خانه کارشناسی ارشد آزمون عملی کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

آزمون عملی کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

شرایط آزمون عملی مقطع کارشناسی ارشد 1402
آزمون عملی کارشناسی ارشد 1402

هر ساله پس از اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد سراسری 1402، شاهد اقدام گسترده داوطلبان جهت انجام انتخاب رشته کارشناسی ارشد هستیم که با توجه به علاقه، سلیقه، شرایط موجود و رتبه کسب شده متقاضی صورت می پذیرد. در این میان، تعداد محدودی از رشته های ارشد به صورت دو مرحله ای و تحت شرایط خاص ارائه می شود که پذیرش در آن ها، مستلزم کسب نمره قابل قبول از آزمون کتبی اولیه و امتحان عملی نهایی است. ادامه تحصیل در چنین رشته هایی به دلیل ماهیت عملیاتی آن ها، علاوه بر مهارت تئوری نیازمند تسلط عملی نیز خواهد بود.

افرادی که پس از انتشار نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد، در آزمون کتبی حداقل یکی از رشته های دارای شرایط خاص پذیرفته شده باشند، می توانند آمادگی خود برای شرکت در آزمون عملی رشته یا رشته های مذکور را از طریق فرآیند انتخاب رشته اعلام نمایند و در صورت دریافت بازخورد مثبت در زمان اعلام نتایج انتخاب رشته ارشد سراسری، نسبت به ثبت نام و حضور در آزمون عملی و مصاحبه مرحله دوم اقدامات لازم را به انجام رسانند. در نهایت نیز، بر هم کنش نمرات هر دو مرحله، تراز نهایی متقاضی را مشخص می سازد.

متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع ارشد رشته های دارای شرایط خاص می بایست نمره لازم از هر دو مرحله کتبی و عملی آزمون را کسب نموده و به ظرفیت رشته محل موردنظر نیز توجه کنند.

زمان برگزاری آزمون عملی کارشناسی ارشد 1402

پیگیری آخرین اخبار و اطلاعیه های سایت سازمان سنجش می تواند به داوطلبان در خصوص آشنایی با زمان و نحوه اعلام آمادگی شرکت در مرحله عملی آزمون ارشد و رویه برگزاری آن کمک نماید. لازم به ذکر است که تا این لحظه هیچ گونه اخبار موثقی پیرامون زمان برگزاری آزمون عملی کنکور کارشناسی ارشد 1402 در رسانه ها منتشر نشده است.

توجه داشته باشید که آزمون عملی ارشد سال گذشته در اواخر شهریور تا اوایل مهر ماه، در بازه زمانی سه الی چهار روزه انجام پذیرفت. به محض انتشار تاریخ دقیق برگزاری آزمون مرحله دوم رشته های دارای شرایط خاص مقطع کارشناسی ارشد 1402، این مقاله بروز و خبر آن در کانال تلگرام کارشناسی ارشدایران مشاوره بارگذاری خواهد شد.

لیست رشته های دارای آزمون عملی کارشناسی ارشد 1402

همان طور که اشاره نمودیم، تعداد محدودی از لیست رشته های کارشناسی ارشد سراسری 1402 به رشته های دارای شرایط خاص (دو مرحله ای) اختصاص یافته است که فهرست مربوط به این موارد نیز هر ساله توسط سازمان سنجش و در قالب دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد 1402 بروز می گردد که شما می توانید با مطالعه جداول موردنظر از رشته های دارای آزمون عملی کنکور ارشد مطلع شده و با در نظر گرفتن فاکتورهای متعددی از جمله علاقه، سلیقه، مسافت، هزینه، شهر دانشگاهی مقصد، اعتبار دانشگاه موردنظر و… نسبت به تکمیل روند انتخاب رشته اقدام نمایید. در این مسیر از مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد غافل نشوید و حتما در خصوص آینده تحصیلی خود با یک مشاوره خبره و زبده مشورت نمایید.

لازم به ذکر است با توجه به این که دفترچه انتخاب رشته ارشد 1402 تا این لحظه منتشر نشده است، جدول حاوی لیست رشته های دارای آزمون عملی کارشناسی ارشد را بر اساس محتویات دفترچه سال گذشته طراحی نموده ایم که به محض انتشار دستورالعمل جدید و تغییر هر مورد، این جدول نیز بروز خواهد شد.

لیست رشته های دارای آزمون عملی کارشناسی ارشد 1401
نام رشتهنام مجموعه

برنامه ریزی شهری – برنامه ریزی منطقه ای – مدیریت شهری – طراحی شهری

رشته های برنامه‌ ریزی شهری، منطقه‌ ای و مدیریت شهری

طراحی شهریطراحی شهری

 مهندسی معماری منظر – مهندسی معماری اسلامی – بازسازی پس از سانحه – معماری داخلی – مهندسی معماری (گرایش های معماری آموزشی و فرهنگی، فضاهای درمانی و بهداشتی، مسکن، پایداری، فناوری)

معماری
نمایش عروسکینمایش عروسکی
ادبیات نمایشی – کارگردانی نمایش – بازیگری

هنرهای نمایشی و سینما

 ارتباط تصویری – تصویری – نقاشی – تصویر متحرک (انیمیشن)

هنرهای تصویری و طراحی

طراحی صنعتی

طراحی صنعتی

آهنگساز – نوازندگی موسیقی ایرانی – نوازندگی موسیقی جهانی – موسیقی شناسی (اتئوموزیکولوژی)

هنرهای موسیقی

طراحی پارچه و لباس

طراحی پارچه و لباس

نحوه شرکت در آزمون عملی کارشناسی ارشد 1402

داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در رشته های دارای آزمون عملی کارشناسی ارشد را دارند، می بایست مطابق با مراحل زیر عمل نمایند.

  • پس از اعلام نتایج و قبولی در آزمون مرحله اول، می بایست جهت دریافت کارت ورود به جلسه آزمون عملی اقدام نمایند.
  • متقاضی موظف است تا قبل از شرکت در آزمون عملی، مبلغ تعیین شده ای را جهت انجام هر پروژه انتخابی، همزمان با تکمیل فرم انتخاب رشته کارشناسی ارشد پرداخت کند.

هر ساله هزینه آزمون عملی توسط سازمان سنجش آموزش کشور تعیین می شود و بعد از انجام فرآیند پرداخت هزینه از طریق کارت های بانکی عضو شبکه شتاب، کارت ورود به جلسه داوطلبان و برگه راهن  مای شرکت در آزمون که شامل اطلاعاتی در رابطه با نحوه برگزاری آزمون، وسایل لازم برای شرکت در آزمون و مدت زمان پاسخگویی به سوالات در آزمون می باشد از طریق سایت انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد در اختیار آن ها قرار می گیرد.

لوازم مورد نیاز جهت شرکت در آزمون عملی کنکور کارشناسی ارشد 1402

برای حضور در مرحله مصاحبه عملی رشته های دو مرحله ای کنکور ارشد، گاها می بایست لوازم به خصوصی را در روز امتحان با خود به همراه داشته باشید که جهت تسهیل این امر، فهرست وسایل موردنظر را در ادامه ذکر نموده ایم.

لوازم مورد نیاز جهت شرکت در آزمون عملی هر رشته کنکور کارشناسی ارشد 1402
رشته مورد نظرلوازم مورد نیاز
برنامه ریزی شهری، منطقه‌ای، مدیریت شهری و طراحی شهری مداد و روان‌ نویس مشکی، پاک ‌کن، مداد تراش و تخته شاسی متناسب با برگه کاغذ A3
معماریلوازم طراحی، راندو و تخته شاسی مناسب به ابعاد 35 در 50
نقاشی، تصویرسازی و ارتباط تصویری و طراحی پارچه و لباس

مداد رنگی، تخته شاسی مناسب به ابعاد 35 در 50، روان نویس در ضخامت‌های مختلف و مورد استفاده، ماژیک، گواش، آکریلیک، آب رنگ، قلم مو، قلم نی و مرکب خطاطی، پالت رنگ، خط‌ کش، گونیا، شابلون، پاک کن، لاک سفید، کاغذ پوستی

تصویر متحرکمداد طراحی، مداد پاک ‌کن و مداد رنگی
ارتباط تصویری و طراحی پارچه و لباسگیره تخته شاسی، چسب کاغذی یا نواری
نمایش عروسکی

به همراه داشتن سوابق و رزومه کاری مرتبط با رشته خود، آماده نمودن تحلیل کلیه آثار اعلام شده، داشتن وسایل لازم جهت اجرا، دارا بودن آمادگی کافی جهت اجرای انفرادی و تمرین جهت اجرای نمایشنامه در حداکثر زمان 10 دقیقه

بازیگری

مدارک مرتبط با سابقه بازیگری خود از جمله انواع پوستر، عکس، بروشور یا اسناد مربوط به اجرای تئاتر

رشته موسیقی

یک آزمون سرایش و شنوایی و یک آزمون تخصصی برای هرکدام از متقاضیان رشته موسیقی ایرانی، جهانی و آهنگسازی منعقد می گردد.

نکته: مدت زمان پاسخگویی به سوالات در آزمون متناسب با هر رشته تحصیلی، بین 180 تا 240 دقیقه در نظر گرفته شده است.

هشت نکته مهم در خصوص شرکت در آزمون عملی کارشناسی ارشد 1402

نکات مهمی که جهت شرکت در آزمون عملی کنکور کارشناسی ارشد باید در نظر بگیرید به صورت زیر می باشد.

  1. توجه کنید که به علت تعدد رشته های عملی، امکان برگزاری مصاحبه عملی در یک روز وجود نخواهد داشت و این پروسه طی چند روز متوالی به انجام می رسد.
  2. عدم حضور دعوت شدگان به مرحله مصاحبه، به هر دلیل موجه یا غیرموجهی، به منزله انصراف قطعی آن ها از ادامه رویه پذیرش محسوب می گردد.
  3. امکان ارسال اعتراض و درخواست تجدیدنظر برای هیچ داوطلبی وجود نخواهد داشت.
  4. برای شرکت در آزمون عملی هر رشته مجزا، می بایست هزینه جداگانه ای پرداخت نمود. برای مثال اگر شما متقاضی حضور در مصاحبه عملی دو رشته امتحانی متفاوت هستید، باید برای هر رشته، هزینه جداگانه ای پرداخت نمایید.
  5. دریافت کارت ورود به جلسه آزمون عملی مجزا برای هر رشته امتحانی جداگانه الزامی است.
  6. زمان انتشار کارت ورود به جلسه، چند روز پیش از برگزاری آزمون عملی خواهد بود و دریافت آن از طریق پایگاه اینترنتی sanjesh.org امکان پذیر می باشد.
  7. به همراه داشتن مدارک شناسایی از جمله کارت ملی و شناسنامه عکس دار در روز آزمون توصیه می شود.
  8. برای شرکت در مصاحبه، هر داوطلب می بایست پس از حاضر شدن در حوزه امتحانی مربوطه، نوبت مصاحبه را قبل از ساعت 8 صبح تعیین نماید و با در اختیار داشتن مدارک لازم از جمله کارت ورود به جلسه و مدارک هویتی، امتحان عملی خود را به انجام رساند.

یکی دیگر از اصول مهم شرکت در آزمون عملی کنکور کارشناسی ارشد، توجه به ظرفیت رشته محل های ارائه شده در حین انتخاب رشته کارشناسی ارشد است. به این معنا که پذیرفته شدگان آزمون کتبی، تنها در صورت وجود ظرفیت کافی می توانند نسبت به پذیرش در رشته های دو مرحله ای اقدام نمایند. شما می توانید در این خصوص، با مراجعه به دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد نسبت به استخراج شرایط، ضوابط و ظرفیت هر مجموعه امتحانی اقدام نموده و پس از بهره گیری از مشاوره انتخاب رشته ارشد رویه موردنظر خود را پیگیری نمایید.

 

سوالات متداول

1- آزمون عملی کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ در چه زمانی برگزار می شود؟

هنوز زمان مشخصی برای برگزاری آزمون عملی ارشد ۱۴۰۲ اعلام نشده اما به محض انتشار تاریخ دقیق، این مقاله بروز خواهد شد.

2- آیا برای شرکت در آزمون عملی کارشناسی ارشد باید هزینه ای پرداخت کرد؟

بله، این هزینه همزمان با تکمیل فرم انتخاب رشته و از طریق کارت های بانکی عضو شبکه شتاب قابل پرداخت می باشد.

3- مدت زمان پاسخگویی به سوالات آزمون عملی کارشناسی ارشد به چه صورت می باشد؟

مدت زمان پاسخگویی به سوالات مذکور معمولا بین 180 تا 240 دقیقه می باشد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۹ نظر
  1. سارا

    با سلام و عرض ادب .ببخشید برای شرکت در مقطع ارشد رشته ارتباط تصویری دانشگاه غیرانتفایی باید کنکور عملی داد ؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام ، دانشگاه های غیر انتفاعی برای پذیرش مقطع ارشد هیچ کنکور عملی ای برگزار نمی کنند.

  2. امیر

    سلام اگر رشته ی دارای آزمون انتخاب کنیم اجبارا باید کنکور اسکیس هم بدیم یا اختیاریه؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      در صورت انتخاب رشته های روزانه و نوبت دوم دارای آزمون عملی، نیاز است تا در آزمون عملی شرکت کنید.

  3. علی

    سلام وقت بخیر برای رشته ادبیات نمایشی از چه منابعی پرسش میکنند؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، برای آزمون عملی رشته ی ادبیات نمایشی هم باید نمایشنامه و فیلمنامه های زیادی خوانده باشید و فیلم های زیادی را ببینید، چون درباره ی نمایشنامه های مختلف ممکن است از شما سوال بپرسند. تحلیل کردن داستان یا نمایش نامه، دیالوگ نویسی، نمایشنامه نویسی جزو موارد مهم در آزمون عملی محسوب می شوند. شما می توانید نمونه سوالات سال های قبل آزمون عملی ادبیات نمایشی را خریداری کنید و مطالعه کنید.

  4. حامد

    با سلام آیا ارشد معماری دانشگاه آزاد هم آزمون عملی یا همون اسکیس داره؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      خیر، این آزمون مختص به دوره های روزانه می باشد.

  5. مطهره

    سلام. برای دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی هم آزمون عملی می‌گیرند؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      طبق اطلاعیه سازمان سنحش آموزش کشور آزمون عملی مختص دانشگاه های روزانه و نوبت دوم است.

  6. رضا

    سلام.برا انتخاب رشته باید بعد از آزمون عملی اقدام کنیم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، شما لازم است قبل از برگزاری آزمون عملی، انتخاب رشته ی دوره های روزانه و شبانه را در صورت مجاز بودن در فرم انتخاب رشته ی سراسری انجام دهید و زمان برگزاری آزمون عملی در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ از طریق سایت سنجش اطلاع رسانی خواهد شد.

  7. روزبه

    معمولا فاصله زمانی بین جواب اولیه کنکور و آزمون در رشته موسیقی چقدر است؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، می توان یک ماه را در نظر گرفت.

  8. نگین

    سلام وقت بخیر. برای گرایش معماری که آزمون عملی داره، من باید اول انتخاب رشته رو انجام بدم، و بعد که نتیجه انتخاب رشته اومد معلوم میشه میتونم آزمون عملی رو بدم یا نه؟؟یعنی تا قبل نتایج انتخاب رشته که آزمون عملی برگزار نمیشه؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، مطابق با سنوات گذشته، اطلاعیه های مربوط به آزمون عملی، بعد از اتمام فرایند انتخاب رشته منتشر می شود.

  9. علی غلامی

    سلام بر همگی .
    آیا دانشگاه آزاد هم کنکور اسکیس برای ارشد معماری دارد؟
    در ضمن شهریه هر ترم ارشد معماری چقدر است؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، پذیرفته شدگان دانشگاه آزاد، نیازی به شرکت در آزمون عملی ندارد، شهریه حدودی هر ترم رشته ذکر شده در دانشگاه آزاد (۷/۲۰۰/۰۰۰_ ۸/۲۰۰/۰۰۰ ثابت+ متغیر) می باشد.

  10. علی غلامی

    آیا دانشگاه آزاد هم کنکور اسکیس برای ارشد معماری دارد؟

مشاوره ارشد پیج کارشناسی ارشد