خانه کنکور بهترین روش مطالعه ریاضی برای کنکور ۱۴۰۳

بهترین روش مطالعه ریاضی برای کنکور ۱۴۰۳

بهترین شیوه مطالعه ریاضی کنکور 1403

یکی از دروس بسیار تاثیرگذار بر رتبه فرد در کنکور ریاضی و چه در کنکور تجربی و انسانی، درس ریاضی است. اگر داوطلبان شیوه صحیح مطالعاتی این درس را درک کنند، می توانند درصد و در نتیجه رتبه خوبی کسب نمایند. برخلاف دروس دیگر، یادگیری ریاضی به صورت حفظی ممکن نیست. هرچند هم که حفظیات شما قوی باشد اما جهت موفقیت در آن، نیاز به تمرین و حل مسائل بر روی کاغذ دارید. در این مقاله سعی داریم شما را با نحوه صحیح مطالعه ریاضی آشنا سازیم.

خلاصه برداری و نوشتن نکات مهم، برای مرور مباحث ریاضی بسیار مفید و حائز اهمیت می باشد.

معرفی درس ریاضی کنکور ۱۴۰۳

درس ریاضی که در واقع درسی مفهومی محاسباتی است، یکی از دروس تخصصی برای داوطلبان گروه نظری تجربی، ریاضی و انسانی می باشد. درصورتی که داوطلبان کنکور سراسری 1403 بتوانند سوالات بیشتری از این درس را به درستی پاسخ دهند، شانس پذیرش بیشتری نسبت به رقبای خود خواهند داشت. داشتن اطلاعات کافی در خصوص نحوه برنامه ریزی کنکور و شیوه صحیح مطالعه ریاضی به شما کمک می کند که در این ماراتن از سایر داوطلبان پیشی بگیرید.

شیوه صحیح مطالعه ریاضی جهت شرکت در کنکور سراسری ۱۴۰۳

از عمده سوالاتی که برای همه داوطلبان ممکن است مطرح باشد نحوه مطالعه درس ریاضی برای کنکور سراسری و کنکور ریاضی است. این که چطور باید بخوانم، از کجا شروع کنم و چگونه و… از جمله پرسش هایی هستند که ذهن اکثر داوطلبان را مشغول می کند. اما واقعا به چه صورت می توان درصد مطلوبی در این درس اخذ نمود؟ با ما همراه باشید.

یادگیری هنگام حضور در کلاس

اولین مرحله صحیح مطالعه ریاضی، سر کلاس درس ریاضی شروع می شود! زیرا در این هنگام که برای اولین بار با مباحث جدید آشنا می شوید زمان طلایی است که آن را به درستی یاد گرفته و نکات مهم آن را یادداشت کنید. پس تمام قوای خود را به کار گرفته و از این فرصت نهایت استفاده را ببرید.

یک برنامه ریزی منسجم داشته باشید

داشتن یک برنامه ریزی اصولی به شما کمک می کند تا بتوانید به تمام جزئیات کار خود مسلط شده و آن را به طور صحیح و در زمان مناسب انجام دهید. نحوه برنامه ریزی کنکور و یا طراحی یک برنامه ریزی کنکور ریاضی منظم و اصولی، کمی دشوار است اما شما را به هدفتان که موفقیت در این آزمون می باشد، یاری می کند. در یک برنامه ریزی درست انعطاف شرط اول است، زیرا ممکن است اتفاقات غیر منتظره ای رخ دهد. از این رو طوری برنامه ریزی نمایید که قابل اجرا بوده و بتوانید آن را به طور پیوسته ادامه دهید.

حفظ نکنید!

درس ریاضی که اکثرا آن را به عنوان درس سخت می شناسند، باید به صورت اصولی خوانده شود تا در ذهن ماندگار شود. داوطلبان کنکور سراسری می بایست به این موضوع توجه نمایند که نباید برای یادگیری این درس مفاهیم را حفظ کنند بلکه با تکرار و تمرین آن را تثبیت نمایند. این دسته از افراد در ابتدا باید کتاب را مورد مطالعه قراره داده و مفاهیم آن را درک کنند.

ترتیب مطالعه را رعایت کنید

درس ریاضی به گونه ای است که اکثر مباحث آن به هم مرتبط هستند و اگر مطلبی به خوبی برای داوطلب تفهیم نشده باشد، ممکن است در مباحث بعدی به مشکل برخورد کند. بنابراین بهتر است کتاب های ریاضی دبیرستان که منبع اصلی کنکور هستند را به ترتیب مطالعه کرده تا در مباحث مرتبط بعدی مشکلی به وجود نیاید.

 

مطالعه درس ریاضی به صورت فصل به فصل برای فقط یک پایه اشتباه است و باید دروس را به نحوی بخوانید که ترتیب رعایت شود (به صورت مبحثی). برای مثال مثلثات در فصل 2 ریاضی دهم، فصل 4 ریاضی یازدهم و فصل 2 ریاضی دوازدهم ذکر شده است. این روش باعث می شود که به تمام دروس مربوط به مثلثات تسلط پیدا نمایید.

مباحث زنجیروار ریاضی را مورد توجه قرار دهید

یکی دیگر از نکات مهم هنگام خواندن درس ریاضی، پس از رعایت ترتیب مطالعه به صورت مستقل، مباحثی است که به صورت زنجیر وار به هم متصل هستند و حل سوالات این گونه مباحث در گرو یادگیری تمامی آن ها می باشد. برای آن که بهتر این موضوع را درک کنید به مثال زیر توجه کنید:

برای آن که بتوانید سوالات مربوط به تابع را حل کنید، باید مثلثات، مشتق، حد و … را نیز فرا گرفته باشید. به این گونه دروس، مباحث زنجیروار گفته می شود.

فرمول‌ها را یاد بگیرید

درس ریاضی آغشته از فرمول های بسیاری است که تنها با استفاده از آن می توانید از پس سوالات آن برآیید. زمانی که شروع به مطالعه یکی از درس های ریاضی می کنید، دقت خود را برای یادگیری فرمول ها افزایش دهید. اگر داوطلب به خوبی این فرمول ها را فرا بگیرد می تواند انواع سوالات مربوطه را پاسخ دهد. یادگیری فرمول های اصلی نیز فقط با تکرار و حل تمرین ممکن است.

حل نمونه سوال و تست های تالیفی را در برنامه ریزی خود بگنجانید

به هنگام مطالعه، از تمرینات و مثال های کتاب به سادگی گذر نکنید. بهتر است نمونه سوالات هر مبحث پس از مطالعه آن حل شود تا به خوبی در ذهن داوطلب تثبیت شود. در این راستا می توانید از تست های آموزشی استفاده کنید. در مراحل اولیه جزوه یا کتابی که به عنوان مرجع اصلی است در کنار خود داشته باشید و اگر خودتان قادر به پاسخ دهی سوال نبودید از آن کمک بگیرید. به هنگام حل سوالات تستی سعی کنید حتما به جواب درست برسید. اگر خودتان قادر به حل سوال نبودید از معلم، دوست و یا هر فرد دیگری که می تواند به شما کمک کند، بپرسید و به یادگیری آن بپردازید.

 

برخی از داوطلبان بر این باورند که چون قصد مطالعه کنکوری ریاضی را دارند، باید از همان ابتدا به سراغ تست ها رفته و با نکات تستی به حل آن ها بپردازند. درحالی که این طرز فکر از ریشه اشتباه است! اولا این که مناسب ترین زمان حل تست، وقتی است که به یک تسلط نسبی بر مباحث رسیده باشید.

 

دوما حل سوالات صرفا با استفاده از نکات تستی یا کنکوری ممکن است برای برخی سوالات مفید بوده و موجب ذخیره زمان آزمون گردد اما اگر با سوالی مواجه شوید که توسط تکنیک های کنکوری قابل حل نباشد، می خواهید چه کنید؟ بنابراین بهتر است با تمام راه حل های موجود برای سوالات مختلف کم و بیش آشنا باشید، به نحوی که با مشاهده صورت سوال حداقل یک راه حل به ذهن شما خطور کند.

نحوه حل سوالات تستی را فرا بگیرید

نحوه حل سوالات تستی به این شکل باشد که پس از مطالعه مرجع درسیتان، اول برخی تست های طبقه بندی شده را حل کنید و دقت کنید که برای هر بار تست زدن نیاز نیست به درسنامه های موجود مراجعه کنید، بلکه باید به حدی از خود مطمئن بوده و بر مباحث تسلط داشته باشید که با مشاهده صورت سوال بدانید کدام راه حل مناسب تر است. اگر برای حل سوالی نیاز به جزوه دارید نشان دهنده این است که باید وقت بیشتری برای یادگیری آن مبحث صرف کنید. هم چنین برای سوالاتی که از قبل حل نکرده مانده اند و یا به غلط حل شده اند دوباره وقت بگذارید.

نکته شماره 1: تست زدن بسیار، به شما این توانایی را می دهد که متوجه شوید کدام سوال وقت گیر بوده، کدام سوال به راحتی قابل حل است و یا از عهده کدام سوال برنمی آیید.

نکته شماره 2: اگر پس از مواجهه با سوالی، بیاندیشید که نمی توانید از عهده آن برآیید، بلافاصله به سراغ جواب تشریحی آن نروید. شاید با صرف اندکی وقت بتوان به پاسخ درست رسید. اما اگر زمان بسیاری را صرف حل آن نمودید و به جواب درست نرسیدید، می توانید به پاسخ نامه رجوع کنید.

دست به قلم شوید

به هنگام حل سوالات و تست های ریاضی یقینا با نکاتی رو به رو خواهید شد که ممکن است قبلا با آن ها برخورد نکرده باشید، این نکات را هم در اطراف سوال مربوط و هم در دفترچه ای مجزا، یادداشت نمایید تا اگر دوباره به آن ها مراجعه کردید برایتان مرور شود. خلاصه نویسی مطالب و نکته برداری آن ها در دوره های بعدی مطالعه و مرور، بسیار مفید است.

زمان را فراموش نکنید

برای هر سوالی که به حل آن مشغول می شوید، زمان بگیرید! اگر زمان زیادی به طول انجامید علت را جویا شوید. ممکن است راه حل اشتباهی را انتخاب نموده باشید که در این صورت باید به دنبال راه سریع تری بگردید. اما امکان وقت گیر بودن خود سوال هم وجود دارد که در این موارد بهتر است کنار سوال علامت زده و در وقت مناسب مجددا به حل آن و مرور بهتر بپردازید. به طور کلی با یادگیری مطالب، نیمی از مسیر طی شده است و باقی، بستگی به فرد دارد که تا چه حد بتواند اطلاعات خود را در سوالات به کار برده و در عین حال از سرعت عمل خوبی برخوردار باشد.

تمرین و تکرار داشته باشید

به یک بار مرور اکتفا نکنید. فرمول های ریاضی بسیار فرار و گاهی مشابه یک دیگر هستند. هر چند روز یک بار برگردید و مجددا نکات را مرور و سوالات بیشتری حل کنید.

کنکوری بخوانید

پس از آن که بر یک درس و فرمول های آن تسلط پیدا کردید و توانستید از پس نمونه سوال و تست های مربوطه برآیید، اکنون لازم است که به سراغ نمونه سوالات کنکور سال های گذشته گروه های آزمایشی مختلف بروید تا با نگاه طراحان سوال غریبه نباشید. پس از پاسخ به هر تست، نکات مهم آن را یادداشت کنید.

پیشنهاد می شود به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی ایران مشاوره در ارتباط باشید.

با بودجه بندی سوالات ریاضی آشنا شوید

از مهم ترین مسائلی که داوطلبان کنکوری با آن دست و پنجه نرم می کنند، این است که نحوه طراحی سوالات کنکور و ضرایب دروس مختلف به چه نحوی می باشد زیرا با بررسی بودجه بندی کنکور و سوالات مطرح شده در کنکور سال های مختلف، می توان از اهمیت مباحث درسی مطلع شد.

 

لازم به ذکر است اخیرا سازمان سنجش آموزش کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر مراجع ذی ربط تصمیماتی در خصوص تغییرات کنکور 1403 گرفته است که این امر برای داوطلبان آزمون سال های آینده در خصوص نحوه برنامه ریزی برای مطالعه دروس از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از این موارد حذف دروس عمومی از کنکور می باشد که هدف از اجرای این کار متمرکز کردن داوطلبان بر روی درس های اختصاصی عنوان شده است.

نکات طلایی مطالعه ریاضی کنکور ۱۴۰۳

نکات مطالعه صحیح ریاضی کنکور

علاوه بر تمامی آن چه گفته شد، بد نیست شیوه مطالعه و نکات مرتبط را از دیدگاه رتبه های برتر نیز مورد بررسی قرار دهیم. نکاتی که در ادامه به آن ها می پردازیم از میان گفته های داوطلبان برتر سال های گذشته استخراج شده تا بلکه کمک بیشتری به آشنایی شما با نحوه مطالعه مباحث ریاضی نماید.

  • معمولا حدود 8 سوال کنکور ریاضی، به درس هندسه تعلق دارد که برخلاف انبوه فرمول های این درس و راه حل های طولانی، بسیار کم است. از همین رو بسیاری از داوطلبان از این درس و پاسخ به تست های آن گریزانند در حالی که اگر به کنکورهای گذشته مراجعه کنید متوجه تیپ سوالات هندسه خواهید شد. زیرا سوالات این درس معمولا هر چند سال یک بار، تکرار شده و تقریبا از مباحث مشخصی سوال طرح می شود.
  • بهترین راه تسلط بر درس هندسه، علاوه بر خلاصه برداری و یادداشت نمودن فرمول هایی که در ذهن نمی مانند، مراجعه به سوالات کنکورهای قبل و حل آن ها می باشد. هرچه در این درس تمرین بیشتری داشته باشید میزان تسلط و سرعت عمل شما هم بیشتر خواهد بود.
  • دیفرانسیل، قسمت های تعریفی نیز دارد، از آن ها غافل نشوید! هم چنین سوال هایی در این کتاب موجود است که امکان تشابه با برخی از سوال های کنکور وجود دارد.
  • از درس آمار معمولا 2 سوال در کنکور مطرح می شود که آن هم با تست زدن و خواندن کتاب و جزوه، قابل حل می باشد.
  • جهت پاسخ گویی به سوالات گسسته، با توجه به این که کتاب درسی عمیقا به مباحث نپرداخته است توصیه می شود تست های تالیفی بیشتری حل کرده و هم چنین با سوال کنکورهای گذشته آشنا باشید. این درس دارای فرمول های زیادی است و حفظ آن ها کاری بسیار زمان بر، خواهد بود. بنابراین به جای حفظ فرمول ها، در پی آن باشید که از کجا آمده اند.
  • یکی از بهترین راه هایی که می توانید خود را برای کنکور سراسری، همچنین درس ریاضی آماده کنید، شرکت کردن در آزمون های مختلف باشد. زیرا هنگام قرار گرفتن در محیطی چون کنکور، می توانید میزان تسلط، یادگیری، یادآوری فرمول و همچنین کنترل زمان را در درس ریاضی تست کنید. بنابراین اگر خواهان این هستید که مهارت ریاضی خود را بسنجید، توصیه می شود بهترین آزمون شبیه ساز کنکور سراسری 1403 را برای خود انتخاب نمایید و یا در  آزمون های آزمایشی سنجش شرکت کنید.
  • همواره به داوطلبان توصیه می شود که در کنار کتب درسی، منابع کنکور را نیز مطالعه نمایند اما ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که در انتخاب منابع کمک آموزشی بسیار دقت کنید زیرا ممکن است که باعث سردرگمی شما شود. اما اگر جز آن دسته افرادی هستید که می خواهید در کنکور ریاضی شرکت کنید به شما منابع کنکور ریاضی را پیشنهاد می کنیم.

در تمام مطالب فوق تاکید بر تمرین و حل تست، پس از درک مباحث است. بنابراین با رعایت نکات فوق می توانید در درس ریاضی به موفقیت لازم برسید. باز هم تکرار می کنیم شرکت کنندگان چه در کنکور ریاضی و چه در کنکور تجربی، از کتاب های درسی غافل نشوند، آن ها مبنای اصلی طرح سوال هستند.

 

سوالات متداول

1- شیوه صحیح مطالعه ریاضی جهت شرکت در کنکور سراسری ۱۴۰۳ به چه صورت است؟

درس ریاضی که در واقع درسی مفهومی محاسباتی است از این رو توصیه می شود در خصوص مطالعه صحیح این درس، به متن مقاله رجوع کنید.

2- آیا شیوه مطالعه ریاضی جهت شرکت در کنکور سراسری ۱۴۰۳ با بقیه دروس متفاوت است؟

بله، به علت آن که این درس مفهومی است نباید آن را حفظ کنید بلکه می بایست مفاهیم آن را درک کنید.

3- آیا حل نمونه سوال و تست های تالیفی به داوطلبان کنکور سراسری در یادگیری درس ریاضی کمک می کند؟

بله، زیرا اگر نمونه سوالات هر مبحث پس از مطالعه آن حل شود باعث تثیت آن در ذهن خواننده می شود.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره کنکور پیج کنکور