خانه سامانه و سایت ورود به سایت ثبت نام آزمون نظام مهندسی | inbr.ir

ورود به سایت ثبت نام آزمون نظام مهندسی | inbr.ir

ورود به سامانه نام نویسی آزمون نظام مهندسی
ورود به سایت ثبت نام آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی برای 7 رشته وابسته به شهرسازی و ساختمان سازی برگزار می شود که فارغ التحصیلان مقاطع کاردانی به بالا و یا معماران تجربی می توانند با شرکت در این آزمون مدرک لازم برای اشتغال به کار (پروانه نظام مهندسی) خود را دریافت کنند.

ثبت نام در آزمون مذکور به صورت اینترنتی و از طریق سایت معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به آدرس inbr.ir صورت می پذیرد. همچنین جهت اطلاع از شرایط ثبت نام آزمون نظام مهندسی می توانید وارد این سامانه شده و با دریافت دفترچه مربوطه اطلاعات اولیه جهت نام نویسی را کسب نمایید.

 

لینک مستقیم ورود به سایت ثبت نام آزمون نظام مهندسی

inbr.ir

 

ثبت نام در آزمون نظام مهندسی از طریق سامانه معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به نشانی inbr.ir صورت می پذیرد.

معرفی سایت ثبت نام آزمون نظام مهندسی

سایت ثبت نام آزمون نظام مهندسی به نشانی inbr.ir در واقع سامانه اصلی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی می باشد. در منوی آغازین سایت شاهد بخش های مختلفی از جمله معاونت مسکن و ساختمان، آزمون های ورود به حرفه، تدوین، سامانه ها و دبیرخانه مسابقات معماری می باشید. این بخش ها به ترتیب شامل اطلاعاتی در خصوص آشنایی با سازمان، ثبت نام آزمون نظام مهندسی، قوانین ساختمان، ورود به سامانه های مرتبط و یا ثبت مسابقات هستند.

خوب است بدانید که تمامی مراحل فرآیند شرکت در آزمون، از نام نویسی تا دریافت کارت ورود به جلسه آزمون نظام مهندسی و در نهایت مشاهده نتایج از طریق همین سامانه قابل پیگیری می باشد. در ادامه سه بخش اصلی سامانه که بیشترین ارتباط را با آزمون نظام مهندسی دارند، با هم مرور خواهیم کرد.

معرفی سایت ثبت نام آزمون نظام مهندسی

بخش اول:

مهمترین بخش سامانه برای نام نویسی در آزمون نظام مهندسی منوی “آزمون های ورود به حرفه” می باشد. پس از ورود به این بخش با زبانه های مختلفی در بالای صفحه مواجه خواهید شد که از میان آن ها می توانید مقطع مورد نظر خود را از میان گزینه های مهندسان، کارشناسی ماده 27، کاردان های فنی، معمارهای تجربی انتخاب نمایید. هنگامی که بر روی زبانه مورد نظر خود کلیک کنید، تمامی اطلاعات در خصوص آخرین آزمون برگزار شده و یا در حال برگزاری را شامل راهنمای ثبت نام، مواد آزمون، کارت ورود به جلسه، لینک مستقیم جهت انجام نام نویسی و سایر موارد مورد نیاز خود خواهید یافت.

بخش دوم:

مانند بسیاری دیگر از آزمون ها ممکن است در طی فرآیند نام نویسی، برگزاری و اعلام نتایج سوالات مشترکی همچون مدارک ثبت نام آزمون نظام مهندسی در میان داوطلبان وجود داشته باشد. با کلیک بر گزینه “سوالات متداول” می توانید به پرسش های مذکور و پاسخ آن ها دسترسی یابید. همچنین در این بخش سامانه آزمون های ورود به حرفه، دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی، نظرخواهی مباحث مقررات ملی ساختمان و پیش نویس سند جامع مدل سازی اطلاعات ساختمان نیز به چشم می خورد که متناسب با نیاز خود می توانید وارد هر یک از صفحات شوید.

بخش سوم:

بخش سومی که برای داوطلبین آزمون نظام مهندسی می تواند بسیار مفید می باشد، فهرست تصویری موجود در صفحه ابتدایی سایت است. این فهرست شامل جدیدترین اطلاعیه ها و اخبار در خصوص آزمون نظام مهندسی است که با کلیک بر روی هر تصویر می توانید به اطلاعیه مربوطه وارد شوید. همچنین در بخش پایین این تصویر اخبار مربوطه به ترتیب تاریخ قابل مشاهده هستند.

نحوه ورود به سایت آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی یکی از امکانات سامانه دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان می باشد که افراد متقاضی دریافت پروانه اشتغال به کار، می بایست در آن شرکت نمایند. برای نام نویسی در آزمون مذکور ابتدا لازم است دفترچه ثبت نام آزمون نظام مهندسی را جهت اطلاع از شرایط و مدارک مورد نیاز مطالعه نمایید. پس از این مرحله در صورت واجد شرایط بودن، نوبت به آماده سازی مدارک نام نویسی خواهد رسید. در نهایت نیز با مراجعه به سامانه معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در مهلت ثبت نام آزمون نظام مهندسی می توانید مطابق مراحل زیر عمل کنید.

ثبت نام در آزمون

  • به صفحه اصلی سایت ثبت نام آزمون نظام مهندسی به نشانی inbr.ir وارد شده و جهت نام نویسی در آزمون نظام مهندسی روی گزینه “آزمون های ورود به حرفه” کلیک نمایید.

مرحله اول ثبت نام آزمون نظام مهندسی

  • در صفحه باز شده لینک فعال “ثبت نام آزمون ورود به حرفه مهندسان” را بفشارید.

  • در مرحله بعدی با توجه به نوع آزمون انتخابی خود، نیاز به پرداخت مبلغی تحت عنوان هزینه ثبت نام آزمون نظام مهندسی را خواهید داشت. مرحله پرداخت کاملا به صورت اینترنتی و از طریق انتخاب عبارت “خرید کارت” در منوی سمت راست صفحه  صورت می پذیرد.

مرحله دوم ثبت نام آزمون نظام مهندسی

  • همانطور که مشاهده می نمایید، در صفحه نمایش داده شده گزینه های مختلفی وجود دارد که داوطلبان می بایست با توجه به نوع رشته خود، سریال مربوطه را انتخاب کرده و سپس با کلیک بر دکمه “تایید و ادامه” به مرحله بعدی انتقال یابند.

مرحله سوم ثبت نام آزمون نظام مهندسی

  • در این قسمت اطلاعات خواسته شده در کادر های مربوطه را وارد نموده و بر روی “تایید و ادامه” کلیک نمایید.

مرحله چهارم ثبت نام آزمون نظام مهندسی

  • تمامی اطلاعاتی که در مرحله قبلی وارد کرده اید، برای شما نمایش داده می شود. پس از بررسی موارد و اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده، عبارت مربوط به “ضمن مطالعه دقیق و آگاهی از شرایط و ضوابط شماره پیگیری پرداخت را نیز یادداشت نموده ام” را تایید نموده و گزینه “ادامه روند پرداخت” را برگزینید.

مرحله پنجم ثبت نام آزمون نظام مهندسی

  • در این قسمت اطلاعات مربوط به یکی از کارت های بانکی خود را وارد کرده و گزینه “پرداخت” را بفشارید. پس از پرداخت وجه، در صورت موفقیت آمیز بودن این مرحله سریال کارت برای شما نمایش داده خواهد شد که جهت استفاده در مراحل بعدی باید آن را نزد خود نگه دارید.

مرحله ششم ثبت نام آزمون نظام مهندسی

  • سریال دریافت شده در مرحله قبل را به همراه دیگر اطلاعات خواسته شده وارد نمایید. نهایتا گزینه “تایید” را فشرده تا وارد مراحل اصلی ثبت نام آزمون نظام مهندسی شوید.

مرحله هفتم ثبت نام آزمون نظام مهندسی

بارگزاری مدارک ثبت نام

پس از فشردن کلید “تایید” در مراحل بالا، نوبت به ارسال مدارک می رسد. تنها مدرکی که باید به صورت فایل در سامانه بارگزاری نمایید، عکس مناسب جهت درج در کارت ورود به جلسه آزمون می باشد و باقی اطلاعات درخواستی نیازی به بارگزاری فایل ندارند. تصویر انتخابی باید شرایطی همچون فرمت JPEG، عرض بین 200 تا 300 پیکسل و ارتفاع بین 250 تا 350 پیکسل را دارا باشد. در صورتی که فایل شما واجد تمامی شرایط بود می توانید به صورت زیر آن را داخل سامانه قرار دهید.

  • بر روی دکمه “Choose file” کلیک نموده و واردفایل های موجود در کامپیوتر خود شوید.
  • فایل مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس در سامانه کلید “ارسال عکس” را بفشارید تا در کادر موجود تصویر شما نمایش داده شود.
  • در صورت درست بودن تصویر، گزینه “تایید و ادامه – گام بعدی” را انتخاب کنید.

تکمیل فرم ثبت نام

پس از این مرحله نیاز به تکمیل فرم ثبت نام با استفاده از اطلاعات شخصی و تحصیلی می باشد. فرم ثبت نام دارای 22 بخش است که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

  • بخش 1 تا 7 فرم مربوط به مشخصات شناسنامه ای شما می باشد که باید موارد زیر را به ترتیب در آن وارد نمایید. دقت نمایید که اگر کد ملی شما به صفر شروع می شود، حتما آن را وارد کنید. همچنین در صورتی که از کد ملی خود اطلاع ندارید، می توانید با شماره 66729593 تماس حاصل نمایید.
      1. نام خانوادگی
      2. نام
      3. نام پدر
      4. جنسیت
      5. شماره شناسنامه
      6. سال تولد
      7. کد ملی
  • بخش 8 مربوط به افرادی است که در سازمان نظام مهندسی استان خود عضو هستند. دقت کنید که عضویت در این سازمان جهت ثبت نام ضروری نیست اما در صورتی که عضو سازمان هستید باید شماره عضویت خود را مطابق توضیحات تصویر وارد کنید.

شماره عضویت نظام مهندسی

  • بخش 9 تا 12 شامل استان و شهرستان محل آزمون، رشته امتحانی، نوع دانشگاه و نام دانشگاه محل تحصیل می باشد. نکته اصلی که باید در این بخش به آن توجه کنید، این است که در صورتی که بخواهید صلاحیت خود را در رشته های مختلفی دریافت کنید، باید به صورت مجزا هر بار فرم ثبت نام را پر نموده و از پرداخت تا ثبت نهایی را برای رشته های مورد نظر خود به صورت جداگانه انجام دهید.
  • بخش 13 تا 16 مربوط به مدارک تحصیلی شما می باشد که در صورت داشتن هر یک کافیست تیک مربوط به آن را فعال نموده و در مقابل آن، کادرهای مربوط به رشته تحصیلی، تاریخ اخذ مدرک و معدل پر نمایید.
  • در انتهای فرم نیز با موارد مرتبط با آدرس و شماره تماس خود مواجه خواهید شد که لازم است با دقت آن ها را درج کنید.

در نهایت پس از ثبت نهایی، شماره پیگیری 16 رقمی برای شما نمایش داده خواهد شد که از آن می توانید جهت دریافت کارت ورود به جلسه آزمون نظام مهندسی و یا مشاهده نتایج استفاده کنید. لازم است بدانید که تنها امکان اصلاح شماره عضویت نظام مهندسی در مهلت ثبت نام  با ورود به این سامانه برای داوطلبان ایجاد شده است و در صورت وجود اشکال در سایر موارد، فرد باید به سازمان نظام مهندسی استان مراجعه کند. بنابراین بار دیگر تاکید می گردد که در وارد نمودن اطلاعات و موارد خواسته شده کمال دقت را به خرج دهید.

سایر امکانات سایت ثبت نام آزمون نظام مهندسی

دسترسی به منابع آزمون

برای تمامی رشته های مورد نیاز آزمون نظام مهندسی منابعی جهت مطالعه متقاضیان در نظر گرفته می شود که افراد می توانند با مراجعه به سامانه آزمون نظام مهندسی مطابق مراحل زیر لیست منابع مرتبط با رشته خود را مشاهده نمایند.

  • آدرس اینترنتی inbr.ir در مرورگر خود برای دسترسی به سامانه وزارت راه و شهرسازی جستجو نموده و سپس وارد زبانه “سامانه آزمون های ورود به حرفه” شوید.
  • مقطع مورد نظر خود را از منوی بالای صفحه انتخاب نمایید.
  • لینک فعال “مواد آزمون” را بفشارید تا منابع آزمون به تفکیک رشته برای شما نمایش داده شود.

دریافت کارت ورود به جلسه از سایت آزمون نظام مهندسی

تمام داوطلبان در زمان برگزاری آزمون نظام مهندسی موظفند، کارت ورود به جلسه و کارت شناسایی معتبر به همراه داشته باشند. یکی دیگر از امکانات سامانه معاونت مسکن، ایجاد امکان دریافت کارت ورود به جلسه به صورت اینترنتی است که در ادامه مراحل مربوط به آن را بررسی خواهیم نمود.

  • ورود به سایت وزارت راه و شهرسازی به نشانی inbr.ir و انتخاب گزینه “سامانه آزمون های ورود به حرفه”

مرحله اول دریافت کارت ورود به جلسه آزمون نظام مهندسی دی ماه ۱۴۰۱

  • کلیک بر مقطع مربوطه از میان زبانه های موجود و سپس فشردن لینک فعال “کارت ورود به جلسه آزمون ورود به حرفه مهندسان دی ماه 1401”

مرحله دوم دریافت کارت ورود به جلسه آزمون نظام مهندسی

  • درج اطلاعات خواسته شده به یکی از روش های زیر و سپس انتخاب گزینه “جستجو”
    1. وارد کردن مشخصات فردی از جمله نام خانوادگی، شماره شناسنامه و سال تولد + کد امنیتی
    2. درج مواردی همچون شماره شناسنامه، شماره ملی و سال تولد + کد امنیتی
    3. استفاده از اطلاعات داوطلبی اعم از شماره داوطلبی، شماره شناسنامه و سال تولد + کد امنیتی
    4. وارد کردن کدهای پرونده ای همچون شماره پرونده و شماره داوطلبی + کد امنیتی

مرحله سوم دریافت کارت ورود به جلسه آزمون نظام مهندسی طراحی معماری

پس از این مرحله کارت ورود به جلسه برای شما نمایش داده خواهد شد که در این مرحله باید با دقت اطلاعات درج شده در کارت خود را بررسی کرده و در صورت صحت تمامی موارد پرینت کارت را برای حضور در جلسه آزمون تهیه کنید. اگر هر یک از اطلاعات درج شده بر روی کارت ایراد داشته باشد، قبل از برگزاری آزمون باید به باجه های رفع نقص کارت ورود به جلسه آزمون نظام مهندسی مراجعه نموده و خطاهای موجود را اصلاح کنید.

مشاهده نتایج از سایت آزمون نظام مهندسی

موقعیت بعدی که سامانه معاونت مسکن برای شما مفید واقع می شود، در زمان اعلام نتایج آزمون نظام مهندسی می باشد. در واقع تمامی شرکت کنندگان آزمون پس از تصحیح آزمون و مشخص شدن جواب ها می توانند مطابق راهنمای زیر نتیجه خود را مشاهده نمایند.

  • وارد سایت رسمی وزارت راه و شهرسازی، معاونت مسکن و ساختمان به نشانی inbr.ir شده و بر روی بخش “سامانه آزمون های ورود به حرفه” کلیک کنید.

مرحله اول مشاهده نتایج آزمون نظام مهندسی

  • در صفحه باز شده، مقطع مورد نظر را انتخاب کرده و از میان لینک های موجود، گزینه “نتایج آزمون ورود به حرفه مهندسان دی 1401” را برگزینید.

مرحله دوم مشاهده نتایج آزمون نظام مهندسی

  • با استفاده از سه روش زیر می توانید اطلاعات خود را وارد نموده و سپس کلید “جستجو” را بفشارید.
  1. مشخصات فردی (نام خانوادگی، شماره شناسنامه و سال تولد)
  2. شماره ملی، شماره شناسنامه و سال تولد
  3. شماره داوطلبی (شماره داوطلبی، شماره شناسنامه و سال تولد)

مرحله سوم مشاهده نتایج آزمون نظام مهندسی

افرادی که موفق به کسب حد نصاب نمره آزمون شده باشند، به مدت 3 سال می توانند از امتیازات آن استفاده نمایند اما در این میان اگر فردی تقاظای بازنگری در نتیجه آزمون را داشته باشد، می تواند اعتراض به نتایج آزمون نظام مهندسی را به صورت کتبی به آدرس تهران ، صندوق پستی به شماره 573- 19935 ارسال نماید.

به عنوان نکته نهایی می توان گفت که آزمون مذکور به صورت کتاب باز و دو بار در سال صورت می پذیرد و موارد امتحانی به صورت کامل برای مقاطع مختلف در سامانه آزمون ذکر گردیده است؛ بنابراین دسترسی به منابع آزمون نظام مهندسی می تواند نقش بسیار موثری در قبولی متقاضیان ایفا کند.

سوالات متداول

1- نشانی سایت ثبت نام آزمون نظام مهندسی چیست؟

داوطلبان می توانند با ورود به سامانه مربوطه به آدرس inbr.ir نام نویسی خود را انجام دهند.

2- نحوه ثبت نام در آزمون نظام مهندسی به چه شکل می باشد؟

برای نام نویسی ابتدا باید هزینه آزمون را پرداخت نمایید و سپس اطلاعات مورد نیاز را مطابق مراحل شرح داده شده در متن مقاله وارد کنید.

3- آیا در سایت ثبت نام آزمون نظام مهندسی امکان ویرایش اطلاعات وجود دارد؟

بله، متقاضیان می توانند در مهلت نام نویسی برخی از اطلاعات خود را ویرایش کنند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۴ نظر
  1. حسین صفرپور

    به نام خدا با سلام عرض قبولی طاعات و عبادات لطفاً اگه ممکنه سایت ثبت نام رو باز کنید تا ما هم بتونیم ثبت نام کنیم باتشکر حسین صفرپور

    • ایران مشاوره

      با سلام، در حال حاضر اطلاعیه ای جهت تمدید زمان ثبت نام آزمون نظام مهندسی منتشر نشده است، شما می توانید با عضویت در کانال تلگرام مشاوره تحصیلی، از آخرین اخبار مطلع شوید.

  2. باقری

    سلام خسته نباشید امکان داره توی هر سه آزمون طراحی و هم نظارت و هم اجرا توی ۳ روز شرکت کنیم و ثبت نام کنیم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، مطابق با شرایط آزمون نظام مهندسی محدودیتی از بابت ثبت نام در (آزمون های طراحی، نظارت و …) وجود ندارد.

  3. محمد کریمی

    سلامو عرض خسته نباشید،میخاستم ببینم تاریخ ثبت نام برای ازمون نظام مهندسی نوبت اسفند۹۹ چه روزیه؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در حال حاضر، تاریخ برگزاری تعیین نشده است.

  4. نفیسه

    سلام.خسته نباشید.ببخشین من برای آزمون نظام مهندسی ۹۸ ثبت نام کردم ولی به دلیل کرونا برگزار نشد حالا اون دیگه باطل شده یعنی دوباره باید ثبت نام میکردیم.پولی که واریز کردیم چی میشه.

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، آزمون اسفند ۹۸، با آزمون مهر۹۹ ادغام شد و می توانستید در آزمون مهر شرکت نمایید ولی برای آزمون دوره ی اسفند می بایست از ابتدا ثبت نام نمایید.

  5. محسن

    سلام کارشناس رشته مهندسی فن اوری جوش میتواند در ازمون نظام مهندسی شرکت کند ممنون

  6. سارا

    سلام ثبت نام ازمون نظام مهندسی برای مهر ماه مجددا تمدید نمیشه؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود. زمان ثبت نام آزمون ورود به حرفه مهندسان سال ۱۳۹۹، در تاریخ ۱۳۹۹/۰۴/۱۰ به پایان رسیده است. لازم به ذکر است تاکنون اطلاعیه ای جهت تمدید زمان ثبت نام مشخص نشده است.

  7. محمد

    سلام
    ثبت نام مجدد آزمون نظام مهندسی۹۹ کی هست؟چه تاریخی؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور و عدم برگزاری آزمون اسفندماه سال ۱۳۹۸، اطلاعیه ای در رابطه با زمان و شرایط ثبت نام آزمون در سال ۱۳۹۹ از سایت معاونت مسکن و ساختمان منتشر نشده است. پیشنهاد می شود جهت دریافت اطلاعات تکمیلی به زمان ثبت نام آزمون نظام مهندسی مراجعه نمایید.

دریافت مشاوره