خانه معرفی رشته ها رشته مهندسی ایمنی

رشته مهندسی ایمنی

بازار کار و درآمد رشته مهندسی ایمنی
بازار کار رشته مهندسی ایمنی
رشته مهندسی ایمنی به نوعی تلفیقی از سه رشته بهداشت حرفه ای ، مدیریت صنعتی و مهندسی صنایع می باشد که البته گرایش آن به مهندسی صنایع بیش از سایر رشته ها است و می توان آن را یکی از شاخه های رشته مهندسی صنایع دانست.

امروزه در صنایع مختلف ، رعایت نکات ایمنی و استانداردهای لازم بسیار مورد توجه قرار دارد. در صنایعی مانند نفت و پتروشیمی که در حال رشد هستند ، نیاز به تعمیر و نگهداری تجهیزات و دستگاه های مختلف صنعتی و همچنین خطرات ناشی از آلودگی های محیط های صنعتی حضور مهندسین ایمنی بیش از پیش احساس می شود.

مهندسی ایمنی مجموعه ای از تدابیر و دانش های لازم برای برقراری ایمنی در محیط های صنعتی و یا ماشین آلات و تجهیزات صنعتی می باشد.

توانایی ها و قابلیت های تخصصی فارغ التحصیلان رشته مهندسی ایمنی

عوامل مخاطره آمیز زیادی در محیط های کاری به ویژه در صنعت وجود دارد که باعث آسیب های انسانی و مالی می شود که می توان با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی از این خطرات جلوگیری کرد.

از جمله توانایی های فردی یک مهندس ایمنی ایجاد محیطی امن همراه با استانداردهای لازم برای نیروهای انسانی می باشد که کارکنان در محیط کاری از هر خطری در امان باشند. او وظیفه دارد تا با پوشش ابزار آلات الکتریکی و تجهیزات صنعتی ، محیط امنی را برای تاسیسات و همچنین کارکنان کارخانجات به ارمغان آورد.

در واقع از مجموعه وظایف و توانایی های یک مهندس ایمنی می توان به مواردی همچون مشخص کردن خطرات احتمالی و ارزیابی شرایط ایجاد خطر و تهدید ، چه برای ماشین آلات و تاسیسات صنعتی و چه برای نیروی انسانی اشاره کرد. پس از تشخیص خطرات ، مهندس ایمنی باید به بررسی روش های کنترل خطرات بپردازد و برنامه های کنترلی را ارزیابی کرده و در انتها به پیاده سازی سیستم های مدیریتی ایمنی بپردازد.

از دیگر تخصص های این رشته می توان به طراحی سیستم های ایمنی ، آتش نشانی و اعلام حریق ، توانایی طراحی سیستم های جلو گیری از آلودگی آب و هوا در محیط های صنعتی ، آشنایی کامل با استانداردهای حوزه های مختلف اعم از حفاظت محیط زیست و آلودگی آب و هوا و هم چنین توانایی برآورد اقتصادی روش های ایمنی و حفاظت و انتخاب بهترین آن ها اشاره کرد.

توانایی انجام کارهای فنی ، داشتن دقت و تمرکز لازم برای انجام امور نظارتی و هم چنین توانایی مدیریت بحران از جمله عوامل مهم موفقیت در این رشته می باشند.

بازار کار رشته مهندسی ایمنی

به دلیل پیشرفت صنعت در کشور و ارتباط نزدیک کیفیت تولید با ایمنی ، حضور مهندسین ایمنی بسیار حائز اهمیت می باشد و این امر می تواند به شرط داشتن تخصص و دانش کافی ، شرایط کاری نسبتا خوبی را برای فارغ التحصیلان فراهم کند. دانشجویان پس از اتمام دوره تحصیل خود می توانند در حوزه های مختلف در این رشته به فعالیت بپردازند.

تمامی شرکت های اصلی و فرعی زیر مجموعه وزارت نفت اعم از شرکت های پتروشیمی ، پالایشگاه های نفت و گاز ، کلیه شرکت های پخش فرآورده های نفتی از جمله فرصت های شغلی رشته مهندسی ایمنی محسوب می شوند.

به علاوه مراکز صنعتی مانند آلومینیوم سازی ، ذوب آهن ، هواپیمایی و مترو به نوعی بازار کار این رشته به شمار می روند. هم چنین شرکت های بسیار دیگری از جمله فولاد ایران ، شرکت خودروسازی سایپا ، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا ، وزارت نیرو و تمامی شرکت های تولیدی در سراسر کشور اقدام به جذب متخصصان در رشته مهندسی ایمنی می کنند.

دانشگاه های ارائه دهنده رشته مهندسی ایمنی

دانشگاه هایی که هر ساله در رشته مهندسی ایمنی و بازرسی فنی دانشجو می پذیرند نسبت به دیگر رشته های مهندسی بسیار محدود می باشند و همین مسئله می تواند رقابت را برای علاقه مندان این رشته مهندسی در کنکور سراسری دشوار کند. دانشگاه هایی که در ادامه مشاهده می کنید معمولا در مقطع کارشناسی ، رشته مهندسی ایمنی را ارائه می دهند.

  • دانشگاه صنعت نفت
  • دانشگاه هرمزگان
  • مرکز آموزش عالی لامرد

شاید با توجه به تعداد کم دانشگاه های ارائه دهنده رشته مهندسی ایمنی ، بسیاری از افراد به دنبال دیگر رشته های مهندسی بروند تا بتوانند شانس بیشتری برای قبولی در دانشگاه داشته باشند. شما کاربران گرامی می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و بررسی بازار کار سایر رشته ها ، مانند: بازار کار رشته مهندسی برق ، بازار کار رشته مهندسی صنایع ، بازار کار رشته مهندسی مکانیک و… به لینک های مربوطه مراجعه نمایید.


سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره پیج کنکور