خانه پذیرش بدون کنکور آیا شرکت در رشته دندانپزشکی بدون کنکور امکان پذیر است؟

آیا شرکت در رشته دندانپزشکی بدون کنکور امکان پذیر است؟

تحصیل رشته دندانپزشکی بدون کنکور 1402
رشته دندانپزشکی بدون کنکور 1402

رشته دندانپزشکی همانند سایر رشته های پرطرفدار علوم تجربی از جمله پزشکی و داروسازی هر ساله داوطلبان زیادی را به خود جذب می کند. بی شک بسیاری از دانش آموزان با آرزوی تحصیل در رشته های پزشکی اعم از دندانپزشکی وارد رشته تجربی شده اند و همین امر می تواند عرصه رقابت در کنکور سراسری تجربی را برای تصاحب صندلی های دانشگاه های کشور تنگ کند.

به دلیل همین رقابت تنگاتنگی که میان علاقه مندان به رشته دندانپزشکی وجود دارند، ممکن است بسیاری از متقاضیانی که از کسب نمره قبولی در کنکور ناامید شده اند، به دنبال شرایط تحصیل در این رشته به صورت بدون آزمون باشند. اگر چنین سوالی نیز در ذهن شما نقش بسته است که آیا امکان تحصیل در رشته دندانپزشکی به صورت بدون کنکور وجود دارد یا خیر، توصیه می کنیم ما را تا انتهای این مقاله همراهی نمایید.

رشته دندانپزشکی از آن دسته رشته هایی است که تنها در دانشگاه های دوره روزانه و پردیس خودگردان و همچنین دانشگاه آزاد ارائه می شود.

آیا تحصیل در رشته دندانپزشکی به صورت بدون کنکور صحت دارد؟

همان طور که در ابتدا اشاره کردیم شمار علاقه مندان به تحصیل در رشته دندانپزشکی هر ساله رو به افزایش است و همین امر می تواند مسیر دستیابی به چنین هدفی را با موانع و مشکلاتی همراه کند. با توجه به تقاضای بالای داوطلبان، هر ساله شاهد تعداد محدودی از پذیرفته شدگان رشته های پزشکی و دندانپزشکی نسبت به سایر رشته های گروه آزمایشی علوم تجربی می باشیم.

در پاسخ به این سوال که آیا امکان تحصیل در رشته دندانپزشکی به صورت بدون کنکور وجود دارد یا خیر باید بگوییم که پاسخ منفی است! و تحصیل در رشته دندانپزشکی بدون کنکور صحت ندارد. از همین رو، علاقه مندان تنها در صورت دارا بودن شرایط ثبت نام کنکور سراسری 1402 و کسب رتبه قبولی دندانپزشکی می توانند اقدام به تحصیل در این رشته نمایند.

با این تفاسیر می توان گفت تحصیل در رشته دندانپزشکی به صورت بدون آزمون در هیچ یک از دانشگاه های علوم پزشکی کشور امکان پذیر نبوده و تنها راه ورود به این دانشگاه ها و تحصیل در رشته مذکور، رقابت با دیگر شرکت کنندگان کنکور و تلاش برای کسب رتبه قابل قبول می باشد.

تحصیل در رشته دندانپزشکی سایر دانشگاه ها بدون شرکت در کنکور سراسری 1402

علاوه بر ارائه رشته های بدون کنکور دانشگاه سراسری، دانشگاه های علمی کاربردی و آزاد نیز 85 درصد از ظرفیت پذیرش خود را به جذب دانشجویان بر اساس سوابق تحصیلی آن ها اختصاص داده اند. در سال های اخیر تعداد کثیری از رشته های گروه های آزمایشی فنی و مهندسی، علوم انسانی، هنر، زبان های خارجی و حتی علوم تجربی به صورت بدون کنکور ارائه می شوند و همین امر موجب شده تا بسیاری از داوطلبان تصور کنند که امکان ارائه رشته پزشکی بدون کنکور و دندانپزشکی بدون کنکور نیز وجود دارد.

اما باید بگوییم که چنین تصوری کاملا اشتباه بوده و هیچ یک از واحدهای دانشگاهی ارائه دهنده رشته دندانپزشکی به صورت بدون کنکور نمی باشند. ناگفته نماند که دانشگاه هایی همچون علمی کاربردی، غیرانتفاعی و پیام نور حتی به واسطه ثبت نام کنکور سراسری نیز به پذیرش دانشجویان در رشته دندانپزشکی نمی پردازند و به عبارت دیگر، نام این رشته در میان لیست رشته های هیچ کدام از دانشگاه های مذکور دیده نمی شود.

لازم است بدانید بر خلاف رشته دندانپزشکی، امکان تحصیل در رشته های پیراپزشکی بدون کنکور وجود داد و برخی از دانشگاه های علوم پزشکی تحت شرایط خاص نسبت به پذیرش داوطلبان صرفا در مقطع کاردانی رشته هایی چون مامایی، هوشبری، اتاق عمل، علوم آزمایشگاهی و… به صورت بدون آزمون اقدام می کنند. پذیرش این دسته از متقاضیان با ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری تفاوت داشته و آن ها می بایست پس از شرکت در کنکور تجربی و انتخاب کد رشته هایی که به صورت بدون آزمون ارائه شده اند، در یک مصاحبه نیز حضور یابند.

البته شرایط پذیرش در هوشبری بدون کنکور، مامایی بدون کنکور و سایر رشته های پیراپزشکی به صورت بدون آزمون، تنها پس از انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی در هر دوره مشخص می شود و تا پیش از آن نمی توان در مورد ارائه این رشته ها و شرایط تحصیل در هر یک از آن ها اظهار نظر نمود. شما همراهان گرامی می توانید به منظور کسب اطلاعات بیشتر درمورد هر یک از مباحث فوق و همچنین پزشکی بدون کنکور و پرستاری بدون کنکور روی لینک های مربوطه کلیک کنید.

 

سوالات متداول

1- آیا دندانپزشکی بدون کنکور ارائه می شود؟

این رشته تاکنون جزو رشته هایی نبوده که به صورت بدون آزمون ارائه شود و احتمال ارائه شدن آن به این شیوه، بسیار کم است.

2- آیا می توان در دانشگاه آزاد به تحصیل بدون آزمون رشته دندانپزشکی پرداخت؟

خیر، با وجود این که دانشگاه آزاد یک دانشگاه شهریه پرداز می باشد اما تا به حال بدون شرکت در کنکور به پذیرش دانشجو در این رشته نپرداخته است.

3- معدل 3 سال آخر مدرسه ام 20 شده است. آیا امکان تحصیل بدون کنکور در رشته دندانپزشکی دانشگاه های دولتی برایم وجود دارد؟

خیر، متاسفانه تاکنون برای دانش آموزان با معدل بالا نیز این امکان فراهم نشده است و احتمال فراهم شدن آن نیز کم است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۷۴ نظر
  1. کمال

    سلام
    من فوق دیپلم بهداشت دهان و دندان دارم که به صورت ضمن خدمت در‌‌ دوره دندانپزشکی بدون کنکور حضور یافت و اکنون مطب دندانپزشکی دارد و درآمد خوب. لطفا بفرمائید چطور ممکن است؟ آیا شرایط خاصی داشته است؟
    ممنون

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      امکان تاسیس مطب دندانپزشکی میسر نمی باشد اما خدمات جانبی را می توانند انجام دهند.

  2. مبین

    سلام خسته نباشید ببخشید من یه ساله دیگه دیپلم فنی میگیرم میتونم با دیپلم خودم سال بعدش در دانشگاه آزاد دندان پزشکی بخونم

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد و تمامی داوطلبان می توانند با دیپلم نظام جدید یا دیپلم ترمی واحدی(همراه با پیش دانشگاهی) و.. در کنکور علوم تجربی شرکت کرده و انتخاب رشته نمایند.

  3. فريده

    سلام .من فوق لیسانس تربیت بدنی دارم.دوست دارم دندانپزشمی بخونم.چه کنکوری بدم.و از چه مقطع تحصیلی باید شروع کنم

    • ایران مشاوره

      سلام ، وقتتون بخیر. شما باید جهت ورود به رشته های پزشکی و دندانپزشکی از طریق کنکور سراسری رشته تجربی این کار را انجام دهید.

  4. منیره

    سلام من فوق لیسانس شیمی دارم متولد ۶۳ ایا امکان کنکور دوباره برا دندان پزشکی رو دارم

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، بله، محدودیتی بابت ثبت نام در کنکور سراسری گروه علوم تجربی و تحصیل در رشته ذکر شده نخواهید داشت.

  5. اردشیر عباسی

    سلام.من دیپلم انسانی سال ۷۴ دارم میتونم در رشته تجربی برای دندانپزشکی شرکت کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، مطابق با دفترچه ثبت نام کنکور سراسری سال ۱۴۰۱، با توجه به مدرک دیپلم ذکر شده منعی از بابت تغییر رشته و انتخاب گروه علوم تجربی وجود ندارد.

نمایش دیدگاه های بیشتر
دریافت مشاوره