خانه مدارس روش صحیح مطالعه شیمی

روش صحیح مطالعه شیمی

نحوه صحیح مطالعه شیمی
روش صحیح مطالعه شیمی

یادگیری و مطالعه هر درس، با توجه به محتوای آن، نیازمند شیوه جدید و متنوعی می باشد، از همین رو، با انتخاب یک روش مناسب و درست برای مطالعه هر درس می توان میزان یادگیری خود در آن را به شکل قابل توجهی افزایش داد.

شیمی جزو آن دسته از دروسی است که علاوه بر مطالب مفهمومی و حفظی، محاسبات و معادلات را نیز شامل می شود و به همین دلیل تعداد زیادی از دانش آموزان در مطالعه مباحث مختلف آن با مشکل مواجه می شوند لذا، اکثر آن ها برای یادگیری بهتر این درس در کلاس تدریس خصوصی شیمی شرکت می نمایند.

در نظر داشته باشید که در کنار داشتن یک مدرس خصوصی خوب و استفاده از مزایای تدریس خصوصی، با به کارگیری روش های صحیح مطالعه درس شیمی نیز می توان میزان یادگیری را به مقدار چشم گیری افزایش داد.

خلاصه نویسی و مرور مکرر نکات مهم درس شیمی در یادگیری مباحث دشوار، بسیار موثر است.

روش مطالعه درس شیمی برای امتحانات پایان ترم

درس شیمی همواره در رده بندی دروس سخت قرار می گیرد و جزء درس های تخصصی برخی از رشته ها مانند ریاضی فیزیک و علوم تجربی می باشد. با توجه به ضریب بالای آن به خصوص در رشته علوم تجربی، فراگیری شیمی از اهمیت بالایی برخوردار است و در مشخص کردن آینده شغلی فرد محصل نیز تاثیر بسزایی دارد. بنابراین بهتر است دانش آموز برای یادگیری هر چه بهتر درس شیمی، تغییراتی در روش مطالعه خود ایجاد نماید و طبق زمانبندی مناسب با کلاس های مدرسه، روند مطالعه خود را در راستای یادگیری سریع و موثر درس شیمی، برنامه ریزی کند.

یکی از نکات قابل توجه درباره درس شیمی، پیوستگی و ارتباط مباحث مختلف با یکدیگر می باشد؛ به این صورت که آموزش هر درس جدید، بر پایه آموخته های روز قبل بنا شده است و فرد برای تسلط بیشتر در یادگیری، بایستی مطالب جلسات پیش را به طور کامل مرور نماید. بنابراین لازم است که قبل از یادگیری مباحث جدید، مشکلات خود را در موضوعات پایه درس شیمی برطرف سازید که بهترین راه حل برای مقابله با این مسئله، مطالعه درس شیمی، بلافاصله بعد از تدریس می باشد تا مباحث مورد نظر در ذهن دانش آموز نهادینه گردد.

پیشنهاد می شود حین مطالعه و مرور درس شیمی یک برگه کاغذ در کنار خود داشته باشید تا سوالاتی که برایتان پیش می آید را در آن یادداشت کنید و حتما از دبیر مربوطه بپرسید. همیشه هنگام تدریس درس شیمی توسط دبیر، نکات مهمی که تدریس می شود را به صورت خلاصه در دفتری یادداشت نمایید و همراه خود نگه دارید. این خلاصه نویسی ها علاوه بر تسریع روند یادگیری، می تواند شما را در مدت زمان مرور مطالب به صورت دقیق نیز یاری نماید.

نکاتی در رابطه با امتحانات نهایی شیمی

از آن جایی که امتحانات نهایی اغلب به صورت سراسری برگزار می گردد و دبیر درس شیمی دانش آموز، طراح سوالات امتحان نهایی شیمی نمی باشد، لازم است فرد به صورت کامل تمام مباحث کتاب درسی را مورد مطالعه قرار دهد چرا که کتاب درسی بهترین منبع برای امتحانات نهایی می باشد. همچنین دانش آموز می تواند برای یادگیری بیشتر، از کتب و جزوه های کمک درسی استفاده نماید یا خلاصه نویسی هایی که سر کلاس یادداشت کرده است را مرور کند.

فراموش نکنید که هنگام مطالعه‌ کتاب باید به تمام مفاهیم و تعاریف، فرمول‌ها، اعداد، جدول‌ها، نمودارها، تصاویر و حاشیه‌های مهم، توجه ویژه ای داشته باشید. بخش های “فکر کنید”، “آزمایش کنید” و “حل مسئله” را نیز مطالعه نمایید، زیرا در اکثر مواقع طراحان سوالات امتحانی از این بخش ها نیز سوال طرح می کنند.

بعد از مطالعه کتاب و نکات لازم در مدت زمان کافی، می بایست حل مسئله را شروع نمایید. با حل کردن سوالات متنوع می توانید خود را میزان یادگیری درس شیمی بسنجید و با سطح سوالات امتحانی درس شیمی آشنا شوید که در این راستا بهتر است نمونه سوالات امتحانات سال های اخیر را پاسخ دهید. قابل ذکر است که کسب نمره مطلوب در امتحانات نهایی بسیار مهم است زیرا نمرات بهتر، معدل را بهبود می بخشد و معدل سال نهایی در کنکور سراسری نیز تاثیر دارد. در صورت داشتن هر گونه سوال در این رابطه می توانید با مشاوران مرکز ایران مشاوره تماس حاصل فرمایید.

روش مطالعه درس شیمی برای کنکور

درس شیمی یکی از دروس مهم در کنکور تجربی و ریاضی به حساب می آید و در رتبه داوطلب تاثیر زیادی دارد. از این رو داوطلب بایستی روشی کاربردی جهت مطالعه شیمی کنکور بیابد تا بتواند رتبه خود را بهبود ببخشد.

روش مطالعه نادرست یکی از دلایلی است که باعث می شود داوطلبان علی رغم سپری کردن مدت زمان بسیار جهت مطالعه درس شیمی، درصد قابل قبولی را در این درس کسب نکنند. در ادامه این مقاله به مراحل درست مطالعه درس شیمی به روش کنکوری می پردازیم.

قدم اول: فهم درست و اصولی مفاهیم

برای این کار شما باید توجه ویژه ای به کلاس درس داشته باشید. حتما از این پس هنگام تدریس استاد، کاغذ و قلم داشته باشید و از نکاتی که در حین تدریس گفته می شود، یادداشت بردارید. این یادداشت ها برای مرور مباحث به شما کمک زیادی می کند.

به این نکته هم توجه داشته باشید که حضور فعال شما در کلاس درس باعث می شود زمانی که در منزل حضور دارید، راحت تر تست بزنید.
سعی کنید هیچ نکته مبهمی برای شما در کلاس درس باقی نماند و هر جایی که احساس کردید متوجه نشدید، از استاد خود درخواست نمایید تا با مثال‌های بیشتری برای شما توصیح بدهد.

قدم دوم: مرور

برای اینکه مباحث سخت برای همیشه در ذهن تثبیت شود و توانایی پاسخ به تست های آن به دست آید، بایستی زمان کافی برای مرور آن مبحث، اختصاص داده شود. بنابراین سعی نمایید در برنامه درسی خود روزی یک ساعت را برای مرور نکات مباحث مختلف درس شیمی، زمان خالی داشته باشید. ناگفته نمایند که تست زنی نیز از بهترین روش های مرور محسوب می شود.

قدم سوم: تست زنی

تست زنی این فرصت را به شما می دهد که قبل از حضور در جلسه آزمون، میزان دانش خود را از مباحثی که در بودجه بندی آزمون مورد پرسش قرار می گیرند، مورد سنجش قرار دهید. برای تست زنی درس شیمی کافی است تست های کنکور سال های اخیر را با رعایت زمانبندی پاسخ دهید و در صورت عدم پاسخگویی صحیح، جواب اشتباه خود را بررسی نمایید. این امر باعث می شود علاوه بر دقت فرد، سرعت عمل او نیز در حین پاسخ گویی به سوالات درس شیمی افزایش پیدا کند و در نهایت، در جلسه آزمون نتیجه بهتری حاصل آید.

همان طور که در مطالب فوق اشاره شد، برای مطالعه صحیح درس شیمی، یادگیری درست مفاهیم، مرور و تست زنی بسیار موثر است. در کنار این موارد کتاب های کمک درسی و تست زنی نیز توصیه شده است اما به این نکته توجه داشته باشید که منبع اصلی طرح سوال ها کتاب های درسی مربوطه هستند، بنابراین از آن ها غافل نشوید.

سوالات متداول

1- درس شیمی چه تعداد از سوالات کنکور تجربی و ریاضی را به خود اختصاص داده است؟

درس شیمی 35 تست را در کنکور به خود اختصاص داده است.

2- آیا نمره درس شیمی پایان ترم، در کنکور سراسری تاثیر دارد؟

کسب نمره خوب در درس شیمی باعث بهبود معدل می شود و معدل امتحانات نهایی روی رتبه کنکور نیز تاثیر دارد.

3- روش صحیح مطالعه درس شیمی به چه صورت می باشد؟

نحوه مطالعه درس شیمی برای امتحانات پایان ترم و برای کنکور متفاوت می باشد که توضیحات آن به طور کامل در این مقاله آورده شده است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره مدارس پیج مدارس