خانه مدارس آزمون رغبت و توانایی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

آزمون رغبت و توانایی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

تصویر آزمون رغبت و توانایی
آزمون رغبت و توانایی 1402 – 1403

انتخاب رشته برای دانش آموزانی که قصد ورود به پایه دهم در متوسطه دوم را دارند الزامی است. حال اگر این انتخاب رشته توسط یک فرآیند گام به گام و از پیش تعیین شده با شناخت کافی از علایق و استعداد های دانش آموزان اتفاق بیفتد قطعا نتیجه مطلوبی را به دنبال خواهد داشت.

آزمون رغبت و توانایی با شناسایی اشتیاق و توانمندی ها از طریق مطرح کردن سوالاتی در این زمینه، دانش آموزان را در انتخاب متناسب ترین رشته برای آن ها یاری می کند.

ثبت نام و شرکت در آزمون رغبت و توانایی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ از طریق پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش می باشد.

آزمون رغبت و توانایی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ چیست؟

از سال های گذشته طرحی تحت عنوان هدایت تحصیلی پایه نهم، توسط آموزش و پرورش کشور پایه گذاری شد. هدف این طرح انتخاب مناسب ترین رشته برای دانش آموزانی است که قصد ورود به پایه دهم در متوسط دوم را دارند تا در ادامه به انتخاب رشته دانشگاهی مناسب و در نهایت آینده ی شغلی متناسب با علایق، استعداد و ظرفیت پذیرش جامعه برای آن ها منجر شود. این آزمون ها در دو عنوان متفاوت تعبیه شده:

  • آزمون رغبت در پی کشف تمایل، اشتیاق و رغبت دانش آموزان به شاخه های گوناگون است.
  • آزمون توانایی در پی کشف توانمندی دانش آموزان در این حوزه هاست
.

این دو آزمون هر کدام با سوالاتی جداگانه در سایت همگام برگزار می شوند که هریک حدودا 300 سوال را برای پاسخ گویی در اختیار داوطلبان قرار خواهد داد.

در این آزمون 6 مقیاس اصلی تیپ شخصیتی افراد در سطح کلاس، مدرسه، منطقه و کشور بررسی شده و در قالب نتیجه ای کلی به دانش آموزان ارائه می شود. لازم به ذکر است در این آزمون ها مباحث درسی و تخصصی مطرح نیستند و هدف، شناخت ویژگی های درونی دانش آموزان است.

برای ورود به کدام رشته ها شرکت در آزمون رغبت و توانایی 1402 – 1403 لازم است؟

به طور خلاصه نمی توان گفت که شرکت در آزمون رغبت و توانایی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ شرط ورود به چه رشته های تحصیلی در دبیرستان است. در واقع با انجام این آزمون توسط دانش آموزان، استعداد و توانایی آنها شناخته شده و رشته متناسب این افراد مشخص می شود.

به عبارت دیگر تمامی افرادی که در شرف ورود به متوسطه دوم باشند باید در این آزمون شرکت کنند و لازمه ورود به هریک از سه گروه نظری، فنی و حرفه ای و کاردانش شرکت در آزمون رغبت و توانایی است.

زمان ثبت نام و برگزاری آزمون رغبت و توانایی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

تاریخ ثبت نام و شرکت در آز مون رغبت و توانایی از سوی سازمان آموزش و پرورش کشور تعیین می شود که در ادامه به جزئیات این موارد بیشتر خواهیم پرداخت.

زمان ثبت نام

هر ساله بازه زمانی مشخصی از سوی سازمان آموزش و پرورش کشور به منظور شرکت در آزمون رغبت و توانایی تعیین می شود؛ دانش آموزان می توانند با ثبت نام و پاسخ به سوالات مربوطه در تاریخ های اعلام شده، نتایج خود را ثبت نمایند.

تا به این لحظه خبری از زمان دقیق ثبت نام و شرکت در آزمون رغبت و توانایی 1402 – 1403 منتشر نشده است ولی ممکن است همچون سال های گذشته در اسفند ماه 1402 برگزار شود.

البته امکان تغییر این تاریخ نیز وجود دارد که از سوی آموزش و پرورش اعلام می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره زمان دقیق ثبت نام و برگزاری آزمون رغبت و توانایی کانال تلگرام مدارس را دنبال کنید.

زمان برگزاری

با در نظر گرفتن گفته های قبلی هنوز زمان دقیقی برای ثبت نام آزمون رغبت و توانایی 1402 – 1403 اعلام نشده و در نتیجه بازه ای برای پاسخگویی به این آزمون نیز در نظر گرفته نشده است که متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد. در سال های اخیر این پروسه تا اواسط فروردین ادامه داشته است که ممکن است این روند برای سال جاری نیز در نظر گرفته شود.

سایت آزمون رغبت و توانایی 1402 – 1403

روند ثبت نام و برگزاری آزمون رغبت و توانایی از طریق پنجره خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir می باشد و خدمات مختلفی به معلمان، اولیا و دانش آموزان ارائه می دهد که آزمون مذمور هم جزئی از آن به شمار می آِید.

 

✅ لینک مستقیم ورود به پنجره خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

آزمون رغبت و توانایی 1402 - 1403

 

نحوه ثبت نام در آزمون رغبت و توانایی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

آن دسته از دانش آموزان پایه نهم که قصد انتخاب رشته نهم به دهم ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ را دارند جهت انجام آزمون های رغبت و توانایی می بایست به سایت my.medu.ir مراجعه کرده و پس از پر کردن دو فیلد که شامل کد ملی و رمز ورود همگام است وارد صفحه شخصی خود شوند و نسبت به پاسخ دادن به سوالات اقدام نمایند.

  1. ابتدا وارد سایت آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir شوید.
  2. پس از انتخاب نقش، کد ملی و سریال شناسنامه خود را در کادرهای مربوطه خود درج کنید و وارد سامانه شوید.
  3. گزینه “هدایت تحصیلی” را انتخاب کنید.
  4. شروه به پایخگویی سوالات کنید.
  5. فراموش نکنید که پس از گذر از هر سوال روی گزینه “ذخیره” کلیک کنید تا سوالاتتان به صورت موقت ذخیره شود.
  6. پس از پاسخگویی به تمامی سوالات لازم است به صفحه قبل برگردید و تیک کنار دفترچه را فعال کنید؛ با این کار تمامی پاسخ های شما ثبت نهایی شده و در سیستم ذخیره می شود.

محتوای سوالات آزمون رغبت و توانایی 1402 – 1403

سوالات این آزمون به دو بخش جداگانه با عناوین آزمون رغبت و آزمون توانایی تقسیم می شوند. آزمون رغبت که در پی کشف علاقه و تمایل دانش آموزان است سوالاتی از این قبیل را برای آن ها مطرح می کند.

  1. آیا علاقه ای به تعمیر لوازم خانگی دارید؟
  2. آیا علاقه ای به راه انداری یک کسب و کار آزاد دارید؟
  3. آیا علاقه ای به کار کردن به عنوان یک کارمند اداری دارید؟
  4. و…

همین سوال در آزمون توانایی به نحوی مطرح می شود که توانمندی های دانش آموزان را بسنجد.

  1. میزان توانایی شما در تعمیر لوازم خانگی چه میزان است؟
  2. میزان توانایی شما برای راه انداری یک کسب و کار آزاد چگونه است؟
  3. میزان توانایی برای کار کردن به عنوان یک کارمند به چه اندازه است؟
  4. و…

شایان ذکر است، در آزمون رغبت از تمایل و علاقه نسبت به موضوعی خاص پرسش مطرح می شود اما در آزمون توانایی میزان توانمندی دانش آموزان در همان حوزه مورد تحلیل قرار می گیرد.

نتایج آزمون رغبت و توانایی 1402 – 1403

مدتی پس از پایان آزمون رغبت و توانایی نتایج مربوطه نیز از طریق سایت آموزش و پرورش بارگذاری می شوند تا دانش آموزان بتوانند نتیجه آزمون خود را مشاهده کرده و مطلع شوند که در سال آینده در چه گروه آزمایشی تحصیل خواهند کرد.

زمان اعلام نتایج

در حال حاضر زمان دقیقی برای اعلام نتایج آزمون رغبت و توانایی 1402 – 1403 تعیین نشده است ولیکن در صورت تعیین تاریخ مذکور بلافاصله از طریق مطلب حاضر اطلاع رسانی خواهد شد.

نحوه مشاهده نتایج

علی رغم اینکه ثبت نام و شرکت در آزمون  رغبت و توانایی به صورت اینترنتی است؛ اعلام نتایج آن از این روش محقق نمی شود بلکه کارنامه این تست به مدرسه منتقل شده و دانش آموزان می بایست آن را از مدیر و یا مشاور مدرسه درخواست کنند.

میزان تاثیر نتیجه آزمون رغبت و توانایی در انتخاب رشته نهم به دهم ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

همانطور که گفتیم تمامی دانش آموزان نهمی که می خواهند وارد دوره دوم متوسطه شوند باید در آزمون رغبت و توانایی شرکت کنند تا از این طریق بهترین رشته تحصیلی و شغل را متناسب با توانایی و علایق خود در آینده داشته باشند. با اینکه این آزمون بر اساس شخصیت فرد بوده و ارتباطی با سطح علمی وی ندارد ولی غیر مستقیم بر این امر نیز تاثیر گذار است، محاسبه نمرات این آزمون در کارنامه نهایی به شرح زیر می باشد:

  • تاثیر آزمون در کارنامه نهایی هدایت تحصیلی افراد 30 درصد با  عنوان های:
  1. تاثیر بخش رغبت 15 درصد
  2. تاثیر بخش توانایی 15 درصد

با توجه به اینکه بخش بسیار زیادی از آینده شما به این آزمون و انتخاب رشته دوره متوسطه دوم بستگی دارد از پاسخ دادن به سوالات به صورت شانسی بپرهیزید و بسیار با دقت جواب های خود را ثبت نمایید تا آن بخش از شخصیت و استعدادهایتان را که به آن پی نبرده اید را به خوبی بشناسید.

 

سوالات متداول

1- سایت ثبت نام آزمون رغبت و توانایی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ چیست؟

ثبت نام و سپس انجام آزمون رغبت و توانایی از طریق پرتال آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir انجام می شود.

2- سوالات آزمون رغبت و توانایی در چه زمینه ای مطرح می شوند؟

این سوالات در زمینه هایی که مرتبط با کشف علایق و توانمندی های دانش آموزان است مطرح می شود.

3- آیا آزمون رغبت و توانایی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ شامل سوالات درسی است؟

خیر، این آزمون سوالاتی را در زمینه استعداد و توانایی دانش آموزان مطرح می کند و شامل سوالات درسی و تخصصی نمی شود.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره مدارس پیج مدارس