خانه معرفی رشته ها رشته مدیریت امور بانکی

رشته مدیریت امور بانکی

موقعیت شغلی رشته مدیریت امور بانکی
بازار کار رشته مدیریت امور بانکی
 در حال حاضر که کنکور به رقابتی سخت و نفس گیر میان داوطلبان مبدل شده ، می توان یکی از دغدغه های اصلی بسیاری از داوطلبان را ، انتخاب یک رشته مناسب با بازار کار عالی ، به عنوان رشته تحصیلات دانشگاهی آنان ، نام برد. چرا که یکی از مهم ترین و سرنوشت سازترین انتخاب های این افراد در این مقطع از زندگی ، رقم خواهد خورد. اهمیت این موضوع ما را بر این وا داشته که در این مقاله به ارائه توضیحاتی در خصوص بازار کار یکی دیگر از رشته های پردرآمد و سودآور بپردازیم.

با توجه به تاثیر دانش بانکداری و امور مربوط به آن در فعالیت های اقتصادی حوزه های مختلف ، می توان رشته مدیریت امور بانکی را از رشته های پررونق و سودآور محسوب نمود.

معرفی رشته مدیریت امور بانکی 

رشته مدیریت امور بانکی از جمله رشته های پرطرفدار و محبوب در میان رشته های موجود ، محسوب می شود. که دانش آموزان هر سه گروه آموزشی علوم ریاضی ، علوم تجربی و علوم انسانی می توانند این رشته را به عنوان رشته دانشگاهی خود برگزینند ، چرا که این رشته میان هر سه گروه آموزشی نام برده شده ، مشترک است. خوب است بدانید ؛ از میان دانشجویانی که در این رشته تحصیل می کنند ، افراد علاقه مند به مسائل مدیریتی و اقتصادی که دارای پایه قوی در مباحث ریاضی و آماری نیز می باشند ، در این عرصه نسبت به سایرین موفق تر هستند. رشته مدیریت امور بانکداری را می توان در مقاطع کاردانی ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری ، دنبال نمود. این رشته در مقطع کارشناسی دارای 145 واحد درسی شامل ، 23 واحد عمومی ، 29 واحد دروس پایه و 93 واحد دروس تخصصی می باشد.

بازار کار و آینده شغلی رشته مدیریت امور بانکی

همان طور که می دانید نمی توان با قطعیت گفت که دانش آموختگان در یک رشته مشخص ، چگونه سرنوشت کاری در پیش روی دارند و بازار کار برای آنان در آینده به چه شکل خواهد بود ، چرا که آینده شغلی افراد به میزان پشتکار ، توانایی ، تسلط در حوزه تحصیلات دانشگاهی و … بستگی دارد و بنابراین نمی توان به طور قاطعانه یک آینده شغلی رویایی را برای تمامی فارغ التحصیلان رشته مدیریت امور بانکی ، در نظر گرفت.

فارغ التحصیلان این رشته پس از کسب مهارت های مورد نیاز و گذراندن دوره های مربوطه می توانند به ارائه خدماتی که پیش از آن در دانشگاه آموخته اند ، بپردازند. این خدمات را می توان فعالیت در شرکت های سرمایه گذاری ، عهده داری وظایف مختلف در بانکداری داخلی و بانکداری بین المللی (واردات ، صادرات و …) ، مدیریت مالی موسسات و بخش های متعلق به بانک ها ، امور حسابداری شعب و موسسات بانکی دولتی و خصوصی و … نام برد.

میزان حقوق و درآمد دانش آموختگان رشته مدیریت امور بانکی

بسیاری از افراد تصورات تا حدودی خیالی در رابطه با درآمد شغل های مرتبط با امور بانکی دارند و شاید بتوان دلیل آن را هم ، موقعیت شغلی این افراد و در ارتباط بودن آنان با سرمایه های هنگفت مالی ، نام برد. ولی در واقعیت امر چنین نیست ، در حقیقت کارکنان و متصدیان امور بانکی نیز تقریبا همانند سایر کارمندان ارگان ها و سازمان های دولتی ، حقوق دریافت می کنند.

چنین شرایط فوق العاده ای مربوط به مدیران و یا سرپرستان شعب بانکی می شود که پس از گذشت چندین سال و با کسب تجربه های بسیار به این جایگاه رسیده اند. تنها تفاوتی که میان کارکنان حوزه های بانکی و شاغلان سایر بخش های دولتی وجود دارد ، میزان تسهیلاتی است که هر چند سال یکبار و با بهره کم ، دریافت می نمایند. البته لازم به ذکر است که بین میزان حقوق دریافتی کارکنان بانک های خصوصی و دولتی تفاوت هایی وجود دارد که شرایط بهتری را برای کارمندان بانک های خصوصی به وجود آورده است.

دانشگاه های ارائه دهنده و ظرفیت آن ها برای پذیرش دانشجو در رشته مدیریت امور بانکی

طبق اطلاعیه های منتشر شده از سوی سازمان سنجش و آموزش کشور و با توجه به دفترچه های نام نویسی آزمون سراسری 98 ، مشاهده می کنیم که رشته مدیریت مالی تنها در دانشگاه خوارزمی و دانشگاه غیرانتفاعی خاتم – تهران ، ارائه می شود.

داوطلبان باید توجه کنند که صرف نظر از اینکه طی کدام یک از گروه های آموزشی علوم ریاضی ، علوم تجربی و علوم انسانی در آزمون سراسری شرکت نموده اند ، می توانند در این رشته و به انتخاب خود ، در یکی از این دانشگاه ها تحصیل نمایند. ناگفته نماند رشته مدیریت امور بانکی علاوه بر دو دانشگاه فوق ، در دانشگاه های آزاد نیز ارائه می شود.

ظرفیت پذیرش دانشجو در آزمون سراسری 98
دانشگاه ارائه دهندهعلوم ریاضیعلوم تجربیعلوم انسانی
دانشگاه خوارزمی – تهران3715
دانشگاه غیرانتفاعی خاتم – تهران61836

از بازار کار دیگر رشته های پردرآمد مدیریتی ، می توان بازار کار رشته مدیریت مالی را نام برد که این رشته نیز همانند رشته مدیریت امور بانکی ، موقعیت مناسب و درخوری را برای دانش آموختگان مستعد و فعال خود ، فراهم می آورد.

از آنجایی که انتخاب رشته از امور بسیار مهم در دوران تحصیلی دانش آموزان محسوب می شود و شاید کوچک ترین خطا در این رابطه برای دانش آموز ، مشکلات جبران ناپذیری را به وجود آورد ، لذا توصیه می کنیم با توجه به علایق شخصی و آگاهی کامل در رابطه با رشته مد نظر ، انتخاب رشته نمایید. ضمنا شما عزیزان می توانید در این خصوص با مرکز مشاوره تلفنی ایران مشاوره نیز تماس گرفته و از تجربیات مشاوران حرفه ای این حوزه ، بهره ببرید.


سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ نظر
  1. سلام میشه بگین برای پذیرش در رشته امور بانکداری با سوابق تحصیلی باید معدل دوازدهم چن باشه حداقل؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، برای قبولی در رشته های پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی، عوامل مختلفی مانند ظرفیت دانشگاه، تعداد داوطلبان و … وجود دارد و معدل مشخصی ذکر نشده است.

دریافت مشاوره پیج کنکور