خانه آزمون استخدامی سهمیه های آزمون استخدامی وزارت علوم 1400

سهمیه های آزمون استخدامی وزارت علوم 1400

افراد مشمول سهمیه های آزمون استخدامی وزارت علوم
سهمیه های آزمون استخدامی وزارت علوم 1400

آزمون های استخدامی هر ساله مخاطبان زیادی را که به دنبال یافتن شغل مرتبط با نهادهای دولتی هستند، به سمت خود جذب می کند. در این بین، آزمون استخدامی وزارت علوم زیر نظر اداره کل استخدامی کشور، اقدام به پذیرش و تا‌‌مین نیروی انسانی مورد نیاز خود در دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی کشور به همراه پارک های علم و فناوری نموده است.

ثبت نام آزمون استخدامی وزارت علوم شامل ضوابطی می باشد که داوطلبان در صورت احراز شرایط ثبت نام آزمون استخدامی وزارت علوم می توانند جهت شرکت در این آزمون اقدام کنند. یکی از این ضوابط، استفاده از سهمیه های قانونی مصوب در اداره کل امور استخدامی کشور است که بر اساس آن، متقاضیان واجد شرایط اخذ این سهمیه های قانونی می توانند با کسب تاییدیه از نهادهای مربوطه از امتیازات آن بهره مند شون.

تخصیص سهمیه ایثارگران ۲۵ درصد و ۵ درصد در آزمون استخدامی وزارت علوم، منوط به تایید بنیاد شهید و امور ایثارگران می باشد.

سهمیه های آزمون استخدامی وزارت علوم 1400

داوطلبان جهت پذیرش در این آزمون علاوه بر دارا بودن شرایط لازم می توانند از سهمیه های ارائه شده که شامل سهمیه های ایثارگران و معلولین می شود نیز در صورت احراز ضوابط لازم استفاده کنند. توضیحات مربوط به هر کدام از این سهمیه ها از طریقدفترچه ثبت نام آزمون استخدامی وزارت علوم 1400 در اختیار داوطلبان قرار می گیرد که در ادامه جزئیات لازم برای شما ذکر شده است.

سهمیه ایثارگران

طبق مصوبه بنیاد شهید و امور ایثاگران که به تایید اداره کل امور استخدامی کشور رسیده و در دفترچه راهنمای ثبت نام این آزمون نیز به آن اشاره شده است، سهمیه ایثارگران به افراد واجد شرایط زیر تعلق می گیرد.

سهمیه ایثارگران آزمون استخدامی وزارت علوم 1400
سهمیه ایثارگران 25 درصد
جانبازان
آزادگان
همسر و فرزندان شهدا
همسر و فرزندان جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر
همسر و فرزندان آزادگان دارای یک سال و بیشتر مدت اسارت در جبهه های جنگ
پدر، مادر، خواهر و برادران شهید
سهمیه ایثارگران 5 درصد
رزمندگان با سابقه حداقل ۶ ماه جبهه داوطلبانه در میدان های جنگ
همسر و فرزندان رزمندگان با سابقه ۶ ماه جبهه داوطلبانه
فرزندان جانبازان کمتر از ۲۵ درصد
فرزندان آزادگان کمتر از یک سال مدت اسارت در جبهه های جنگ

نکته: لازم به ذکر است مراجعی که مدت حضور داوطلبان استفاده از سهیمه ایثارگران در جبهه های جنگ باید به تایید آن ها برسد، شامل موارد زیر می باشند.

  • معاونت نیروی انسانی هر کدام از نیروی های مسلح کشور که رزمنده زیر نظر آن نهاد در جبهه های نبرد حضور داشته است.
  • معاونت نیروی انسانی بسیج مستضعفان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مورد داوطلبانی که زیر نظر این سازمان در جبهه های حق علیه باطل حضور به عمل آورده اند. این افراد شامل بیسجیان، نیروی های مردمی مستخدمین دولت، افراد صاحب مشاغل آزاد و حتی داوطلبان فاقد شغل است.
  • برای جهادگرانی که در جبهه های جنگ حضور یافته اند، معاونت توسعه و منابع انسانی وزارت جهاد کشاورزی مرجع رسیدگی می باشد.

موارد مشمول سهمیه معلولین

شایان ذکر است که معلولین در صورت کسب حدنصاب نمره در شغل محل مورد نظر، به میزان حداکثر دو برابر ظرفیت به مرحله مصاحبه استخدامی دعوت می شوند که بایستی قبل از استفاده از این سهمیه به موارد زیر نیز توجه داشته باشند.

  • داوطلبان معلول جهت اعمال سهمیه مربوطه می بایست صرفا شغل محل های موجود در این سهمیه را مورد گزینش قرار دهند، در نتیجه معرفی نهایی پذیرفته شدگان در این سهمیه استخدامی از میان کسانی خواهد بود که دارای سهمیه ثبت نامی معلولین (متناسب با آزمون کتبی آنان) باشند اما در صورتی که متقاضی معلول به عنوان داوطلب دارای سهمیه آزاد معرفی شود، فرآیند استخدام برای او بر اساس سهمیه آزاد طی خواهد شد.
  • همچنین معلولین باید توانایی لازم برای انجام شغلی که انتخاب کرده اند را داشته باشند.
  • استخدام مازاد بر سهمیه استخدامی معلولین از طریق رقابت با داوطلبان سهمیه آزاد (در صورت وجود ظرفیت و جنسیت
    متناسب در همان شغل محل) صورت می گیرد.

الزامات قانونی سهمیه ایثارگران آزمون استخدامی وزارت علوم 1400

افرادی که متقاضی استفاده از سهمیه ایثارگران می باشند، بایستی درمورد مفاد قانونی آن که به تصویب اداره کل امور استخدامی کشوری رسیده است، اطلاع پیدا کنند. طبق هماهنگی هایی که با بنیاد شهید و امور ایثارگارن به عمل آمده است، پذیرش ایثارگران از طریق شرکت در آزمون استخدامی پیمانی وزارت علوم در سهمیه های ۵ درصد و ۲۵ درصد (تایید شده توسط مراجع ذی صلاح) بر اساس نمره اکتسابی داوطلبان به میزان ۲ برابر ظرفیت جهت معرفی به مصاحبه آزمون استخدامی می باشد. ساز و کارها و مقررات قانونی این امر در ادامه آمده است.

  • جذب متقاضیان سهمیه ۲۵ درصدی با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثاگران با مقررات و ضوابط تعیین شده این نهاد صورت می گیرد.
  • بر طبق نظر بنیاد شهید و امور ایثارگران، سهمیه مشمولان ۲۵ درصد ایثارگری در دفترچه آزمون استخدامی پیمانی وزارت علوم از سایر سهمیه های دیگر داوطلبان، مجزا می باشد.
  • جانبازان، آزادگان، فرزندان شهدا، فرزندان جانبازن ۲۵ درصد و بالاتر و فرزندان رزمندگان با یک سال یا بیش از یک سال اسارت، از شرط حداکثر سن عنوان شده در مفاد دفترچه آزمون استخدامی وزارت علوم سال جاری و همچنین شرط حداقل معدل، معاف خواهند شد.
  • برای ایثارگران ۵ و ۲۵ درصد، کسب حد نصاب نمره در آزمون استخدام پیمانی وزارت علوم 1400 تا سقف سهمیه مذکور الزامی ندارد. اما اگر این افراد شغل محل های عنوان شده در سهمیه آزاد را انتخاب نمایند، ملزم هستند نمره حد نصاب عنوان شغلی مورد نظر را کسب کنند.
  • همچنین داوطلبانی که سهمیه ایثارگری ۲۵ درصد آن ها تایید شده است، فقط می توانند از بین رشته های آزمون استخدامی وزارت علوم، شغل محل هایی که با عنوان سهمیه ایثارگران ۲۵ درصد عنوان شده است را انتخاب نمایند. لازم به ذکر است که سهمیه فوق قابلیت اختصاص یافتن به سایر داوطلبان را ندارد و در صورتی که فرد قسمت تخصیص سهمیه را تکمیل ننماید، باقیمانده این سهمیه برای وی محفوظ خواهد ماند.
  • فرزندان شاهد، جانبازان و آزادگان از کار افتاده کامل و فرزندان آن ها که به غیر از سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران توانسته اند حدنصاب قبولی در شغل محل های عنوان شده در سهمیه آزاد را نیز کسب کنند به مانند سایر ایثارگران سهمیه مذکور از شرط حداقل معدل و حداکثر سن معاف هستند.
  • داوطلبان مشمول سهمیه ۵ درصدی ایثارگران از سایر سهمیه ها جدا گردیده اند و این دست از مشمولان ملزم هستند فقط رشته محل های عنوان شده در سهمیه ایثارگران ۵ درصدی را انتخاب نمایند. شایان ذکر است طبق روال قانونی و عنوان شده در بند های قبل، داوطلبانی که این سهمیه را در فرم مربوطه تکمیل و انتخاب ننمایند، باقیمانده سهمیه مذکور برای آنان نزد بنیاد شهید و امور ایثارگران و اداره کل امور استخدامی وزارت علوم حفظ می شود.
  • استخدام مازاد بر ظرفیت آزمون استخدامی وزارت علوم برای ایثارگران ۵ و ۲۵ درصد در صورت رقابت با سایر داوطلبان سهمیه آزاد، فقط در مرحله معرفی متقاضیان برای ارائه مدارک و قبل از برگزاری مصاحبه آزمون استخدامی وزارت علوم 1400 انجام می شود.

چند نکته مهم

  • متقاضیانی که خواهان بهره مندی از این سهمیه ایثارگران 25 درصد می باشند، بایستی ابتدا اطلاعات و مشخصات خود را در سامانه سجایا (سیستم جامع اطلاعات یکپارچه ایثارگران) ثبت نمایند تا درخواست آن ها توسط بنیاد شهید و انور ایثارگران بررسی و در صورت تایید، سهمیه مذکور برای اعمال شود. لازم به ذکر است در صورتی که ثبت نام در این سامانه انجام نشود و یا اطلاعات وارد شده به تایید نهاد ذی ربط نرسد، افراد مجاز به انتخاب شغل محل های عنوان شده برای سهمیه ایثاگران نخواهند بود.
  • مشمولان سهمیه ۵ و ۲۵ درصدی متقاضی آزمون استخدامی وزارت علوم 1400 بایستی برای پذیرش در عنوان شغلی مورد نظر، حداقل ۸۰ درصد حدنصاب آخرین فرد قبولی در آن رده شغلی را کسب نمایند.
  • صرفا آن دسته از ایثارگرانی که سهمیه آن ها از طریق در سامانه سجایا ثبت شده و در بین شغل محل های موجود در دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی وزارت علوم، رشته محل های عنوان شده در سهمیه ایثارگری را انتخاب نموده اند، به مراحل نهایی پذیرش استخدامی ارجاع داده می شوند.
  • اگر مشمول سهمیه ایثارگری، رشته محل های سهمیه آزاد را انتخاب کرده و در آزمون کتبی نیز با متقاضیان دارای سهمیه آزاد رقابت کند، تمامی مراحل بعد از آزمون و روند استخدام وی همانند افراد دارای این سهمیه خواهد بود.

در زمان اعلام نتایج آزمون استخدامی وزارت علوم 1400 لیست چند برابر ظرفیت افرادی که نمره حدنصاب را در آزمون کتبی کسب کرده اند، برای ارائه و بررسی مدارک اعلام می شود. بایستی توجه شود که بررسی تاثیر سهمیه های قانونی عنوان شده در دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی وزارت علوم 1400 نیز در این مرحله به انجام می رسد. متقاضیانی که مدارک آن ها مورد تایید قرار بگیرد، به صورت ۲ یا ۳ برابر ظرفیت به مرحله مصاحبه آزمون استخدامی وزارت علوم دعوت می شوند که به دلیل شرایط کشور از لحاظ همه گیری بیماری کرونا، ممکن است این مرحله به صورت غیرحضوری و مجازی برگزار گردد.

 

سوالات متداول

1- کدام افراد مشمول دریافت سهمیه ایثارگران آزمون استخدامی وزارت علوم 1400 هستند؟

افرادی که جانباز، آزاده و یا فرزندان این افراد باشند، می توانند از این سهمیه استفاده کنند که جزئیات آن در متن مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است.

2- افراد دارای سهمیه ایثارگران چگونه می توانند اطلاعات خود را جهت نام نویسی در آزمون استخدامی وزارت علوم ثبت نمایند؟

متقاضیان واجد شرایط می بایست اطلاعات خود را در سامانه سجایا که زیر نظر بنیاد شهید و امور ایثارگران می باشند، ثبت نمایند.

3- آیا افراد دارای سهمیه ایثارگران مجاز به انتخاب هر شغل محل موجود در دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی وزارت علوم هستند؟

خیر، این افراد بسته به این که سهمیه ۵ یا ۲۵ درصدی ایثارگران دارند، بایستی رشته شغلی مربوط با همین عنوان را در دفترچه مربوطه انتخاب کنند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره استخدامی پیج استخدامی