکده ای دارد و میتوانید از آموزشی دانشگاه این مورد را پیگیری نمایید.
      اما در صورت کسب نمره قبولی در درس معادلات دیفرانسیل بعید است این درس برای شما حذف شود.

  17. S27

    با سلام خسته نباشید
    میخواستم بدونم اگه قوانین پیش نیازی رو رعایت نکنیم و آموزش متوجه بشه کدوم درس رو حذف میکنه
    خود درس پیش‌نیاز رو یا درسی که پیش نیاز احتیاج داره؟

    • ایران مشاوره

      با سلام در صورت عدم رعایت پیش نیاز و آگاه شدن آموزش دانشگاه درسی که به پیش نیاز احتیاج داشته حذف می شود.

  18. صبا

    اگه تو یه ترم یه درس پیش نیاز سه درس دیگ باشه میشه هم اون پیش نیاز هم اون سه درس دیگه رو باهم برداشت؟
    و یه سوال دیگ هم داشتم اگ تو یه ترم دوتا درس داشته باشیم که جفتشون پیش نیاز دارن میشه اون دوتا درس و با پیش نیازاشون باهم برداشت اشکالی نداره؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، برای انتخاب واحد می توانید دروس هم نیاز را با درس اصلی بردارید دروس پیش نیاز لازم است در ترم قبل پاس شده باشد و در مواردی اگر این دروس را در ترم قبلی حذف نموده باشید هم می توانید با درس اصلی انتخاب نمایید.

دریافت مشاوره