خانه مدارس ثبت نام کلاس اول دبستان 1401 – ۱۴۰۲

ثبت نام کلاس اول دبستان 1401 – ۱۴۰۲

هزینه ثبت نام کلاس اول ابتدایی 1401 - 1402
ثبت نام کلاس اول دبستان 1401 – 1402

ورود به اولین و مهم ترین پایه تحصیلی کودکانی که 6 سال تمام دارند، یعنی اول ابتدایی مطمئنا یکی از اصلی ترین دغدغه های والدین است. دوره ای که پایه گذار تمام آینده تحصیلی و شغلی آن ها خواهد بود و بایستی از همان ابتدا بذر دانش به درستی در نهاد دانش آموزان کاشته تا در زمان مناسب از آن بهره مند شد. از آنجایی که نظام جدید آموزشی تغییرات زیادی را به همراه داشته، ممکن است عدم آشنایی والدین دانش آموز با نحوه و زمان ثبت نام، موجب ایجاد و بروز استرس در آن ها شود.

بنابرین اطلاع دقیق والدین گرامی از فرآیند نام نویسی فرزندانشان در مدارس با توجه به شرایط موجود و حضوری یا غیر حضوری بودن ثبت نام می تواند در جهت کمتر شدن نگرانی آن ها موثر باشد.

ثبت نام کلاس اول دبستان در سال تحصیلی 1401 – 1402 از اول خرداد تا پایان مرداد ماه سال جاری با مراجعه به مدارس امکان پذیر بوده است.

آخرین تغییرات ثبت نام کلاس اول دبستان 1401 – 1402

مهر ماه 1401 برای نوآموزان بدو ورود به دبستان با یک تغییر همراه خواهد بود و آن موضوع حداقل میزان سن جهت ورود به مدرسه می باشد. در سال های گذشته طبق قوانین آموزش و پرورش، حداقل سن ورود به کلاس اول دبستان بایستی 6 سال تمام می بود و اگر نوآموزی تا پایان شهریور ماه قبل از شروع سال تحصیلی، کمتر از 6 سال داشت مجاز به ثبت نام در مدارس نمی شد.

به همین جهت متولدین نیمه دوم سال یعنی از مهر تا اسفند، اگر سن آنها تا قبل از مهر ماه سال تحصیلی به 6 سال نمی رسید و حتی اگر با گذشت چند روز از مهر سن آنها 6 سال تمام می شد، باز هم مجاز به ثبت نام نبودند. برای ثبت نام کلاس اول دبستان در مهر 1401، شرط سنی همان 6 سال تمام است با این تبصره که متولدین نیمه دوم سال که تا پایان مهر ماه 6 سال آنها کامل می شود مجاز به ثبت نام خواهند بود.

زمان بندی ثبت نام کلاس اول دبستان 1401 – 1402

ثبت نام مدارس پایه اول ابتدایی سال تحصیلی 1401 – 1402 برای کودکانی که شرایط سنی لازم را دارند، از تاریخ اول خرداد ماه آغاز شده و تا پایان مرداد ماه سال جاری نیز ادامه داشت. با وجود این که امکان تمدید مهلت ثبت نام وجود دارد، توصیه می شود در روزهای اولیه ثبت نام فرزند خود را انجام دهید تا در روزهای پایانی ثبت نام دچار مشکلاتی همچون کمبود ظرفیت و عدم پذیرش مدارس نشوید.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه در کانال تلگرام مدارس ایران مشاوره نیز عضو شوید.

نحوه ثبت نام کلاس اول دبستان 1401 – 1402

با توجه به شرایط حاصل از شیوع ویروس کرونا در دو سال گذشته به جهت جلوگیری از ازدحام جمعیت، بخشی از ثبت نام کلاس اولی ها در قالب اینترنتی صورت می گرفت و بخش دیگر آن که مربوط به سنجش سلامت بوده از طریق سامانه سنجش بدو ورود به دبستان با حضور یکی از والدین و نوآموز صورت می پذیرفت.

روند ثبت نام به شکل غیر حضوری که ویروس کرونا موجب آن شد، برای سال جاری برقرار نمی باشد و نمی توان به صورت غیر حضوری از طریق سامانه پادا اقدام به ثبت نام نمود و بایستی با حضور در مدرسه و با مسئولیت مدیر مدرسه از طریق سامانه سیدا ثبت نام نوآموزان انجام پذیرد.

بنابراین والدین کودکانی که به سن قانونی اول ابتدایی رسیده اند، پس از تکمیل مدارک باید با حضور در مدرسه نسبت به ثبت نام نوآموز و در ادامه، فرآیند مربوط به سنجش سلامت را طی نمایند.

سنجش سلامت

برای ثبت نام کودکان در پایه اول ابتدایی دریافت برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی است. این برنامه هر سال جهت شناسایی بیماری های خاص و پیشگیری از آن ها اجرا می شود و شامل ارزیابی بینایی، شنوایی، گفتاری، آمادگی تحصیلی و بیماری های پوست و مو است.

برای دریافت این برگه تنها حضور یکی از والدین برای عدم ازدحام کافی می باشد که با توجه به اطلاعیه منتشر شده توسط وزارت آموزش و پرورش، مراحل دریافت فرم سلامت سنجی به شرح زیر است.

  • مراجعه والدین به همراه فرزند خود به مدرسه محل ثبت نام و دریافت نوبت برای پایگاه سنجش
  • حضور در پایگاه سلامت تعیین شده جهت تکمیل فرم تاییدیه سلامت و تحویل مدارک مورد نیاز از قبیل برگه واکسیناسیون، اصل شناسنامه والدین و دانش آموز و یک قطعه عکس 3 * 4
  • پرداخت هزینه ثبت نام سنجش سلامت
  • دریافت تاییدیه و تحویل آن به مدرسه

همچنین به منظور آشنایی بیشتر با روند برگزاری سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی برای ورود به دبستان می توانید بر روی لینک مربوط به آن کلیک نمایید.

شرایط سنی ثبت نام کلاس اول دبستان 1401 – 1402

شرط سنی به عنوان یک پیش نیاز ضروری برای ورود به کلاس اول دبستان تنهاترین شرط موجود برای ثبت نام نوآموزان می باشد. طبق قوانین مصرح آموزش و پرورش، سن پذیرش و نام نویسی نوآموزان در مدارس ابتدایی دارای یک حداقل و حداکثر سنی بوده که در سال جاری، میزان سن حداقلی نوآموزان جهت ورود به دبستان نیز تغییر کرده است.

در جدول زیر میزان حداقل و حداکثر سن نوآموزان جهت ورود به دبستان را مشاهده می فرمایید.

حداقل و حداکثر سن نوآموزان جهت ثبت نام کلاس اول دبستان 1401 – 1402
عنوان حداقل سنحداکثر سن
سن ورود به دبستان در مناطق شهری6 سال تمام تا پابان مهر 14019 سال تمام
سن ورود به دبستان در مناطق روستایی6 سال تمام تا پایان مهر 140111 سال تمام

مدارک مورد نیاز ثبت نام کلاس اول دبستان 1401 – 1402

والدین برای هر دو مرحله حضوری و اینترنتی دانش آموز، لازم است تمامی مدارک زیر را در دسترس داشته باشند تا در صورت لزوم از اطلاعات آن ها استفاده کرده و یا اصل مدارک مورد نیاز را ارائه دهند.

  • چهار عدد عکس 4*3 دانش آموز (برای دختر خانم ها با حجاب و ترجیحا با مقنعه)
  • اصل و کپی شناسنامه دانش آموز و والدین
  • اصل و کپی کارت ملی والدین
  • اصل و کپی از برگه تاریخچه واکسیناسیون دانش آموز
  • مدرک احراز محل سکونت مانند سند، قولنامه، قبض های آب و برق
  • تکمیل فرم ثبت نام کلاس اول و درج مشخصات کامل دانش آموز شامل اطلاعات هویتی، سن، تاریخ تولد، شماره تلفن ثابت و یا شماره تلفن همراه والدین

هزینه ثبت نام کلاس اول دبستان 1401 – 1402

در یک تقسیم بندی کلی مدارس را جهت ورود نوآموزان می توان در دو دسته قرار داد. در ادامه هزینه ثبت نام در هر یک از مدارس مذکور را به تفکیک ارائه خواهیم داد.

هزینه ثبت نام مدارس دولتی

توجه کنید که دریافت هر مبلغی در مدارس دولتی برای ثبت نام ممنوع است و داوطلبان جز هزینه بیمه و کتاب درسی نیازی به پرداخت هیچ مبلغی ندارند. البته پرداخت برخی هزینه ها در قالب کمک های مردمی، هزینه سرویس مدارس دانش آموزان، فعالیتهای فوق برنامه، هزینه لباس و روپوش دانش آموزان و موارد مشابه آن هم در صورت هماهنگی و رضایت اولیاء و مربیان مدارس ضمن رعایت قوانین و مقررات مربوطه، مانعی ندارد.

لازم به ذکر است که این هزینه ها در هنگام ثبت نام نباید دریافت گردد و بعد از شروع سال تحصیلی، اخذ وجوه طبق شرایط فوق الذکر مانعی ندارد.

هزینه ثبت نام مدارس شهریه پرداز

نام نویسی در این مدارس نسبت به مدارس دولتی از هزینه های بیشتری برخوردار هستند و به چند دسته غیر انتفاعی، نمونه دولتی، هیت امنایی،شاهد و … تقسیم می شوند.

مدارس غیر دولتی

میزان شهریه در مدارس غیر دولتی به موارد متعددی بر می گردد که طبق مصوبه اعلام شده، شهریه ثابت آن حداقل 4 میلیون و حداکثر حدود 27 میلیون تومان خواهد بود. دو هزینه دیگر مربوط به شهریه فوق برنامه و هزینه های متفرقه می باشد که هزینه متفرقه با هماهنگی بین اولیاء صورت می پذیرد و شهریه فوق برنامه بایستی تا 38 درصد شهریه ثابت تعیین شود.

البته شهریه فوق برنامه لازم است به تصویب شورای نظارت منطقه و استان برسد و دریافت آن باید به بعد از شروع سال تحصیلی موکول شود.

مدارس شاهد

جهت ثبت نام دوره ابتدایی در مدارس شاهد طبق آخرین اخبار، مبلغ 500 هزار تومان برای دانش آموزان شاهد و برای دانش آموزان غیر شاهد مبلغ 520 هزار تومان الی 1 میلیون تومان به عنوان حداقل و حداکثر میزان شهریه دریافت می گردد.

مدارس نمونه دولتی

مدارس نمونه دولتی نیز دارای شهریه می باشند که در دوره ابتدایی  از 33000 هزارتومان الی 7700 هزارتومان می باشد.

مدارس هیات امنایی

مدارس هیئت امنایی ، جزو مدارس غیر دولتی به حساب می آیند که هدف از تاسیس آن ها، استفاده از مشارکت های مردمی جهت خودگردان کردن مدرسه است. وجه ای که به عنوان شهریه از والدین دریافت می شود از 400 هزارتوان تا 1 میلیون تومان می باشد.

نکات و اولویت های مهم جهت ورود نوآموزان به کلاس اول ابتدایی

از آن جا که علاقه به درس و پشتکار علمی تا حدود زیادی در همان سال اول ابتدایی برای نوآموزان نهادینه می شود، پس به همین منظور برخی نکات را والدین گرامی باید مدنظر داشته و کودکان خود را با شرطی سازی مثبت، نسبت به درس، معلم و محیط مدرسه متمایل سازند و خود اولیاء در این زمینه نقش مهمی ایفا نمایند.

انتخاب مدرسه

در انتخاب مدرسه به نکات زیر توجه شود:

  • نزدیک بودن به محل زندگی یا محل کار یکی از والدین در صورت شاغل بودن پدر و مادر
  • تناسب بین محیط و امکانات مدرسه با شهریه دریافتی
  • حتی الامکان بالا بودن سطح علمی مدرسه با توجه به سابقه آن
  • شناخت نسبی از معلمان و مربیان مدرسه از جهت بعد علمی و اخلاقی

همیاری و همکاری با نوآموزان

جدایی از محیط مدرسه و معلمان و مربیان آن، والدین می توانند و باید نقش مهمی در همان ابتدای علم آموزی فرزندان خود داشته باشند. اولین مواجهه نوآموزان با مقوله تعلیم و تعلم، می تواند آنها را نسبت به دانش و مهارت آموزی خوشبین یا بدبین کند که از هر دو طرف مدرسه و خانواده این امر امکان پذیر بوده و مواردی چند در این موضوع مهم را فهرست وار خدمت شما بیان خواهیم کرد.

  • تا حد ممکن در یادگیری مطالب با فرزندتان همکاری کنید نه اینکه جواب را مستقیما بیان نمایید.
  • هنگام سوال کردن فرزندتان کاملا به او گوش کنید تا سکوت هنگام صحبت دیگری را یاد بگیرد.
  • همواره احترام به معلم را به او یادآوری کنید که ادب، سکوت می آورد و به دنبال آن یکی از پیش نیاز های خوب گوش دادن است.
  • تشویق را در یادگیری درس بیشتر کنید و تنبیه را کمتر، آن هم با گفتگو و ابراز ناراحتی از نحوه درس خواندن وی.
  • همیشه درس را جلوتر از تفریح برای فرزندتان یادآوری و اعمال نمایید تا شیرینی تفریح بعد از درس برای او جذاب تر باشد و برای همیشه یاد بگیرد که از پس سختی، شیرینی خواهد بود به شرط تلاش و کوشش.

نکته: هیچ گونه مصاحبه و آزمون ورودی برای مدارس دولتی و غیر دولتی جهت ثبت نام در پایه اول دبستان نبایستی اعمال شود. همچنین دانش آموزانی که والدین آنها هر دو شاغل بوده، مانعی از جهت ثبت نام نوآموز در نزدیکی محل کار یکی از والدین وجود ندارد هر چند محدوده ثبت نام شده مدرسه مورد نظر خارج از منطقه مسکونی آنها باشد.

در پایان ذکر این نکته لازم به نظر می آید که والدین و سرپرستان محترم جهت مناسب ترین انتخاب برای مدرسه فرزند خود و یا آگاهی از تمامی مدارس موجود با توجه به شرایط پذیرش و نحوه ثبت نام آن طبق مشاوره ثبت نام مدارس اقدام نمایند.

سوالات متداول

1- ثبت نام کلاس اول دبستان ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ در چه زمانی صورت می گیرد؟

نام نویسی این پایه از اول خرداد ماه آغاز شده و تا پایان مرداد ماه نیز ادامه داشت.

2- ثبت نام کلاس اول دبستان از چه طریقی انجام می شود؟

فرآیند نام نویسی کلاس اول دبستان با مراجعه به مدرسه و حضوری صورت می پذیرد که در متن مقاله بیان گردیده است.

3- دریافت برگه تاییدیه سنجش سلامت جهت ثبت نام کلاس اول ابتدایی به چه صورت امکان پذیر است؟

فرم تاییدیه سنجش سلامت بعد از نوبت دهی از مدرسه با مراجعه والدین به همراه دانش آموز و انجام ارزیابی های لازم صادر می شود.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره مدارس پیج مدارس