خانه معرفی رشته ها رشته مدیریت خدمات پزشکی و درمانی | معرفی رشته + بازار کار این شغل

رشته مدیریت خدمات پزشکی و درمانی | معرفی رشته + بازار کار این شغل

رشته مدیریت خدمات پزشکی و درمانی

انسان همواره در طول زندگی با مشکلات جسم و گاهی روح دست و پنجه نرم می‌کند. در طول سال های اخیر نیز شیوع کرونا و همه گیر شدن آن، خبر از نیاز بشر به یک شبکه منظم بهداشتی و درمانی داد. سؤال اینجاست که آیا این شبکه بهداشتی را می توان بدون مدیریتی کارآمد به سرانجام رساند؟

 

گاهی برای دریافت خدمات درمانی مجبور به تحمل ساعات طولانی و طاقت فرسا می‌شویم؛ اینجاست که سخن از رشته تخصصی در این زمینه به میان خواهد آمد تحت عنوان رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی. البته این رشته را با نام دیگر مدیریت خدمات پزشکی در بین دانشجویان و عامه مردم می شناسیم که از مهم ترین وظایف آن ها می توان به برقراری نظم و مدیریت بیمارستان یا مراکز درمانی اشاره کرد.

رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی با هدف بهبود وضعیت خدمات درمانی کشور به سازماندهی مراکز بهداشتی می‌پردازد.

معرفی رشته مدیریت خدمات پزشکی و درمانی

هر سیستم هدمند دارای یک نظام داخلی و خارجی و زیرساخت های قانونمند است. شما کارخانه ای را در نظر بگیرید که مدیر نداشته باشد یا کشوری که بدون رهبر اداره شود؛ مسلما در چنین شرایطی آرمان های آن جامعه محقق نخواهد شد.

 

رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی از زیر بناهای رشته پزشکی است، با این تفاوت که به مدیریت این مجموعه و سازماندهی امور آن می‌پردازد. از شروع به کار یک مجموعه درمانی اعم از بیمارستان، درمانگاه، مرکز مشاوره و… گرفته تا نحوه اداره، هماهنگی، هدایت و رهبری و حتی تعطیلی آن، زیر نظر افراد متخصص در این رشته انجام می‌گیرد. این افراد با توجه به منابع موجود و اهداف معین در هر مجموعه خدمات بهداشتی و درمانی، به سازماندهی آن می‌پردازند.

دروس دانشگاهی رشته مدیریت خدمات پزشکی و درمانی

دروس دانشگاهی رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی مجموعا 136 واحد درسی است که در حین تحصیل مقطع کارشناسی شما باید 16 واحد کارآموزی را بگذرانید. این دروس شامل دروس عمومی، دروس پایه، دروس تخصصی اجباری و دروس تخصصی اختیاری می شود.

دروس دانشگاهی رشته مدیریت خدمات پزشکی و درمانی
دروس پایهدروس تخصصی
جامعه شناسی پزشکی و بهداشتیکلیات پزشکی
روانشناسی عمومیواژه شناسی پزشکی
اقتصاد خرد و کلانآشنایی با لوازم و تجهیزات پزشکی
اصول حسابداری ۱ و ۲ و ۳برنامه ریزی خدمات بهداشتی و درمانی
اصول و مبانی مدیریتسازمان و مدیریت بیمارستان ۱ و ۲
مدیریت منابع انسانیبیمه و تعرفه خدمات بهداشتی و درمانی
رفتار سازمانی OBشناخت، تهیه و توزیع دارو
موازین حقوقی در بیمارستانمدیریت خدمات بهداشتی
مدیریت مالیآشنایی با اصول طراحی و تجهیز
آشنایی با خدمات پرستاریاستانداردهای بیمارستانی
اصول خدمات بهداشتیاصول نگهداری و ایمنی بیمارستان
تغذیه و رژیم غذایی در بیمارستانزبان تخصصی ۱ و ۲
کاربرد کامپیوتر در مدیریتاپیدمیولوژی
روش تحقیقاقتصاد بهداشت
آمار حیاتی و شاخص های بهداشتیمدارک پزشکی
ریاضیات و کاربرد آن در مدیریتپروژه
اصول تنظیم و کنترل بودجه دولتی

بازار کار در رشته مدیریت خدمات پزشکی و درمانی

شما در این رشته، مدیریت، خدمات و بهداشت و درمان را در ارتباط با یکدیگر و به صورت تنیده در هم داشته و از طیف های گوناگون آن بهره مند خواهید شد. بنابراین فرصت های شغلی این رشته دامنه وسیعی را در بر می گیرد که در ادامه متن، مشاغل آن را نام برده ایم.

  • استاد دانشگاه
  • پژوهشگر
  • مدیر امور اداری
  • کارشناس یا مدیر منایع انسانی
  • کارشناس امور اجرایی بیمارستان
  • کارآزمای مدیر سلامت
  • کارشناس بهداشت محیط
  • کارشناس بهداشت حرفه ای
  • کارشناس تعالی سازمانی سلامت
  • کارشناس پذیرش و مدارک پزشکی
  • کارشناس حشره شناسی و مبارزه با ناقلین

توجه: برای اطلاعات بیشتر از رشته مدیریت شما می توانید روی لینک رشته مدیریت مالی کلیک کنید.

توانایی های لازم برای تحصیل در رشته مدیریت خدمات پزشکی و درمانی

از دیرباز تا به امروز، هر صنف یا مجموعه ای با مدیریت شخص یا اشخاصی اداره می شود. زیرا اگر مدیر نباشد، مشکلاتی از قبیل بی نظمی، نبودن قانون واحد، اجرا نشدن یا توجه نکردن به خواسته ارباب رجوع و… به وجود می آید.

 

بیمارستان ها و یا مراکز درمانی از حساس ترین مجموعه هایی هستند که در تمامی کشورها وجود دارند. چرا که ارباب رجوع این مراکز، افرادی هستند که از لحاظ جسمی یا روحی بیمار بوده و نیاز به مراقبت و توجه دارند. این قشر بسیار حساس، ضعیف و کم طاقت بیشترین تردد را در مراکز درمانی داشته و اگر در این مراکز به خواسته آن ها توجه نشود، مشکلات جبران ناپذیری نظیر به خطر افتادن جان آن ها اتفاق می افتد.

 

کسانی که در رشته مدیریت خدمات پزشکی تحصیل می کنند، باید ویژگی هایی نظیر روحیه بالا، قوی بودن در حیطه های مدیریت و شناخت بیمار، به کار بردن سلیقه در طراحی محیطی امن و بشاش برای بیماران و پرسنل کادر درمان، حوصله و صبر فراوان در مواجه شدن با نارضایتی ها، انتقادپذیری، موفقیت در کسب دانش در زمینه های علوم تجربی و… را داشته باشند. در ادامه، ویژگی ها و توانای های لازم برای تحصیل در رشته مدیریت خدمات بهداشتی را ذکر کرده ایم.

  • داشتن دانش کافی در رابطه با علوم تجربی مثل زیست، شیمی و فیزیک
  • انتقادپذیری بالا و درک شرایط بیماران
  • تصمیم گیری درست و بجا در شرایط مختلف
  • داشتن توانایی لازم در تصمیم گیری و کنترل خشم و اضطراب
  • اخلاق خوب
  • داشتن صبر و حوصله
  • اطلاعات بروز رشته مدیریت خدما پزشکی
  • توانایی جسمی و روحی بالا
  • و…

جایگاه رشته مدیریت خدمات پزشکی و درمانی میان سایر رشته های دانشگاهی

جایگاه رشته مدیریت خدمات پزشکی و درمانی میان سایر رشته های دانشگاهی

طبیعتا اگر به سراغ رشته های پرشکی یا پیراپزشکی بروید، سریع تر به اهداف منقوش در ذهنتان خواهید رسید. اما رشته خدمات بهداشتی و درمانی از جمله رشته هایی است که با ورود به آن همزمان از مهارت های چند رشته بهره مند خواهید شد.

 

به طور مثال در حیطه دانش پزشکی مهارت هایی از قبیل کلیات رشته داروسازی، پرستاری، پزشکی، تغذیه و مددکاری اجتماعی و از مدیریت در مهارت هایی شامل کاربرد کامپیوتر، برنامه ریزی، بازاریابی و مدیریت استراتژیک متبحر خواهید شد. حال کلاه تان را قاضی کنید! حتی اگر در مشاغلی که در متن فوق آوردیم هم مشغول به کار نشدید، از زیر مجموعه های پر طرفدار و دامنه وسیع آن جا نمی مانید.

ظرفیت پذیرش و دانشگاه های ارائه دهنده رشته مدیریت خدمات پزشکی و درمانی

رشته مدیریت خدمات پزشکی جزء رشته های دانشگاهی کنکور تجربی است. لذا هر ساله سازمان سنجش با انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی ظرفیت پذیرش و دانشگاه های پذیرنده را به اطلاع داوطلبان می رساند. البته در ادامه مطلب، با مشاهده محتویات جدول زیر می توانید اطلاعات مفیدی در این باره کسب کنید.

 

همچنین حداقل ظرفیت پذیرش کنکور در رشته مذکور دانشگاه های سراسری دوره روزانه، برای زن و مرد 30 درصد می باشد. یعنی 30 درصد از داوطلبان زن و 30 درصد از متقاضیان مرد مورد پذیرش قرار می گیرند.

نکته: رشته مدیریت خدمات پزشکی در مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد.

ظرفیت پذیرش و دانشگاه های ارائه دهنده رشته مدیریت خدمات پزشکی و درمانی 1402
دانشگاهظرفیت پذیرش
دانشگاه علوم پزشکی تبریزروزانه: 20 نفر
دانشگاه علوم پزشکی مراغهروزانه: 20 نفر
دانشگاه علوم پزشکی اصفهانروزانه: 20 نفر
دانشگاه علوم پزشکی کاشانروزانه: 13 نفر

شهریه پرداز: 2 نفر

دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)روزانه: 25 نفر
دانشگاه علوم پزشکی بیرجندروزانه: 12 نفر
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپورروزانه: 15 نفر

شهریه پرداز: 5 نفر

دانشگاه علوم پزشکی سمنانروزانه: 20 نفر
دانشگاه علوم پزشکی زابلروزانه: 20 نفر
دانشگاه علوم پزشکی شیرازروزانه: 20 نفر
دانشگاه علوم پزشکی قزوینروزانه: 15 نفر

شهریه پرداز: 2 نفر

دانشگاه علوم پزشکی بمروزانه: 25 نفر
دانشگاه علوم پزشکی خمینروزانه: 12 نفر
دانشگاه علوم پزشکی یزدروزانه: 25 نفر
موسسه غیرانتفاعی علوم پزشکی وارستگان مشهدشهریه پرداز: 20 نفر

رتبه قبولی رشته مدیریت خدمات پزشکی و درمانی

داوطلبانی که قصد تحصیل در رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی را دارند، باید در کنکور تجربی شرکت کنند. سپس با مطالعه منابع این گروه آزمایشی موفق به کسب رتبه قبولی کنکور شوند. قابل توجه متقاضیان رشته مدیریت خدمات پزشکی، نوع پذیرش این رشته در دوره روزانه دانشگاه های دولتی به صورت کشوری است. به این معنا که رتبه کشوری داوطلبان برای پذیرش در این رشته به خصوص در دوره روزانه دانشگاه ها مهم می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با رتبه کشوری می توانید بر روی لینک آن کلیک نمایید.

 

به دلیل متغیر بودن تعداد داوطلبان و احتمالا ظرفیت پذیرش، نمی توان یک رتبه واحد برای قبولی در رشته مدیریت خدمات بهداشتی در نظر گرفت. لذا پیشنهاد می کنیم با استفاده از نرم افزار تخمین رتبه کنکور ایران مشاوره کارنامه های قبولی داوطلبان را ببینید تا یک محدوده رتبه قبولی در سهمیه مورد نظر خود به دست آورید. برای استفاده از این نرم افزار بر روی لینک مطلب “تخمین رتبه کنکور” کلیک نمایید.

 امکان ادامه تحصیل در رشته مدیرت خدمات پزشکی و درمانی

ادامه تحصیل در این رشته شامل شرایط عمومی تحصیل دانشگاهی بوده و در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می باشد.

ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

 طول مدت نحصیل در این مقطع 2 سال بوده و در طی این سال ها دانشجویان، دروس تئوری، عملی و در نهایت دوره های کارآموزی را خواهند داشت که این دوره های کارآموزی شامل 2 ماه کارورزی در مراکز خدمات درمانی اعم از بیمارستان ها می باشد .

ادامه تحصیل در مقطع دکترا

در این مقطع یک دوره پژوهشی برای دانشجویان در نظر گرفته می شود که باید به تدوین مقاله های مربوطه (عموما مشکلات بهداشتی و درمانی یا زیر مجوعه های آن) بپردازند. علاوه بر آن شما دوره های آموزش عمومی (تئوریک) را خواهید داشت. توجه داشته باشید معمولا هدف اموزش در این مقطع، تربیت افرادی است که مهارت کافی برای آموزش و انتقال دانش به سایر افراد علاقمند به رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی را داشته باشند.

نکته: همانطور که در خط بالا گفته شد، در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد شما می توانید در مراکز خدمات درمانی و بهداشتی مشغول به کار شوید.

رشته مدیرت خدمات پزشکی و درمانی در دانشگاه های خارج از کشور

همان طور که می دانید، رشته های پزشکی و زیر مجموعه های آن مثل رشته مدیریت خدمات پزشکی در کشور ما بسیار پرطرفدار هستند. زیرا این رشته ها از بازارکار نسبتا خوبی نسبت به رشته های دیگر برخوردار بوده و دانش آموختگان آن می توانند به راحتی مشغول به کار شوند. همچنین این رشته در ایران علاوه بر مقطع کارشناسی، در مقاطع تحصیلی ارشد و دکتری نیز دانشجو می پذیرد.

 

البته افرادی هستند که سودای بورسیه شدن و یا گرفتن پذیرش از دانشگاه های خارج از کشور را دارند. بنابراین همواره این سوال در ذهن آن هاست؛ آیا کسانی که در رشته مدیریت خدمات پزشکی تحصیل می کنند، می توانند برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروند؟ در پاسخ باید بگوییم‌ که بله، فارغ التحصیلان هر مقطع برای پذیرش در مقاطع بالاتر این امکان را دارند تا از طریق مهاجرت تحصیلی به دانشگاه های معتبر رفته و در آن جا مشغول به تحصیل شوند.

 

رشته مدیریت خدمات پزشکی یا بهداشتی اولین بار در آمریکا تدریس شده تا بدین وسیله متخصصانی تربیت نمایند که در حوزه بیمارستان ها و مراکز درمانی نظم را برقرار و خدمات رسانی بهتری به بیماران و پرسنل کادر درمان ارائه دهند. از جمله آمریکا، کشورهایی مثل کانادا، آلمان، انگلستان و… پذیرای دانشجویان و علاقه مندان واجد شرایط هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با شرایط تحصیل در آمریکا بر روی لینک آن کلیک نمایید.

 

سؤالات متداول

1- رشته مدیریت خدمات پزشکی و درمانی چیست؟

ترکیبی از رشته پزشکی و مدیریت است که وظایفی مثل برقراری نظم و مدیریت بیمارستان یا مراکز درمانی دارند.

2- برای پذیرش در رشته مدیریت خدمات پزشکی و درمانی چه رتبه ای لازم است؟

به دلیل یکسان نبودن تعداد داوطلبان کنکور تجربی، نمی توان رتبه واحدی اعلام کرد اما با بررسی کارنامه ها و استفاده از نرم افزار تخمین رتبه، کی توان به نتایج خوبی دست پیدا کرد.

3- آیا در رشته مدیریت خدمات پزشکی و درمانی می توان از دانشگاه های خارج از کشور پذیرش گرفت؟

بله، کشورهایی مثل آمریکا، کانادا و... پذیرای دانشجویان هستند.

سؤالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره پیج کنکور